Bomba trafikförsäkringföreningen!

gsxr 750 skrev:
Ring ditt försäkringsbolag och fjäska, fråga dom om du kan teckna en försäkring hos dom från ett tidigare datum. En månad bakåt kan dom förmodligen hjälpa dig med. Hade lite strul med ett bilköp, och då tecknade volvia en trafikförsäkring åt mig fr.o.m. 11 dar tidigare, och då försvann kraven från tff. För att det ska vara intressant för bolaget att hjälpa dig måste du givetvis köpa en försäkring av dom ett tag, men det lär ändå bli billigare.

Kan dem göra så?! Tror en bekant ringde o frågade lite, dem sa att allt det där
gick atomatiskt, så det fanns inget o göra.
Nä, får ringa själv o höra efter! Lite för mycket pengar för att bara lämna det
åt TFF.

Avelin skrev:
åt TFF.
Har du tur så kan dom fixa det, jag fick tag i en trevlig tant som tyckte synd om mig, och hon nämnde "max en månad bakåt". Säkert inget dom erkänner att dom kan, men fjäska, fjäska o fjäska ännu en gång om dom säger att dom inte klarar det.

Sluta gnälla om att premien är hög. TFF är inte ett försäkringsbolag som konkurrerar med de andra bolagen, de har inget intresse av att ge oss en bra premie. Tvärtom, premien är ett straff för att vi klantat oss, den ska vara avskräckande hög så att man sköter sig i fortsättningen. Det är det som är syftet.

TTF är faktiskt en förening som uppför sig mycket illa där jag själv har väldigt dåliga erfarenheter. Som så mycket annat i detta lilla land så finns en fin baktanke som är vällovlig men verksamheten som dessa grisar på TTF bedriver lämnar mkt i övrigt att önska. Har själv blivit blåst av dessa tidigare då det är oklart vad som gäller många gånger och väldigt lätt att missa med någon dag. Om så är fallet så meddelar man inte detta förräns det gått ett bra tag så att de själva kan vara förvissade om att kunna dra in en hacka. Därtill är premierna hutlöst höga och fullständigt orimliga.

Nää jag funderade länge på hur man skulle jäklas tillbaka...allt från att ringa Sverker på plus till mer banala företeleser som att skicka in en tegelsten genom rutan på kontoret deras på Tegeluddsvägen på Gärdet.

Gjorde slutligen ingetdera vilket jag i efterhand nästan ångrar...surare kronor än de jag betalade till denna sk organisation har man nog sällan betalat.

/Olzki

Olzki skrev:
TTF är faktiskt en förening som uppför sig mycket illa där jag själv har väldigt dåliga erfarenheter. Som så mycket annat i detta lilla land så finns en fin baktanke som är vällovlig men verksamheten som dessa grisar på TTF bedriver lämnar mkt i övrigt att önska. Har själv blivit blåst av dessa tidigare då det är oklart vad som gäller många gånger och väldigt lätt att missa med någon dag. Om så är fallet så meddelar man inte detta förräns det gått ett bra tag så att de själva kan vara förvissade om att kunna dra in en hacka. Därtill är premierna hutlöst höga och fullständigt orimliga.

Nää jag funderade länge på hur man skulle jäklas tillbaka...allt från att ringa Sverker på plus till mer banala företeleser som att skicka in en tegelsten genom rutan på kontoret deras på Tegeluddsvägen på Gärdet.

Gjorde slutligen ingetdera vilket jag i efterhand nästan ångrar...surare kronor än de jag betalade till denna sk organisation har man nog sällan betalat.

/Olzki

1. Du klantade dig själv. Eller hur? Det var väl inte deras fel från början?
2. När du blir påkörd av ett fyllo utan försäkring är du rätt glad att dem finns.
3. Fyllot har förmodligen inga pengar alls så för att det ska gå ihop måste de ta lite mer av alla.
4. Det ska inte vara kul, det ska inte kännas billigt, det är inte syftet.
5. Det är ett straff, inte en förmån.

Sluta lipa nu, ni har gjort fel precis som jag gjorde, det är bara att betala och vara glad att inget hände under den tiden för de flesta körde väl i alla fall, eller hur?

Uräkta om jag e lite trög nu men när går TFF in o tar över trafikförsäkringen för ett f-bolag?

Ninjaboy skrev:
Sluta gnälla om att premien är hög. TFF är inte ett försäkringsbolag som konkurrerar med de andra bolagen, de har inget intresse av att ge oss en bra premie. Tvärtom, premien är ett straff för att vi klantat oss, den ska vara avskräckande hög så att man sköter sig i fortsättningen. Det är det som är syftet.
Ninjaboy skrev:
2. När du blir påkörd av ett fyllo utan försäkring är du rätt glad att dem finns.
3. Fyllot har förmodligen inga pengar alls så för att det ska gå ihop måste de ta lite mer av alla.

Sluta lipa nu, ni har gjort fel precis som jag gjorde, det är bara att betala och vara glad att inget hände under den tiden för de flesta körde väl i alla fall, eller hur?
Tack, du har fattat. Tyvärr talar du och jag för döva öron.

Santo skrev:
Uräkta om jag e lite trög nu men när går TFF in o tar över trafikförsäkringen för ett f-bolag?
När ett fordon är påställt men ägaren inte tecknat trafikförsäkring.

Avelin skrev:
åt TFF.

tjafsa inte med TFF bara det skiter dom i men smöra för försäkringsbolaget dom kan fixa det har lyckats två gånger.
Det sjukaste med TFF. att det skickar ut brev att det har gått till dem så jävla sent ca 20 dagar efter det borde de väl göra när de får in ärendet.

de är precis som alla andra statliga myndigheter.. gör allt för att blåsa en samtidigt som de hävdar att de hjälper en..
De sitter säkerligen på några feta arvoden och löner. nägot att rota i för journalisterna, nä just det de granskar ju ingen offentlig verksamhet

Kiosken skrev:
de är precis som alla andra statliga myndigheter.. gör allt för att blåsa en samtidigt som de hävdar att de hjälper en..

Nej, till skillnad från andra myndigheter jag inte bett om att få äran att sponsra kan inte denna kräva mig på ett endaste öre utan att jag klantar mig själv först. Sist jag gjorde det var när jag var 16 år. Jag känner mig trygg.

Ninjaboy skrev:

Vilket patetiskt svar.

Du gjorde måhända fel men jag vet vad jag gjorde och det står inte i proportion till konsekvenserna. Men njut du, du verkar ju gilla dem.

Olzki skrev:
Vilket patetiskt svar.

Du gjorde måhända fel men jag vet vad jag gjorde och det står inte i proportion till konsekvenserna. Men njut du, du verkar ju gilla dem.
Olzki skrev:
Har själv blivit blåst av dessa tidigare då det är oklart vad som gäller många gånger och väldigt lätt att missa med någon dag. Om så är fallet så meddelar man inte detta förräns det gått ett bra tag så att de själva kan vara förvissade om att kunna dra in en hacka. Därtill är premierna hutlöst höga och fullständigt orimliga.
Ditt eget fel alltså. Oklart vad som gäller? Det knappast bli mer glasklart; se mina tidigare inlägg i denna tråd.

TFF är inte ett försäkringsbolag som du betalar en "premie" till. Eftersom du underlåtit att teckna trafikförsäkring för ett fordon som är påställt, betalar du en straffavgift. Detta är rimligt, då framförande av oförsäkrat fordon kan få svåra konsekvenser. Den dag ett fyllo i en oförsäkrad bil rammar dig och du får allvarliga skador för livet, inser du säkert varför TFF-avgiften är på den nivå den är.

valmers skrev:
Ditt eget fel alltså. Oklart vad som gäller? Det knappast bli mer glasklart; se mina tidigare inlägg i denna tråd.

TFF är inte ett försäkringsbolag som du betalar en "premie" till. Eftersom du underlåtit att teckna trafikförsäkring för ett fordon som är påställt, betalar du en straffavgift. Detta är rimligt, då framförande av oförsäkrat fordon kan få svåra konsekvenser. Den dag ett fyllo i en oförsäkrad bil rammar dig och du får allvarliga skador för livet, inser du säkert varför TFF-avgiften är på den nivå den är.

Det är väl solklart att det är mitt "fel" eller vad du vill kalla det eftersom jag äger fordonet ifråga. Fullkomligt onödigt att påpeka detta!

Jag har för övrigt inte läst dina inlägg då intresse för detta saknats. Har kommenterat trådförfattaren samt besvarat en replik på mitt inlägg.

Vad jag dock vänder mig emot är deras sätt att bedriva indrivningsverksamhet, något som mycket väl kan ifrågasättas. Syftet är SJÄLVFALLET vällovligt och inget jag behöver övertygas om, något som framgår av vad jag tidigare skrivit. Läs gärna om du har mycket tid över.
/Olzki

Last edited:
Ninjaboy skrev:

Att avgiften är hög är nog inte främst i avskräckande syfte, tvärtom. Det skulle ligga i TFF:s intresse att få in avgifter från många fler, för att kunna täcka kostnaderna för alla skador orsakade av oförsäkrade och okända fordon.

Orkar man skumma igenom TFF:s årsberättelse så ser man snabbt att verksamheten går med stor förlust. Intäkterna, främst från avgifter, ligger runt 300 Mkr medan skadekostnaderna är ungefär det dubbla(!).

Sedan kan man förstås diskutera hur avgifterna borde fördelas mellan trafikanter, jag gillar inte TFF mer än någon annan gör och jag har också haft mina duster med dem... men verkligheten gör uppenbarligen att det är nödvändigt med så höga avgifter. Alternativet vore förmodligen att man som försäkringstagare får lägre ersättning vid en skada om det andra fordonet är oförsäkrat, och det är ju inte någon riktigt tilltalande lösning.

FAN!! Fick veta idag att kära Postverket har tagit två JÄVLA veckor på sig
att få fram avstälningsbrevet! Vilka JÄVLA svin! Det kostar mig ca 1800-2000kr
extra! Och så ringer jag o frågar posten om det ska kosta mig?!
"Ja, du skulle isf skickat med express",,,, men det ska ju får fan ta
en dag att skicka en A-post brev. "Nä,, det är postens polysi, men inte lag".
Urk,, jobbat för posten i 3 år nu, slutade i fredags,,, har hela tiden
tyckte det vart ett skitföretag,,, men inte så här jävla illa!!

För min del var det försäkringsbolaget som klantade sig en gång...
De råkade skriva fel datum för försäkringen, och det såg TFF direkt
och skickade en räka på nån tusing..
Ringde direkt försäkringsbolaget, som ursäktade sig, och bytte datumet.
Ringde sedan TFF, som såg det nya datumet och makulerade räkningen...

Ibland kan man lyckas också :)

Kiosken skrev:
De sitter säkerligen på några feta arvoden och löner. nägot att rota i för journalisterna, nä just det de granskar ju ingen offentlig verksamhet

Näe.. de jobbar häcken av sig för en relativt normal lön.. Eftersom det vimlar av folk som kör på saker och ting utan att ta konsekvenserna (dvs stannar och lämnar namn och nummer för att det egna försäkringsbolaget ska betala) ligger ärenden på hög.. det leder till att handläggningen kan ta tid och såna som missat att betala får då påminnelse sent.. Men hade inte behövt sådan om man skött sig från början.. Klaga inte på folk som sköter sitt jobb så bra som möjligt trots att alla ringer och skäller dagarna i ända för att de inte skött sin del av "avtalet".
De som jobbar har heller ingen provision, sålunda tjänar de inte på att djävlas med vanliga människor!!
Men jag antar att du gör vad du kan på ditt jobb för att djävlas med dina kunder... :confused:

2Late skrev:
Gäller inte stämplat datum på brevet? Eller är det först när mottagaren får brevet? :va

Det är när VV får brevet. Så varken posten, VV eller någon tar på sig ansvaret!
Att skicka "snigelbrev" är på min egen risk, som dem säger. Har ringt runt till
allt o alla nu! Alla beklagar, men kan inget göra. Och inga försäkringar som vill hjälpa
mig heller! Erbjuder att flytta över andra hojen till dem oxå, men funkar inte heller!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka