Bomba trafikförsäkringföreningen!

Avelin skrev:
Fick brwev från dem för 2-3veckor sedan, dem skulle 1150kr av mig.
VA?!! Min försäkring kostar mig halvförsäkring/HELÅR 1010kr.
Arg som ett bi, så betalar jag skiten, och lika fort försöker jag ställa
av min hoj. Hojen är min gamla DR som stått i ett garagr ORÖRD dem
senate 8månaderna.
Men! Fel kod på skattelappen, så det hinner ticka iväg flera dagar innan dem
för in min postade avstälning. Tror allt är lugnt (trots man är arg över 1200kr
åt helvete).
Så idag så dimper det ner ett nytt brev. Dem säger nu att dem ska ja 2500kr till!
Tillägga att jag INTE fått någon varning från försäkringsbolaget ELLER från någon annan!
Det var ett utskick 1-2månader innan den försäkringen gick ut, sedan kom
inbetalningen på 1200kr i straffavgifter etc!
,, jag är JÄVLIGT upprörd just nu! Och så finns det ingen att få tag i o
fråga vad F#N dem håller på med.
Så fort jag kommer hem imorgon ska det ringas!

,,,, förslag på vad man ska göra?! Vill inte betala o se glad ut EN GÅNG TILL!!
3700:- för en trafikförssäkring på en Suzuki DR600 -87 ?!! Är det äns möjligt?!
De finns till för att inga registrerade fordon skall finnas i trafik oförsäkrade, ingen varelse har råd att betala om det blir personskador ur egen pluska.....sen kan inte de veta om man nyttjat fordonet eller inte, tyvärr är det nog bara att betala :( o så glad ut :brinnerup

Olzki skrev:
Det är väl solklart att det är mitt "fel" eller vad du vill kalla det eftersom jag äger fordonet ifråga. Fullkomligt onödigt att påpeka detta!

Jag har för övrigt inte läst dina inlägg då intresse för detta saknats. Har kommenterat trådförfattaren samt besvarat en replik på mitt inlägg.

Vad jag dock vänder mig emot är deras sätt att bedriva indrivningsverksamhet, något som mycket väl kan ifrågasättas. Syftet är SJÄLVFALLET vällovligt och inget jag behöver övertygas om, något som framgår av vad jag tidigare skrivit. Läs gärna om du har mycket tid över.
/Olzki
Indrivningsverksamhet? Du har underlåtit att trafikförsäkra ett påställt fordon, och får därmed ta konsekvenserna för detta. Inget konstigt med det.

Avelin skrev:
FAN!! Fick veta idag att kära Postverket har tagit två JÄVLA veckor på sig
att få fram avstälningsbrevet! Vilka JÄVLA svin! Det kostar mig ca 1800-2000kr
extra! Och så ringer jag o frågar posten om det ska kosta mig?!
"Ja, du skulle isf skickat med express",,,, men det ska ju får fan ta
en dag att skicka en A-post brev. "Nä,, det är postens polysi, men inte lag".
Urk,, jobbat för posten i 3 år nu, slutade i fredags,,, har hela tiden
tyckte det vart ett skitföretag,,, men inte så här jävla illa!!
Men herregud, RING och ställ på/av om du inte har tillgång till fax eller mejl. Självklart är du ansvarig, även om posten klantar sig.

Minimorran skrev:
Näe.. de jobbar häcken av sig för en relativt normal lön.. Eftersom det vimlar av folk som kör på saker och ting utan att ta konsekvenserna (dvs stannar och lämnar namn och nummer för att det egna försäkringsbolaget ska betala) ligger ärenden på hög.. det leder till att handläggningen kan ta tid och såna som missat att betala får då påminnelse sent.. Men hade inte behövt sådan om man skött sig från början.. Klaga inte på folk som sköter sitt jobb så bra som möjligt trots att alla ringer och skäller dagarna i ända för att de inte skött sin del av "avtalet".
De som jobbar har heller ingen provision, sålunda tjänar de inte på att djävlas med vanliga människor!!
Men jag antar att du gör vad du kan på ditt jobb för att djävlas med dina kunder... :confused:

Dom kunde ju höra av sig innan beloppet har blivit så jävla stort, det är ju där problemet ligger. Alla kan missa ett brev från försäkringsbolaget, och visst är det bra att TFF finns, men när konsekvenserna blir enorma för vanliga löntagare som INTE har något brottsligt eller oärligt uppsåt så blir man ju förbannad.

Fråga kolon Går TFF med vinst ?

Pejo skrev:
Dom kunde ju höra av sig innan beloppet har blivit så jävla stort, det är ju där problemet ligger. Alla kan missa ett brev från försäkringsbolaget, och visst är det bra att TFF finns, men när konsekvenserna blir enorma för vanliga löntagare som INTE har något brottsligt eller oärligt uppsåt så blir man ju förbannad.

Nej, TFF går inte med vinst, de går med förlust.

Pejo skrev:

Det är oerhört många miffon som exempelvis låter sina ungjävlar vränga upp bildörren rakt i sidan på bilen bredvid, och sedan skiter i att det blev buckor/lackskador. Därmed blir antalet handläggningar för TFF mycket högt, vilket ger längre handläggningstider.

Hur fan kan man missa att man ställt av/på ett fordon? Man gör det ju själv? Fast det är klart, det ska ju alltid vara någon annan som ska betala när svensken klantar sig.

valmers skrev:
Hur fan kan man missa att man ställt av/på ett fordon? Man gör det ju själv? Fast det är klart, det ska ju alltid vara någon annan som ska betala när svensken klantar sig.

Man kan missa att en försäkring GÅTT UT och att man inte har någon giltig försäkring. Det räcker med att man missar att betala en räkning, så stänger försäkringsbolaget av försäkringen, så står man där.

Det kan alla missa, TILL OCH MED du.

valmers skrev:
Men herregud, RING och ställ på/av om du inte har tillgång till fax eller mejl. Självklart är du ansvarig, även om posten klantar sig.

Vilket är det du inte förstår?! Min kod på skattemärket stämde inte, då funkar det
inte vare sig om man ringer eller om man gör det på internet. DÄRFÖR var jag
tvungen o skicka det med brev, sedan hade jag väl "tur" att det skulle jävlas
med posten oxå.
Och som annan skriver, så VET JAG varför dem vill ha pengar av mig. Syftar bara
på att dem skulle kanske ha lite överseende med att avstälningskoder inte funkat för
mig.

Pejo skrev:
Man kan missa att en försäkring GÅTT UT och att man inte har någon giltig försäkring. Det räcker med att man missar att betala en räkning, så stänger försäkringsbolaget av försäkringen, så står man där.

Det kan alla missa, TILL OCH MED du.
Jag har aldrig missat en sådan räkning. Missar jag en, så är det mitt fel. Bara att betala.

valmers skrev:
Jag har aldrig missat en sådan räkning. Missar jag en, så är det mitt fel. Bara att betala.

Den dagen vore det skönt att få en liten varning innan en fet räkning dimper in, eller hur ?

Pejo skrev:
Den dagen vore det skönt att få en liten varning innan en fet räkning dimper in, eller hur ?
Ansvaret för att mina fordon är försäkrade ligger givetvis hos mig. Någon varning kan man knappast förvänta sig att "dom" ska skicka.

Att TFF går in och täcker personskador och skada på annans egendom ska vi bara vara glada för, speciellt med tanke på att man en dag kan råka ut för någon person som av misstag eller medvetet inte sett till att ha en gällande försäkring på sitt fordon. Det är alltså i främsta hand för de oskyldigt drabbade TFF finns till. Hur lätt är det att kräva en privatperson på ersättning om det inte finns några resurser att ta av? Säkerligen skulle personen i fråga vara skuldsatt för livet. Det är dock ingen vidare tröst.

Last edited:
Hela det här snacket om att ringa ett försäkringsbolag och smöra för att teckna en försäkring ett antal dagar tidigare än vad man egentligen har gjort är ju helt absurt. Jag är helt med på att försäkringsbolag KAN göra så, och att någon förvirrad tant i en helpdesk säkert har gjort så - men om någon skulle få reda på vad hon gjort så skulle hon sen få leta sig nytt jobb.

VAD händer om man skulle få teckna sin försäkring till ett tidigare datum (kanske med snyfthistorien om räkningar från TFF ovan, vilken jag verkligen inte sympatiserar med) - och sen visar det sig att man under de kanske 20 dagarna man hade oförsäkrat har varit ute och vållat olyckor? Exakt, försäkringsbolaget skulle få betala för det då det finns papper på att försäkringen var tecknad innan olyckorna. Det vill inte jag betala.

Richard skrev:
Hela det här snacket om att ringa ett försäkringsbolag och smöra för att teckna en försäkring ett antal dagar tidigare än vad man egentligen har gjort är ju helt absurt. Jag är helt med på att försäkringsbolag KAN göra så, och att någon förvirrad tant i en helpdesk säkert har gjort så - men om någon skulle få reda på vad hon gjort så skulle hon sen få leta sig nytt jobb.

VAD händer om man skulle få teckna sin försäkring till ett tidigare datum (kanske med snyfthistorien om räkningar från TFF ovan, vilken jag verkligen inte sympatiserar med) - och sen visar det sig att man under de kanske 20 dagarna man hade oförsäkrat har varit ute och vållat olyckor? Exakt, försäkringsbolaget skulle få betala för det då det finns papper på att försäkringen var tecknad innan olyckorna. Det vill inte jag betala.
Helt riktigt. Fast du vet, det är ju "dom" som ska betala när man är ett klantarsel. :3freak

Underbart o lysna på alla allvetare.
Det jag säger är att det är lite orimligt att betala 65´000kr om året för
en trafikförsäkring på en offroadhoj från 1987. Det är mest det jag tycker är
så tråkigt. Jag VET att jag vart klantig, men jag säger inte att "dem" ska betala.
Bara "dem" kan vara lite mer servise inriktade o informera lite bättre.

,,,och jag vet att det är mitt ansvar, men lik fan så missade jag iaf räkningen.
Den ENDA räkningen.

Avelin skrev:
Underbart o lysna på alla allvetare.
Det jag säger är att det är lite orimligt att betala 65´000kr om året för
en trafikförsäkring på en offroadhoj från 1987. Det är mest det jag tycker är
så tråkigt. Jag VET att jag vart klantig, men jag säger inte att "dem" ska betala.
Bara "dem" kan vara lite mer servise inriktade o informera lite bättre.

,,,och jag vet att det är mitt ansvar, men lik fan så missade jag iaf räkningen.
Den ENDA räkningen.
Men snälla du, det är ingen försäkring, inse!

LÄS! :fakta

Vanliga frågor

Om fordonet inte körs?
Även om ett fordon inte används skall det vara trafikförsäkrat. Skyldigheten att trafikförsäkra upphör bara om fordonet avställs eller avregistreras.

Om avställningsanmälan inte kommer fram till vägtrafikregistret?
Vägtrafikregistret avställer/avregistrerar ett fordon när fullständig anmälan kommit in till dem. Anmälan sänds på avsändarens risk. Det är ägaren som ansvarar för att anmälan är fullständig och korrekt. Ägaren måste kontrollera att fordonet verkligen blivit avställt/avregistrerat innan han/hon låter trafikförsäkringen upphöra.

Om någon annan än ägaren har trafikförsäkring för fordonet?
Den registrerade ägaren måste trafikförsäkra sitt fordon även om någon annan person också har försäkrat fordonet.

Om ägaren inte känt till lagreglerna?
Fordonsägare måste ta reda på vilka lagar och skyldigheter som gäller vid fordonsinnehav. Man kan inte i något sammanhang hävda att man har varit okunnig om gällande lag.

Om fordonet är i så dåligt skick att det inte går att använda?Ägaren måste ha sitt fordon trafikförsäkrat även om det är i dåligt skick. Trafikförsäkringsavgift debiteras därför trots att fordonet är i behov av reparation och inte kan användas. Det saknar betydelse om det är ekonomiskt lönsamt att reparera fordonet.

Om fordonet har körförbud?
Ägaren måste ha fordonet trafikförsäkrat även om det har körförbud.

Om ägaren är omyndig?
Också en minderårig fordonsägare måste ha sitt fordon trafikförsäkrat.

Om fordonet är stulet?
Trots att fordonet stulits måste ägaren ha det trafikförsäkrat. Om man inte längre vill ha trafikförsäkring på sitt stulna fordon måste det avställas i vägtrafikregistret. Istället för koden på kontrollmärket ska en kopia av polisanmälan bifogas anmälan till vägtrafikregistret. Saknas registreringsbeviset kan ett nytt beställas av fordonsägaren hos vägtrafikregistret.

Om fordonet förts ur landet?
Så länge ett fordon är registrerat i Sverige är det också försäkringspliktigt här, även om det finns utanför landets gränser.

Om ägaren har tecknat en avställningsförsäkring/garageförsäkring?
Avställningsförsäkring gäller endast om fordonet är avställt i vägtrafikregistret. Trafikförsäkring ingår inte i denna försäkring.

Om fordonet har lämnats till bilfirma för försäljning?
Så länge inget ägarbyte har gjorts måste ägaren fortsätta att trafikförsäkra fordonet.

Trafikförsäkringsavgifter fr o m 2004-05-01

Avgiftsgrupp Avgift per dag
Personbil, yrkesmässig personbefordran (taxi) 328,89 kr
Personbil, yrkesmässig godsbefordran (budbil) 52,12 kr
Personbil, yrkesmässig uthyrning 36,73 kr
Personbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 15,94 kr
Personbil, övriga (privat personbil) 69,51 kr
Lastbil, inte yrkesmässig trafik, husbil 31,44 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig godsbefordran 105,01 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, yrkesmässig uthyrning 36,11 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, inte yrkesmässig trafik 117,99 kr
Lastbil, tot.vikt högst 3.500 kg, brandbil 10,60 kr
Lastbil, tot.vikt över 3.500 kg, övriga 210,74 kr
Lastbil, yrkesmässig personbefordran 328,89 kr
Buss 510,71 kr
Motorcykel, slagvolym högst 125 kubikcentimeter och effekt högst 11 kW 27,08 kr
Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 178,14 kr
Moped, registreringspliktig 13,54 kr
Traktor 19,84 kr
Motorredskap 31,54 kr
Terrängfordon 14,18 kr

Trafikförsäkringsavgift

Vem skall betala trafikförsäkringsavgift?
Om fordonet inte är avställt och trafikförsäkring saknas har Trafikförsäkringsföreningen enligt 34 § Trafikskadelagen rätt att ta ut särskild avgift, s.k. trafikförsäkringsavgift av ägaren. Om fordonet innehas av någon annan än ägaren på grund av kreditköp eller leasing, skall det istället hållas försäkrat av innehavaren.

När tar Trafikförsäkringsföreningen ut trafikförsäkringsavgift?
Debiteringen av trafikförsäkringsavgift startar från och med den dag man blir ägare till ett trafikförsäkringspliktigt oförsäkrat fordon. Ägaren måste därför trafikförsäkra sitt fordon senast samma dag som han/hon blir ägare.

Det är en spridd missuppfattning att man har sju dagar på sig att försäkra sitt fordon och att föregående ägares försäkring gäller under den perioden. Detta är fel, föregående ägares försäkring upphör alltid från och med ägarbytet.

För ärenden som uppkommit den 1 juli 1999 eller senare gäller att man utgår från den högsta premie som något försäkringsbolag skulle ha tillämpat för ett fordon av samma fordonsslag t.ex personbil. Vid jämförelsen tar man inte hänsyn till bilmodell, bonus eller annan premiesänkande faktor utan avgiften blir lika hög för samtliga modeller. Däremot tar man hänsyn till fordonets användningssätt. Den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar höjs sedan med 10 procent. Avgiften tas alltid ut med lägst 200 kr.

Varför trafikförsäkringsavgift och vad går avgiften till?
Trafikförsäkringsavgiften är avsedd att täcka Trafikförsäkringsföreningens skadekostnader. Trafikförsäkringsföreningen bär betalningsansvar för skador som orsakas av oförsäkrade fordon. Avgiften är också avsedd att vara ett påtryckningsmedel på fordonsägaren att teckna trafikförsäkring.

Last edited:
Nu har jag satt valmers på min ignore-lista. Den här tråden vart ju riktigt vettig efter det. Ett fräsigt tips, testa får ni se.

Pejo skrev:
Nu har jag satt valmers på min ignore-lista. Den här tråden vart ju riktigt vettig efter det. Ett fräsigt tips, testa får ni se.

Vissa är lättroade. Bra tips annars, ta bort alla som inte tycker som jag och som argumenterar emot! :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka