Boldor och Superboldor

VM i trådlyft, hämtade hem en blå Super Boldór idag. Skulle köpa en Z1300 och så visade det sig att det stod en super boldór i garaget med som han ville sälja till mig, jag frågade vad han ville ha, 5000kr, såld sa jag givetvis(skapligt underpris). Så nu behöver jag ny soppakran och förmodligen behöver jag riva förgasarna helt och hållet. Blir ett kul vinterprojekt, har varit sugen på en sån i några år, ska hållas helt original.
Går det att få tag på nya bussningar till motorupphängningen? Ingen bra idé från början. Är de trötta blir motorn en levande vikt i mjukostramen.Ännu bättre, men kräver mer effort, är att svarva bussningar så motorn blir stumt monterad. Tänker att de är nog trötta vid det här laget.

Hur ser damaskerna till ok och antidive ut? De var dyra då och nu borde de vara än mer sällsynta. Tunna och sladdriga. Mina var slamsor när jag -89 skaffade min -82, som var identisk med @geva , samma region. Kanske samma? DXF458, om jag minns rätt.


Edit;
Mc-center i Kristianstad köpte ett ett stort lager av nya delar till 80-talshojar. Säljer vad de hunnit gå igenom på tradera men har betydligt mer.
 
Last edited:
Inte samma, GFL445.
Men båda finns kvar enligt Transportstyrelsen!
19 ägare på min gamla!

Den hade många redan när jag köpte den. Hade agerat vandringspokal mellan bilfirmor och bytt ägare 8 ggr under en vinter t ex. Den har i vart fall inte rullat på länge. Milen stämmer inte. Jag bytte 1 eller 2 mätare, men det var jag tydlig med.
 
19 ägare på min gamla!

Den hade många redan när jag köpte den. Hade agerat vandringspokal mellan bilfirmor och bytt ägare 8 ggr under en vinter t ex. Den har i vart fall inte rullat på länge. Milen stämmer inte. Jag bytte 1 eller 2 mätare, men det var jag tydlig med.
Jag var ägare nr2 på min när jag tog över den från farsan 1984 (han köpte då en VF1000F).
Jag sålde den 1987 (bytte till CBR1000F, fulaste hojen när jag såg den först, men köpte den ändå… ? den gick ju i alla fall bra).
 
Går det att få tag på nya bussningar till motorupphängningen? Ingen bra idé från början. Är de trötta blir motorn en levande vikt i mjukostramen.Ännu bättre, men kräver mer effort, är att svarva bussningar så motorn blir stumt monterad. Tänker att de är nog trötta vid det här laget.
-81 är inte gummiupphängd, kom -82 (motorn blev mer svart då också)
 
-81 är inte gummiupphängd, kom -82 (motorn blev mer svart då också)
Vem motsäger det?
Både min och Gevas 900-or är/var -82. Jag kan med lätthet rabbla fler skillnader än de du tar upp mellan -81 och -82, men det är inte intressant. De gjorde flera mindre lyckade förändringar till -82. Skulle säga att -81 är bästa årgången. Viktigare är hur 1100-an är beskaffad och jag misstänker, utan att veta, att motorn är gummiupphängd. Detta eftersom det är en sån xdigger har.

(Om jag fattat rätt. Det är den jag kallar Super Bol d'Or, även om namnet återanvänts senare.)
 
Last edited:
… Jag kan med lätthet rabbla fler skillnader än de du tar upp mellan -81 och -82, …
Bortsett från lacken kommer jag inte ihåg vad som skiljer mer än svart motor och fälgarna, vilket jag dock tycker fortfarande är till 82’ans fördel.
Förutom att den fick 18” istället för 19” fram, så har jag för mig, blev fälgarna något bredare också.
IMG_2810.jpeg
 
Bortsett från lacken kommer jag inte ihåg vad som skiljer mer än svart motor och fälgarna, vilket jag dock tycker fortfarande är till 82’ans fördel.
Förutom att den fick 18” istället för 19” fram, så har jag för mig, blev fälgarna något bredare också.
View attachment 493055
Riktigt, men även grövre gaffel, (tror jag) med antidive, det var de damaskerna jag gaggade om tidigare. Nu är det en -83 på övre bilden, se fotpinneplattorna. Osäker på om -81 hade luftgaffel, (också ett opålitligt läckagesystem), som -82. Piggybackdämpare. Andra skivor.

Tror inte det var siamesavgas på de tidiga, utan 2 st 2-1, men minns inte när det ändrades. Ingen körde med original avgas, vad jag minns. Till -82 fick även ljuddämparna annan form i slutet från att ha varit "rundade" till att mer likna en megafon. 1100an har väl svartkromat avgassystem och fyrkantssving(?) i stål.

Den var helt enkelt bättre att köra med med smalare hjul och det större framhjulet, motorn stumt monterad.

Osäker på när den fick grövre svingaxel, tror det var -81. 79-80 var, förutom klenare, inte ens nållagrade men det fanns satser hos lelles.
Det är därför jag säger att den årsmodellen (-81) var bäst. Flest gynnsamma förändringar och inte de dåliga som kom sen med andra hjul och gummiupphängd motor. Håller med dig om estetiken men de var kopiöst tunga, de hjulen.


De kunde gott gjort en framskärm som passade 18"-hjulet bättre.
 
Last edited:
Vem motsäger det?
Både min och Gevas 900-or är/var -82. Jag kan med lätthet rabbla fler skillnader än de du tar upp mellan -81 och -82, men det är inte intressant. De gjorde flera mindre lyckade förändringar till -82. Skulle säga att -81 är bästa årgången. Viktigare är hur 1100-an är beskaffad och jag misstänker, utan att veta, att motorn är gummiupphängd. Detta eftersom det är en sån xdigger har.

(Om jag fattat rätt. Det är den jag kallar Super Bol d'Or, även om namnet återanvänts senare.)
Ursäkta, trodde vi kommenterade det nya lyftet inte det från 2017, såg nu att du citerade det.
 
Ursäkta, trodde vi kommenterade det nya lyftet inte det från 2017, såg nu att du citerade det.
Det är jag som ska be om ursäkt för att jag snurrat till det!

Jag gick tydligen fel när jag letade efter Lebchens inlägg och sen blev det bara värre.

Fick iaf nörda ner oss i memory lane, men för stök och sidospår ber jag ödmjukast om ursäkt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top