Boldor och Superboldor

VM i trådlyft, hämtade hem en blå Super Boldór idag. Skulle köpa en Z1300 och så visade det sig att det stod en super boldór i garaget med som han ville sälja till mig, jag frågade vad han ville ha, 5000kr, såld sa jag givetvis(skapligt underpris). Så nu behöver jag ny soppakran och förmodligen behöver jag riva förgasarna helt och hållet. Blir ett kul vinterprojekt, har varit sugen på en sån i några år, ska hållas helt original.
 
Ojdå, råkade visst ta hem en RS34 brygga.... Oops... :rock

 
Hehe, nu väntar jag bara på mitt vance & hines 4-1 system med.. :)
 
Har du fått ordning på grejerna ??:banana
är nyfiken på hur hojen ser ut. Jag har en lika dan helt original!!
 
Hallå alla i denna gamla tråd Hoppas det finns någon kvar....

Hade en 900 F2a 82a back in the old days, tror det var ca 1990. Var min första hoj och som jag kommer ihåg det så var jag hur nöjd som helst med den.

Nu n'r man kommit upp lite i åren så vill jag vandra på memory lane och hittat en F2a från 1981. Vad är det man ska titta på när man undersöker den. Den har gått ca 7000 mil. Vad kan en sådan vara värd i dagsläget? Den är ganska fin att titta på i alla fall. Inga packboxar eller något som följer med.

Hoppas som sagt var att några av er som skrivit i denna tråd finns kvar och hoppas på bra svar :)
 
Behöver troligen en rejäl genomgång med byten av packboxar/slangar/förgasargummin - isärtagning, kolla invändig rost i motorn, ultraljudstvätta förgasare, nya däck, ta isär o smörja alla lager i styrhuvud, sving, hjullager, ta isär bromsok o rengöra o kanske byta innehåll. Men det är en Honda och har man förvarat den torrt o inte "varmkört" 15 minuter varje vinter så kan den vara i gott skick. Men är något kass så blir det till att jaga runt efter prylarna.
Är priset rimligt o du har tid, kunskap att meka så köp den. Vill du säkert köra till våren så köp något annat

Värde är svårbedömt - det är upp till hur många som vill ha den och hur angelägen säljaren är att bli av med den. Kan vara en bohuslänning - fantasipris och "den kostar inget där den står" så är det svårt att få loss den.
 
Startmotorfrihjulet. (Sätt dit en Yamaha R6 koppling)
kamkedjesträckare.
Gummiblocken i kopplingen och gummiblocken i transmisionsaxeln.
Troligtvis insugsgummin.
Lite dryga saker att byta men gör jättestor skillnad att byta.
 
Behöver troligen en rejäl genomgång med byten av packboxar/slangar/förgasargummin - isärtagning, kolla invändig rost i motorn, ultraljudstvätta förgasare, nya däck, ta isär o smörja alla lager i styrhuvud, sving, hjullager, ta isär bromsok o rengöra o kanske byta innehåll. Men det är en Honda och har man förvarat den torrt o inte "varmkört" 15 minuter varje vinter så kan den vara i gott skick. Men är något kass så blir det till att jaga runt efter prylarna.
Är priset rimligt o du har tid, kunskap att meka så köp den. Vill du säkert köra till våren så köp något annat

Värde är svårbedömt - det är upp till hur många som vill ha den och hur angelägen säljaren är att bli av med den. Kan vara en bohuslänning - fantasipris och "den kostar inget där den står" så är det svårt att få loss den.
Det mesta kom nog med där.
Kamkedjesträckare och i värsta fall kedjan också.
Rostig tank.
Jag hade en -79 900F från nästan nu och så här i efterhand så var det nog inegn vidare hoj.
Men jag skulle kunna tänka mig en ändå, bara för att. Men mer än 10-15 KKr får den inte kosta då det lätt blir en dyr investering.
 
Jag har en Super Boldor.
Törs nog inte köra den något mer, visste inte att de var så dåliga.
Konstigt att de är ganska dyra 50-60000 kr.
Det är en 900 f2 till salu på någon auktion för 35000 kr.
Kanske lite mycket men många 80 tals Motorcyklar stiger i pris.
Dessa modeller såldes det mycket av.
Så delar finns.
 
Jag har en Super Boldor.
Törs nog inte köra den något mer, visste inte att de var så dåliga.
Konstigt att de är ganska dyra 50-60000 kr.
Det är en 900 f2 till salu på någon auktion för 35000 kr.
Kanske lite mycket men många 80 tals Motorcyklar stiger i pris.
Dessa modeller såldes det mycket av.
Så delar finns.
Ta inte tipsen som att hojen är dålig - tvärtom (och det vet du) - men har den stått under ett antal år eller körts bara då o då så bör man göra en ordentlig översyn innan man kör på allvar. Pillar själv med en hoj från 2009 - som körts och troligen skötts om hyfsat bra, men visst hittar man grejer som ska åtgärdas för att inte ställa till något ex. nållager i stötdämparlänkage varav ett lager av sex hade två mosade pinnar. Därför kollar jag det mesta på hojar jag köper även om de ser ok ut.
 
Tack alla för svaren. Om jag köper den så verkar det som om jag kommer att ha den uppallad under vintern för att få ut den till Långfredagskortegen här i Värmland.....
 
Jag hade en årsmodell -82 mellan 1984 och 1986, det var en skön hoj på långresor, inte heller upplevde jag något negativt med väghållningen, inte sämre än 80-talare i allmänhet.

Foto taget i Gavia-passet, långt innan den blev asfalterad…
View attachment 492979
Häftigt, bergspasset å grusväg. Tumme upp.
 
Jag hade en årsmodell -82 mellan 1984 och 1986, det var en skön hoj på långresor, inte heller upplevde jag något negativt med väghållningen, inte sämre än 80-talare i allmänhet.
View attachment 492978

Foto taget i Gavia-passet, långt innan den blev asfalterad…
View attachment 492979
Trevligt. Jag tyckte Gavia-passet kändes tveksamt även för några år sedan så jag kan bara föreställa mig hur det var när det var grusväg. :eek:
 
Trevligt. Jag tyckte Gavia-passet kändes tveksamt även för några år sedan så jag kan bara föreställa mig hur det var när det var grusväg. :eek:
Haha, ja det var hyggligt spännade!
Det hade varit aningen lämpligare med dagens GS till exempel ?
Om jag minns rätt tog det 3 timmar att köra ca 3 mil.
En tysk i en BMW 5-serie fick de briljanta idén att ta passet, trots att det var en bom (som man kunde runda) där det stod nåt vi inte förstod, men kunde gissa…
Givetvis körde han fast, vilket gjorde att vi inte vågade passera honom ?
På något sätt fick han tag i en bonde (förmodligen hundägaren på bilden) med traktor som drog loss han. Hur det gick sen för han har jag ingen aning om.
Lägger up två bilder till som jag tvekade att göra först ?IMG_0113_Original.jpeg2014-01-11 22.20.02_Original.jpeg
(Året var 1985)
 
Haha, ja det var hyggligt spännade!
Det hade varit aningen lämpligare med dagens GS till exempel ?
Om jag minns rätt tog det 3 timmar att köra ca 3 mil.
En tysk i en BMW 5-serie fick de briljanta idén att ta passet, trots att det var en bom (som man kunde runda) där det stod nåt vi inte förstod, men kunde gissa…
Givetvis körde han fast, vilket gjorde att vi inte vågade passera honom ?
På något sätt fick han tag i en bonde (förmodligen hundägaren på bilden) med traktor som drog loss han. Hur det gick sen för han har jag ingen aning om.
Lägger up två bilder till som jag tvekade att göra först ?View attachment 492995View attachment 492996
(Året var 1985)
Körde där 2012. Var då asfalterad väg.
Rekommenderar SS300 om ni är Italien.
 
Körde där 2012. Var då asfalterad väg.
Rekommenderar SS300 om ni är Italien.
SS300 är Gavia-passet.
Det ju ingen sport nu när de har breddat lite och asfalterat, man kan ju t.o.m. köra GoldWing där ?

Min bild 1985, Goggles 2011 på exakt samma plats.
723661471.006984.jpeg
IMG_2781.jpeg
Det var ingen trafikstockning på den tiden, kanske för det var så jäkla mycket snö det året där.

Ursäkta @Sören för OT, men det är i alla fall en Boldor på bilderna ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top