Boldor och Superboldor

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
VM i trådlyft, hämtade hem en blå Super Boldór idag. Skulle köpa en Z1300 och så visade det sig att det stod en super boldór i garaget med som han ville sälja till mig, jag frågade vad han ville ha, 5000kr, såld sa jag givetvis(skapligt underpris). Så nu behöver jag ny soppakran och förmodligen behöver jag riva förgasarna helt och hållet. Blir ett kul vinterprojekt, har varit sugen på en sån i några år, ska hållas helt original.
Går det att få tag på nya bussningar till motorupphängningen? Ingen bra idé från början. Är de trötta blir motorn en levande vikt i mjukostramen.Ännu bättre, men kräver mer effort, är att svarva bussningar så motorn blir stumt monterad. Tänker att de är nog trötta vid det här laget.

Hur ser damaskerna till ok och antidive ut? De var dyra då och nu borde de vara än mer sällsynta. Tunna och sladdriga. Mina var slamsor när jag -89 skaffade min -82, som var identisk med @geva , samma region. Kanske samma? DXF458, om jag minns rätt.


Edit;
Mc-center i Kristianstad köpte ett ett stort lager av nya delar till 80-talshojar. Säljer vad de hunnit gå igenom på tradera men har betydligt mer.
 
Last edited:

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Fråga din närmsta Honda Handlare vad som finns.
Csmnl och David Silver har delar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Inte samma, GFL445.
Men båda finns kvar enligt Transportstyrelsen!
19 ägare på min gamla!

Den hade många redan när jag köpte den. Hade agerat vandringspokal mellan bilfirmor och bytt ägare 8 ggr under en vinter t ex. Den har i vart fall inte rullat på länge. Milen stämmer inte. Jag bytte 1 eller 2 mätare, men det var jag tydlig med.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
19 ägare på min gamla!

Den hade många redan när jag köpte den. Hade agerat vandringspokal mellan bilfirmor och bytt ägare 8 ggr under en vinter t ex. Den har i vart fall inte rullat på länge. Milen stämmer inte. Jag bytte 1 eller 2 mätare, men det var jag tydlig med.
Jag var ägare nr2 på min när jag tog över den från farsan 1984 (han köpte då en VF1000F).
Jag sålde den 1987 (bytte till CBR1000F, fulaste hojen när jag såg den först, men köpte den ändå… ? den gick ju i alla fall bra).
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Går det att få tag på nya bussningar till motorupphängningen? Ingen bra idé från början. Är de trötta blir motorn en levande vikt i mjukostramen.Ännu bättre, men kräver mer effort, är att svarva bussningar så motorn blir stumt monterad. Tänker att de är nog trötta vid det här laget.
-81 är inte gummiupphängd, kom -82 (motorn blev mer svart då också)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
-81 är inte gummiupphängd, kom -82 (motorn blev mer svart då också)
Vem motsäger det?
Både min och Gevas 900-or är/var -82. Jag kan med lätthet rabbla fler skillnader än de du tar upp mellan -81 och -82, men det är inte intressant. De gjorde flera mindre lyckade förändringar till -82. Skulle säga att -81 är bästa årgången. Viktigare är hur 1100-an är beskaffad och jag misstänker, utan att veta, att motorn är gummiupphängd. Detta eftersom det är en sån xdigger har.

(Om jag fattat rätt. Det är den jag kallar Super Bol d'Or, även om namnet återanvänts senare.)
 
Last edited:

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
… Jag kan med lätthet rabbla fler skillnader än de du tar upp mellan -81 och -82, …
Bortsett från lacken kommer jag inte ihåg vad som skiljer mer än svart motor och fälgarna, vilket jag dock tycker fortfarande är till 82’ans fördel.
Förutom att den fick 18” istället för 19” fram, så har jag för mig, blev fälgarna något bredare också.
IMG_2810.jpeg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bortsett från lacken kommer jag inte ihåg vad som skiljer mer än svart motor och fälgarna, vilket jag dock tycker fortfarande är till 82’ans fördel.
Förutom att den fick 18” istället för 19” fram, så har jag för mig, blev fälgarna något bredare också.
View attachment 493055
Riktigt, men även grövre gaffel, (tror jag) med antidive, det var de damaskerna jag gaggade om tidigare. Nu är det en -83 på övre bilden, se fotpinneplattorna. Osäker på om -81 hade luftgaffel, (också ett opålitligt läckagesystem), som -82. Piggybackdämpare. Andra skivor.

Tror inte det var siamesavgas på de tidiga, utan 2 st 2-1, men minns inte när det ändrades. Ingen körde med original avgas, vad jag minns. Till -82 fick även ljuddämparna annan form i slutet från att ha varit "rundade" till att mer likna en megafon. 1100an har väl svartkromat avgassystem och fyrkantssving(?) i stål.

Den var helt enkelt bättre att köra med med smalare hjul och det större framhjulet, motorn stumt monterad.

Osäker på när den fick grövre svingaxel, tror det var -81. 79-80 var, förutom klenare, inte ens nållagrade men det fanns satser hos lelles.
Det är därför jag säger att den årsmodellen (-81) var bäst. Flest gynnsamma förändringar och inte de dåliga som kom sen med andra hjul och gummiupphängd motor. Håller med dig om estetiken men de var kopiöst tunga, de hjulen.


De kunde gott gjort en framskärm som passade 18"-hjulet bättre.
 
Last edited:

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Vem motsäger det?
Både min och Gevas 900-or är/var -82. Jag kan med lätthet rabbla fler skillnader än de du tar upp mellan -81 och -82, men det är inte intressant. De gjorde flera mindre lyckade förändringar till -82. Skulle säga att -81 är bästa årgången. Viktigare är hur 1100-an är beskaffad och jag misstänker, utan att veta, att motorn är gummiupphängd. Detta eftersom det är en sån xdigger har.

(Om jag fattat rätt. Det är den jag kallar Super Bol d'Or, även om namnet återanvänts senare.)
Ursäkta, trodde vi kommenterade det nya lyftet inte det från 2017, såg nu att du citerade det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ursäkta, trodde vi kommenterade det nya lyftet inte det från 2017, såg nu att du citerade det.
Det är jag som ska be om ursäkt för att jag snurrat till det!

Jag gick tydligen fel när jag letade efter Lebchens inlägg och sen blev det bara värre.

Fick iaf nörda ner oss i memory lane, men för stök och sidospår ber jag ödmjukast om ursäkt!
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top