Bolån - räntans utveckling i framtiden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Borgs prognos är alltså stark bastillväxt och, ökad produktivitet en viss ökning av oljepriset, ökad export, stark tillväxt i Asien OCH sänkta räntor.

Jag säger inte att han har fel men allt det där brukar inte komma gemensamt med sänkta räntor.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Borgs prognos är alltså stark bastillväxt och, ökad produktivitet en viss ökning av oljepriset, ökad export, stark tillväxt i Asien OCH sänkta räntor.

Jag säger inte att han har fel men allt det där brukar inte komma gemensamt med sänkta räntor.
Ja, tom för mig är det nog väl mycket solsken i den prognosen. ?

Men jag hoppas och tror han får rätt om Israel mot terroristerna vilket bara det gör världen lite bättre.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Borg trodde jag var helt diskvalificerad från ett vuxet samtal, "basically an asset for the Swedish society". ??


Sedan, att stå och vifta med snoppen efter fem års ålder, är det inte tecken på hjärnskada eller psykopat?
Orden innan är ju talande för högmodets högmod. Det är den här grandiosa självbilden politiker får när de tror att de kan tala för oss alla som någons sorts förmyndare.
"And we think that this is basically..."

Nej.
Nej det gör VI inte. Tala för dig själv så talar jag för mig själv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett ekonomiskt tips som är helt gratis för var och en att testa:

Har ni tjänstepension utanför kollektivavtal? Pressa dem på avgifter och stanna kvar bonus och liknande.

Jag håller på med mina bolån och i samband med det uppstod en diskussion om jag skulle flytta pensionskapital, mitt nuvarande institut erbjöd en bonus om jag stannar i fem år, 1,5% som fördelas på fem år i extra premie.

Gäller att vända på alla slantar alltid ?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tillägg, tänkte vidare på detta med huruvida tjänstepension måste vara icke kollektivavtalad - högst oklart. Borde gå att ha samma diskussion med de du kan välja tex Swedbank, seb (inte längre), LF mfl
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Var ju muntert.

"Boverket prognosticerar att cirka 19 500 bostäder kommer att påbörjas 2024. Det kan jämföras med myndighetens egen behovsanalys som säger att det skulle behöva byggas 67 300 bostäder per år till 2030 för att svara mot befolkningsutvecklingen och arbetsmarknadens behov."

"För att nå upp till 45 000 påbörjade bostäder 2025 (obs, klart färre än som behövs) krävs att bostadspriserna ökar med 10% i årstakt från och med Q 4 2023 till Q 4 2025 och att byggkostnaderna samtidigt faller med 5% i årstakt under samma period, det vill säga till utgången av 2025. "
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När mjölkpriset stiger är det kris och räntan måste höjas men för bostäder gäller det omvända, då är det kris när priserna går neråt.
Eller eventuellt redan om priset inte ständigt ökar.

Ändå är det en försvinnande liten minoritet som någonsin kommer casha ut från sina bostäder och flytta till något billigt. Så varför spelar det så stor roll vad bostad du köpt är värd? Stigande priser gör det istället bara dyrare för de unga att skaffa bostad men för oss som redan äger bostaden saknar ju värdet betydelse.

Om jag själv någon gång säljer mitt hus så ska det i så fall vara för att köpa ett betydligt dyrare hus med fin strandtomt och då föredrar jag snarare att priserna gått neråt så att mellanskillnaden blir mindre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Var ju muntert.

"Boverket prognosticerar att cirka 19 500 bostäder kommer att påbörjas 2024. Det kan jämföras med myndighetens egen behovsanalys som säger att det skulle behöva byggas 67 300 bostäder per år till 2030 för att svara mot befolkningsutvecklingen och arbetsmarknadens behov."

"För att nå upp till 45 000 påbörjade bostäder 2025 (obs, klart färre än som behövs) krävs att bostadspriserna ökar med 10% i årstakt från och med Q 4 2023 till Q 4 2025 och att byggkostnaderna samtidigt faller med 5% i årstakt under samma period, det vill säga till utgången av 2025. "

Behovet kanske inte är så stort i alla fall då om ingen vill betala?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Var ju muntert.

"Boverket prognosticerar att cirka 19 500 bostäder kommer att påbörjas 2024. Det kan jämföras med myndighetens egen behovsanalys som säger att det skulle behöva byggas 67 300 bostäder per år till 2030 för att svara mot befolkningsutvecklingen och arbetsmarknadens behov."

"För att nå upp till 45 000 påbörjade bostäder 2025 (obs, klart färre än som behövs) krävs att bostadspriserna ökar med 10% i årstakt från och med Q 4 2023 till Q 4 2025 och att byggkostnaderna samtidigt faller med 5% i årstakt under samma period, det vill säga till utgången av 2025. "
Jag köper inte deras prognoser alls dock, vad behövs 67000 nya bostäder till? Hur räknar de? Det finns 37000 bostäder till salu på Hemnet.

Det kommer inte vara 67300-19500 uteliggare 2025.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köper inte deras prognoser alls dock, vad behövs 67000 nya bostäder till? Hur räknar de? Det finns 37000 bostäder till salu på Hemnet.

Det kommer inte vara 67300-19500 uteliggare 2025.

Med 2.2 personer i genomsnitt per hushåll kan man tro att dom tänker ta in 150000 nysvenskar varje år.
Kanske lite mindre om några gamla bostäder försvinner men jag tror inte det rivs så mycket bostäder faktiskt.

Och andra sidan föds det idag bara 1.5 barn per kvinna så det kanske eg krävs långt över 200000 importerade svenskar för att fylla 67000 nya bostäder.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag köper inte deras prognoser alls dock, vad behövs 67000 nya bostäder till? Hur räknar de? Det finns 37000 bostäder till salu på Hemnet.

Det kommer inte vara 67300-19500 uteliggare 2025.
Tror inte jag heller mtp att det verkar vara 35 000 idag. Det blir värre när folk inte klarar upp sitt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag köper inte deras prognoser alls dock, vad behövs 67000 nya bostäder till? Hur räknar de? Det finns 37000 bostäder till salu på Hemnet.

Det kommer inte vara 67300-19500 uteliggare 2025.
Hittade denna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar om de har betraktat hur befolkningspyramiden ser ut i Sverige. Den här är från 2020, dvs toppen av 74-åringar fyller det här året 78 och närmar sig sin förväntade livslängd samtidigt som pyramiden är ganska smal längst ner.

Vid 2030 kommer de 74-åringar som fortfarande lever vara 84 år.

Utan invandring kan vi nog räkna med ordentligt fallande folkmängd fram till 2030 och även därefter.
 

Bifogat

  • Sweden_Population_Pyramid.svg.png
    Sweden_Population_Pyramid.svg.png
    28.5 KB · Visningar: 6
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top