Bolån - räntans utveckling i framtiden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag läste om ett uppdämt behov pga att flytta hemifrån, separationer eller flytta ihop.
Men vettefan om det är så många?:va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag undrar om de har betraktat hur befolkningspyramiden ser ut i Sverige. Den här är från 2020, dvs toppen av 74-åringar fyller det här året 78 och närmar sig sin förväntade livslängd samtidigt som pyramiden är ganska smal längst ner.

Vid 2030 kommer de 74-åringar som fortfarande lever vara 84 år.

Utan invandring kan vi nog räkna med ordentligt fallande folkmängd fram till 2030 och även därefter.
Snarare att en hel del bostäder behöver göras om till serviceboende..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag läste om ett uppdämt behov pga att flytta hemifrån, separationer eller flytta ihop.
Men vettefan om det är så många?:va

Allt det där handlar väldigt mycket om ekonomiska val för de enskilda individerna.
Det är ofta ekonomin som gör att ungdomar inte flyttar hemifrån eller kanske den goda svenska ekonomin som gjort att svenska ungdomar flyttar hemifrån så tidigt i livet.
Samma med separationer eller att flytta ihop, det styrs ofta av det är billigare att bo två än ensam.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sverige har flest antal singelhushåll i världen, typ. Stockholm är allra flest.

Folk kan ligga mer så löser sig allt.
Hade jag ingen aning om!
Lite oroväckande.

Hmmm, kan ju skapa en del separationer också...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Förvisso sant. Om dina ungar jobbar 80 timmar i veckan kan de försörja gamlon i en allt mer konformad befolkningspyramid.
Kunde ett alternativ vara att pensionssystemet reformeras? Förmodligen omöjligt i sossesverige men ändå en svindlande tanke. Är det självklart att det skall bygga på tillväxt rörande både befolkning och ekonomi?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kunde ett alternativ vara att pensionssystemet reformeras? Förmodligen omöjligt i sossesverige men ändå en svindlande tanke. Är det självklart att det skall bygga på tillväxt rörande både befolkning och ekonomi?
På något vis kan msn tycka att det bygger på vad man betalar in och inte en slags ”rätt” vara faktiska innehåll har noll med det att göra och som ändras vartefter.. allmänna arvsfonden borde oavkortat gå dit med..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
På något vis kan msn tycka att det bygger på vad man betalar in och inte en slags ”rätt” vara faktiska innehåll har noll med det att göra och som ändras vartefter.. allmänna arvsfonden borde oavkortat gå dit med..
Då skulle ju nästa fråga bli, varför betala in?

Men jag tror nuvarande system är bra, undantaget massinvandringen som förstörde även detta fina blocköverskridande system.

Tänk vad bra Sverige vore minus tre miljoner.

???
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På något vis kan msn tycka att det bygger på vad man betalar in och inte en slags ”rätt” vara faktiska innehåll har noll med det att göra och som ändras vartefter.. allmänna arvsfonden borde oavkortat gå dit med..
Det enda problemet är väl att sossarna tog hela pensionsfonden och satte sprätt på den, sedan dess är det inget inbetalt, utan det är nuvarande arbetande som betalar för pensionärerna.
Sossarna lovade ju att betala tillbaka, så jag tycker det kan vara dags att kräva det av dem. Kanske LO kan hjälpa till med en slant? Det var ju ändå deras parti som tog pengarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det enda problemet är väl att sossarna tog hela pensionsfonden och satte sprätt på den, sedan dess är det inget inbetalt, utan det är nuvarande arbetande som betalar för pensionärerna.
Sossarna lovade ju att betala tillbaka, så jag tycker det kan vara dags att kräva det av dem. Kanske LO kan hjälpa till med en slant? Det var ju ändå deras parti som tog pengarna.
Vad är storyn om det där?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det påstås ju ibland att de gjorde det, utgår från att det är sant men inte satt mig in i det
Det är lite grumligt och ganska tråkigt, men det grundar sig i flera missförstånd om hur det var med pensionsfonden på den tiden, och vad som hänt sedan dess. Och vem som ledde regeringen när beslutet togs.
Om jag inte minns fel.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kunde ett alternativ vara att pensionssystemet reformeras? Förmodligen omöjligt i sossesverige men ändå en svindlande tanke. Är det självklart att det skall bygga på tillväxt rörande både befolkning och ekonomi?
Fast det där är väl en självklarhet i alla välfärdsländer?
Oändlig tillväxt är enda sättet att finansiera systemet på lång sikt.

Absurt ur mitt perspektiv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast det där är väl en självklarhet i alla välfärdsländer?
Oändlig tillväxt är enda sättet att finansiera systemet på lång sikt.

Absurt ur mitt perspektiv.
Nja, man kan väl tänka sig både att större andel placeras i ppm och/eller att intjänade pengar är ens egna tex?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Inflationen sjönk i December också.
KPIF låg på 2,3% vilket ju börjar likna något.

Tydligen hade man räknat på ännu lägre så nu får en spekulerad Marssäkning av styrräntan nog skjutas fram lite.

Jaja, går åt rätt håll iaf.
Om nu inte Kina...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top