Bolån - räntans utveckling i framtiden

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sitter man då med nyinköpta och högt belånade bostäder där man kanske gick lite för långt i budgivningen kan det bli tuffa tider som väntar framöver.
Men då har ju problemet skapats av folk som lever över sina tillgångar. Hur kan det ens vara möjligt att bankerna tillåter det? Dom gör ju en utvärdering innan dom lånar ut pengarna, väl?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Men då har ju problemet skapats av folk som lever över sina tillgångar. Hur kan det ens vara möjligt att bankerna tillåter det? Dom gör ju en utvärdering innan dom lånar ut pengarna, väl?
För att idag är det inget ovanligt att man förutom sitt hus har konsumtionslån på 1miljon. Och ibland ännu mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men då har ju problemet skapats av folk som lever över sina tillgångar. Hur kan det ens vara möjligt att bankerna tillåter det? Dom gör ju en utvärdering innan dom lånar ut pengarna, väl?

Tydligen har ju alla trott att nollräntor är det nya normala även bankfolket.
Eller så har dom bara sett till att suboptimera mot nästa kvartalsbonus trots bättre vetande.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finansmarknaden är enormt fluktuerande och osägbar.
Som privatperson kan man bara förhålla sig till nuläget och göra det bästa av det.
Är pengar billigt: Låna och låt dom arbeta.
Är pengar dyrt: Realisera och hämta hem.
Sen var det ju bara time'ingen också...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Finansmarknaden är enormt fluktuerande och osägbar.
Som privatperson kan man bara förhålla sig till nuläget och göra det bästa av det.
Är pengar billigt: Låna och låt dom arbeta.
Är pengar dyrt: Realisera och hämta hem.
Sen var det ju bara time'ingen också...
Ungefär så, ja.
Personligen är jag vad kvinnan på banken kallar "försiktig general". Somliga kör all in och har förmågan att agera snabbt. Då kan man, som du förtjänstfullt påpekar, få det bästa av båda om man har timing.
Jag kör mellanmjölk, lite av varje och tycket det har tjänat mig rätt väl. Präglad av för många år av nödvändig försiktighet.
Har med ganska blygsamma medel ändå byggt hyfsad stabilitet och marginaler men det är nya tider nu.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ungefär så, ja.
Personligen är jag vad kvinnan på banken kallar "försiktig general". Somliga kör all in och har förmågan att agera snabbt. Då kan man, som du förtjänstfullt påpekar, få det bästa av båda om man har timing.
Jag kör mellanmjölk, lite av varje och tycket det har tjänat mig rätt väl. Präglad av för många år av nödvändig försiktighet.
Har med ganska blygsamma medel ändå byggt hyfsad stabilitet och marginaler men det är nya tider nu.
Jag skall väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte är den tuffaste generalen heller. :rodnar
Men jag hade nog faktiskt varit tuffare om jag sluppit förhandla med frun.
Men som för dig har ändå den allmänna inriktningen gett också oss en stabilitet och en del marginaler.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag skall väl i ärlighetens namn erkänna att jag inte är den tuffaste generalen heller. :rodnar
Men jag hade nog faktiskt varit tuffare om jag sluppit förhandla med frun.
Men som för dig har ändå den allmänna inriktningen gett också oss en stabilitet och en del marginaler.
Testa med " bry du inte ditt söta lilla huvud med det".
Brukar gå hem...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Stavfel!
"Då brukar man få gå hem" tror jag du menar.?
Inte helt säkert, om det är hon som är hemma...
Han får helt sonika berätta hur det gick...och varthän.

Vill jag testa min retoriska kapacitet behöver jag bara säga så till dottern. Hon är fenomenal, även de gånger hon krossar en. (Stolt).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Att låna är enda sättet att bränna mer pengar än det kommer in och inte sjutton ska det vara ett överskott när jag blir jordgubbe.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jamen det är just DET som skapar problemet. Om vi bara håller oss till det vi får in, dvs INTE lever över våra tillgångar, så kan inte bankerna ha nån hake.

Det är ju när folk lånar som ränta skapas, hela systemet är riggat för undergång på sikt. Ju fler vi blir och ju fler som vill låna .. ja till slut blir ju pengar inget värda.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
SEB höjer den rörliga räntan med 25 punkter till 3,84 procent. Bolån med ett års bindningstid höjs 30 punkter till 4,29 och treåriga lån höjs med 45 punkter till 4,64
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top