Bolån - räntans utveckling i framtiden

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Komentaren va på vad bolån är som va en skämtsam fråga från team toker.....

Men visst kan man låna för att investera.. Fast jag själv tycker att man gör sig skuldfri först å sen använder pengar till va man vill till, typ olika motorcyklar eller bilar eller annat va som är intressant..
Men du skriker ju att du betalat ditt hus så fort ämnet kommer upp.
Din tolkning stämmer dock inte med vad jag skrev. Man lånar inte för att investera enligt min modell. Man undviker att sätta sig på bar backe och ser vad pengarna kan göra istället för att tömma sina reserver = manöverutrymme . Kniper det löser man in lånet.

Jag talar inte om de som tar bluesteplån på kontantinsatsen.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det låter ju fint. I praktiken innebär det att en förstagångsköpare av bostad behöver leva på existensminimum i 20 år för att klara av amorteringar. Good life…

Eller så lever man typ som vanligt. Sparar en del i högriskfonder och en del på att ha kul och efter 20 år har du både haft skoj och råd att casha lånet.
Alla får göra precis som dom själva vill... Hur jag tycker man själv skulle göra är inget andra måste göra då.. Fonder eller eller liknande investeringar som att tjäna mer pengar är inge jag är intresserad av... Hellre ha flera hojar å bilar som man kan använda å typ meka samt förbättra, samt ta de lungt är mer sånt som intresserar mig..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men du skriker ju att du betalat ditt hus så fort ämnet kommer upp.
Din tolkning stämmer dock inte med vad jag skrev. Man lånar inte för att investera enligt min modell. Man undviker att sätta sig på bar backe och ser vad pengarna kan göra istället för att tömma sina reserver = manöverutrymme . Kniper det löser man in lånet.

Jag talar inte om de som tar bluesteplån på kontantinsatsen.
Synd att du inte gillar de att jag gjort de då..
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det låter ju fint. I praktiken innebär det att en förstagångsköpare av bostad behöver leva på existensminimum i 20 år för att klara av amorteringar. Good life…

Eller så lever man typ som vanligt. Sparar en del i högriskfonder och en del på att ha kul och efter 20 år har du både haft skoj och råd att casha lånet.
Vilka högriskfonder är det som gäller om jag vill casha om 20 år?

Har du bra förslag så är jag inget annat än öra.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alla får göra precis som dom själva vill... Hur jag tycker man själv skulle göra är inget andra måste göra då.. Fonder eller eller liknande investeringar som att tjäna mer pengar är inge jag är intresserad av... Hellre ha flera hojar å bilar som man kan använda å typ meka samt förbättra, samt ta de lungt är mer sånt som intresserar mig..
Att ha pengar som jobbar för en ger en mer hojar och mer möjlighet att ta det lugnt än att jobba, snåla och amortera.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Synd att du inte gillar de att jag gjort de då..
Du säger att var och en får göra som den vill...efter att du vevat mot dem som inte gör som du.
Jag är lite för mycket som du i mitt ekonomiska förhållningssätt, vilket kostat en hel del. Trygghetsnarkomanin har gjort att jag inte tagit de där tillfällena i flykten.
Gör som du vill men hacka inte på andra och ffa, tro inte att du vet vad folk har för bevekelsegrunder för att göra som de gör.

Edit;
Vad jag gillar/ogillar är väl inte en faktor i sammanhanget.
Är du nöjd är jag nöjd med att du är nöjd.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Av historien är döma är det dags för ett världskrig, snart.

Tydligen inte på grund av olja för det verkar det bara finnas mer och mer utav, men sannolikt på grund av någon annan resurs. Typ landytor, då det blir ogästvänligt varmt längre söderut vilket initierar konflikter som drar norrut..

Nåväl, nog om domedagen. Jag tror, att på grund av havererad världsekonomi och annan instabilitet kommer räntan gå upp då valutor blir osäkra. Typ räntan (den som bankerna brukar kopplas mot riksbankens reporänta) låg på runt 10% 90-92 nångång. Där kommer vi hamna :gnissla
Jahopp! :gnissla
Nåja. Inte än. Men 5% lär nog inte kommma som en överraskning för en del i början på nästa år. Sen en elräkning i januari. Slutahoppat med nice to have?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du säger att var och en får göra som den vill...efter att du vevat mot dem som inte gör som du.
Jag är lite för mycket som du i mitt ekonomiska förhållningssätt, vilket kostat en hel del. Trygghetsnarkomanin har gjort att jag inte tagit de där tillfällena i flykten.
Gör som du vill men hacka inte på andra och ffa, tro inte att du vet vad folk har för bevekelsegrunder för att göra som de gör.

Edit;
Vad jag gillar/ogillar är väl inte en faktor i sammanhanget.
Är du nöjd är jag nöjd med att du är nöjd.
Well put.

Många skadeglada, avundsjuka, bittra, självgoda, okunniga, navelskådande, pinsamma, obildade gubbkommentarer här så snart denna fråga dyker upp.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det enda jag vet om ekonomiska kriser är att de jag upplevt hittills inte blivit så farliga som det låter när de drar igång.

Det gäller IT och telekom (2000), Finanskrisen (2008), Grekland (2011), pandemin (2020), kriget i Ukraina (2022).

Vi får väl se om det här blir ännu en eller något värre. Det är ju onekligen ett jobbigt läge med lågkonjunktur, hyperinflation, kraftiga räntehöjningar, fallande börser, krig och elände, ingen energi och Greta.

Jag hoppas det går bra för alla, med eller utan stora bostadslån.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det som hindrar allt för höga räntor inom inom en allt för snart framtid är väl just de personerna med stora lån och att dom är för många för att kunna negligeras.

Frågan blir då hur riskbanken ska kunna höja tillräckligt för att få ner inflationen utan att allt för många människor blir utkastade med badvattnet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det som hindrar allt för höga räntor inom inom en allt för snart framtid är väl just de personerna med stora lån och att dom är för många för att kunna negligeras.

Frågan blir då hur riskbanken ska kunna höja tillräckligt för att få ner inflationen utan att allt för många människor blir utkastade med badvattnet.
Ja, samtidigt är ju inflationen driven av energipriser i hög utsträckning, och det kommer inte sjunka vad vi än gör med räntan i Sverige.

Jag är egentligen en emot det här med att "rensat för ditt och datt" men i detta fall kanske man måste mäta på olika sätt för att hamna rätt. Det är det så klart kloka människor som gör redan men det kommuniceras inte så tydligt.

Dessutom sjunker ju inflationen för tillfället om man tar med bostäder, vilket å andra sidan inte är korrekt eftersom räntan ökar mer än bostäder sjunker i pris så effekten är ändå att det blir dyrare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, samtidigt är ju inflationen driven av energipriser i hög utsträckning, och det kommer inte sjunka vad vi än gör med räntan i Sverige.

Jag är egentligen en emot det här med att "rensat för ditt och datt" men i detta fall kanske man måste mäta på olika sätt för att hamna rätt. Det är det så klart kloka människor som gör redan men det kommuniceras inte så tydligt.

Dessutom sjunker ju inflationen för tillfället om man tar med bostäder, vilket å andra sidan inte är korrekt eftersom räntan ökar mer än bostäder sjunker i pris så effekten är ändå att det blir dyrare.

Jo, räntan påverkar i väldigt hög grad energikostnaden i SEK eftersom räntan påverkar kronkursen.

Bostadspriser har aldrig varit med i inflationen, annat än indirekt i form av boendekostnad och den ökar förstås med stigande räntor precis som den tidigare bidragit till att sänka boendekostnad så på den punkten jagar riskbanken sin egen svans.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo, räntan påverkar i väldigt hög grad energikostnaden i SEK eftersom räntan påverkar kronkursen.

Bostadspriser har aldrig varit med i inflationen, annat än indirekt i form av boendekostnad och den ökar förstås med stigande räntor precis som den tidigare bidragit till att sänka boendekostnad så på den punkten jagar riskbanken sin egen svans.
Vi lär få en höjningsspiral på samma sätt som vi fick en sänkningsspiral efter förra krisen. Hade man vägt in fastighets- och aktiepriser i KPI hade vi haft ett mycket bättre verktyg där vi aldrig behövt ta till dessa stora höjningar och sänkningar.

”Nackdelen” är att staten inte kunnat ha samma spelutrymme med nytryckta SEK.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det enda jag vet om ekonomiska kriser är att de jag upplevt hittills inte blivit så farliga som det låter när de drar igång.

Det gäller IT och telekom (2000), Finanskrisen (2008), Grekland (2011), pandemin (2020), kriget i Ukraina (2022).

Vi får väl se om det här blir ännu en eller något värre. Det är ju onekligen ett jobbigt läge med lågkonjunktur, hyperinflation, kraftiga räntehöjningar, fallande börser, krig och elände, ingen energi och Greta.

Jag hoppas det går bra för alla, med eller utan stora bostadslån.
Det som möjligen är speciellt med denna krisen är att det ser ut att bli den kris där vi slutligen får betala för de effekter som man sopat under mattan vid tidigare kriser, åtminstone sedan finanskrisen 2008. Riksbanken/riksbankerna och majoriteten nationalekonomer verkar ha lurat sig själva att tro att trycka en massa pengar helt plötsligt inte innebär inflation. De extremlåga räntorna i kombination med alla pengar man tryckt har i stor utsträckning gått in i fastighets- och aktiemarknaden, vilket finurligt nog inte ingått i inflationsmåttet. Detta har ju på sätt och vis även likheter med IT- och telekomkrisen vid milennieskiftet, då allt för många trodde på att "den nya ekonomin" hade kommit för att stanna, men där allt för uppblåsta förväntningar sedan kraschlandade när de mötte den krassa verkligheten.

Utöver den dolda inflationen finns det även en massa andra samhällsproblem som man har kunnat försumma och komma undan med.

Nu verkar det bli tillfället när dessa saker inte längre kommer kunna skjutas under mattan. I den perfekta storm av olika sammanfallande kriser som det nu blåst upp till ser det ut som att en rejäl "justering" tillbaka till verkligheten blir oundviklig. Tror det blir läge att hålla i sig för det kan bli rejält skakigt.

Sen skall man nog inte heller vara allt för fatalistiskt. Framtiden är inte förutbestämd och mänskligheten har en fantastisk uppfinningsrikedom och förmåga att anpassa sig, i synnerhet vid kriser.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det som möjligen är speciellt med denna krisen är att det ser ut att bli den kris där vi slutligen får betala för de effekter som man sopat under mattan vid tidigare kriser, åtminstone sedan finanskrisen 2008. Riksbanken/riksbankerna och majoriteten nationalekonomer verkar ha lurat sig själva att tro att trycka en massa pengar helt plötsligt inte innebär inflation. De extremlåga räntorna i kombination med alla pengar man tryckt har i stor utsträckning gått in i fastighets- och aktiemarknaden, vilket finurligt nog inte ingått i inflationsmåttet. Detta har ju på sätt och vis även likheter med IT- och telekomkrisen vid milennieskiftet, då allt för många trodde på att "den nya ekonomin" hade kommit för att stanna, men där allt för uppblåsta förväntningar sedan kraschlandade när de mötte den krassa verkligheten.

Utöver den dolda inflationen finns det även en massa andra samhällsproblem som man har kunnat försumma och komma undan med.

Nu verkar det bli tillfället när dessa saker inte längre kommer kunna skjutas under mattan. I den perfekta storm av olika sammanfallande kriser som det nu blåst upp till ser det ut som att en rejäl "justering" tillbaka till verkligheten blir oundviklig. Tror det blir läge att hålla i sig för det kan bli rejält skakigt.

Sen skall man nog inte heller vara allt för fatalistiskt. Framtiden är inte förutbestämd och mänskligheten har en fantastisk uppfinningsrikedom och förmåga att anpassa sig, i synnerhet vid kriser.
Delar din analys till 100%. Det är många års idioti som ska betalas tillbaka. Än så länge jobbar folk fortfarande men varslen kommer rulla in under vintern/våren och då blir det spännande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Delar din analys till 100%. Det är många års idioti som ska betalas tillbaka. Än så länge jobbar folk fortfarande men varslen kommer rulla in under vintern/våren och då blir det spännande.
Ja och denna kris tror jag kan komma att slå hårt även mot medelklassen. Förutom de sedvanliga effekterna på industrin, konsumtion osv. så finns det flera nya yrkesgrupper som kan få det tufft. De heta startupbolagen vars tillvaro bygger på att växa snabbt kommer plötsligt inte ha tillgång till riskkapital. Om de samtidigt bygger sin affärsmodell på prenumerationer som lätt kan avslutas och de har en tjänst som inte är livsnödvändig kan det bli väldigt tufft. Där lär vi få se en hel del varsel.

Offentlig sektor har redan svårt att få ihop budgeterna pga. de stora kostnadsökningarna och om de dessutom i senare faser av krisen skulle tappa rejält med skatteintäkter kommer det nog bli tufft läge för alla som sysslar med olika typer av arbete som inte direkt hör till kärnverksamheten, en kategori som växt explosionsartat de senaste åren.

I båda dessa exempel pratar vi i såna fall om ganska många högutbildade yngre människor som kan bli av med jobben. Sitter man då med nyinköpta och högt belånade bostäder där man kanske gick lite för långt i budgivningen kan det bli tuffa tider som väntar framöver.

Nu behöver det ju inte bli så och dessa exempel kanske inte är så representativa över vilka som drabbas mest av krisen på det stora hela, men det var för att exemplifiera att även människor som man normalt inte betraktar som utsatta skulle kunna drabbas rejält av en kris av det här slaget.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top