BMW-tråden

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är en GT 1600 något att ha eller bör man satsa på en smidigare 1300:a?
Jag vill kunna skjutsa, men även kunna köra "snabbt och smidigt" på bergsvägar ...

eller är jag helt fel ute ?

:va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är en GT 1600 något att ha eller bör man satsa på en smidigare 1300:a?
Jag vill kunna skjutsa, men även kunna köra "snabbt och smidigt" på bergsvägar ...

eller är jag helt fel ute ?

:va

Nu har jag inte provkört just GT-varianten av 1300an men väl de andra. Jag upplever 1600an som tyngre och klumpigare vid stillastående men väl på rull är den smidigare att köra tack vare den fantastiska motorgången och fina ergonomin. Jag hade lätt valt 1600an om jag ville ha en riktigt stor touringhoj.

Fast boxerfrälst som jag är så hade det troligen slutat med en R1200RT i alla fall. Den är dessutom betydligt smidigare än de båda K-modellerna vilket jag uppskattar.
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Lite funderingar K1300R
Har tittat på en fullutrustad 2009 som gått 2500 mil.
Hur bra är K1300 familjen? (pålitliga?)
Vad kostar en 3000 milaservice?
Hur är en sådan att äga? (soppa förbrukning, Service, reparationer)
Någon som kört med passagerare mycket, hur fungerar det?

många frågor :)
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Ja, många frågor, men väldigt relevanta. Jag har inte haft min så länge, så jag får höfta lite.
1. Det är en pålitlig hoj. BMW gör sällan half-assed arbete och K1300 är inte långt ifrån K1200, där dom flesta barnsjukdomarna fick jobbas bort. Personligen tycker jag att det är bland de mer finessrika hojarna med riktigt bra ABS (bästa?), ESA2 (om man vill ha det), quickshifter och hyfsade bagagemöjligheter.

2. Ingen aning vad 3000-milan kostar, men det är nog fan inte billigt om ventilkollen ingår där. Inget med BMW är billigt när det kommer till stora servicar. R-en är väl lite billigare i arbetstid då det saknas kåpor.

3. Generellt lite kortare serviceintervaller med bmws olika inspektioner osv, men dom är åas inte så dyra som stora servicar. Soppaförbrukningen är human, med tanke på antalet hästar, och sist men inte minst - FÖRSÄKRINGEN är löjligt rimlig.

4. Tydligen toppen. Hojen är stor nog, har gott om plats, gott om motor etc. Hade tidigare en GSX1400, mycket mindre sportig och med stort limpsäte - som gjord för att skjutsa men sambon föredrar faktiskt baksätet på K1300-an. R/S-en anses vara kompetenta sporttourers. Med betoning åt det sportiga hållet.

Det enda jag kan klaga på är att sätet är lite hårt för mig fram. Blir nog ett touringsäte till sommaren, för dom längre turerna. Annars är ergonomin, med sittgeometri osv perfekt för mig som är 186cm lång.

Lite funderingar K1300R
Har tittat på en fullutrustad 2009 som gått 2500 mil.
Hur bra är K1300 familjen? (pålitliga?)
Vad kostar en 3000 milaservice?
Hur är en sådan att äga? (soppa förbrukning, Service, reparationer)
Någon som kört med passagerare mycket, hur fungerar det?

många frågor :)
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
@Hellfireclub: Tack för ditt svar!
Får fortsätta att fundera lite, är lite sugen på att se vad som händer med den nya Roadstern (R1200R HP2, eller vad den nu ska heta) som det pratas om som skall komma 2013.

Har lite svårt med steget från 1670 cc och lite hästar till 1300 cc och en himla massa, fixar jag det?
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tror inte det blir några problem. Jag kommer själv från 1400cc med mindre hästar... K1300:ans motorkaraktär är helt suverän. Kanske inte lika köttigt vridmoment som din gamla hoj, men vad spelar det för roll när den ändå är snabbare, lättare och varvar dubbelt så högt? Jag har testat boxerhojarna från BMW, mer specifikt R1200R och HP2 Sport och det är inte något jag var "imponerad" av.


@Hellfireclub: Tack för ditt svar!
Får fortsätta att fundera lite, är lite sugen på att se vad som händer med den nya Roadstern (R1200R HP2, eller vad den nu ska heta) som det pratas om som skall komma 2013.

Har lite svårt med steget från 1670 cc och lite hästar till 1300 cc och en himla massa, fixar jag det?
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
Igår införskaffades det en K1200S -07 med 1600 mil på mätaren. :) Med det vanliga ESA, Larm, ABS, sidoväskor och tankväska. Första turen blev 56 mil från Helsingborg till Västerås. Skicken hoj. :)

//B
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
4ynatuse.jpg
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top