BMW-tråden

Är en GT 1600 något att ha eller bör man satsa på en smidigare 1300:a?
Jag vill kunna skjutsa, men även kunna köra "snabbt och smidigt" på bergsvägar ...

eller är jag helt fel ute ?

:va
 
Är en GT 1600 något att ha eller bör man satsa på en smidigare 1300:a?
Jag vill kunna skjutsa, men även kunna köra "snabbt och smidigt" på bergsvägar ...

eller är jag helt fel ute ?

:va

Nu har jag inte provkört just GT-varianten av 1300an men väl de andra. Jag upplever 1600an som tyngre och klumpigare vid stillastående men väl på rull är den smidigare att köra tack vare den fantastiska motorgången och fina ergonomin. Jag hade lätt valt 1600an om jag ville ha en riktigt stor touringhoj.

Fast boxerfrälst som jag är så hade det troligen slutat med en R1200RT i alla fall. Den är dessutom betydligt smidigare än de båda K-modellerna vilket jag uppskattar.
 
Lite funderingar K1300R
Har tittat på en fullutrustad 2009 som gått 2500 mil.
Hur bra är K1300 familjen? (pålitliga?)
Vad kostar en 3000 milaservice?
Hur är en sådan att äga? (soppa förbrukning, Service, reparationer)
Någon som kört med passagerare mycket, hur fungerar det?

många frågor :)
 
Ja, många frågor, men väldigt relevanta. Jag har inte haft min så länge, så jag får höfta lite.
1. Det är en pålitlig hoj. BMW gör sällan half-assed arbete och K1300 är inte långt ifrån K1200, där dom flesta barnsjukdomarna fick jobbas bort. Personligen tycker jag att det är bland de mer finessrika hojarna med riktigt bra ABS (bästa?), ESA2 (om man vill ha det), quickshifter och hyfsade bagagemöjligheter.

2. Ingen aning vad 3000-milan kostar, men det är nog fan inte billigt om ventilkollen ingår där. Inget med BMW är billigt när det kommer till stora servicar. R-en är väl lite billigare i arbetstid då det saknas kåpor.

3. Generellt lite kortare serviceintervaller med bmws olika inspektioner osv, men dom är åas inte så dyra som stora servicar. Soppaförbrukningen är human, med tanke på antalet hästar, och sist men inte minst - FÖRSÄKRINGEN är löjligt rimlig.

4. Tydligen toppen. Hojen är stor nog, har gott om plats, gott om motor etc. Hade tidigare en GSX1400, mycket mindre sportig och med stort limpsäte - som gjord för att skjutsa men sambon föredrar faktiskt baksätet på K1300-an. R/S-en anses vara kompetenta sporttourers. Med betoning åt det sportiga hållet.

Det enda jag kan klaga på är att sätet är lite hårt för mig fram. Blir nog ett touringsäte till sommaren, för dom längre turerna. Annars är ergonomin, med sittgeometri osv perfekt för mig som är 186cm lång.

Lite funderingar K1300R
Har tittat på en fullutrustad 2009 som gått 2500 mil.
Hur bra är K1300 familjen? (pålitliga?)
Vad kostar en 3000 milaservice?
Hur är en sådan att äga? (soppa förbrukning, Service, reparationer)
Någon som kört med passagerare mycket, hur fungerar det?

många frågor :)
 
@Hellfireclub: Tack för ditt svar!
Får fortsätta att fundera lite, är lite sugen på att se vad som händer med den nya Roadstern (R1200R HP2, eller vad den nu ska heta) som det pratas om som skall komma 2013.

Har lite svårt med steget från 1670 cc och lite hästar till 1300 cc och en himla massa, fixar jag det?
 
Tror inte det blir några problem. Jag kommer själv från 1400cc med mindre hästar... K1300:ans motorkaraktär är helt suverän. Kanske inte lika köttigt vridmoment som din gamla hoj, men vad spelar det för roll när den ändå är snabbare, lättare och varvar dubbelt så högt? Jag har testat boxerhojarna från BMW, mer specifikt R1200R och HP2 Sport och det är inte något jag var "imponerad" av.


@Hellfireclub: Tack för ditt svar!
Får fortsätta att fundera lite, är lite sugen på att se vad som händer med den nya Roadstern (R1200R HP2, eller vad den nu ska heta) som det pratas om som skall komma 2013.

Har lite svårt med steget från 1670 cc och lite hästar till 1300 cc och en himla massa, fixar jag det?
 
Igår införskaffades det en K1200S -07 med 1600 mil på mätaren. :) Med det vanliga ESA, Larm, ABS, sidoväskor och tankväska. Första turen blev 56 mil från Helsingborg till Västerås. Skicken hoj. :)

//B
 
4ynatuse.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top