BMW-tråden

Du kände säkert små vibrationer!
ABS-broms är troligen det du upplevt, behövs inte mycket tryck på bakbromsen innan ABS'n ingriper!
 
Du kände säkert små vibrationer!
ABS-broms är troligen det du upplevt, behövs inte mycket tryck på bakbromsen innan ABS'n ingriper!

Det tror jag inte, kass bakbroms är vanligt på särskilt R1200S men även andra BMWs. Min förra R1200S var likadan från fabrik, lite bromsrengöring på skivan och avslipning av klossarna med smärgelduk hjälpte bra. Särskilt mycket bakbroms behöver man ju inte på en boxer normalt men vid krypkörning är det trevligt.
 
Hej, efter en knixkurs häromdagen insåg jag den stora fördelen med sturzpads på hojen. Har någon här beställt från wunderlich tidigare, och säljs dessa kraschpuckar i par eller styck? Jag är totalt noobie på sånt här :D
 
Jag har varit och provkört några BMW hojar. Det är två st. Som jag verkligen fastnade för R 1200 S och K 1200 R
De är helt olika till karaktären, men de tilltalar mig bägge två.

Men det är en sak som stör mig som fan med hojarna.
Vad är grejen med deras bakbromsar? det spelar ingen roll om jag så ställer mig upp och trampar allt jag kan på fotbromsen, den tar ju ingenting. Skitläskigt, jag kan inte fatta varför man tar bort ena bromsen, vad är idèn med det hela. Men framför allt, går det att fixa till så att bakbromsen tar bättre på en BMW verkstad?

Detta är helt normalt på dessa hojar, det är ett medvetet val av BMW!
Bromsar du med handbromsen tar bakbromsen också, däremot om du bara bromsar med foten så tar bara bakbroms, men aldrig så att du kan låsa bakhjulet, tycker själv om denna kombination. Kanon vid lite hårdare körning på kurvig väg, ett tryck på fotbromsen och hojen rätar upp utan att vara orolig för hjullås. Men visst tycker man det är lite udda i början.
 
Detta är helt normalt på dessa hojar, det är ett medvetet val av BMW!
Bromsar du med handbromsen tar bakbromsen också, däremot om du bara bromsar med foten så tar bara bakbroms, men aldrig så att du kan låsa bakhjulet, tycker själv om denna kombination. Kanon vid lite hårdare körning på kurvig väg, ett tryck på fotbromsen och hojen rätar upp utan att vara orolig för hjullås. Men visst tycker man det är lite udda i början.

Det skulle jag kalla dåliga och direkt felaktiga tips:
1. R1200S har INTE delintegralbromsar och bromsar därmed inte bak när du använder handtaget.
2. Vill du räta upp hojen i en kurva vid "hårdare körning" så används med fördel styret, det använder mindre av dina marginaler än bakbromsen. För mindre kursjusteringar kan man använda kroppsförflyttning men bromsen gör man bäst i att låta bli om man inte vill tumma på marginalerna i onödan.
 
Tänkte köra i Alperna med min F 650 GS -01. Har alltså ganska liten motor och endast enkelskiva fram.
Ska ha sambon där bak och packning i form av sidoväskor samt ev topväska/tankväska vid behov.
Någon som kört touring med liknande belastning och kan berätta om det funkar? :)
Orkar motorn? Håller frambromsen måttet? Klarar dämparna vikten?
 
Tänkte köra i Alperna med min F 650 GS -01. Har alltså ganska liten motor och endast enkelskiva fram.
Ska ha sambon där bak och packning i form av sidoväskor samt ev topväska/tankväska vid behov.
Någon som kört touring med liknande belastning och kan berätta om det funkar? :)
Orkar motorn? Håller frambromsen måttet? Klarar dämparna vikten?

Lite i klenaste laget, funkar om du skippar autobahn och kör lite småvägar kanske blir lite tungt på alppassen. Mitt val hade varit lite mer kubik (hoj). Men som sagt allting går bara man vill.:tummenupp
 
Det skulle jag kalla dåliga och direkt felaktiga tips:
1. R1200S har INTE delintegralbromsar och bromsar därmed inte bak när du använder handtaget.
2. Vill du räta upp hojen i en kurva vid "hårdare körning" så används med fördel styret, det använder mindre av dina marginaler än bakbromsen. För mindre kursjusteringar kan man använda kroppsförflyttning men bromsen gör man bäst i att låta bli om man inte vill tumma på marginalerna i onödan.

1. K1200S/R har det! Det var den jag syftade på.
2. Självklart så skall styret o kroppen med fördel användas, men med lite hjälp av bakbroms får man upp hojjen lite snabbare i kurvorna. Det jag ville poängtera var just det att du aldrig kan låsa bakhjuet på en k1200S/R. Det funkar för mig och jag tycker om systemet. Hur det är på en R1200S vet jag inte, då jag aldrig kört eller ägt en sådan.
 
Lite i klenaste laget, funkar om du skippar autobahn och kör lite småvägar kanske blir lite tungt på alppassen. Mitt val hade varit lite mer kubik (hoj). Men som sagt allting går bara man vill.:tummenupp

Tar tåget mellan Hamburg-München, så ja, skippar autobahn. Både ner och upp.
Får bli mer kubik nästa gång! Kanske till o med hårda packväskor istället för mjuka.
 
Några tips på alternativ till orginal bromsbelägg till en F800GS? BMW tar 795 kronor per skiva för orginalbeläggen och det tycker jag låter förbannat dyrt.

Vad finns?
 
Nu har jag inte kollat själv men eBay låter som ett alternativ, sen vill jag minnas att twalcom, wunder... och andra säljer belägg.

Rykten säger att biltemas är bättre än förr?

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Det ser fint ut även med gamla stänkan, alternativet kan ju vara utan som på bilden?

Jag har sneglat på den där fälgen någon månad så är nog liite avis samtidigt som jag är glad att jag bangade.

Hoppas det blev som du ville ha det!
 

Bifogat

  • F800GSm_03_small.jpg
    F800GSm_03_small.jpg
    94 KB · Visningar: 170
Last edited:
Det ser fint ut även med gamla stänkan, alternativet kan ju vara utan som på bilden?

Jag har sneglat på den där fälgen någon månad så är nog liite avis samtidigt som jag är glad att jag bangade.

Hoppas det blev som du ville ha det!

Åkte en sväng ner till Rosenhill med frugan bakpå igår och efter det så måste jag säga "Med beröm godkänt". Det är som en helt annan hoj!

Det funkar ju skitbra även utan stänka. Tack för tipset!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top