Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du kände säkert små vibrationer!
ABS-broms är troligen det du upplevt, behövs inte mycket tryck på bakbromsen innan ABS'n ingriper!
Jag har varit och provkört några BMW hojar. Det är två st. Som jag verkligen fastnade för R 1200 S och K 1200 R
De är helt olika till karaktären, men de tilltalar mig bägge två.
Men det är en sak som stör mig som fan med hojarna.
Vad är grejen med deras bakbromsar? det spelar ingen roll om jag så ställer mig upp och trampar allt jag kan på fotbromsen, den tar ju ingenting. Skitläskigt, jag kan inte fatta varför man tar bort ena bromsen, vad är idèn med det hela. Men framför allt, går det att fixa till så att bakbromsen tar bättre på en BMW verkstad?
Detta är helt normalt på dessa hojar, det är ett medvetet val av BMW!
Bromsar du med handbromsen tar bakbromsen också, däremot om du bara bromsar med foten så tar bara bakbroms, men aldrig så att du kan låsa bakhjulet, tycker själv om denna kombination. Kanon vid lite hårdare körning på kurvig väg, ett tryck på fotbromsen och hojen rätar upp utan att vara orolig för hjullås. Men visst tycker man det är lite udda i början.
Tänkte köra i Alperna med min F 650 GS -01. Har alltså ganska liten motor och endast enkelskiva fram.
Ska ha sambon där bak och packning i form av sidoväskor samt ev topväska/tankväska vid behov.
Någon som kört touring med liknande belastning och kan berätta om det funkar?
Orkar motorn? Håller frambromsen måttet? Klarar dämparna vikten?
Det skulle jag kalla dåliga och direkt felaktiga tips:
1. R1200S har INTE delintegralbromsar och bromsar därmed inte bak när du använder handtaget.
2. Vill du räta upp hojen i en kurva vid "hårdare körning" så används med fördel styret, det använder mindre av dina marginaler än bakbromsen. För mindre kursjusteringar kan man använda kroppsförflyttning men bromsen gör man bäst i att låta bli om man inte vill tumma på marginalerna i onödan.
Lite i klenaste laget, funkar om du skippar autobahn och kör lite småvägar kanske blir lite tungt på alppassen. Mitt val hade varit lite mer kubik (hoj). Men som sagt allting går bara man vill.![]()
Steg 1 avklarat.

Ouch vilken misshandel av en fin offroadare!![]()
Steg 1 avklarat.
Kan man inte göra något åt plasten (förmoda att det är den gamla fram skärmen?) Sen kan den nog börja se trevlig ut
Steg 2: lite styvare fjädring i gaffeln?
Det ser fint ut även med gamla stänkan, alternativet kan ju vara utan som på bilden?
Jag har sneglat på den där fälgen någon månad så är nog liite avis samtidigt som jag är glad att jag bangade.
Hoppas det blev som du ville ha det!
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |