BMW-tråden

Vill byta paraleverstag på min R1100S

Är det någon som har bytt ut paraleverstaget (till ett kortare) detta för att få upp bakändan o få en mer kvickstyrd hoj? Om ni har testat får ni gärna förmedla era erfarenheter. Är det någon av er som ett stag till bmw 1150GS är jag intresserad.
/Lasse
 
Last edited:
Däck till HP2 Sport?

Hejsan! Läste i lite andra forum om HP2 Sport och började hitta uppgifter om att däcken (Metzeler K3 någonting) hade en livslängd på 300 mil. Hoppsan! Min har nu gått drygt 200 och mycket riktigt, man kan se slutet. Jämfört med när de var nya så har de tappat väldigt mycket mönsterdjup.
Har någon tips på däck med bättre livslängd? Jag kör hittills endast på kurviga vägar i Bohuslän o Dalsland.
Det är ju löjligt med en däckskostnad i samma härad som för bensinen.
 
Hejsan! Läste i lite andra forum om HP2 Sport och började hitta uppgifter om att däcken (Metzeler K3 någonting) hade en livslängd på 300 mil. Hoppsan! Min har nu gått drygt 200 och mycket riktigt, man kan se slutet. Jämfört med när de var nya så har de tappat väldigt mycket mönsterdjup.
Har någon tips på däck med bättre livslängd? Jag kör hittills endast på kurviga vägar i Bohuslän o Dalsland.
Det är ju löjligt med en däckskostnad i samma härad som för bensinen.

Det var illa, och lite märkligt!
Jag har kört Metzeler K3 på min S1000RR i 400mil varav 300mil på bana.

På Hp2S'en körde jag Pilot power 2ct som höll bra och hade bra våtgrepp.

Nu har jag satt på Dunlop Sportsmart, det bästa däcket för aktiv körning, enligt många tester. Kanske vore nåt för dig med?
 
Hejsan! Läste i lite andra forum om HP2 Sport och började hitta uppgifter om att däcken (Metzeler K3 någonting) hade en livslängd på 300 mil. Hoppsan! Min har nu gått drygt 200 och mycket riktigt, man kan se slutet. Jämfört med när de var nya så har de tappat väldigt mycket mönsterdjup.
Har någon tips på däck med bättre livslängd? Jag kör hittills endast på kurviga vägar i Bohuslän o Dalsland.
Det är ju löjligt med en däckskostnad i samma härad som för bensinen.

Just nu verkar Dunlop sportsmart svårslagna om man vill ha ett gatdäck med bra prestanda. Jag tycker K3 är grymt bra så länge det är torrt så dom får bo på mina fälgar som använs på torr bana men blöt/gatfälgarna är skodda med sportsmart.
Har kört (och varit nöjd) med Pilot power tidigare men sportsmart känns lika bra i blött, bättre i torrt och håller längre.
 
Bmw

Träffade en Norrman på semesterresa i Sverige för en tid sedan.

Han berättade att han provat toppfarten på sin BMW K1300GT, när han kom till Sverige.
Full semesterpackning, tankväska, tält m.m.
Sittandes rakt upp bakom kåpglaset.

270 km/h, GPS-fart.

Vad hastighetsmätaren stod på är tämligen ointressant...

Norskens komentar: Hojen är berg-stadig.
 
Just nu verkar Dunlop sportsmart svårslagna om man vill ha ett gatdäck med bra prestanda. Jag tycker K3 är grymt bra så länge det är torrt så dom får bo på mina fälgar som använs på torr bana men blöt/gatfälgarna är skodda med sportsmart.
Har kört (och varit nöjd) med Pilot power tidigare men sportsmart känns lika bra i blött, bättre i torrt och håller längre.

Tack för rådet grabbar! 100% av de med inlägg väljer Dunlop Sportsmart.
Det verkar vara bra reklam!:)

Hinner nog ut en vända mellan MotoGP träning och kval nu idag. (Nej jag skall titta :)
 
Hallå gott folk!

Jag har äntligen köpt min första hojj och då vart det en K1300S.

Till min fråga:

Hur gör ni när ni snart ska ställa in era ögonsten inför vintern?
Vad ska man tänka på?
Hur gör ni med batteriet?
Oljor, smörjning?

tackar på förhand!
 
Hallå gott folk!

Jag har äntligen köpt min första hojj och då vart det en K1300S.

Till min fråga:

Hur gör ni när ni snart ska ställa in era ögonsten inför vintern?
Vad ska man tänka på?
Hur gör ni med batteriet?
Oljor, smörjning?

tackar på förhand!

Koppla in Ctek-laddaren. På med kapellet. Ta en grogg och dröm om sommaren.
 
Koppla in Ctek-laddaren. På med kapellet. Ta en grogg och dröm om sommaren.

Inte mer? =)

Jag har en Ctek laddare hemma som jag brukar använda för bilen.
eller ska det vara nån speciell laddare för hojjen?
på min K1300S har jag en eluttag fast den ser liten ut, ska jag använda nån omvandlare? vart kan jag isånnafall få tag på det?
 
Inte mer? =)

Jag har en Ctek laddare hemma som jag brukar använda för bilen.
eller ska det vara nån speciell laddare för hojjen?
på min K1300S har jag en eluttag fast den ser liten ut, ska jag använda nån omvandlare? vart kan jag isånnafall få tag på det?

Jag har kopplat in min Ctek direkt på batteripolerna med medföljande kabel och det funkar prima. Man KAN ladda genom uttaget men då måste man köpa BMW's pissdyra laddare.
 
Jag har kopplat in min Ctek direkt på batteripolerna med medföljande kabel och det funkar prima. Man KAN ladda genom uttaget men då måste man köpa BMW's pissdyra laddare.

Okey..

Hur gör jag om jag vill kunna använda typ en mobil laddare eller en navigator? vad är det jag måste ha för att kunna koppla in min cigguttag laddare?
 
Okey..

Hur gör jag om jag vill kunna använda typ en mobil laddare eller en navigator? vad är det jag måste ha för att kunna koppla in min cigguttag laddare?

Din hoj har förmodligen redan ett uttag. Vet inte exakt var det sitter på en 1300S, men kolla på vänstra sidan strax under sadeln. BMW brukar även ha ett extra uttag (pluggat) i främre delen, just för inkoppling av GPS etc.

Hittade en bild (uttaget syns till höger i bilden):
AccessoryConnector004.jpg


Här kan du läsa mer:
http://www.k-bikes.com/forums/showthread.php?t=4648
 
Tjenare

Vet någon möjligtvis vad 600 mil servicen till en F800R kan gå på?
:confused:
 
Nja, eller så är det års servicen, tyckte den indikerade att den skulle in på service i maj, dvs ett år efter jag plockade ut den. Känns inte det bekant då? 1års service, :confused:
 
Jag är rätt ny på två hjul men har insett att mitt "gebit" är att åka runt och upptäcka världen, och då krävs ju en R1200GS!
...tydligen...
Nej, men jag har provat lite olika och kanske jag köper något större detta år, och då främst en GS pga den upprätta sittställningen, perfekt när man "upptäcker" ju!
Varaderon och några till faller bort pga kedja och Tenerén pga menlös design.
Eftersom man är lågt kluven är en Adventure otänkbar.
Trots att jag kört GS:en i standardhöjd hade problem att komma upp på den med låg sadel på mässan!
...märkligt.
Sänksatsen som man kan beställa till vid nyköp (-60 mm varav sadel 30)... är det något som är smidigt att eftermontera eller är det för dyrt?
GS:en har ju ett så starkt andrahandsvärde att man funderar på att köpa nytt, men får som sagt se lite.
Och nu under tiden man velat och funderat så visar det sig att det eventuellt är en ny version på gång!
Den nuvarande har väl funnits i typ 7 årsmodeller nu så det kanske är på tiden.
Ryktet säger vätskekylning och 1300 kubik och 2012.
Skall man vänta?
Vad händer med begpriserna för 1200:an då?
Många frågor, men är man nybörjare så är man!
 
Varaderon och några till faller bort pga kedja och Tenerén pga menlös design.

Oh dear.. Varför faller dom bort på grund av drivningen? Är det så sjukt överjävla jobbigt att smörja en kedja? Trams! 1200GS är ett stort jävla touringlok som ser ut som en grushoj. (Ny kommer väl Starstriker och tar mig i örat snart..)
 
Jag kommer inte att åka varken skog eller grusväg och ja, det är sjukt överjävla jobbigt att smörja en kedja.
Dels för att det ju bevisligen är onödigt när man ju kan välja mc utan sådan men även för att om man åker långt och har tight med packningsutrymme, då vill man inte ha med sig kladdburk.
...och för övrigt hoppas jag att Starstriker drar dig HÅRT i örat. :yoparty
 
Jag kommer inte att åka varken skog eller grusväg och ja, det är sjukt överjävla jobbigt att smörja en kedja.
Dels för att det ju bevisligen är onödigt när man ju kan välja mc utan sådan men även för att om man åker långt och har tight med packningsutrymme, då vill man inte ha med sig kladdburk.
...och för övrigt hoppas jag att Starstriker drar dig HÅRT i örat. :yoparty

Märkligt hur man först säger att man är nybörjare och sen "vet" en massa. Nåväl, lycka till med hojköpet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top