BMW-tråden

Varför har jag börjat snegla mot en K1300S?

Det är säkert erat fel, allihop! :mad:

Hur är den att köra? Känner man att hojen väger ett kvarts ton?

Provkör K1300R också, den svänger bättre och körställningen funkar kanon för mig iaf. Lekte en del på Gelleråsen med en R i helgen och med ESA:n i sport och ställd för full packning var den RIKTIGT bra!
 
Efter en fadäs för drygt två år sedan har jag nu tagit mig upp på två hjul igen. Och denna gång på en F800R -10. Nu precis inkörd och susar fram så mycket jag orkar.
 
Hunden eller olydiga ungen med på semestern

Nu kan ni ta hunden eller ungen med på mc semestern.

Kanske något för dig Starstriker? :D

Finns på blocket för 4 - tusenlappar.

OBS! det är varken min hund,hundbur o hoj :)
 

Bifogat

  • 7374616135.jpg
    7374616135.jpg
    54.9 KB · Visningar: 113
Hejsan svejsan!
Råkade se fotpinnarna på en HP2 och sedan var det kört.
Eh, så nu står jag här med den mest opraktiska boxern som har byggts, men den är så vacker.
Skulle behöva få med mig
a) Ett lås
b) Lite packning om man skulle åka till en bandag t.ex.

Någon som har några tips?
Hittat tankväska på m-tec. Någon som har erfarenhet av att handla av dom?

Är det för övrigt något man bör tänka på med en HP2?
T.ex. enl. instruktionsboken står det att man inte bör varva mera än 5000 de första TUSEN milen! Borde vara km eller?
 
Är det för övrigt något man bör tänka på med en HP2?
T.ex. enl. instruktionsboken står det att man inte bör varva mera än 5000 de första TUSEN milen! Borde vara km eller?

Inkörningen på en Boxer är 1000 mil. :tummenupp

..sen håller dom 90000 mil till. Det gör inte en japshoj.
 
Inkörningen på en Boxer är 1000 mil. :tummenupp

..sen håller dom 90000 mil till. Det gör inte en japshoj.

:D
Skrivfel, 100 mil skall det vara!
I alla fall på den -08'a som jag ägde! ;) ha så skoj!
 
Hejsan svejsan!
Råkade se fotpinnarna på en HP2 och sedan var det kört.
Eh, så nu står jag här med den mest opraktiska boxern som har byggts, men den är så vacker.
Skulle behöva få med mig
a) Ett lås
b) Lite packning om man skulle åka till en bandag t.ex.

Någon som har några tips?
Hittat tankväska på m-tec. Någon som har erfarenhet av att handla av dom?

Är det för övrigt något man bör tänka på med en HP2?
T.ex. enl. instruktionsboken står det att man inte bör varva mera än 5000 de första TUSEN milen! Borde vara km eller?

a, vet ej har aldrig lås med mig.
b, fick du inte HP2 midjeväskan med vid köp, rymmer lite packning :D

Jag körde in min 09 100 mil och sedan bara gasa...........
Att tänka på att dubbelkolla inställningen till Öhlinarna innan du börjar skruva till dessa, många som inte varit grundinställda enl.boken.
 
Mycker riktigt så var kompressionen på Öhlinarna i botten. Tyckte den var lite väl "stum".
Kanon chassie för övrigt!
 
Postade i teknikforumet men lägger upp det här också i hopp om idéer.

Jag har sedan hojen plockades ut fabriksny upplevt att min frambroms saknar "bett". Det har precis varit som det funnits luft i systemet. Bromsarna har fungerat men utan den skarpa känslan. I våras tröttnade jag på detta och lämnade in den på BMW för felsökning och åtgärd.

Teknikern, det heter tydligen inte mekaniker längre, kunde inte hitta några fel utan luftade bara systemet. Bromsarna blev perfekta. Bra bett och jag var skitnöjd. I en vecka. Det blev samma fenomen som tidigare och bromsarna var svampiga igen. Igår var den inne en andra gång och inte heller denna gång kunde något fel påvisas. Fick till förklaring att "Ja men dom är så på våran demohoj också.." Han mumlade något om att det var ABS'en som gjorde att det kändes så men då borde ju det ju inte blivit någon förbättring med nyluftat system vilket det blev.

En märklig sak är att det känns som dom funkar bra när det ösregnar. Kan det vara något med belägg/skivor? Igår var det ett rejält regn när jag skulle hem och bromsen var bra bett i. Imorse var det torrt och dom kändes "svampiga".

Några teorier om vad i hela helvete det kan vara? BMW verkar måttligt intresserade av mitt problem.
 
Jag har ingen bra förklaring, kanske ABS-pumpen får bromsvätskan
att skumma eller något? De bubblorna skulle man kuna tänka sig
försvinner när man luftar systemet och att de kommer tillbaka
när man använt hojen ett tag...

Om det är belägg som är problemet så skulle jag prova Carbon Lorraine
om det finns till din BMW. Det har jag på min banhoj och jag tycker
att de ger fantastiska bromsar redan från att de är kalla.

Byta till stålspunna slangar är ju en klassiker på vanliga bromsystem
men hur det funkar på en ABS-hoj vet jag inte. Kanske inte gör någon
skillnad där?


Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 
Jag har ingen bra förklaring, kanske ABS-pumpen får bromsvätskan
att skumma eller något? De bubblorna skulle man kuna tänka sig
försvinner när man luftar systemet och att de kommer tillbaka
när man använt hojen ett tag...

Du kan vara något på spåret då samtliga modeller av F800'an jag testat haft lika dåligt bett i bromsen. Har ju tidigare haft motorcyklar med ABS men utan detta fenomen. Märkligt är det

Byta till stålspunna slangar är ju en klassiker på vanliga bromsystem
men hur det funkar på en ABS-hoj vet jag inte. Kanske inte gör någon
skillnad där?

Bromsledningar och stålspunnet är standard så tyvärr finns det ingen förbättring att göra på den fronten. :(
 
Du kan vara något på spåret då samtliga modeller av F800'an jag testat haft lika dåligt bett i bromsen. Har ju tidigare haft motorcyklar med ABS men utan detta fenomen. Märkligt är det



Bromsledningar och stålspunnet är standard så tyvärr finns det ingen förbättring att göra på den fronten. :(

Om det är skummande bromsvätska så kanske man kan tänka sig
att det blir bättre med en annan sort eller en annan typ av bromsvätska.

Jag har googlat litet och Castrol SRF verkar vara det bästa som finns
men den är tydligen svindyr, typ 700:-/liter. Silikonbaserat lämpar sig
(enligt Wikipedia) inte till ABS-system eftersom den har en tendens till
att skumma.

Sen vet jag inte hur man ska göra om man vill byta typ av bromsvätska,
de är ju inte blandbara såvitt jag förstår. Det är ju en del pyssel om
man ska ta isär ok, huvudbromscylinder göra rent slangar mm.

Mvh,
Ingvar
 
Om det är skummande bromsvätska så kanske man kan tänka sig
att det blir bättre med en annan sort eller en annan typ av bromsvätska.

Jag har googlat litet och Castrol SRF verkar vara det bästa som finns
men den är tydligen svindyr, typ 700:-/liter. Silikonbaserat lämpar sig
(enligt Wikipedia) inte till ABS-system eftersom den har en tendens till
att skumma.

Sen vet jag inte hur man ska göra om man vill byta typ av bromsvätska,
de är ju inte blandbara såvitt jag förstår. Det är ju en del pyssel om
man ska ta isär ok, huvudbromscylinder göra rent slangar mm.

Mvh,
Ingvar

Ringde och pratade med en mekaniker på BMW i Solna och det är BMW's "egen" DOT4 bromsvätska som används. Självklart är det egna etiketter på flaskorna så det är ju omöjligt att få reda på vilken tillverkare den kommer ifrån. :mad:
 
Ringde och pratade med en mekaniker på BMW i Solna och det är BMW's "egen" DOT4 bromsvätska som används. Självklart är det egna etiketter på flaskorna så det är ju omöjligt att få reda på vilken tillverkare den kommer ifrån. :mad:

Här finns ltet att läsa om bromsvätskor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsvätska

OM jag förstår saken rätt så borde det gå att byta till någon annan DOT4, DOT5.1 eller DOT 6 utan problem.

Ska man byta till DOT5 eller Castrol SRF så har man rengöringsproblemet.

Om det gör någon skillnad att byta vet jag dock inte....

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top