BMW-tråden

Provade R1200S i söndags med "märkesskrud" (akrapovic och öhlins-prylarna) och det var riktigt najs. Bättre än jag hade trott.

Öhlinarna är väldigt konservativt ställda från fabrik (och även på de demohojar jag sett). Att skruva upp rideheighten bak gör riktiga underverk. Min hoj har gått från att vara trygg, stadig och trögstyrd när jag fick den till att bli nervös, spännande och superkvick. En riktig bansmiskare.
 
Öhlinarna är väldigt konservativt ställda från fabrik (och även på de demohojar jag sett). Att skruva upp rideheighten bak gör riktiga underverk. Min hoj har gått från att vara trygg, stadig och trögstyrd när jag fick den till att bli nervös, spännande och superkvick. En riktig bansmiskare.
Nu körde jag med lånad hoj genom Bokskogen - så jag tog det lungt så det var lite svårt att avgöra. Kanske lite mjuk fjädring, men kanske luras telelever/paralever lite? Kändes iaf. som att den jobbade över lång fjädringsväg.
Körde en tidig -06a när den kom, men den var inte så kul. Förutom tristare ljud och avsaknad av Öhlinare hade den riktigt dålig insprutning. Var inte kul att börja efter helt gasavslag, ryckigt värre. De fenomenen märkte jag inte på Road-show:ens Bumse. Ha begär.
 
BMW MC-Sprängskisser

Vet inte om det var varit uppe tidigare, men sprängskisser till min MC hittade jag på följande länk.

http://www.realoem.com/bmw/

Kan det vara av intresse tro? För min del är den ovärderlig, fast den är på nätet. Kanske någon som har en fil hos sig med K1200RS sprängskisser, elelr vet var man kan hämta dem? :D
 
Prova på grus

Hej,

Jag kommer leda en "prova på grus" för BMW klubben nu på lördag 28/4. Vi samlas vid OKQ8-macken i Vagnhärad kl 10.45 för lite genomgång och teori innan vi drar kl 11, alternativ samling kl 10.00 vid Shellmacken i Hallunda E4. Alla som vill prova grus är välkomna.

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=975

OBS. Ta med er fika för vi kommer vara långt från matställen.

KjellF
 
BMW har byggt en endurance-racer med boxermotor. 140Hk och 195 kg fulltankad. Den lär även byggas en gatversion inom kort. Jag är dock lite kluven ang utseendet.

BMWSportBoxer_01.jpg


Källa:
http://www.motorcyclists-online.com/o1_626_BMW-SportBoxer---Soon-on-roads.html

Körde inte BMW denna i 24h på Le Mans nu i helgen? Vet att de var med och hojen var en "uppdaterad" Boxer-Cup hoj. Kom i mål på en 18:e plats :tummenupp
 
Körde inte BMW denna i 24h på Le Mans nu i helgen? Vet att de var med och hojen var en "uppdaterad" Boxer-Cup hoj. Kom i mål på en 18:e plats :tummenupp

Det är inte en uppdaterad Boxer-Cup hoj utan en R1200S och den slutade på 16e plats.

Riktigt bra med tanke på att konkurrenterna bör haft ca 30-70 hästar mer.
 
Dagens bild.

Meckade lite PS till kvällsmaten...
 

Bifogat

  • Ripper_1100S_002.jpg
    Ripper_1100S_002.jpg
    97.8 KB · Visningar: 129
Tyska annonssajter?

Finns det inga fler tyska annonssajter för hojar men främst begagnade tillbehör till hojar,BMW hojar ?

mobile.de och motoscout24 är redan välkända.
 
BMW kläder.

Nån som har tips,länkar vart man kan köpa bmw's kläder billigare än här hemma?

Tyskland bör ha billigare men hittar inga vettiga sajter.

Tänker främst på Streetguard eller Rallye 2 Pro kläderna.

Tack tacksamt mot tips :)
 
Jag är lite nyfiken på F 650 GS. Jag har visserligen inte provkört den än, men jag tycker det verkar vara en vettig hoj.

Är det några årsmodeller man bör hålla sig undan? Några större uppdateringar de senaste åren? jag hade nog tänkt mig en 2002:a eller senare ungefär.
 
Provsatt Xmoto igår, tyvärr snöade det nästan, iskallt regn o svinkallt så det blev ingen provtur. Den kändes helt OK men inte så stor skillnad i vikt och storlek mot en F650 som jag trodde. Jämfört med en GasGas 450 som i stod i begagnat-hallen känns den ändå tung, klumpig och dyr. Tyvärr inget för mig alltså.
 
Jag tvivlar på att du hittar mycket bättre priser utomlands. BMW är duktiga med att hålla upp priserna.

KjellF
 
Jag är lite nyfiken på F 650 GS. Jag har visserligen inte provkört den än, men jag tycker det verkar vara en vettig hoj.

Är det några årsmodeller man bör hålla sig undan? Några större uppdateringar de senaste åren? jag hade nog tänkt mig en 2002:a eller senare ungefär.


Hej. Såvitt jag vet har man enbart gjort kosmetiska förändringar på F650GS:en sen 2002, speciellt på Dakaren.
 
Angående 650gs

Det är en trevlig hoj som jag provkört några gånger. Det skedde en hel del updateringar av motorn 2003 tror jag det var. Den nyare motorn går billigare och jämnare.dubbla tändstift bl.a. Hojen drar väldigt lite, men kolla mest efter de med orginal packväskor. Dessa är dyra att eftermontera. Det finns även en orginal tankväska som man vill få med. Alla väskor är extrautrustning, så får du med dessa vid ett köp är det guld värt. Hojen är inte stark, men klarar laglig trafik mer än väl. Du vill nog ha den högre rutan som fanns att köpa som tillval för att styra bort luften från bröstet. Handtagsvärmarna är effektiva och körställningen är bra.

En perfekt hoj att pendla till jobbet med.

(Har funderat på att köpa en flera gånger men min 1100rt går lite piggare och starkare och därför har jag väl inte bytt.)
 
Någon här som monterat helsystem på sin BMW och andra trevliga modifieringar?

Är det värt pengarna att köpa rör stumparna från cylindern,bort med katalysatorn ?
Krävs mappning eller lambdasonden fixar det?
 
Helsystem är det enda rätta - det andra är cloetta

Siffror och erfarenheter från BMW's boxrar visar att slipon ger en försumbar förbättring av prestanda och då endast på topp med någon enstaka hk - helsystem däremot ger (kanske pga förlusten av katalysatorn) massivt med extra vridmoment. Och lambdasonderna sköter tillsammans med motorstyrningen de förändrade förutsättningarna galant...

Man kan kliva in på närmsta BMW verkstad och beställa och då kommer följande att hända:
1. Man kör fortfarande en EU typad hoj
2. Man kör med svindyr akrapovic i titan och kolfiber
3. Man kör en lättare och snyggare hoj
4. Man får massor av extra vrid se bilder
 

Bifogat

  • akrakurva.JPG
    akrakurva.JPG
    118.6 KB · Visningar: 149
Det är en trevlig hoj som jag provkört några gånger. Det skedde en hel del updateringar av motorn 2003 tror jag det var. Den nyare motorn går billigare och jämnare.dubbla tändstift bl.a. Hojen drar väldigt lite, men kolla mest efter de med orginal packväskor. Dessa är dyra att eftermontera. Det finns även en orginal tankväska som man vill få med. Alla väskor är extrautrustning, så får du med dessa vid ett köp är det guld värt. Hojen är inte stark, men klarar laglig trafik mer än väl. Du vill nog ha den högre rutan som fanns att köpa som tillval för att styra bort luften från bröstet. Handtagsvärmarna är effektiva och körställningen är bra.

En perfekt hoj att pendla till jobbet med.

(Har funderat på att köpa en flera gånger men min 1100rt går lite piggare och starkare och därför har jag väl inte bytt.)


Stort tack för detta svaret. Det lutar väl åt att jag inriktar mig på de hojar med nyare motor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top