BMW-tråden

Sådär! Nu är helkåpsetet på plats :) Ska fixa lite bilder och lägga upp så fort min kamera vill fungera, hojen är rentvättad samt att min förkylning tillåter mig att gå utanför dörren. Men själv tycker jag det blev riktigt bra och man får ju hoppas att det är en av få (kanske den enda) F800s med helkåpor på i Sverige :yoparty
 
Stark jobbat Pajo!:yoparty Var det mycket fixande innan du fick det att funka som det ska?

Kan meddela att jag precis beställt min egna F800ST nu.:tuttar Den kom i en låda igår till Vetlanda och nu har gubbarna 3 veckor på sig att eftermontera larm, centralstöd och packväskhållare. :D
 
Jag undrar vilka delar man behöver för att montera effektavgas på min 1100s... har sett t ex''High-grade steel -Endmuffle oval incl. connecting pipe'' .. måste man verkligen ha connecting pipen utöver dämparna? Ersätter connecting pipen katten eller?
//daniel
 
Sådär! Nu är helkåpsetet på plats :) Ska fixa lite bilder och lägga upp så fort min kamera vill fungera, hojen är rentvättad samt att min förkylning tillåter mig att gå utanför dörren. Men själv tycker jag det blev riktigt bra och man får ju hoppas att det är en av få (kanske den enda) F800s med helkåpor på i Sverige :yoparty


Bilder?????????
 
Jag undrar vilka delar man behöver för att montera effektavgas på min 1100s... har sett t ex''High-grade steel -Endmuffle oval incl. connecting pipe'' .. måste man verkligen ha connecting pipen utöver dämparna? Ersätter connecting pipen katten eller?
//daniel

Helt rätt.
Förutom att svarven börjar sjunga lite skönare, så drar den lite mindre soppa, samt slutar att rycka på jämn gas.
Själv så slafsade jag även in ett annat chip samt kastade pappersfiltret och skaffade KN-filter istället.

När du ändå håller på, så byt paraleverstaget så den blir lite mer lättsvängd (om det nu inte redan är gjort / din svarv har sportstötdämparna).
 
Last edited:
Helt rätt.
Förutom att svarven börjar sjunga lite skönare, så drar den lite mindre soppa, samt slutar att rycka på jämn gas.
Själv så slafsade jag även in ett annat chip samt kastade pappersfiltret och skaffade KN-filter istället.

När du ändå håller på, så byt paraleverstaget så den blir lite mer lättsvängd (om det nu inte redan är gjort / din svarv har sportstötdämparna).

OK, börjar klarna lite nu! Vart beställde du dina prylar ifrån, Tyskland? Vilket fabrikat har du på grejerna? Och chippar, måste man göra det? Blir det som en om-mappning för det nya auspuffet?
Är det svårt att byta chip, är det nåt som måste lödas?

Det verkar inte löna sig att köpa dessa grejor nånstans i Sverige?

//daniel
 
Last edited:
OK, börjar klarna lite nu! Vart beställde du dina prylar ifrån, Tyskland? Vilket fabrikat har du på grejerna? Och chippar, måste man göra det? Blir det som en om-mappning för det nya auspuffet?
Är det svårt att byta chip, är det nåt som måste lödas?

Det verkar inte löna sig att köpa dessa grejor nånstans i Sverige?

//daniel

Hmm, många frågor...
Köpte det mesta i Tyskland
Lazersystemet köptes dock i Sverige.
Annars så har jag varit en frekvent handlare på boxerdesign i Tyskland.
Chippet köptes på bbpower.
Inga lödingar behöver göras, dock bör man vara normalt händig och vara tålodig.
Tysken som ritade cykeln hade troligtvis ätit lite väl mycket svamp när han parkerade ner motorstyrenheten.
Den sitter framför ABS-styrenheten under all plast å tank.
Det tar ett par timmar, men det är det värt.

Det finns rätt många olika fabrikat, bla så säljer Laser ett paket med både system, annat rör istället för katten samt ett eget chip.

Fördelen med mitt chip är att det går lätt att mappa om det om man nu väljer att fortsätta med förfiningen av motorn med andra kammar, insprut osv...
 
Inskickat av R1100S-01
Fördelen med mitt chip är att det går lätt att mappa om det om man nu väljer att fortsätta med förfiningen av motorn med andra kammar, insprut osv...[/QUOTE]


Då antar jag att man lika gärna skulle kunna välja en Power commander istället för ett lika chip som du har, eller vilket annat som helst? Vore ju bra om min BMW handlare kunde bänkköra hojen, och ev. mappa om den efter nytt luftfilter, Lazersystem osv.. men det kanske går lika bra med ett ett chip som ditt? Undrar bara om de kan ändra i mjukvaran på ett BBpowerchip inne på deras verkstad..? OBS jag är just nu mest ute efter mera ljud, och gött ljud från hojen nu:)

Men det är ju alltid bra om man kan uppdatera mer senare med rätt chip/grejor från början som du säger! Har du ett ''lagligt'' system, eller 'racing' dämparna från Lazer? Undrar även om det finns nån insats/dB-killer att köpa till racingburkarna inför besiktningar? Många frågor:)

//daniel
 
Last edited:
Inskickat av R1100S-01
Fördelen med mitt chip är att det går lätt att mappa om det om man nu väljer att fortsätta med förfiningen av motorn med andra kammar, insprut osv...


Då antar jag att man lika gärna skulle kunna välja en Power commander istället för ett lika chip som du har, eller vilket annat som helst? Vore ju bra om min BMW handlare kunde bänkköra hojen, och ev. mappa om den efter nytt luftfilter, Lazersystem osv.. men det kanske går lika bra med ett ett chip som ditt? Undrar bara om de kan ändra i mjukvaran på ett BBpowerchip inne på deras verkstad..? OBS jag är just nu mest ute efter mera ljud, och gött ljud från hojen nu:)

Men det är ju alltid bra om man kan uppdatera mer senare med rätt chip/grejor från början som du säger! Har du ett ''lagligt'' system, eller 'racing' dämparna från Lazer? Undrar även om det finns nån insats/dB-killer att köpa till racingburkarna inför besiktningar? Många frågor:)

//daniel[/QUOTE]

Chippet styr man med en kabel i säkringshållare (dvs skitenkelt) efter en mall som medföljer med chippet.
Db-killer sitter i Laserburkarna från start, och sedan får man enkelt borra bort en svetspunkt på indersidan.
Jag la en svetsmutter i mina db-killers så jag kan återmontera dom igen med en vinmutter ifrån undersidan.
Jag har aldrig monterat tillbaka dom, och jag har klarat varje besiktning med öppet system.
Men, det låter mycket, dvs det är inte ett lagligt ljud. Jag har haft tur varje gång, men på bankörningarna samt till bilprovningen tar jag med mig dom. Det tar nog en 20 sekunder att återmontera db-killern så det är inget problem.

Ska du inte fortsätta med förfiningen av motorn andra kammar osv, så rekomenderar jag nog Lasers eget chip.
Ska upp till Midlandabanan nästa helg. Det finns troligtvis platser kvar. Boka en bandag, så kan du få lyssna och se hur det ser ut.
Bokning görs via SMC.
 
Då vet jag vilket auspuff jag ska köpa då! Ska nog inte börja trimma mer, jag tror jag sätter ribban vid avgaset... vill jag ha mer fart köper jag mig en
K1200S:) Tackar för hjälpen.

//daniel
 
Last edited:
Hade hojjen inne på 2000-mila i början av veckan. Fick tillbaka en helt ny hoj med mycket jämnare gång. Det är ju bra.

Samtidigt försvann "råheten" och nästan allt ljud. WTF? Vad har de gjort med min hoj? Kan en ventiljustering göra så mycket eller har de fyllt ljuddämparen med stålull?
 
Hade hojjen inne på 2000-mila i början av veckan. Fick tillbaka en helt ny hoj med mycket jämnare gång. Det är ju bra.

Samtidigt försvann "råheten" och nästan allt ljud. WTF? Vad har de gjort med min hoj? Kan en ventiljustering göra så mycket eller har de fyllt ljuddämparen med stålull?


Med största sannolikhet var det trottelsynkroniseringen som gjorde susen! Denna är (tydligen) sällan stabil mellan servicetillfällena eftersom vajrarna till "tuttarna":tuttar är olika dragna och olika långa.

Svarvarna är rätt känsliga för sånt, men när allt är schysst är de riktigt goa!
 
Med största sannolikhet var det trottelsynkroniseringen som gjorde susen! Denna är (tydligen) sällan stabil mellan servicetillfällena eftersom vajrarna till "tuttarna":tuttar är olika dragna och olika långa.

Svarvarna är rätt känsliga för sånt, men när allt är schysst är de riktigt goa!

Nu låter hojjen ungefär som den gjorde med originalsystemet....
Nån som vill köpa ett akrapovic i titan !? Haha
 
Ojoj, den här tråden hade man ju helt missat.
Kul att det finns några bumseägare här också.

Sitter på en F800S och puttrar. Funderar lite på att införskaffa en annan ljuddämpare men är lite rädd för det också. Hade en F650CS innan med ett sebring slipon som var allt annat än tyst. Ska sikta på att införskaffa en dämpare med godkända värden för en billig slant. Väntar bara på att Wunderlich ska slänga upp sin katalog för F800.s/st

Har redan handlat vita blinkersglas därifrån för 330:-/4st inkl frakt blev en sjuk skillnad och priset kan man inte klaga på.
 
F800S..

Hur nöjda är ni som fått ett par mil i sadeln på denna hoj? Den verkar ju inte helt dum och är den första BMW'n med en "vettig" prislapp.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top