Bmw s1000xr

jag gillade också min röda R mycket. hade det inte varit för min längd så hade jag inte bytt nu. Men jag är nöjd med att det mesta av körkänslan är kvar samtidigt som jag sitter bättre.

Största skillnaden för mig är nog att det inte blir lika mycket attack i körningen. Jag klarar av att köra lugnt, en stund. Inte en förbättring, bara en skillnad. Sedan är det jäkligt skönt med de hårda sidoväskorna när man ska resa. men de är ju inte direkt snygga.

Den känns lika gedigen och stabil som vanliga R.
 
Jag är nyfiken på hur ben/knävinkeln är, kör en bmw e1200gs idag och gillar den, har hört att man blir betydligt tröttare i benen på XR, om du redan kör sporthoj kan jag gissa att detta är en förbättring iofs?

Ja jämfört med vanliga R och RR är det en enorm förbättring. har inte kört så många mil med en GS. men har inte upplevt att jag blir speciellt trött i benen på XR. Går ju dessutom fint att stå upp och köra lite om man vill sträcka på benen.
 
Jag har provat rx'n.
Den var OK , det blir antagligen en sådan ....
Man sitter högt och upprätt, problemet är att man blir ganska orörlig i den skålade sadeln.
Styret skulle jag vilja ha lite längre fram för bättre körställning. Dessa detaljer går att justera, då blir det en kanon-hoj.
Man kan plocka bort knäpuckarna på skinnstället, för det är långt ner till marken och man sitter stadigt i sadeln....

På Sveriges dåliga vägnät går den antagligen lika snabbt som en sporthoj :)
 
Kan du ge lite utförligare recension nu Arkie när du haft den ett tag, jag är sugen på att byta min GSA mot s1000xr (kanske redan till nästa säsong).
 
Jag provkörde denna för ett tag sen och tycker det är en ball hoj. Sjukt drag i motorn och väldigt skön att köra. Jag tycker denna är en stark konkurrent med Multistradan.

Sen vilken man tycker är bäst är ju en smak sak, beroende på utseende och motor typ. Personligen gillar jag ducatin lite mer pga motorn och utseendet. Men båda är två grymma hojar, det kan man inte säga annat om enligt mig.

Jämfört med Gsa (lc) så är den ju väldigt mycket sportigare, men det är en ju en liten annan typ av hoj med. Knä vinkeln känns lite sportig för mig, men man kan ju som sagt stå upp en stund med.

Vill man ha en sportigare maskin än Gsa så är denna en stark kandidat. Det bästa är väl att provköra som sagt, men det kan ju bli kostsamt med :hihi
 
Jag tycker den videon var lite märkligt. Samt vad gör ktm:n där? Det verkar som den är där för att den har 160hk som dom andra som dom säger i klippet, men enligt mig är ktm inte en konkurrent i denna klassen som XR och Stradan ligger i.

R12000gs och Gsa spelar ju i klassen där 1190 Adv och 1190 R samt 1290 SA lirar. Där finns ju även super teneren mm. Ktm är sportigast i den tunga äventyrsklassen, men multistradan tillhör ju inte riktigt den klassen.

Multistradan är ju mycket mer sportigare och enligt mig mer asfalt om inte bara en asfalts hoj. Dom videos jag sett så snackar alla om att man inte kör multistradan offroad.

Jag tycker Multistradan och S1000XR är dom jämnaste konkurrenterna och dom enda spelarna i den klassen. Men det är ju min personliga åsikt och det är ju tveksamt om fler håller med om det:P

Att välja mellan dom två tycker jag handlar ju om motortyp samt design. Nu var det ett tag sen jag körde multistrada, men XR kändes mer sportig. Dock kändes knä vinkeln lite tightare på bmw:n, så multistradan känns nog bättre på just den fronten om man skall åka långt och länge.
 
Ja det är ju den lite busiga sportiga "tvåtakts" känslan jag är ute efter, r1200gsa är fantastiskt på alla vis men vill man ha roligt är ju motorn i s1000xr inte dum att ha :banana
 
Fråga till någon som provkört Bmw s1000xr. Jag har läst ett antal recension av denna hoj, det påpekas att XR är surrig och lider av mikrovibrationer, tillsammans med tight knävinkel och vindskydd som ligger i lä mot GS modellen.

Är det en supersporthoj med lång fjädringsväg eller en långtourer ?

personligen ser det mer ut som en korsning mellan en motard och superbike om jag gör en vild gissning ?
 
Fråga till någon som provkört Bmw s1000xr. Jag har läst ett antal recension av denna hoj, det påpekas att XR är surrig och lider av mikrovibrationer, tillsammans med tight knävinkel och vindskydd som ligger i lä mot GS modellen.

Är det en supersporthoj med lång fjädringsväg eller en långtourer ?

personligen ser det mer ut som en korsning mellan en motard och superbike om jag gör en vild gissning ?

Vibrationer var inget jag på eller märkte av på provkörningen, jag är ju ingen expert heller. Knävinkeln kändes lite tight för mig (177cm), då känns nog din Honda skönare. Jag hyrde en sån i somras en vecka och den kändes lite bättre. Dock kände jag av knäna efter en stund på den med. På min Ktm 1190 Adv kände jag inte av knäna, men då var det värken i baken som satte stop.

XR är ju typ en hybrid av flera hojar. Äventyrs stukad, supersport motor och touring egenskaper samt att den funkar till allt.

Komforten på en GS vinner ju väldigt enkelt. Men GS är ju byggd för det med. Dom är ju inte speciellt sportiga och känns ju lite klumpiga som alla tunga äventyrare. Jag skulle tro att om man känner att GS inte riktigt är rätt och man vill ha en lite sportigare hoj så fyller ju XR den luckan.

På XR når man ner med båda fötterna plant på marken, den är lite lättare och smidigare. Man har ju samma kontroller/knappar som på GS, så det är ju en trevlig aspekt om man gillar bmw. Sen för att fixa knävinkeln kan man ju köpa en högre komfort sadel eller en sån där airhawk(luftkudde) för lång resor.

Angående vindskyddet så skulle jag säga att det är lite sämre på XR än GS, men det är bättre på XR än Hondan. Det tyckte jag var lite jobbigt iom man fick så mycket vind på kroppen. Så du kommer nog uppleva en förbättring i vilket fall.

Jag tror i slutändan handlar om vad man vill göra med hojen? Vill man ha en hoj som kan mycket och kan va kul på en bandag så skulle jag tro att XR är alternativet. Vill man resa med mer komfort och har en ett lugnare tempo så är en gs/gsa att föredra.
 

Denna videon tycker jag är rätt bra, man får ju en idé av hur man kan använda hojen. Personligen skulle jag inte köra offroad på det sättet dom gjorde, men det har ju mycket med priset på cykeln och risken för skador på den. Samt lite av min brist i körkunnighet.

Något som jag tycker är intressant med är att när man söker på youtube med texten "S1000XR vs" Så är det nästan alltid Multistradan som dyker upp. Det stödjer ju lite min tanke om att dom är dom enda spelarna i denna klassen. För tidigare i den tunga klassen äventyrare så klagas det alltid på att multistradan inte räcker till offroad och egentligen inte ska jämföras med dom hojarna.

Personligen gillar jag Multistradan mer pga twin motorn och designen. Men jag skulle säga att båda hojarna är likvärdiga och det i slutändan rör sig om vad man gillar. Gillar man tex rad fyra så vinner ju bmw:n, samt att det är skönt att dom nu kör symmetriska framlampor. Väldigt snyggt! XR har ju analog varvräknare med vilket är riktigt nice. Samt bättre hållare för gps iom bmw:s system är väldigt smidigt, men det är ju en smak sak.
 
Vibrationer var inget jag på eller märkte av på provkörningen, jag är ju ingen expert heller. Knävinkeln kändes lite tight för mig (177cm), då känns nog din Honda skönare. Jag hyrde en sån i somras en vecka och den kändes lite bättre. Dock kände jag av knäna efter en stund på den med. På min Ktm 1190 Adv kände jag inte av knäna, men då var det värken i baken som satte stop.

XR är ju typ en hybrid av flera hojar. Äventyrs stukad, supersport motor och touring egenskaper samt att den funkar till allt.

Komforten på en GS vinner ju väldigt enkelt. Men GS är ju byggd för det med. Dom är ju inte speciellt sportiga och känns ju lite klumpiga som alla tunga äventyrare. Jag skulle tro att om man känner att GS inte riktigt är rätt och man vill ha en lite sportigare hoj så fyller ju XR den luckan.

På XR når man ner med båda fötterna plant på marken, den är lite lättare och smidigare. Man har ju samma kontroller/knappar som på GS, så det är ju en trevlig aspekt om man gillar bmw. Sen för att fixa knävinkeln kan man ju köpa en högre komfort sadel eller en sån där airhawk(luftkudde) för lång resor.

Angående vindskyddet så skulle jag säga att det är lite sämre på XR än GS, men det är bättre på XR än Hondan. Det tyckte jag var lite jobbigt iom man fick så mycket vind på kroppen. Så du kommer nog uppleva en förbättring i vilket fall.

Jag tror i slutändan handlar om vad man vill göra med hojen? Vill man ha en hoj som kan mycket och kan va kul på en bandag så skulle jag tro att XR är alternativet. Vill man resa med mer komfort och har en ett lugnare tempo så är en gs/gsa att föredra.

Tack för svaret :tummenupp
Får nog provköra en till nästa sommar. Ja lilla rutan till hondan är oanvändbar flärp som jag snabbt bytte ut. Hondan saknar helt tendenser till vibrationer även om man skrämmer livet ur den på 12 000 varv.

Enda kruxet är väl hur man skall slippa böter om man spettar runt i alperna med 160hk.... På Hondan kan man ligga på varvstoppet utan att uppröra lagens långa arm. Behövs ju någon slags diplomat imunitet annars.
 
Last edited:
Ju mer material som släpps desto mer sugen blir jag, s1000xr har segrat i alla jämförelser jag tagit del av hittills (nu senaste testet i BIKE http://www.bike.se/tidningen/aktuellt-nummer/bike-1015-nu-i-butik )

Hart sålt av min GSA så nu står det mellan s1000r och s1000xr har inte provkört s1000r än (de sålde sin demohoj på bike) så vi får se till våren.

Edit: Nu har jag gått o snålat till mig (inte suttit på en hoj på några veckor), och börjar fundera på ett snål alternativ till BMW tex Mt09 / Mt09 Tracer.

Får ta och provköra alla hojarna ett par ggr innan jag bestämmer mig, man får nu nära på två yamaha till priset av en bmw.
 
Last edited:
Hej igen. Nu är jag nära förestående att inhandla min s1000xr men har uppmärksammat ett problem på s1000xr forum (googla på det) nämligen att ca 50% av hojarna verkar dra till höger om man släpper styret något jag själv upplevde när jag provkörde bikes demohoj.

Har någon här upplevt samma sak? Lite segt att åka 30 mil för att ta hem hojen och upptäcka att den har samma fel...
 
Svårt att få fart på den här tråden märker jag :huvet Anyway, åker o hämtar min 320 mil gamla s1000xr nästa vecka och vill slänga på ett akrapovic helsystem https://www.akrapovic.com/#!/motorcycle/product/road/15576?brandId=44&modelId=723&yearId=3771 och
https://www.akrapovic.com/#!/motorcycle/product/road/15578?brandId=44&modelId=723&yearId=3771

Tycker den låter mycket råare och det är aldrig fel att få lite extra effekt och viktminskning på samma gång, någon som vet vart man får tag i detta med montering i Göteborg och vad jag kommer få betala för det?

Vet att det är fel säsong men är sjukt taggad att hämta upp min s1000xr :tummenupp
 
grattis! Mycket bra val. har precis flyttat min till sin vinterförvaring. Längtar naturligtvis till nästa säsong. är inne på att skaffa gps samt akra till våren.

Pris med montering lär väl landa på nästan 20000 om man beställer av Bike eller motsv. Tycker inte priserna på eBay verkar så mycket lägre heller.

Vill ha den svarta sliponen, för dyrt med helsystemet för mig. Ser fram emot en uppdatering när du fått hem hojen och på med systemet :)
 
Tack, ja 20 000 låter väl rimligt med monteringen. (men är lite skeptisk till att låta bike göra det då jag tycker de har lite låg kompetens i deras verkstad) Tänkte höra med kenneths mc service och har hört att man behöver "mappning" efter monteringen, undrar om de gör sånt där med. Och jag tänker också skaffa den svarta slutstycket passar ju perfekt till en röd cykel :yoparty

Har fått ett så bra pris för cykeln så jag har pengar över till akra :D

grattis! Mycket bra val. har precis flyttat min till sin vinterförvaring. Längtar naturligtvis till nästa säsong. är inne på att skaffa gps samt akra till våren.

Pris med montering lär väl landa på nästan 20000 om man beställer av Bike eller motsv. Tycker inte priserna på eBay verkar så mycket lägre heller.

Vill ha den svarta sliponen, för dyrt med helsystemet för mig. Ser fram emot en uppdatering när du fått hem hojen och på med systemet :)
 
Håller med angående bike. Hoppas Kenneths kan lösa det, de är ju väldigt bra att ha och göra med. Struntar i min 5års nonstop och servar där istället för på bike.
 
Tack, ja 20 000 låter väl rimligt med monteringen. (men är lite skeptisk till att låta bike göra det då jag tycker de har lite låg kompetens i deras verkstad) Tänkte höra med kenneths mc service och har hört att man behöver "mappning" efter monteringen, undrar om de gör sånt där med. Och jag tänker också skaffa den svarta slutstycket passar ju perfekt till en röd cykel :yoparty

Har fått ett så bra pris för cykeln så jag har pengar över till akra :D

Blev en "grå" slip-on från Akra istället. Enligt säljaren så gäller inte garantin med den svarta. Har nu fått både den och gps. Känns för tillfället jävligt långt till nästa säsong dock..
 
Tjena ! Har köpt mig en 1000 xr :) Akrapovic slip-on satt på vid köpet . Så jag köpte även grenröret :)
Blev grymt bra och vilket ljud :)DSC_1593.JPGDSC_1606.JPG
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top