Video BMW S1000RR vs Bugatti Veyron Vitesse 1200 hk från rullande x 3

Vilka är det som sponsrar nu igen? ^^

Haha väldigt imponerad av hojen får jag säga. Vad är det som begränsar Bugattin? Kan den inte få ner kraften i marken eller vad är problemet? Den lär ju inte väga så mycket att 1200 hk blir snålt, den borde fortfarande spinna loss när man trycker för mycket på pedalen.

"Next time we'll cheat a little" :D

Oväntat faktiskt. 1200 pållar är ganska många ändå. Grejen är väl att Bugattin inte slutar dra vid 300-ish, men ändå, det är accet som är kul tycker jag!

Står sig dessutom inte den där bumsen rätt slätt mot en turbomatad busa? (Om jag inte minns fel från tidigare events)

Vore kul att se Veyron mot lite andra sporthojar också, nya och äldre. 0-200 är ju på pappret överlag rätt likt under de senaste 10 åren, ca 8 sekunder överlag, nutidens ca 200 mot dåtidens ca 150 gör väl störst skillnad i farter däröver antar jag. Hursomhelst torde det efter dessa filmer vara givet varför vi hojåkare väljer 2 istället för 4 hjul:)

"Next time we'll cheat a little" :D

Oväntat faktiskt. 1200 pållar är ganska många ändå. Grejen är väl att Bugattin inte slutar dra vid 300-ish, men ändå, det är accet som är kul tycker jag!

Acceleration är beroende av så många faktorer att det inte går att mäta i hästkrafter;
Utväxling
Slipp procent (man vill ha runt 20% slipp från stående start för maximal acceleration)
Hjulbas
Effektkurvan
m.m.

Ett exempel är att en gammal Yamaha FZR från 1987 gör 0-100 på runt 3 sek (vissa anger under 3 sek, men realistiskt runt 3 sekunder). En R1 2004 gör 0-100 på runt 3.2-3.5. Då ska vi inte glömma att FZR 1987 har runt 130 hk och väger 240 kg. En R1 2004 väger 172 kg torr med 172 hk.

Yamaha har inte blivit sämre på att bygga hojar, men de har gjort kompromisser som gör R1 2004 till en bättre total hoj.

Uttrycket "no compromises" är ett marketing trick, alla hojar som vinner tävlingar är fulla av kompromisser.

Det är därför jag gillar såna här tävlingar, de påvisar den poängen objektivt. :)

Last edited:
Jag vill se Agera R VS S1000RR , skulle dock krävas en hoj på ladd för att tjöra ifrån Ageran.

Jag har fortfarande inte sett en ZZR 1400 mot nåt skoj motstånd. Förutom Hayabusan då.

Acceleration är beroende av så många faktorer att det inte går att mäta i hästkrafter;
Utväxling
Slipp procent (man vill ha runt 20% slipp från stående start för maximal acceleration)
Hjulbas
Effektkurvan
m.m.

Ett exempel är att en gammal Yamaha FZR från 1987 gör 0-100 på runt 3 sek (vissa anger under 3 sek, men realistiskt runt 3 sekunder). En R1 2004 gör 0-100 på runt 3.2-3.5. Då ska vi inte glömma att FZR 1987 har runt 130 hk och väger 240 kg. En R1 2004 väger 172 kg torr med 172 hk.

Yamaha har inte blivit sämre på att bygga hojar, men de har gjort kompromisser som gör R1 2004 till en bättre total hoj.

Uttrycket "no compromises" är ett marketing trick, alla hojar som vinner tävlingar är fulla av kompromisser.

Det är därför jag gillar såna här tävlingar, de påvisar den poängen objektivt. :)

Visst är det som du beskriver. Min gamla UrGixxer är rätt giftig vid rödljusen även med en drummel som mig i sadeln, mest tack vare lång hjulbas och fördelaktig utväxling :)

Men jag tycker fortfarande att 1200 motorhästar ur en "serieproducerad" bil är ganska häftigt. Fast ännu häftigare är väl att hojen lyckas hålla undan till runt 300 knyck :yoparty

fet film gustav!

ja kör samma tv fast 55" och 4k bilden från tuben är ju inte i närheten av tex 4k demofilmerna man fick med
vad beror det på`?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...