Video BMW S1000RR vs Bugatti Veyron Vitesse 1200 hk från rullande x 3

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Vilka är det som sponsrar nu igen? ^^

Haha väldigt imponerad av hojen får jag säga. Vad är det som begränsar Bugattin? Kan den inte få ner kraften i marken eller vad är problemet? Den lär ju inte väga så mycket att 1200 hk blir snålt, den borde fortfarande spinna loss när man trycker för mycket på pedalen.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
"Next time we'll cheat a little" :D

Oväntat faktiskt. 1200 pållar är ganska många ändå. Grejen är väl att Bugattin inte slutar dra vid 300-ish, men ändå, det är accet som är kul tycker jag!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Står sig dessutom inte den där bumsen rätt slätt mot en turbomatad busa? (Om jag inte minns fel från tidigare events)
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Vore kul att se Veyron mot lite andra sporthojar också, nya och äldre. 0-200 är ju på pappret överlag rätt likt under de senaste 10 åren, ca 8 sekunder överlag, nutidens ca 200 mot dåtidens ca 150 gör väl störst skillnad i farter däröver antar jag. Hursomhelst torde det efter dessa filmer vara givet varför vi hojåkare väljer 2 istället för 4 hjul:)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
"Next time we'll cheat a little" :D

Oväntat faktiskt. 1200 pållar är ganska många ändå. Grejen är väl att Bugattin inte slutar dra vid 300-ish, men ändå, det är accet som är kul tycker jag!

Acceleration är beroende av så många faktorer att det inte går att mäta i hästkrafter;
Utväxling
Slipp procent (man vill ha runt 20% slipp från stående start för maximal acceleration)
Hjulbas
Effektkurvan
m.m.

Ett exempel är att en gammal Yamaha FZR från 1987 gör 0-100 på runt 3 sek (vissa anger under 3 sek, men realistiskt runt 3 sekunder). En R1 2004 gör 0-100 på runt 3.2-3.5. Då ska vi inte glömma att FZR 1987 har runt 130 hk och väger 240 kg. En R1 2004 väger 172 kg torr med 172 hk.

Yamaha har inte blivit sämre på att bygga hojar, men de har gjort kompromisser som gör R1 2004 till en bättre total hoj.

Uttrycket "no compromises" är ett marketing trick, alla hojar som vinner tävlingar är fulla av kompromisser.

Det är därför jag gillar såna här tävlingar, de påvisar den poängen objektivt. :)
 
Last edited:

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Jag vill se Agera R VS S1000RR , skulle dock krävas en hoj på ladd för att tjöra ifrån Ageran.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag har fortfarande inte sett en ZZR 1400 mot nåt skoj motstånd. Förutom Hayabusan då.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Acceleration är beroende av så många faktorer att det inte går att mäta i hästkrafter;
Utväxling
Slipp procent (man vill ha runt 20% slipp från stående start för maximal acceleration)
Hjulbas
Effektkurvan
m.m.

Ett exempel är att en gammal Yamaha FZR från 1987 gör 0-100 på runt 3 sek (vissa anger under 3 sek, men realistiskt runt 3 sekunder). En R1 2004 gör 0-100 på runt 3.2-3.5. Då ska vi inte glömma att FZR 1987 har runt 130 hk och väger 240 kg. En R1 2004 väger 172 kg torr med 172 hk.

Yamaha har inte blivit sämre på att bygga hojar, men de har gjort kompromisser som gör R1 2004 till en bättre total hoj.

Uttrycket "no compromises" är ett marketing trick, alla hojar som vinner tävlingar är fulla av kompromisser.

Det är därför jag gillar såna här tävlingar, de påvisar den poängen objektivt. :)

Visst är det som du beskriver. Min gamla UrGixxer är rätt giftig vid rödljusen även med en drummel som mig i sadeln, mest tack vare lång hjulbas och fördelaktig utväxling :)

Men jag tycker fortfarande att 1200 motorhästar ur en "serieproducerad" bil är ganska häftigt. Fast ännu häftigare är väl att hojen lyckas hålla undan till runt 300 knyck :yoparty
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top