BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Tjena gubbar!

En fråga.
Ska köpa en S1000RR av en snubbe i sthlm och han säger att han satt på en strypning på hojen.
En mekanisk. Köpt i Tyskland på alphatechnik.de. Nån som hört om en sådan strypning??
Varför skulle någon vilja strypa en skönhet ?????? Har aldrig hört talas om detta det närmaste är väl fabrikstypningen ( ej över 9000rpm tror jag det var)innan första 100 milen
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
Tjena gubbar!

En fråga.
Ska köpa en S1000RR av en snubbe i sthlm och han säger att han satt på en strypning på hojen.
En mekanisk. Köpt i Tyskland på alphatechnik.de. Nån som hört om en sådan strypning??

Låter sjukt, varför köpte han inte en R1 istället för att strypa em S1000 :hihi:hihi
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kanonbana, bra väder, en krasch (inte jag) i gänget men på g i morgon igen. 1:41:13 efter två vändor, lite kö som hindrade bättre tider än så länge.
Ska ned på 1:37:någonting i morgon, bara så du vet Doktorn... :D

Jakten på dr Zätas tid fortsätter.....

Måste sova nu!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
... Ja du skulle bara våga komma hem utan att ha slagit den tiden :), have fun nu och håll dig på hjulen...//M

I teamet snittade vi 1:37:7 o alla under 1:40, så det gick bra. Dessvärre blev min bästa tid 1:39:21 så jag får väl söka medborgarskap i Tyskland o naturligtvis i regionen Sachsen! :)

Mer berättelser o foton kommer! :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
I teamet snittade vi 1:37:7 o alla under 1:40, så det gick bra. Dessvärre blev min bästa tid 1:39:21 så jag får väl söka medborgarskap i Tyskland o naturligtvis i regionen Sachsen! :)

Mer berättelser o foton kommer! :)

Visst är det en fantastisk bana? Det är min favorit!

Och du ska inte bo i Saxen, Bayern är mycket bättre :)
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Går lite i funderingen på att byta till bmw men vad är skillnaden mellan 2011-2012??

Har också börjat intressera mig för detta!!
Går att uppgradera en pre-2012 chassie-mässigt men det kostar lite.....
2012_chassie_changes.jpg

Lite google ger bl a:
http://www.bike.se/nyheter/bike-kor-ansiktslyfta-bmw-s1000rr-92477
och
http://www.bike.se/nyheter/bmw-s1000rr-uppdateras-92455

BMW listar nyheterna för 2012 års BMW S1000RR

· Optimerad vridmomentskurva.

· Omkonfigurerad gasrepons (extra "känslig" vid acceleration i Rain-mode, en mer direkt respons i Sport, Race och Slick-mode).

· Styvare handtagsgummin och ändrad styrvinkel.¨

· Ändrad utväxling för tvåans växel för bättre acceleration.

· Bättre samarbete mellan Race ABS och Dynamic Traction Control (DTC)

· Förbättrat luftflöde till luftburken.

· Bättre väghållning, styrprecision och respons.

· Ändrade fjädringskomponenter för ytterligare inställningsmöjligheter.

· Ändrad chassigeometri genom ändrad styrvinkel, offset, infästning av svingarmen och fjäderbenens längd.

· Ny styrdämpare ställbar i tio steg.

· Nya gaffelkronor med mindre offset.

· Uppdaterad design med smalare bakdel, nya sidokåpor, omarbetat luftintag och ”sidovingar”.

· Nya färger: Racing Red med Alpin- vit, Bluefire, Sapphire black metallic, BMW Motorrad Motorsport-färger.

· Ny RR-logo.

· Nya passagerarfotstöd.

· Uppdaterad LCD-display med bättre läsbarhet, dimbar i fem lägen.

· Omplacerad katalysator så att ingen värmesköld behövs längre.

· Flera originaltillbehör finns nu tillgängliga.
 
Last edited:

SteveB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-01 R1 Turbo
Jaha,nu verkar det ha hänt igen!
Inte fan skulle jag någonsin köpa en Bmw hoj!(2010)
Dom é ju för gubbar...eller?
"Får väl åka och kolla på en sån där S1000rr,och se vad det är för järnstaket"...:confused:
Där och då var man rökt!
Ehh! ja,jag tar en thunder gray! tack....:tummenupp
Nu händer det igen!
Ska du inte ha en ?
Näe,haft en!
Vi får ju in den nya HP4:an snart..!!!!!!!!!!
(Hur lätt är det att sluta knarka i Colombia?)
Känns ju otroligt lockande i alla fall...
Den som lever får se!...
(75/25% iaf)
Hur som helst,skapligt drag i tråden.:tummenupp
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Tänkte göra ett litet inhopp ang uppdatera en 10/11 1000rr då många verkar ha funderingar kring detta

Allt som har att göra med respons i gasrulle / utväxling i motor osv kan jag inte svara på då vi mappar o ställer tändningen själva så tvivlar jag på att jag skulle märka någon skillnad..
Sitter man på en 10/11 är det nog nästan billigare att köpa en race ecu om man vill ha ut mer krydda och få hojen att gå bättre

Vad gäller chassit så är det till att börja med styrkronan som är intressant, den kan du byta ut mot en bmw orginal, övre och undre styrkrona kostar ca 9000:- från en bmw åf.
Det du tjänar på det är ca 2,5mm mindre offset, alltså ett mindre försprång / hjulbas

Sedan är det svingarm pivoten som är ändrad på 2012an. Den kan du inte byta mot en bmw orginal då utformningen på pivoten är annorlunda.
Dock är det så att för racing/bankörning är inte 2012ans pivot bra ändå!
Bmw flyttade den 4mm upp vilket inte vart optimalt för bankörning, utan då rekommenderas istället en pivot från tex alpha racing där du flyttar 1mm upp och 4mm fram, det ger dig en ännu kortare hjulbas

Att länkaget skulle vara annorlunda vet jag ingenting om

Lite input från oss i alla fall, hoppas att hjälpte något :)
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Ja även om det är många slantar för "bara 2mm" så gör det stor skilnad, vi har själva satt en sån på min 2011 och gjorde en test samtidigt med en annan pivot.
Det vart en grym uppdatering! Plötsligt gick det att hålla linjerna ut ur kurvorna :)
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
OK, verkar som det finns lite olika skolor här då.
Mailade med Kyle Racing som förespråkar +3,5mm för racing.
http://www.shop.kyleusa.com

Gör ju inte det hela lättare....:va

Is Pivot Offset Insert +1mm/+4mm the right option for this set up?
No the Plus 3.5 mm is the best
The +1mm/4mm forward does not work.
Did the 2012 go that direction? No they did not they when toward the Plus 3.5mm.

http://www.ebay.com/itm/Swingarm-Pi...rcycles_Parts_Accessories&hash=item3a72c2000d

Däremot går de lite längre än BMW med ändringen av offset:
http://www.ebay.com/itm/BMW-S1000RR...rcycles_Parts_Accessories&hash=item3f17720688
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
På väg hem igen.... :( Tack för att jag får komma hem Sandman, men just nu känns det som att flytta ned till södra Europa är det enda sättet att få lite livsglädje igen.... :)

DSC_1338.jpg
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Att länkaget skulle vara annorlunda vet jag ingenting om

Nej länkage skall tydligen vara samma till 2012.
Däremot är stötdämparen bak kortare på 2012 än tidigare.

Originallänkaget är också progressivt som är en kompromiss för kunna hantera alla situationer.
Linjära länkage finns hos Lee's Cycle.
http://www.leescycle.com/4
http://www.motorcycle-usa.com/543/9...Lees-Cycle-BMW-S1000RR-LCR-Shock-Linkage.aspx

Även Kyle's Racing svarade att de hade ett länkage på gång inom en månad.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
På väg hem igen.... :( Tack för att jag får komma hem Sandman, men just nu känns det som att flytta ned till södra Europa är det enda sättet att få lite livsglädje igen.... :)

View attachment 369944

Ser ju inte skitfel ut det där! :thumbup:

Får man vara så ofin som att fråga ungefär vad ett sånt där äventyr går på så kanske man kan budgetera i framtiden...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tänkte göra ett litet inhopp ang uppdatera en 10/11 1000rr då många verkar ha funderingar kring detta

Allt som har att göra med respons i gasrulle / utväxling i motor osv kan jag inte svara på då vi mappar o ställer tändningen själva så tvivlar jag på att jag skulle märka någon skillnad..
Sitter man på en 10/11 är det nog nästan billigare att köpa en race ecu om man vill ha ut mer krydda och få hojen att gå bättre

Vad gäller chassit så är det till att börja med styrkronan som är intressant, den kan du byta ut mot en bmw orginal, övre och undre styrkrona kostar ca 9000:- från en bmw åf.
Det du tjänar på det är ca 2,5mm mindre offset, alltså ett mindre försprång / hjulbas

Sedan är det svingarm pivoten som är ändrad på 2012an. Den kan du inte byta mot en bmw orginal då utformningen på pivoten är annorlunda.
Dock är det så att för racing/bankörning är inte 2012ans pivot bra ändå!
Bmw flyttade den 4mm upp vilket inte vart optimalt för bankörning, utan då rekommenderas istället en pivot från tex alpha racing där du flyttar 1mm upp och 4mm fram, det ger dig en ännu kortare hjulbas

Att länkaget skulle vara annorlunda vet jag ingenting om

Lite input från oss i alla fall, hoppas att hjälpte något :)

Är det värt att uppgradera fjädringen först med cartridge/stötdämpare innan man blrkar pilla med styrkronor, pivoter och annan geometri? Eller ska man börja med geometrin? Det är för en entusiastisk amatör på bandagar, ingen rejser. Jag funderar att köra på bandagsslicks nästa år, typ pirelli diablo superbike pro, eftersom K3:eek:rna tar slut för fort, speciellt bakdäcket håller ju knappt två dagar på bana.

Jag måste erkänna att jag inte upplevt geometrin på 10:an som långsam, jag höjde baken med excentern och vill då inte kompromissa stabilitet för att då den mer snabbstyrd. Framförallt med högre fotpinnar tycker jag man kan styra den bra in i kurvor, i alla fall i mina farter. Vill man ha kortare hjulbas kanske man kan fuska med en kedja som är en länk kortare? Jag har ett två kuggar större drev bak så det borde också korta hjulbasen lite.
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Jo precis, 2012 gick som sagt 4mm upp, men enligt alpha racing och deras tester så var 4mm upp bra för gatbruk men inte för racing, så dom flyttar ner deras pivot på 2012 modellen igen.
Men det finns ju lika många meningar som det finns förare så det har man ju lärt sig att det finns inte bara 1 sanning.
Vi är officiella återförsäljare för alpha racing och enligt våra egna tester så kör vi på deras spår, +1/+4 pivoten funkar grymt bra, men det är som sagt upp till var och en vad man trivs bäst med! :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top