BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Vet du vilket avstånd det ska vara? Men som det ser ut är det iallafall 20mm mellan givare och skiva.
Som jag har sett det finns det bara hjulaxeln och distans/muttern den skruvas i. Fler distanser har iallafall inte jag sett. Och om jag nu har kommit åt givaren alternativt skivan, är det verkligen så känsliga?
Och går det att ställa in avståndet manuellt? Har ju som sagt inte rört givaren eller skivan.
Och nya däcket är 120/70 17" som är standard.

Och vad kostar ny givare/skiva om jag måste köpa dem om inte BMW visar goodwill på det eftersom jag själv har plockat av fälgen och satt på den igen.
Alltså det har ju inte gjorts av någon akt verkstad.

Förlåt för alla dumma frågor. Vill helst att DTC:n ska fungera innan lördag då jag är på Arlanda Test Track.

Mvh /Try

-Hmmm..... jag vet inte hur du har mätt men jag menar avståndet mellan ABS-sensorn och den skivan med en massa fyrkantiga hål i. Den har mindre diameter än bromsskivan och sitter fast med samma skruvar som densamma.
Jag har mätt på min hoj nu och det är mindre en 1 mm emellan.
Har du lokaliserat ABS-sensorn? Den sitter långt ner på vänster bromsok.

Kolla så att skivan/ringen med fyrkantiga hål i inte blivit stukad och detsamma gäller sensorn.

Lossade du överfallet på vänster gaffelben när du plockade av hjulet? Det ska man INTE göra för då kan saker och ting komma ur läge.

Hoppas att jag inte idiotförklarat dig med detta inlägg. Det är absolut inte min avsikt men det är lätt att försumma saker när man micklar med tekniska saker. :tummenupp
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Vet du vilket avstånd det ska vara? Men som det ser ut är det iallafall 20mm mellan givare och skiva.
......SNIPP.....

Då är det något som är galet! Kan inte tänka mig att det kan fungera med en större glipa än typ tre mm.
Bör nog vara så liten som möjligt.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Då är det något som är galet! Kan inte tänka mig att det kan fungera med en större glipa än typ tre mm.
Bör nog vara så liten som möjligt.

- Ja, den kanske har fått sig en knäck....eller åkt ut en bit.
Den (sensorn) sitter ju fast med en liten skruv från utsidan.
På sidan 119 i handboken står det att man skall demontera sensorn och dra ut den vid hjuldemontering.

-Hmmmm....
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
- Ja, den kanske har fått sig en knäck....eller åkt ut en bit.
Den (sensorn) sitter ju fast med en liten skruv från utsidan.
På sidan 119 i handboken står det att man skall demontera sensorn och dra ut den vid hjuldemontering.

-Hmmmm....

Blir nog kanske till att köpa en givare beg från ebay. Om man nu inte kan fixa till avståndet. Såg att givarens topp som ligger mot Abs-skivan har mera material på kanterna än i mitten. Svårt att förklara utan att bifoga en bild. Återkommer senare. ;) Tack för alla tips
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Blir nog kanske till att köpa en givare beg från ebay. Om man nu inte kan fixa till avståndet. Såg att givarens topp som ligger mot Abs-skivan har mera material på kanterna än i mitten. Svårt att förklara utan att bifoga en bild. Återkommer senare. ;) Tack för alla tips

Innan du köper nått, se till att du inte stängt av abs'en av misstag. Jag trodde min var trasig då den inte fungerade, men hade kommit åt knappen vid hjulbyte. Med vänlig hälsning, Jonas
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
1. Attack Performance, original qs. fungerar utmärkt:fakta:)
2. Woodcraft, original qs. Funkar med stöd dessutom för de som åker gata.
3. Alpha racing, original qs. Stödet måste bort.
4. PP Tuning, original qs. Stödet måste bort.
5.
6.
7.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Då är det något som är galet! Kan inte tänka mig att det kan fungera med en större glipa än typ tre mm.
Bör nog vara så liten som möjligt.

Ska se om jag kan rätta till avståndet på något sätt, hur det nu ska gå till?

Mvh /Try
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Innan du köper nått, se till att du inte stängt av abs'en av misstag. Jag trodde min var trasig då den inte fungerade, men hade kommit åt knappen vid hjulbyte. Med vänlig hälsning, Jonas

Finns det en knapp nere på framgaffeln? När jag startar hojen blinkar både DTC och ABS lampan, men sen slocknar de som dem ska när jag har kört 10 meter. Men när jag kommer upp i ca 20 km/t eller mera så blinkar DTC-lampan som en strobe-lampa på ett disco.

Så jag tror mera på att avståndet är för stort så den tappar kontakten.

Mvh /Try
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Hmm... efter att ha läst den där första, korta (och väldigt preliminära) provkörningen så blev det faktiskt lite lättare att hålla i pengarna. För bana verkar det bättre att köpa en vanlig 12:a. Men lite underligt om BMW skickar på så avancerad fjädring på en HP och som inte är avsedd för banåkning. Väntar med spänning på fler recensioner!
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Finns det en knapp nere på framgaffeln? När jag startar hojen blinkar både DTC och ABS lampan, men sen slocknar de som dem ska när jag har kört 10 meter. Men när jag kommer upp i ca 20 km/t eller mera så blinkar DTC-lampan som en strobe-lampa på ett disco.

Så jag tror mera på att avståndet är för stort så den tappar kontakten.

Mvh /Try

Jag sitter ju bara två meter från min hoj så jag har tagit en bild av hur det ser ut på den med sensorn och skivan.

IMG_1031.jpg
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag sitter ju bara två meter från min hoj så jag har tagit en bild av hur det ser ut på den med sensorn och skivan.

View attachment 369367


Tack som F-N :) Nu ska jag ner och skruva lite och se om man kan få till det :) Hoppas, Hoppas, hoppas. Så ser det inte ut på min iallafall, den är längre ifrån och givaren verkar vara vriden 1/4 varv ? Hmm får titta på det.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack som F-N :) Nu ska jag ner och skruva lite och se om man kan få till det :) Hoppas, Hoppas, hoppas. Så ser det inte ut på min iallafall, den är längre ifrån och givaren verkar vara vriden 1/4 varv ? Hmm får titta på det.

Jag kan ta fler bilder om du säger vad du vill se. Då får du gärna ge en emailadress också för så kan jag skicka direkt från min ajfån, annars måste jag först över med bilderna till laptopen, koppla upp den via en hotspot i telefonen osv. Lite bökigt... :)
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Bytade däck på min, på med allt och iväg. Tc/abs lampan lös och ville inte sluta lyssa.
Klantarslet gr0dan hade vänt framhjulet fel :huvet
Så att det går att vända fälgen fel hehe
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Bytade däck på min, på med allt och iväg. Tc/abs lampan lös och ville inte sluta lyssa.
Klantarslet gr0dan hade vänt framhjulet fel :huvet
Så att det går att vända fälgen fel hehe
-En sån tabbe hade jag aldrig berättat för någon, allra minst på detta forum!!
Nu har du lagt upp bollen. ;)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
?Varit nere och skruvat på hojen, tyvärr så hade man kommit åt givaren när man satte tillbaka däcket i måndags. Så nu är det bara att byta ut den. Så ett tips till er för att spara 750kr, lossa torxen som håller givaren och dra ut den innan ni byter däck. Känsliga är dem ;) problemet blir iallafall löst när jag har bytt den.

??
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
????? fattar ingenting vad du lyckats med, har bytt/tagit av framhjulet minst 20 ggr i år och aldrig haft några problem så jag vet inte riktigt vad du kom åt :-/(dock bra att du löste det ) , men det verkar som de flesta system är ur funktion när jag såg en bild från när jag körde på mantorp förra helgen.. :)

Så i morgon får man köra ATT utan hjälpmedel. Vågar nästan gissa på en highsider i slutet på dagen ;) nä får väl hålla igen lite. Vill ju inte höja era premier i onödan.

Må väl ;)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Sachsenring

Ok, bara för att jag e på älgjakt och inte kopplar upp mig i skogen så betyder inte det att ni kan låta tråden sjunka till andra sidan!!! :7peta

Nu får ni hjälpa till lite att få mig i stämning för nästa veckas resa till Sachsenring - filmer, bilder, tips och allmänna råd för nytt banrekord mottages tacksamt!

God moooooooooooorning S1000RR-tråden!!!!! :yoparty

(Kallas även trådlyft :D )

View attachment 369256


Det är bestämt din turdag eftersom du har tajmat ditt besök till underbara Sachsenring väl med publiceringen av DR-Zätas så gott som världskända Sachsenring-guide!

Några allmänna råd:
- Först och främst: fan vad avis jag är att ni har två fantastiska dagar på Sachsenring nästa vecka! ☺
- Ta med bensindunkar om ni inte har det ordnat redan för det finns ingen mack inne på banområdet. Det ligger en mack nära banan men man måste ut på allmän väg i trafik för att ta sig dit och jag vet inte riktigt hur Polizei förhåller sig till banhojar på allmän väg. Polisen använder området runt banan för trafikövningar så det kan vara väldigt gott om de om man har otur…
- Om du har en adapter från CEE 16A-kontakt (husvagnskontakt tror jag de kallas) eller trefas så är det värt att ta med också. I alla fall utanför boxarna fanns det nästan bara sådana kontakter och inga vanliga.
- Bakdäck: jag hade ett sprillans nytt bakdäck (Metzeler K3) och det var helt slut på vänstersidan efter en och en halv dag (jag lägger in en bild senare) så ta med fräscha däck. I alla fall på vänstersidan ☺
- Ta det lugnt på första varven, det är en ganska kuperad bana så det blir en del blinda in- och utgångar. Det är även några kurvor som nyper lömskt i utgången. När jag var där förra gången var det en kille som åkte av ett av de första varven i just en sådan utgång.
- Eftersom nästan hela banan är en kurva så är det spårval och kurvhastighet som gäller, inte att bromsa sent eller gasa tidigt. Nöt först in spårvalen och försöka sedan få med mer och mer fart genom kurvorna
- Titta på en detaljerad och exakt banskiss när du tittar på spårval, t.ex http://www.moto-racing.de/images/strecken/large/sachsenring.png. Nästan ingen av de längre kurvorna har konstant radie och man kan på en exakt banskiss se spåren mycket bättre än en som är ritad på ett ungefär. Ser kurvorna runda och fina ut så är det fel på banskissen ☺
- Banan är rätt kort (runt 1.40 i varvtid) och eftersom det är nästan en enda lång kurva så är det inte helt enkelt att köra om när folk börjar få upp farten. Det blir alltså lätt köbildning på banan (en av de få nackdelarna med Sachsenring). Det gäller att ha tålamod och inte stressa upp sig för mycket och göra dumdristiga omkörningar. Kör man S1000RR kan det även vara bra att kasta ett öga över axeln ibland och se om någon snabbare förmåga ligger bakom och vill köra om. Det är lite frustrerande för de att ligga bakom nästan hela varvet för att de inte kan köra om I kurvorna där de är snabbare och sedan ser de bara röken av en på rakorna. Jag har på film när snabbaste killen på bandagen jag var på ligger bakom mig på sin ZX-10R hela varvet och sedan hytter med näven när vi äntligen kommer till rakan och jag drar ifrån. Med andra ord, det välkända “S1000RR-fenomenet” ☺
- Min bästa varvtid blev 1.38.2. Dainese-handsken är härmed kastad om vem som är S1000RR-trådens obestridde Sachsenring-mästare! ;)


Så, din personliga guide till ett lyckat (och framförallt snabbt ;) ) varv.
Jag använder den här filmen som referens i beskrivningen nedan:

Ja, jag vet att det är en Honda men jag hoppas du står ut ändå... :D

Det blir spännande direkt med på start/mål: du börjar bromsa för första svängen vid slutet av depåmuren (eller efter, beroende på hur modig du är…). Inbromsningen är över ett krön och ett par gången när jag bromsade lite mer inspirerat fick jag bakhjulet i luften. Inget som händer varje varv men det kan vara bra att ha i åtanke.

Coca-Cola Kurve (Kurva 1 på banskissen, 0.22 – 0.27 i filmen): Helt omöjlig kurva. Tittar man på andra verkar finnas hur många spår som helst genom den men jag fick aldrig till något som kändes riktigt bra. Några går riktigt brett förbi första apex och vissa håller sig närmare innerkanten, vad alla har gemensamt är att INGEN tangerar första apex, man tar bara den andra när man går ur kurvan. Det som kändes minst dåligt för mig är samma spår som i filmen, dvs. att hålla sig vid ungefär den inre 1/3 av banan när man paserar första ”apex”, drifta ut i en lite vidare båge och sedan tangera andra apex när man går ut

Första vänstern i ”omegan” (kurva 2, 0.28 – 0.33): precis som i filmen, ta den som en dubbelapex men gå inte riktigt in till första apex, tangera istället på vägen ut och räta ut vägen lite till nästa sväng. Jag la i treans växeln innan jag gick in i Omegan och sedan höll jag trean hela vägen igenom. Några kör på tvåan men jag tycker jag får bättre flyt med mindre motorbroms och lite mjukare reaktion på gaspådrag i och mellan kurvorna.

”Omega-högern” (Kurva 3 & 4, 0.33 – 0.40): ta fart med dig från förra svängen, gå lite för snabbt in i svängen men på motorbroms och ta inte första apex, följ istället kurvans radie någon eller några meter utanför insidan. Drifta ut någon/några meter mitt i kurvan och ge lite mellangas för att sikta in dig på att ta en sen apex på vägen ut. Det här är en av de kurvorna där man tydligast ser spåret på en detaljerad banskiss. Man ser tydligt att första halvan av svängen är mer öppen, mitten är platt och man måste drifta ut för att få en jämn kurva och att det är en liten ”knick” på vägen ut där man ska tangera apex.

Andra ”Omega-vänstern” och ut ur Omegan (Kurva 5, 0.40-0.43): bryt över hojen med milt våld och håll dig hyfsat nära insidan, inte nödvändigt att tangera ”apex”, se istället till att få med dig rätt spår och fart till nästa kurva

Sternquell 1 (Kurva 6, 0.43 – 0.46): det syns inte så bra I filmen men i verkligheten ser det nästan ut som att kurvan har två apex alldeles bredvid varandra. Sikta på den andra och spetsiga apex:en. Återigen, se till att ha rätt spår och bra fart med till nästa kurva. Försök hålla en jämn, tight linje genom Sternquell och drifta inte ut för långt mellan kurvorna

Sternquell 2 (Kurva 7, 0.46 – 0.50): försök ta en sen apex så att du kan gå på gas ut och nöta ut vänstersidan på bakdäcket lite till! Gå inte riktigt ut hela vägen till höger efter kurvan, ligg kvar ungefär 1/3 av banbredden från högersidan.

Kurva 8 (0.51 – 0.58) ta med dig bra fart in i kurvan, den är öppen och bred, men gå inte in till apex direkt. Ligg istället någon eller ett par meter utanför och följ kurvans radie. Det syns inte i filmen men du har ett gäng flaggstänger i kurvans insida och när du passerat de börjar det bli dags att dra in hojen till apex. Timing är allt i den här kurvan och en sen apex gör att du kan gå hårt på gasen ut på den korta rakan som följer. Ge järnet på ”rakan” och njut av att känna stötdämparen komprimeras max och till och med bakdäcket börjar ge vika under dina 193 vevaxelhästar! ☺

Kurva 9 (1.00 – 1.04): en kurva som ser mycket tvärare ut än den är. Banan börjat också stiga i den här kurvan så man får en lite extra kompression i kurvan. Den här kurvan kan du ta MYCKET snabbare än du tror i början men gå inte in med 200% av maximal hastighet, här är det bättre att ha lite marginal så du kan gå på gas tidigt och hårt i utgången.

Kurva 10 (1.06 – 1.08): kurvan är helt blind men du lär dig snabbt vart den ligger. Det är inte heller några curbs så det gör inget om du hamnar lite långt in. Den här kurvan kan du också ta med dig mycket mer fart genom än du tror i början men det är också viktigt att få rätt spår eftersom det bestämmer spåret genom de nästkommande kurvorna och vilken fart du får med dig på bakrakan. Har du tagit med dig nog med fart genom kurva 10 blir det bara lite mellangas medan du driftar ut hela vägen till högersidan och innan det är dags att vika in till kurva 11

Kurva 11 (1.10 – 1.12): Ta en sen apex så att du kan ge gas ut men utan att drifta ut för långt till höger. Försök sedan dra in hojen så långt till vänster det bara är möjligt innan du viker över åt höger för banans tredje och sista högersväng

Kurva 12 (1.12 – 1.18): Banans cojonas-kurva; vad står det på hastighetsmätaren när du passerar apex och håller du stumt ut ur den här kurvan? Jag gjorde det inte, jag hade några släpp på vägen ut i början och det satte sig i ryggmärgen. 200+ med nedlägg (dock inte knäskrap för min del) och bakhjulssläpp verkar obra. Banan är dessutom ojämn i utgången och min hoj började vifta lite på styret vilket också gör det hela onödigt spännande. Hur som helst, en minst sagt minnesvärd kurva!

Sachsen Kurve (kurva 13, 1.21 – 1.28); Lång kurva som du kan gå in med duktigt med fart i och sedan motorbromsa bort när du jobbar dig in mot en väldigt sen apex. Håll dig någonstans mitt i banan när du går in i kurvan och följ sedan kurvan. Det står en lite större stolpe på vänstersidan av banan som du kan använda dig av för att måtta när det är dags att börja tänka apex. Man kan även se på curbsen vart man ska ta apex eftersom kurvan ”knickar” till lite där det är dags att ta apex, Det är dock för sent att börja tänka på det när du ser det, du måste ha spåret rätt innan dess. Den här kurvan nyper rejält i utgången, tar du apex för tidigt och ger för mycket gas ut hamnar du i kattsanden på utsidan. Ta istället en mycket senare apex än du tror i början och gå på gasen hårt ut.

Queckenberg Kurve (1.31 – 1.37): En helt omöjligt jävla skitkurva. I alla fall för mig. Jag fick aldrig till ett bra spår in eller ut ur den här kurvan. Det syns inte på filmen men banan stiger rejält genom den här kurvan så både apex och utgång är blinda när du går in i kurvan. Ta en sen apex och gasa dig över till andra sidan i utgången. Jag fick aldrig till några bra utgångar här, eftersom det går rätt så mycket uppför så gick hojen på bakhjulet för mig hela tiden på vägen ut om jag inte fegade rejält med gasen. Jag tog den på tvåans växel vilket gjorde att hojen kändes lite väl våldsam på vägen ut men jag fick inte nog med driv på trean.

Sedan är det bara att hålla så stumt det går och försöka hålla framhjulet någonstans i närheten av backen och gasa dig till en bra varvtid! ☺
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top