BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Så, den utlovade bilden på mitt bakdäck efter en och en halv dag på Sachsenring.

IMG_1032.jpg

Det hade inte rullat en meter innan.

Jag tyckte jag hörde någon säga att slicks inte tar slut lika snabbt vid banåkning. Är det sant? Det är lite väl svettigt ekonomiskt om bakdäcken ska ta slut sådär snabbt.

Fixar originalfjädringen att man kör med slicks eller blir den för mjuk/vek? Även om jag gärna skulle skaffa Öhlinare runtom så tillåter inte ekonomin det för tillfället. På sin höjd att byta fjädrar och shimsa om originalgrejerna.
 
Last edited:
Då kommer min utlovade recension av HP-pinnarna:

- vilken stor skillnad det blev med pinnarna högre upp, jag får mycket bättre känsla för hojen och det blev lättare att styra den. Justerbara pinnar is the shit! :fakta Det är första hojen jag har eftermarknadspinnar på men det blir nog obligatoriskt i framtiden!

- justermånen är steglös men begränsad till 3cm uppåt. Eftersom pinnarna rör sig runt en axel vid justering så får man flytta de även i längsled bakåt för att kompensera, annars hamnar de längre fram än i ursprungsläget. Jag har satt mina 2cm högre än original men rakt ovanför originalpositionen

- även om växellådan känns bättre än med originalpinnarna så hittade jag en del falska neutraler när jag inte tryckte nog hårt på växelpinnen, både upp och ned. Jag spände kedjan och tryckte hårdare dag 2 och då gick det bättre, qs:en funkade bättre också

- själva justeringen av pinnarnas position är busenkel, bara att släppa på en skruv, justera pinnen till rätt läge och sedan dra åt igen. Men varför i hela friden har de placerat skruven som låser fast pinnarna på UNDERSIDAN av fotpinnarna? Som det är nu får man ligga och kräla på golvet på rygg för att komma åt att öppna och dra åt skruvarna (om man inte har en bänk som lyfter hojen) för att justera pinnarnas läge. Låsbrickan som man öppnar med tång var också onödigt irriterande i den placeringen. Varför kunde de inte satt skruven på ovansidan så hade allt varit mycket enklare!


Eftersom jag inte provat några andra S1000RR-pinnar kan jag inte säga om de här är bättre eller sämre än andra men de känns mycket bättre än originalgrejerna och att justera pinnarnas läge gjorde mycket större skillnad än jag trodde vid bankörning!
 
bild(4).jpgbild(2).jpgbild(3).jpg
Fick hem skönheten i torsdags och gjort drygt 100 mil... Kan bara säga en sak, kärlek.
 
- Efter att ha börjat mosa på lite tidigare och hårdare ur böjar och rakor, så har ÄVEN JAG förstått att originalstyrdämparen
är.......verkningslös, kort sagt.

- Jag har sökt lite på forumet om styrdämparen men jag hittar inget om det är något speciellt med demonteringen av originaldämparen. Är det några konstigheter med det?
Jag tycker att skruven i ramen är lite trög. Ska det vara så?:confused:
 
- Efter att ha börjat mosa på lite tidigare och hårdare ur böjar och rakor, så har ÄVEN JAG förstått att originalstyrdämparen
är.......verkningslös, kort sagt.

- Jag har sökt lite på forumet om styrdämparen men jag hittar inget om det är något speciellt med demonteringen av originaldämparen. Är det några konstigheter med det?
Jag tycker att skruven i ramen är lite trög. Ska det vara så?:confused:

Jag håller med, enklaste vikt- och kostnadsbesparingen för S1000RR 2013 måste vara att skippa styrdämparen. Den fyller ingen funktion alls.
 
Jag håller med, enklaste vikt- och kostnadsbesparingen för S1000RR 2013 måste vara att skippa styrdämparen. Den fyller ingen funktion alls.
- Men det är bara att skruva loss den?
Inga konstigheter om att man måste lossa kedjeskyddet först eller nått sånt? ;)
 
- Men det är bara att skruva loss den?
Inga konstigheter om att man måste lossa kedjeskyddet först eller nått sånt? ;)

Inte kedjeskyddet men du måste släppa lite slack på kedjan. Visste du inte att kedjespännarna justerar hårdheten på styrdämparen också? :)

Som vanligt på tysk ingenjörskonst, helt obegripligt för oss andra.
 
Full recension av HP4

http://www.visordown.com/road-tests-first-rides/first-ride-bmw-hp4-track-review/21360.html

Är det bara jag som blir mindre och mindre sugen på en HP4 ju mer jag läser om den? DDC verkar ju tyvärr vara mer en gat-finess. Jag hade hoppats att HP4 skulle vara alla drömmars bandagsracer och så verkar den nästan vara en dyrare S1000 som är mer anpassad för gata.

Nä, ge mig en vanlig 12:a istället så lägger jag mellanskillnaden på elektronik, fjädring, slicks och anmälningsavgifter till bandagar! :fakta
 
Last edited:
Inte kedjeskyddet men du måste släppa lite slack på kedjan. Visste du inte att kedjespännarna justerar hårdheten på styrdämparen också? :)

Som vanligt på tysk ingenjörskonst, helt obegripligt för oss andra.

- Men hur fan sitter den fast? Sitter det mutter på insidan uppe i lufttunneln?
Min skruv bara snurrar men den kommer inte ut. :confused:
 
-OK, då förstår jag. Bara att gänga då. :)

Kan inte minnas jag hade problem att lossa några skruvar. Tror dock jag tog bort någon svart original-kåpbit under samt att man var tvungen att lossna en "knutpunkt" till bromsslangarna som även sitter ivägen för ett framstöd som lyfter med en tapp i kronan.

Sen att tänka på är bara att man centrerar dämparen så inget ändläge nås innan fullt styrutslag.
 
- Efter att ha börjat mosa på lite tidigare och hårdare ur böjar och rakor, så har ÄVEN JAG förstått att originalstyrdämparen
är.......verkningslös, kort sagt.

- Jag har sökt lite på forumet om styrdämparen men jag hittar inget om det är något speciellt med demonteringen av originaldämparen. Är det några konstigheter med det?
Jag tycker att skruven i ramen är lite trög. Ska det vara så?:confused:

Nog finns det bättre grejor alltid. Men hur stort är behovet egentligen?
På min -10:a har jag bara haft problem vid 3 tillfällen av styrfladder varav den 1:a var värst/farlig och samtliga berodde på att jag var trött och gjorde fel när jag förflyttade mig på hojen. Gör jag rätt stör inte hojen mig.

Kör man långa körpass (ex. ERF/24-timmars etc.) blir man självklart trött och kan ha stor nytta av en bättre (läs fungerande) styrdämpare. Men vid kortare race eller bandagar (liknande) ser jag inte riktigt behovet. Fast vi kör ju alla olika varför det hade varit intressant att försöka bena ut skillnaden mellan dem som har problem med dem som inte har problem. Självklart finns flera orsaker så någon 100%:ig sanning får vi naturligtvis aldrig fram men dock...?

Mvh!
// Niklas
 
KUL ATT NI PRATAR STYRDÄMPARE!!!! :huvet


Fästet till min Öhlins styrdämpare har gått rakt av! Jag skulle backa ut hojen ur garaget för att rulla in den i bussen inför morgondagens resa till Tyskland när helt plötsligt styret låste sig.
Det visade sig vara fästet som klämmer om själva styrdämparen som hade spruckit så att ena "halvan" hade lossnat och sedan hade dämparen nypt o låst styret.
Jag är glad att det inte upptäcktes på Sachsenring i första kurvan.... :-(


OM du läser detta, och OM du har en styrdämpare till S1000RR, eller sådant fäste, som du kan avvara i någon form, snälla ring mig direkt i morgon bitti. Vi måste i praktiken åka mot Gbg senast vid 12.00 från Sthlm, och det är i senaste laget, men jag gör allt för att slippa åka gp-bana med original styrdämpare! Låna, köpa, garantiärende via butik, allt av intresse!


Ring mig om du har en lösning: 0709-409409


Mvh Peter

PS. Och nej, jag har inte kört som en galning, kraschat ned framhjulet efter Wheelies eller liknande. Drog den med momentnyckel vid montering. Har åkt typ 300 mil med styrdämparen ink 8 bandagar.... DS
 
KUL ATT NI PRATAR STYRDÄMPARE!!!! :huvet


Fästet till min Öhlins styrdämpare har gått rakt av! Jag skulle backa ut hojen ur garaget för att rulla in den i bussen inför morgondagens resa till Tyskland när helt plötsligt styret låste sig.
Det visade sig vara fästet som klämmer om själva styrdämparen som hade spruckit så att ena "halvan" hade lossnat och sedan hade dämparen nypt o låst styret.
Jag är glad att det inte upptäcktes på Sachsenring i första kurvan.... :-(


OM du läser detta, och OM du har en styrdämpare till S1000RR, eller sådant fäste, som du kan avvara i någon form, snälla ring mig direkt i morgon bitti. Vi måste i praktiken åka mot Gbg senast vid 12.00 från Sthlm, och det är i senaste laget, men jag gör allt för att slippa åka gp-bana med original styrdämpare! Låna, köpa, garantiärende via butik, allt av intresse!


Ring mig om du har en lösning: 0709-409409


Mvh Peter

PS. Och nej, jag har inte kört som en galning, kraschat ned framhjulet efter Wheelies eller liknande. Drog den med momentnyckel vid montering. Har åkt typ 300 mil med styrdämparen ink 8 bandagar.... DS

Via ett PM här på SH fick jag direkt kontakt med Öhlins som ordnade en ny åt mig nu på morgonen.
All heder åt sådan service! :Bugar

Har även fått samtal från personer här på SH som erbjudit mig deras dämpare - stort tack för engagemanget! :tummenupp
 
Vilket helsystem funkar på våra banor på S1000RR (med eller utan db killer är värt att nämnas)?

Av att döma på utseendet så verkar nog akra vara det tystaste (störst dämpare), sen kommer leo vince som är lite mindre men snyggare... osv.

Vilka helsystem funkar i Sverige då?
 
2012 är ju uppdaterad i chassiet jämfört med tidigare modeller.
- Styrkrona/gaffelvinkel/försprång
- Pivot-bussningar till svingaxeln
- Fjädringslänkage bak.

2012 Styrkronan verkar passa på tidigare modeller men hur är det med Fjädringslänkage?
Pivot Bushings gör ju köpa från Kyleusa eller Alpha men hur är det med fjädringslänkaget.
Passar 2012 fjädringslänkage på en 2010? Någon som vet detta?
 
Tjena gubbar!

En fråga.
Ska köpa en S1000RR av en snubbe i sthlm och han säger att han satt på en strypning på hojen.
En mekanisk. Köpt i Tyskland på alphatechnik.de. Nån som hört om en sådan strypning??
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top