Japp - gissar det kommer vara folk från BMW på plats, annars tag jag detta med dom sen.
Tack - uppskattar det!

Osså har vi en ny sida på tråden - och då måste vi ha en bild som påminner hur hojen ska köras!


Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Japp - gissar det kommer vara folk från BMW på plats, annars tag jag detta med dom sen.
Hur har ni satt fast eran hajfena? vilken har ni? har någon sen en bild på skapelsen så är lyckan gjord![]()
Fick med min med allt jag köpte av Swedie men har inte monterat än. Den var köpt från Alpha racing och det enda sättet där verkade vara att göra hål underifrån i svingen och skruva med två skruv.
P
Tack för det, och det ante mig, men det var väll det som jag ville försöka undvika.
Någon annan![]()
En annan sak, går det ej att ändra körläge när motorn är igång?
Jo, ändra mode, in med kopplingen, ingen gas(tomgång) vänta några sekunder... så ska det ändra sig
Om man tycker att skruva på hojen e kul, ska man nog kika här rätt snart
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/4031-hurry-may-noy-last-long.html
Funkade fin fint för mig![]()
Hur är det med PC, filter osv. vid helsystem? Används det eller gör man på annat manér?
Det kommer diverse helhetslösningar från BMW med Acrasystem och ecu som är mappat o klart inom kort. Tror det finns inlägg här på tråden om det. Risken är att de kommer bli rätt dyra.
Själv har jag ett helsystem från Arrow som väntar i garaget och jag tänkte mappa in det ordentligt och bänka hojen med en PC5:a i vinter. Tanken är att montera en switch för två olika mappningar - en med och en utan db-killer. (Vågar inte investera massa pengar o bli utkastad från någon bana pga buller...)
Ett par stycken här på tråden har monterat helsystem utan någon annan åtgärd vilket teoretiskt bör ge lite sämre mellanregister, men de har inte brytt sig då de tävlat med hojen och legat på höga varv hela tiden. Här är det viktminskningen som varit prioriterad.
Filter har ingen jag hört tagit upp. En röst i etern har sagt att kvaliten på orginalfiltret är bra och inte nödvändigtvis behöver bytas pga effektjakt. Däremot kan det vara en poäng att byta det till ett tvättbart som du själv kan vårda utan att behöva köpa nytt.
P
Ungefär mina tankar. Noterade att Acralösningen skulle hamna på runt 32 bananer, om jag inte läste fel. Om man kan köra med PCV på sedvanligt sätt måste det ju anses åtminstone vara ett alternativ. Tack för infon.![]()
Ja, vi har ju Peter Andersson här i stan.. Petigare, mer noggrann eller bättre PC-mappare än honom får man fan leta efter.
Har det hunnit komma några siffror på olika helsystem? Har hunnit se system från Arrow, LeoVince, Akra och TaylorMade, dock inga värden.
Edit: sitter och kollar runt lite nu..
Arrow hävdar "åtminstone" 12 hästar, ungefär 6,5 kg viktminskning.
http://www.motovationusa.com/mvstore/scripts/prodView.asp?idProduct=812
TaylorMade hävdar 10% på mellanregistret, toppeffekt ser ut att vara samma. 6,8 kg vikt sparar man tydligen också. Dock "bara" 103 dB med killern i.
http://www.twowheel.co.uk/bmw-s1000rr-taylormade-exhaust.html
LeoVince hävdar i snitt 10% över hela registret. "Substantiell" vikt sparar man, vad nu det betyder.
http://www.sierrabmwonline.com/vince-s1000rr-factory-exhaust-system-p-2461.html
Yoshimura har jag inte hittat siffror på, men herregud så porrigt.. USA: http://www.ultimatemotorcycling.com/2010/bmw-s1000rr-yoshimura-r-77-exhaust
Japan: http://www.superbike.co.uk/news/Yoshimura_Japan_BMW_S1000RR_slip_on_exhaust_end_can_news_300343.html
Akrapovic ger lite olika resultat beroende på om det är gatlegalt eller icke. Dock 9-11 hästar enligt uppgift.
http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/bmw/model/s1000rr-2010/evolution-74/
Lite kul med alla länkarna
Som det ser ut handlar det om ca 10 hk +- ett par hästar och det känns ganska hypotetiskt eftersom det är många faktorer som spelar in. Dessutom är det få av oss som behöver dessa hästar, i all fall på topp, utan mindre vikt och ett bättre mellanregister känns viktigare.
Pris, utseende och vikt, i nämnd ordning, får störst betydelse för mig i alla fall. Egentligen en tillfällighet att jag köpte just ett Arrow, men det verkar som ett prisvärt system.
Tänkte köpa ytterligare en db-killer att laborera med. Orginal ser den ut att kväva hojen ordentligt och jag tror ett par extra hål kan ge en bra kompromiss av utandning och oväsen.
Och sen en switch som sagt var, för att kunna byta mappar.
Låter intressant med den här Peter Andersson som du säger ska vara så bra. PM:a gärna över kontaktuppgifter till honom om du har, vill gärna kolla om han kan bli den som mappar hojen i vinter.
PP
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |