BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Men mest grattis till oss andra som har dig som håller liv i tråden! :banana

Och så ett stort tack till dig just för att du håller liv i tråden! :tummenupp

Tack ! :)

En annan sak, jag skulle vilja datera upp info om Laptimer. Micke (Hilding) och jag söker lämplig och prisvärd laptimer. Detta är inte typiskt för S1000RR kanske :) men jag tänkte börja här.
Vilken köpte du Dr Zäta?

Jag vill gärna ha en som ritar upp banorna i datorn sedan och där du kan se hur du kör i olika sektioner. Kan dock tänka mig en enklare variant om priset drar iväg för mycket.
Lite naivt tänkte jag att man får en för ca 3000 kr men allt vi hittat hittills ligger på det dubbla nästan.

Tips?
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Tack ! :)

En annan sak, jag skulle vilja datera upp info om Laptimer. Micke (Hilding) och jag söker lämplig och prisvärd laptimer. Detta är inte typiskt för S1000RR kanske :) men jag tänkte börja här.
Vilken köpte du Dr Zäta?

Jag vill gärna ha en som ritar upp banorna i datorn sedan och där du kan se hur du kör i olika sektioner. Kan dock tänka mig en enklare variant om priset drar iväg för mycket.
Lite naivt tänkte jag att man får en för ca 3000 kr men allt vi hittat hittills ligger på det dubbla nästan.

Tips?

Inte så många raceputtar i den här tråden väl? Känns som en fråga som borde stötts och blötts i raceforumet? Grattis till oss för 100 sidor också
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Ska prova det då, jag har också problem från 5:an till 6:an ibland. Men på min går inte ens växeln i, den bryter kraften precis som vanligt och sen så känner man ett ryck i hela hojen och så är den kvar i 5an. Sitter och funderar på om det är jag som slarvar när jag trycker till pinnen.
- Kan det ha med växellådsslitage att göra?
Alltså, dessa växelmissar, förekommer de mest på ordentligt inkörda eller på nyare hojar?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ursäkta trådintrånget men temperaturen reglerar de flesta jag känner med tiden, för t ex DOT-däck som Power One Cup brukar 45 min rekommenderas och sedan värmare på hela dagen. Arbetstemp på 80-90 grader är väl lämpligt om än däcket är specifierat för mer, för sportdäck gäller 50-60 grader enligt sid 8 här: http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36

För sportdäck brukar jag köra ca 30 minuter, sedan plocka av värmarna ett par minuter innan vi ska ut.

Jag har en sån här i verktygslådan, ger en indikation på vilka temperaturer som ytan har: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164635847

Vi är ett gäng som kör med dessa värmare, inte en brunnen än så länge så det funkar i alla fall: http://www.ebay.co.uk/itm/Race-Tech...82?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item25602cd16a

Lycka till, Ni verkade ha det bra i Italien:)

Hur mycket ska man ligga på ungefär? Verkar som jag behöver justerbara värmare då.

Jag har en gammal trotjänare som får göra tjänst än så länge men annars tycker jag denna verkar ha de funktioner Du funderar på... Svensk ÅF hittar Du här.

...Jag vill gärna ha en som ritar upp banorna i datorn sedan och där du kan se hur du kör i olika sektioner. Kan dock tänka mig en enklare variant om priset drar iväg för mycket.
Lite naivt tänkte jag att man får en för ca 3000 kr men allt vi hittat hittills ligger på det dubbla nästan...

Nej - jag är inte sponsrad av ebay, det är bara bra när man leker sakletare:)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ang. Däck temp - ligger ni aningen högt

Kolla på hojdack.se leta upp Däckskolan där

Bra sida, absolut, men just Metzeler K3 Interakt, liksom Dunlop D211 GP Racer, kommer sällan upp i rätt temp på gatan, och har egenskaper som är mycket nära ett racedäck. Säker att just det däcket inte har en högre idealtemp?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, har med bindemedlen att göra. Sportdäck innehåller generellt sett Silica för att fördela värmen jämnt i däck och stomme, kimrök i DOT-däck och slicks som ska isolera värmen i de delar av däcken där de värms upp. Visst finns individuella variationer men 50-60 grader kan Ni räkna med som övre arbetsgräns för merparten av däcken inom Sportsegmentet. Med bra arbetstemp i DOT-däck brukar jag ligga på 70-90 grader efter ett pass i eget tempo.

Vill man veta exakt är det bäst att kontakta någon som kan däck, t ex på Hojdäck, men som tumregel kan ovanstående fungera:)

Bra sida, absolut, men just Metzeler K3 Interakt, liksom Dunlop D211 GP Racer, kommer sällan upp i rätt temp på gatan, och har egenskaper som är mycket nära ett racedäck. Säker att just det däcket inte har en högre idealtemp?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
............

Vi är ett gäng som kör med dessa värmare, inte en brunnen än så länge så det funkar i alla fall: http://www.ebay.co.uk/itm/Race-Tech...82?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item25602cd16a

...............

Nej - jag är inte sponsrad av ebay, det är bara bra när man leker sakletare:)

Bra tips! Allihop! Tack! :tummenupp

Lätt imponerad av däcksvärmarna! Har du kikat på länkarna på Ebay-sajten som går till tillverkaren? Verkar minst sagt seriöst! 1330 kr ca ink frakt från England - riktigt bra! För bra?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vi är tre-fyra stycken som kör med dom prylarna, jag tror jag köpte mitt första set 2009:) Du lär känna igen utförandet om Du går runt i en depå, det verkar som att tillverkaren säljer en del till andra som förser dom med eget tryck...

Jag kan gå i god för att det är bra grejor, och leverantören har skött sig oklanderligt. Glöm bara inte att ange att Du vill ha EU-plugg för strömmen om Ni handlar - Britter, Ni vet...:)

Bra tips! Allihop! Tack! :tummenupp

Lätt imponerad av däcksvärmarna! Har du kikat på länkarna på Ebay-sajten som går till tillverkaren? Verkar minst sagt seriöst! 1330 kr ca ink frakt från England - riktigt bra! För bra?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Bra tips! Allihop! Tack! :tummenupp

Lätt imponerad av däcksvärmarna! Har du kikat på länkarna på Ebay-sajten som går till tillverkaren? Verkar minst sagt seriöst! 1330 kr ca ink frakt från England - riktigt bra! För bra?

Å i mitt inlägg tidigare i tråden finns en länk till en där en italienare gör värmekamera-tester där de också klarar sig väldigt bra.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tack ! :)

En annan sak, jag skulle vilja datera upp info om Laptimer. Micke (Hilding) och jag söker lämplig och prisvärd laptimer. Detta är inte typiskt för S1000RR kanske :) men jag tänkte börja här.
Vilken köpte du Dr Zäta?

Jag vill gärna ha en som ritar upp banorna i datorn sedan och där du kan se hur du kör i olika sektioner. Kan dock tänka mig en enklare variant om priset drar iväg för mycket.
Lite naivt tänkte jag att man får en för ca 3000 kr men allt vi hittat hittills ligger på det dubbla nästan.

Tips?

Jag köpte en Starlane Stealth tillslut. Det var synd att du inte sa till på Mugello, då hade du kunnat klämma på den där. Den har GPS så jag lägger in koordinater för start/mål och upp till tre mellantider hemma på datorn med hjälp av Google maps. Sedan är det bara att slå på och köra när man kommer till banan.

Den visar hastighet och spårval på banan, det går att lägga upp till tre varv samtidigt för jämförelse med hastighet och spår.

Det ska även gå att lägga in data från laptimerna i filmer från t.ex. GoPro-kameror om man använder en mjukvara som heter Dashware. Den finns dock bara till PC och eftersom jag kör Apple så funkar det inte för mig för tillfället. Det funkar säkert om man kör Bootcamp men jag orkar inte skaffa en Windows-licens just nu. Jag har en gammal PC jag kör Starlane-programmet på, det funkar inte heller på Mac om man inte har en emulator eller Bootcamp.

Starlane Stealth finns på laptimer.se och kostar 3 995. Jag fick med kabel för anslutning till batteriet på hojen men jag köpte också till lådan för att ha två 9V-batterier som strömkälla istället. För 300:- är det riktig stöld men det är rätt praktiskt att ha när man fipplar med laptimern hemma vid datorn eftersom den annars inte har någon drivning.

Det finns också expansionmoduler att köpa till om man vill logga fler saker, det finns kanaler för varvtal, fjädring osv. om man har sådana grejer.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant, Din post hade jag bommat tidigare. Nu blev jag så pass nyfiken att jag påbörjade ett eget litet test genom att låta bakhjulsvärmarna stå på i 30 minuter och sedan mäta däckstemp mitt/kant samt fälgtemp omedelbart efter uppvärmning samt däckstemp efter ca 5 minuter. Mina gamla Holroyd vs ett par GRP Pro Heat, amerikanska som liknar Chicken Hawk i sin uppbyggnad. Resultat redovisat som: Fälgtemp start/Fälg 30 min/30 min mitt/30 min kant/5 min avsvaln:

Holroyd: 8 grader/18 grader/62 grader/58 grader/45 grader
Pro Heat: 12 grader/23 grader/69 grader/64 grader/55 grader. Termostaten slog av under någon minut i slutet av uppvärmningen, yttemperaturen på däcket uppnådde gräns för termostat.

Det enda som avviker något är tempen efter 5 minuter, en bidragande orsak är med all sannolikhet att däcksstommen var varmare än 12 grader när jag började den andra uppvärmningen, jag hade varken energi, ork eller lust att låta däcket svalna de sista fyra graderna.

Slutsats: Egentligen ingen skillnad mellan dessa värmare, vidare att 30 minuter är ett bra riktvärde för gatdäck, 45 minuter motsvarande för DOT och slicks.

Å i mitt inlägg tidigare i tråden finns en länk till en där en italienare gör värmekamera-tester där de också klarar sig väldigt bra.
 
Last edited:

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Får man inte ut samma info med appen Harryslaptimer på iphone ? och kopplar man till en extern GPS via blåtand så får du en bättre gps uppdatering och noggrannhet. Appen kostar 140 kronor :tungan och är kompatibel med dashware programmet så du kan få all extern telemetry grafiskt på dina filmer:). De flesta storbanorna är inlagda i appen och du kan lägga in sektor markeringar och start och mål punkter så det är bara att köra appen känner av varje gång du passerar start/mål och startar ett nytt varv.
här är länken till appen http://http://www.gps-laptimer.de/Features.html
Jag skulle dock vilja få ut varvtalet och det går inte :( om inte någon här kan klura ut can bussen och ta ut varvtalspulsen :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Intressant, Din post hade jag bommat tidigare. Nu blev jag så pass nyfiken att jag påbörjade ett eget litet test genom att låta bakhjulsvärmarna stå på i 30 minuter och sedan mäta däckstemp mitt/kant samt fälgtemp omedelbart efter uppvärmning samt däckstemp efter ca 5 minuter. Mina gamla Holroyd vs ett par GRP Pro Heat, amerikanska som liknar Chicken Hawk i sin uppbyggnad. Resultat redovisat som: Fälgtemp start/Fälg 30 min/30 min mitt/30 min kant/5 min avsvaln:

Holroyd: 8 grader/18 grader/62 grader/58 grader/45 grader
Pro Heat: 12 grader/23 grader/69 grader/64 grader/55 grader. Termostaten slog av under någon minut i slutet av uppvärmningen, yttemperaturen på däcket uppnådde gräns för termostat.

Det enda som avviker något är tempen efter 5 minuter, en bidragande orsak är med all sannolikhet att däcksstommen var varmare än 12 grader när jag började den andra uppvärmningen, jag hade varken energi, ork eller lust att låta däcket svalna de sista fyra graderna.

Slutsats: Egentligen ingen skillnad mellan dessa värmare, vidare att 30 minuter är ett bra riktvärde för gatdäck, 45 minuter motsvarande för DOT och slicks.

Bra test! En viktig sak är dock att du faktiskt mäter däck o fälg så att du får upp rätt temp. Motsvarande test på Anderstorp med 9 grader ute o blåst gör med all sannolikhet att det tar lite längre tid.
Ska inhandla en tempmätare på Claes Ohlsson. Det fanns ingen med liten tempnål? (Kan leta själv iof :) )
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Får man inte ut samma info med appen Harryslaptimer på iphone ? och kopplar man till en extern GPS via blåtand så får du en bättre gps uppdatering och noggrannhet. Appen kostar 140 kronor :tungan och är kompatibel med dashware programmet så du kan få all extern telemetry grafiskt på dina filmer:). De flesta storbanorna är inlagda i appen och du kan lägga in sektor markeringar och start och mål punkter så det är bara att köra appen känner av varje gång du passerar start/mål och startar ett nytt varv.
här är länken till appen http://http://www.gps-laptimer.de/Features.html
Jag skulle dock vilja få ut varvtalet och det går inte :( om inte någon här kan klura ut can bussen och ta ut varvtalspulsen :tummenupp

Håller med dig, det vore kanon om det gick att få ut bra resultat ur "Harrys laptimer" men hittills har jag inte sett eller hört någon som är riktigt nöjd...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, nu var det ju iofs vindstilla igår i mitt garage men inte är det särskilt varmt:) Visst kan man låta de vara på lite längre, termostaten ska ju slå av och på ett antal gånger då den styrs av däckytans temperatur. Viktigt med sportdäcken är ju att man inte vill överhetta dom och hellre närma sig rätt värde från "sval" sida, grejen med tumregler är ju att det kan ju vara vindstilla och 22 grader kl 08.30 en julimorgon på torpet också:)

Jag hittade inte någon sensormätare hos Insjö-Claes, men jag letade inte heller. Jag har sett många sådana i depån som inte används, fördelen med ytkännare är att de är så simpla att använda och att jag normalt sett bara vill använda den för att verifiera att temp/lufttryck ligger i rätt härrad efter ett pass. Är vädret knepigt och man vill kolla tempen innan man ska ut har den ju också en given plats.

Jaja, nu vet vi i varje fall att de värmer relativt lika i alla fall, det var väl det mitt enkla test skulle verifiera. Ha en fantastisk fortsatt säsong:)

Bra test! En viktig sak är dock att du faktiskt mäter däck o fälg så att du får upp rätt temp. Motsvarande test på Anderstorp med 9 grader ute o blåst gör med all sannolikhet att det tar lite längre tid.
Ska inhandla en tempmätare på Claes Ohlsson. Det fanns ingen med liten tempnål? (Kan leta själv iof :) )

Gibbles här på forumet kör Harrys, med extern GPS-puck på 5Hz. Vad jag förstått funkar det bra och han verkar nöjd. Konsten är väl bara att hitta en bra plats för telefonen, relativt skyddad för skada, regn och rusk.

Håller med dig, det vore kanon om det gick att få ut bra resultat ur "Harrys laptimer" men hittills har jag inte sett eller hört någon som är riktigt nöjd...
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Får man inte ut samma info med appen Harryslaptimer på iphone ? och kopplar man till en extern GPS via blåtand så får du en bättre gps uppdatering och noggrannhet. Appen kostar 140 kronor :tungan och är kompatibel med dashware programmet så du kan få all extern telemetry grafiskt på dina filmer:). De flesta storbanorna är inlagda i appen och du kan lägga in sektor markeringar och start och mål punkter så det är bara att köra appen känner av varje gång du passerar start/mål och startar ett nytt varv.
här är länken till appen http://http://www.gps-laptimer.de/Features.html
Jag skulle dock vilja få ut varvtalet och det går inte :( om inte någon här kan klura ut can bussen och ta ut varvtalspulsen :tummenupp

Den där kan absolut vara värd att testa. Nya Stealth GPS-3X ska ha 10Hz också så då bör mottaggningen bli lite bättre. Jag är ingen hejare på telefoner men jag tyckte inte att gps:en i min telefon verkade stabil nog för att funka som laptimer. Man kan ju köpa till puckar men jag är av någon anledning skeptisk till tillbehör, det verkar sällan funka lika bra som något som är byggt för det från början. Och så måste man fixa fäste för luren på hojen. Allt som allt så bestämde jag mig för en laptimer men jag funderade rätt länge på att prova Harrys.

Nackdelen med Stealth är att mjukvaran för analysen känns rätt hemmasnickrad men den funkar helt ok för mig. Jag tycker inte heller att gps-spåren från Mugello verkar vara 100%, kanske kan vara så att kullarna i omgivningen störde mottagningen lite? Hockenheim såg betydligt bättre ut.

Sätt kameran på tanken så att du filmar din varvräknare och då har du ju löst det problemet :)

Rengjorde precis mina skivor och belägg för att se om det av därför jag hade vibrationer i styret i högfartsinbromsningar på Mugello. Tyvärr tyckte jag att jag kunde höra att beläggen tar ojämnt när jag satte ihop allt efteråt och provsnurrade framhjulet. Verkar vara så att jag åker dit på nya skivor ändå. :(
 
Last edited:

Nirre1

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr
Använder ni original bromsbelägg eller rekommenderar ni något annat? Dags för mig att byta snart!
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
problemet med Iphone är att den uppdaterar GPSen en gång per sekund och kör man S1000rr så hinner man ju två varv på vilken bana på en sekund:D. Detta borde man kunna lösa genom en extern gps puck som kopplas till iphone och harrys via blåtand. pucken i kutsen iphone innanför stället borde funka. Själv har jag en contour kamera som uppdaterar gpsen 4 gånger/sekund så jag ska se om jag kan använda mig av kamerans GPS för att få ut varvtiderna på harrys laptimer.:va
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top