BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Kul med däcksnack:tummenupp Däcket...förmodligen våran bästa vän när vi sitter på hojen, vi liksom lägger våra liv i dess händer (högtravande, jag vet) När man känner att kontakten med det svarta är för dåligt, vad händer... -Det är däcken, däcken I tell you!
-Jag gjorde ju inget fel (jaså. Förutom, att jag "stod på" med kalla ostar, hade ej justerade gaffel/dämpare, satt med dålig kroppsposition, slarvig gas/bromskontroll) tror jag.
Jag gör, har gjort, och kommer med största sannolikhet att fortsätta att skylla på däcken när något inte känns som det borde:dummer
De stackarna får utstå mycken spott och spe, och ändå vid nästa tillfälle leverera:yoparty
För mig är det en del "voodoo" med däck (som så mycket annat:D) Upplevde K3;orna som ganska hala på gatan, om man inte bombade på rätt bra. Och inte konstigt, de har ju en arbetstemp som överstiger vad som är nyttigt/klyftigt på gatan men på :banana (banan) en annan femma. Sänkte trycken till 2,25bar både fram och bak och fick då upp tempen tyckte jag, men förlorade då lite känsla och respons dvs stommen orkade inte med.
Kör nu med Sportsmart (gata) med något sänkt tryck och upplever att dess stomme är något kraftigare mao man får upp tempen fort (ja, jag har bråttom) och responsen finns fortfarande kvar. Plus att de är riktigt bra i vätan.

Lite reflektioner. Men var och en salig i sin tro.
 
Kul med däcksnack:tummenupp Däcket...förmodligen våran bästa vän när vi sitter på hojen, vi liksom lägger våra liv i dess händer (högtravande, jag vet) När man känner att kontakten med det svarta är för dåligt, vad händer... -Det är däcken, däcken I tell you!
-Jag gjorde ju inget fel (jaså. Förutom, att jag "stod på" med kalla ostar, hade ej justerade gaffel/dämpare, satt med dålig kroppsposition, slarvig gas/bromskontroll) tror jag.
Jag gör, har gjort, och kommer med största sannolikhet att fortsätta att skylla på däcken när något inte känns som det borde:dummer
De stackarna får utstå mycken spott och spe, och ändå vid nästa tillfälle leverera:yoparty
För mig är det en del "voodoo" med däck (som så mycket annat:D) Upplevde K3;orna som ganska hala på gatan, om man inte bombade på rätt bra. Och inte konstigt, de har ju en arbetstemp som överstiger vad som är nyttigt/klyftigt på gatan men på :banana (banan) en annan femma. Sänkte trycken till 2,25bar både fram och bak och fick då upp tempen tyckte jag, men förlorade då lite känsla och respons dvs stommen orkade inte med.
Kör nu med Sportsmart (gata) med något sänkt tryck och upplever att dess stomme är något kraftigare mao man får upp tempen fort (ja, jag har bråttom) och responsen finns fortfarande kvar. Plus att de är riktigt bra i vätan.

Lite reflektioner. Men var och en salig i sin tro.

Dina reflektioner stämmer ganska bra med vetenskapen och de tester som gjorts, så din tro fungerar nog... :)
 
Ja de är ju en hel vetenskap med de hära me däcken!
I år skulle jag velat prova dom nya R10 från Bridgestone på Biimern!
Och om möjligt S20 oxå till Rettan :)
http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/category/index.html

PS: Tyvärr så får jag medela att det blir ingen Racing iår för min del:( Har gott back i snart 5 månader nu på grund av brist på körningar (jobb). Finnes inte mycket kvar för en svensk långtradare längre. *

Hitta en snabb en på Mugello på sin S1000RR som ni kanske gillar o se, ni som skall dit:tungan
Tycker han håller en bra linje här faktist..

http://www.youtube.com/watch?v=Z7lfdCREq6M&feature=related
 
Ja de är ju en hel vetenskap med de hära me däcken!
I år skulle jag velat prova dom nya R10 från Bridgestone på Biimern!
Och om möjligt S20 oxå till Rettan :)
http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/category/index.html

PS: Tyvärr så får jag medela att det blir ingen Racing iår för min del:( Har gott back i snart 5 månader nu på grund av brist på körningar (jobb). Finnes inte mycket kvar för en svensk långtradare längre. *

Hitta en snabb en på Mugello på sin S1000RR som ni kanske gillar o se, ni som skall dit:tungan
Tycker han håller en bra linje här faktist..

http://www.youtube.com/watch?v=Z7lfdCREq6M&feature=related

- Ja, det är den filmen jag tittar på, ofta, för att memorera banan och kunna lägga snabba varv direkt. :D
Tycker tändningsnyckeln uppför sig lite kul i slutet på rakan.:tummenupp
 
F-n va trött jag blir!!! Måste få gnälla av mig lite...

Har monterat nya bakdämparen, lite bök, men tack vare Sandmans hjälp så flöt det på. Att göra det själv = mycket bök.

Skulle kontrollera juster-ratten till den hydraliska förspänningen och tappade bort hur mycket jag vred på den. Smart.
Tänkte att om jag sätter hojen på pallbockar på fasta fotpinnarna o låter svingen hänga fritt så e de bara att mäta fjäderlängden. Lite bökigt men jag fick till det. Skruvade på ratten tills det stämde med Jocke Janssons siffror.

Var inte helt övertygad. Så jag mailade Jocke. Fick svar. Skruva av bakdämpen från hojen och mät fjädern när dämparen ligger på verkstadsbordet. Skit också. :huvet Massor med skit också....


Edit: Huvudvärk. Lider svårt. En liten idé börjar ta form. Det borde räcka med att skruva loss den i överkant så den är obelastad/ inget drar i den, och mäta så....
Lite mindre huvudvärk. Provar i morgon. Kanske ringer Jocke o frågar först.... Suck. Hur svårt skall det va? Vill ju bara åka lite roadracing typ...
 
Last edited:
Äh va jobbigt, tråkigt. Men är det verkligen så att dämparen är under last när svingen är i luften? kanske räcket med att lätta på länkaget (hundbenen?) under? För att slippa mecket med allt ovan dämparen.
 
Äh va jobbigt, tråkigt. Men är det verkligen så att dämparen är under last när svingen är i luften? kanske räcket med att lätta på länkaget (hundbenen?) under? För att slippa mecket med allt ovan dämparen.

Lossa i överkant är det lättaste, tar typ 2 minuter. Och efter 1 whiskey så är jag övertygad om att den måste vara helt obelastad i alla längder då, eller hur?
 
Lossa i överkant är det lättaste, tar typ 2 minuter. Och efter 1 whiskey så är jag övertygad om att den måste vara helt obelastad i alla längder då, eller hur?
Ja, visst borde det vara så! Vi kan nog bortse från dämparens egen vikt:) (eftersom den inte ligger ned på sidan vid mättillfället:D)
 
Så här blev hon :rolleyes: vad sägs det finns fortfarande tid för att ändra på dekalerna :)
Ser fint ut:tummenupp Har själv påbörjat anpassa min Polidom plast, har du lust att göra en liten "write up"
Typ:
Slippapper korn....
1,
2,
3,
Färg/lack typ 2komp?
mellanslipningar?
 
Ska kolla med lackeraren. det ända han sa dock var att det behövdes knappt någon slipning. Återkommer med slippapper korn.
Det ska vara två komponent färg det vita allt annat är folie :).
 
Det blev folie. Funderar på att lägga till lite mer rött då jag tycker att det såg naket ut. Det bästa är att han som fixade det kommer att ha mallarna i 1/0 format så det går att krascha och få identisk färgsättning :crash:hihi.
Det känns gött med stödet då jag har tänkt att klä om hojen inför varje bandag (då blir det lite mindre att ta av och sätta på :banana). Tusen tack för hjälpen med det.

Måste säga att det är otroligt lätt att plocka av orginalkåporna på hojen. det som var drygast var att skruva tillbaka sadeln :tungan. Tog tre timmar exakt att skruva av Polidom kåporna och skruva dit orginalet.:yoparty
 
Ska kolla med lackeraren. det ända han sa dock var att det behövdes knappt någon slipning. Återkommer med slippapper korn.
Det ska vara två komponent färg det vita allt annat är folie :).

Ok vad snällt! Men jaga inte ihjäl lackeraren med mina dumma frågor;-) Tänkte göra jobbet själv, och det är ju alltid bra att höra hur andra nått resultat. Fick dock en del tips av Polidom-Peter. Har än så länge bara kapat/anpassat och slipat kanter.
 
Lätta kåpor att slipa och kapa. Själv fick jag strul när jag installerade vikbara handtag broms sidan tar/tog i toppkåpan när jag lägger om styret åt vänster. Detta gör att bromsen nyper fullt ut :huvet. Så jag fick vinkla ner handtaget ordentligt. Sen får jag väl slipa bort så handtaget får plats :(
 
Lätta kåpor att slipa och kapa. Själv fick jag strul när jag installerade vikbara handtag broms sidan tar/tog i toppkåpan när jag lägger om styret åt vänster. Detta gör att bromsen nyper fullt ut :huvet. Så jag fick vinkla ner handtaget ordentligt. Sen får jag väl slipa bort så handtaget får plats :(

Konstigt, kompisen kör med Polidom och det var inget problem med handtagen vad jag kommer ihåg. Ska kolla med honom. Det är viktigt att du kan ha handtagen för broms o koppling i rätt vinkel mot hur du sitter när du kör. Annars blir det till att kapa i kåporna o lacka om igen! :D
 
:huvet Tror att det är mina vikbara lighttech handtag som är problemet. Hoppas slippa slipa :yoparty och bar
behöva byta ut handtaget.
Hade premiär turen till jobbet idag kallt som fan kl 06:30 men så härligt vid 16 tiden :banana.Quickshiften verkade leva sitt eget liv och växla när han kände för det.
Är det jag som gör fel eller har jag fått måndags ex?? försökte växla upp utankoplin på 2 till 6 och ibland funkade det men för det mesta gick varvtalstoppet in och jag fick Xväxla:gnissla
 
Jag har sågat bort del av kåpstaget för att inte mitt bromsgrepp ska ta emot.
Har likadana broms/kopplings-grepp som dig.
Tar det emot när du svänger till vänster?

:huvet Tror att det är mina vikbara lighttech handtag som är problemet. Hoppas slippa slipa :yoparty och bar
behöva byta ut handtaget.
Hade premiär turen till jobbet idag kallt som fan kl 06:30 men så härligt vid 16 tiden :banana.Quickshiften verkade leva sitt eget liv och växla när han kände för det.
Är det jag som gör fel eller har jag fått måndags ex?? försökte växla upp utankoplin på 2 till 6 och ibland funkade det men för det mesta gick varvtalstoppet in och jag fick Xväxla:gnissla
 
:huvet Tror att det är mina vikbara lighttech handtag som är problemet. Hoppas slippa slipa :yoparty och bar
behöva byta ut handtaget.
Hade premiär turen till jobbet idag kallt som fan kl 06:30 men så härligt vid 16 tiden :banana.Quickshiften verkade leva sitt eget liv och växla när han kände för det.
Är det jag som gör fel eller har jag fått måndags ex?? försökte växla upp utankoplin på 2 till 6 och ibland funkade det men för det mesta gick varvtalstoppet in och jag fick Xväxla:gnissla

App, app, app! :7peta

Du skall läsa tråden ordentligt! Du har kanske inte justerat in det pyttelilla bläcket som sitter innanför kopplingshandtaget. Pilligt och svårt att justera in perfekt. Om det inte sitter korrekt ger det fel signaler till hojen om när du kopplar och inte.
Ett antal saker i hojens avancerade elektronik beror på detta lilla bläck.
Det lilla bläcket trycker in en liten switch som klickar till svagt, om du lyssnar noga, när kopplingen trycks in djupt.

Kolla genast o hör av dig om du behöver hjälp.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top