BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
...SNIPP....Det får bli med externa batterier då!
Sticker ut hakan, och påstår att Peter var lite ironisk:D
Ser inga problem med att använda hojen som strömkälla antingen med permanent ström direkt på batteriet. Eller koppla på timern på skyltbelysningen, och då strömsätta timern när tändningen är påslagen. I båda fallen uppsäkrat med en i lämplig storlek.
Beträffande utrymme, så finns det nog med plats för ett par sladdar från instrument till batteri/kuts.
Jag har dock inte gjort detta själv, men någon annan kanske kan fylla i.
 
Sticker ut hakan, och påstår att Peter var lite ironisk:D
Ser inga problem med att använda hojen som strömkälla antingen med permanent ström direkt på batteriet. Eller koppla på timern på skyltbelysningen, och då strömsätta timern när tändningen är påslagen. I båda fallen uppsäkrat med en i lämplig storlek.
Beträffande utrymme, så finns det nog med plats för ett par sladdar från instrument till batteri/kuts.
Jag har dock inte gjort detta själv, men någon annan kanske kan fylla i.

Haha, jag gick på den enkla! :näsblod

Jag tror inte utrymmet under kutsen är något problem, jag hade tänkt koppla direkt på batteriet.

Hur vet man vilken storlek på säkring man ska ha?

Jag är fortfarande lite nervig för att ha sladdar i närheten av tanken ifall man skulle skava av plasten på kablarna och få kortslutning/gnistbildning i tanken. Måste ta mig en funderare på hur jag ska lösa det.
 
Haha, jag gick på den enkla! :näsblod

Jag tror inte utrymmet under kutsen är något problem, jag hade tänkt koppla direkt på batteriet.

Hur vet man vilken storlek på säkring man ska ha?

Jag är fortfarande lite nervig för att ha sladdar i närheten av tanken ifall man skulle skava av plasten på kablarna och få kortslutning/gnistbildning i tanken. Måste ta mig en funderare på hur jag ska lösa det.
Maila tillverkaren/säljstället och fråga vilken storlek på säkring de rekommenderar. Sedan ansluter du säkringen (i en säkringshållare) till + kabeln så nära batteriet som praktiskt möjligt (det är ju kabeln efter säkringen som är säkrad). Om du vill ha hängslen utöver livremmen, så kan du mata kabeln genom en värmetålig silikonslang. Oftast när kabelskav uppstår beror det på att den inte varit tillräckligt fastsatt, ergo; buntband är din vän:).
 
- Nej, nu är det för lugnt i tråden! Fler inlägg önskas.

Emellertid fick jag mina nya däck idag från Mynetmoto.com . 2 set(2+2 alltså) Pirelli-däck, till dörren, för 5300:- tycker jag är OK.
 
- Nej, nu är det för lugnt i tråden! Fler inlägg önskas.

Emellertid fick jag mina nya däck idag från Mynetmoto.com . 2 set(2+2 alltså) Pirelli-däck, till dörren, för 5300:- tycker jag är OK.

Jag måste nog också köpa däck från nätet, finns ju stora pengar att tjäna. Jag rullade in min hoj på en firma och fick nya Dunlop Sportmaxx för 3800:- ink allt. Ska nog lära mig byta däck själv. Går ju att köpa verktyg för ändamålet från biltema eller liknande affär för inte allt för mycket.

Kan ju inte vara raketforskning precis.

/Try
 
- Jag har de senaste 10 åren bytt däck själv med enkla handverktyg från Biltema. Fördelen med sportdäck är att de är så lätta och mjuka.
Det enda moment som kan vara jobbigt, om man inte har verktyget, är att få släpp på däcket från fälgkanten.
Jag använder ett stort satans skruvstycke, det funkar bra.
Vid montering använder jag lite diskmedel, en gräsmatta och ett par träskor, iaf för bakdäcket. Framhjulet får ju behandlas lite försiktigare med sina skivor.
Balansering skiter jag i. De vikter som sitter på, balanserar fälgen.
Dagens däck är så välgjorda att ingen obalans uppstår - min erfarenhet alltså.
 
Fick hem min laptimer idag men jag har lite tekniska problem. Bara en pc i hushållet och den vägrar ansluta till wifi:n :huvet
 
- Jag har de senaste 10 åren bytt däck själv med enkla handverktyg från Biltema. Fördelen med sportdäck är att de är så lätta och mjuka.
Det enda moment som kan vara jobbigt, om man inte har verktyget, är att få släpp på däcket från fälgkanten.
Jag använder ett stort satans skruvstycke, det funkar bra.
Vid montering använder jag lite diskmedel, en gräsmatta och ett par träskor, iaf för bakdäcket. Framhjulet får ju behandlas lite försiktigare med sina skivor.
Balansering skiter jag i. De vikter som sitter på, balanserar fälgen.
Dagens däck är så välgjorda att ingen obalans uppstår - min erfarenhet alltså.

Med risk för att vara lite negativ men;
Min erfarenhet är tvärtom, många däck, i mitt fall har Michelin varit värst, är ordentligt obalanserade. Små vibrationer som du kanske inte störs av tar död på lager mm, så jag tycker du skall balansera absolut! Det positiva är att om du orkar lägga om däcket själv så är balanseringen en plättlätt sak. Köp biltemas balanseringsaxel för en struntsumma + lite blyvikter i samma affär, och gör en statisk balansering. Mycket smidigt.

Sen får ni gärna höra av er på tråden när ni lagt om ett par Dunlop däck med biltemas grejer, E bara nyfiken hur det gick liksom.... :hihi
 
Är det någon som har eller kan få tag på färg-koderna till 2012 modell av WSBK eller 2012 M-färger?
Tacksam om man kan få alla koderna, dock är den blå och röda mest akut! :)
Tack på förhand!
 
Vilken modell däck köpte du?
-Pirelli Diablo Supercorsa SP. Har inte kört på dem tidigare men nu är det dags.
Satt framför datorn och våndades huruvida jag skulle välja Dragon Supercorsa istället. De var en tusenlapp billigare per set, men de slits gaaaanska snabbt.

På tal om balansering. Om jag har balanseringsutrustning lättillgängligt så balansera oxå jag.
Det har hänt en gång :D på 10 år.
Jag vänder på däcken oxå när de blivit mer slitna på ena (höger oftast) sidan. Det funkar ååså håller de ytterligare en bandag.:)
 
Fick hem drev och ruta idag :banana

Vad är det för storlek på muttrarna på bakaxeln och är det bökigt att ta av bakhjulet? Behöver man ta loss ok eller något sådant stök också?

Edit: hittade storleken, tydligen är det 34mm. Hittade också en tråd om taskiga gängor på muttern, är det något ni haft problem med?
 
Last edited:
Fick hem drev och ruta idag :banana

Vad är det för storlek på muttrarna på bakaxeln och är det bökigt att ta av bakhjulet? Behöver man ta loss ok eller något sådant stök också?

Edit: hittade storleken, tydligen är det 34mm. Hittade också en tråd om taskiga gängor på muttern, är det något ni haft problem med?

Har tagit av bakhjulet många gånger och gängorna är det inget problem med.

Oket sitter fast genom att bakaxeln går igenom ett fäste i oket. När du drar ur bakaxeln så är oket loss men sitter kvar i svingen där den är påskjuten på en skena.
Kan vara lite bökigt att passa in hjul och ok samtidigt som man ska sätta tillbaka hjulaxeln men du klarar absolut av det själv med lite tålamod.
 
Hej,
Finns det någon som vet vad som händer på norra sidan av 08 land gällande BMW?? Hoppas på att Dinmc ska börja sälja och serva BMW. Har haft med de att göra i några år och har alltid varit nöjd.
Känns ju idiotiskt att behöva åka till AVA från norra sidan av stan. Någon som har inside info?
 
Nu sitter drevet där men jag hade inget fett till bakaxeln så den rullar lite segt. Blir till att fixa nästa helg.

Gömde också undan sladden från laptimern till batteriet under panelen vid sidan om tanken. Med buntband här och där så blev det riktigt bra.

Och slutligen rutan som gick mindre bra. Hade sönder en av de där små gummigrejerna så det blir upp til BMW i veckan och köpa en ny.
 
Nu sitter drevet där men jag hade inget fett till bakaxeln så den rullar lite segt. Blir till att fixa nästa helg.

Gömde också undan sladden från laptimern till batteriet under panelen vid sidan om tanken. Med buntband här och där så blev det riktigt bra.

Och slutligen rutan som gick mindre bra. Hade sönder en av de där små gummigrejerna så det blir upp til BMW i veckan och köpa en ny.

Det skall inte behöva vara så mycket fett på bakaxeln för att det skall rulla bra. Det skall hjullagren sköta om. Om jag inte minst fel så var det en mycket tunn fetthinna på bakaxeln som ny... Är det stor skillnad från innan du bytte drev, hur lätt bakhjulet snurrar alltså?
 
Det skall inte behöva vara så mycket fett på bakaxeln för att det skall rulla bra. Det skall hjullagren sköta om. Om jag inte minst fel så var det en mycket tunn fetthinna på bakaxeln som ny... Är det stor skillnad från innan du bytte drev, hur lätt bakhjulet snurrar alltså?

Jo, det var tunnt med fett. Det är inte jättestor skillnad men det känns att det går trögre än tidigare och trögre någon annan hoj jag haft. Men det låter inget, vilket jag hade väntat mig om något inte suttit riktigt rätt.
 
Nu sitter drevet där men jag hade inget fett till bakaxeln så den rullar lite segt. Blir till att fixa nästa helg.

Gömde också undan sladden från laptimern till batteriet under panelen vid sidan om tanken. Med buntband här och där så blev det riktigt bra.

Och slutligen rutan som gick mindre bra. Hade sönder en av de där små gummigrejerna så det blir upp til BMW i veckan och köpa en ny.

Du har satt på ett större drev bak väll?
Det är inte så att kedjan nu är för spänd?:va
Åk inte en meter på cykeln innan det är juserat till rätt slack om så nu är fallet!
Var mycket noggran med att hjulet forfarande är rakt när du justerat slacket.
Använd gärna skjutmått å kolla så du justerar exakt lika mycket på båda sidor.:tummenupp

Dragit hjulaxeln med rätt moment?

Kan man ha sönder dom där dingsena i gummi?:confused:
Du får troligen en helt sats sådana med skruvar (färgade om man vill) på internationella ebay för samma pengar som för en hos en MC-handlare.:yoparty
 
Last edited:
- Alltså, jag får en känsla av att du råkat vända eller satt någon bricka fel eller glömt nån bricka eller.....ja, vad fan som helst.
 
- Jag har de senaste 10 åren bytt däck själv med enkla handverktyg från Biltema. Fördelen med sportdäck är att de är så lätta och mjuka.
Det enda moment som kan vara jobbigt, om man inte har verktyget, är att få släpp på däcket från fälgkanten.
Jag använder ett stort satans skruvstycke, det funkar bra.
Vid montering använder jag lite diskmedel, en gräsmatta och ett par träskor, iaf för bakdäcket. Framhjulet får ju behandlas lite försiktigare med sina skivor.
Balansering skiter jag i. De vikter som sitter på, balanserar fälgen.
Dagens däck är så välgjorda att ingen obalans uppstår - min erfarenhet alltså.

Med 1,5m 2"x2" Jag gjorde som denna snubben innan jag skaffade verktyget.
Delen mot däckskanten lätt snedsågad.


Något mer sofistikerad.

 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top