BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tänk dig en rät linje mellan centrumet på "svingbulten" och hjulaxeln bak. Dra sedan en linje från svingbulten bakåt som är vågrät ut i förlängningen.
Vinkeln mellan "axellinjen" och den vågärta linjen är den jag pratar om.
Detta är som sagt överkurs men den finns givna värden som man "måste" rätta sig efter om det skall fungera när man justerar.

Tillbaka till BMWs distans som gör att man kan höja eller sänka ride highen i övre stötdämparfästet. Jag är nyfiken på vilka vinklar o hur BMW tänkte att de skulle användas. Jag kanske gör det krångligt men jag skall ta kontakt med BMW o se om de har ett svar.

PP

Men som sagt, ändras vinkeln på svingen när man höjer ride heighten som man gör på BMWn? Jag trodde man bara ändrade vinkeln på svingen om man justerar svinginfästningen?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Men som sagt, ändras vinkeln på svingen när man höjer ride heighten som man gör på BMWn? Jag trodde man bara ändrade vinkeln på svingen om man justerar svinginfästningen?

Tänk dig att du har bara ram, gaffel, sving o hjul monterat. Bakre stötdämparen justerar du ridehigh på så att du "knuffar upp" bakramen o hela hojen får en mer framåtlutad vinkel.
Bakhjulet åker ju då in under hojen mer så att säga och den enda leden som finns är svingaxeln. Vinkeln på svingen förändras då i förhållande till ramen o hjulbasen förkortas.

Nu är jag lite osäker på hur vinkeln på svingen mäts men det hände en massa med hojen när du förändrar denna. Vinkeln hur mycket hojen lutar framåt, längden på hjulbasen, bakhjulets position i svingen mm.

Nu är jag lekman, jag är ute på lite tunn is, men så har jag uppfattat det hela och att det ligger mycket vetenskap i alla dessa mått.

Sen sitter man (jag) som glad amatör o byter plats på distansen i övre fästet på bakdämparen, kanske byter fram eller bakdrev, justerar gaffelns läge i styrkronan o byter till rejsiga däck med annan profil både bak o fram. Och sen undrar man varför man hamnar i lekakulorna när man åker bana :D
Lite så jag ligger o tänker på nätterna när det regnar som mest :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tänk dig att du har bara ram, gaffel, sving o hjul monterat. Bakre stötdämparen justerar du ridehigh på så att du "knuffar upp" bakramen o hela hojen får en mer framåtlutad vinkel.
Bakhjulet åker ju då in under hojen mer så att säga och den enda leden som finns är svingaxeln. Vinkeln på svingen förändras då i förhållande till ramen o hjulbasen förkortas.

Nu är jag lite osäker på hur vinkeln på svingen mäts men det hände en massa med hojen när du förändrar denna. Vinkeln hur mycket hojen lutar framåt, längden på hjulbasen, bakhjulets position i svingen mm.

Nu är jag lekman, jag är ute på lite tunn is, men så har jag uppfattat det hela och att det ligger mycket vetenskap i alla dessa mått.

Sen sitter man (jag) som glad amatör o byter plats på distansen i övre fästet på bakdämparen, kanske byter fram eller bakdrev, justerar gaffelns läge i styrkronan o byter till rejsiga däck med annan profil både bak o fram. Och sen undrar man varför man hamnar i lekakulorna när man åker bana :D
Lite så jag ligger o tänker på nätterna när det regnar som mest :)

Alpha Racing säljer pivots som flyttar svingen 4mm framåt och en mm uppåt. Det borde ju betyda att de har koll på geometrin så de kanske är rätt personer att fråga?
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Hjulbasens förändring är helt och hållet försumbar i sammanhanget. Den största skillnaden torde vara minskat försprång vilket ger en styrvilligare - eller mer instabil beroende på tycke och smak - motorcykel.

Jag flippade mina och tycker att den är något piggare på att svänga och möjligtvis något mindre ångloksliknande genom snabba svepande böjar (200+). Nu har jag iofs öhlinssetup med 2 ringars protru och inte 4,5 som är original.


Mappade för övrigt igår. 190 häst (DIN) på hjulet med öppet rör. 178 original. Kör med dubbla mappar, en för öppet och en för en dB-killer modell större. 175 häst med killer, dvs 3 mindre än original.

Skapligt lika kurvor både med och utan killer. Det är det sista på slutet som fattas då killern planar ut tidigare.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Efter första "service" , då de tog bort spärren vid 9000rpm, så kostade nästa service 1750:- . Inget byte av bromsvätska, utan enbart olja, filter och lite uppsmörjningar.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
..............

Jag flippade mina och tycker att den är något piggare på att svänga och möjligtvis något mindre ångloksliknande genom snabba svepande böjar (200+). Nu har jag iofs öhlinssetup med 2 ringars protru och inte 4,5 som är original.


....................

Fattar jag det rätt som att du sänkt gaffelbenen 2,5 "ringar", dvs du har höjt hojen fram?
Om jag fattat rätt, hur känns det att bromsa hårt, blev det lättare att hålla ned baken? Vore rätt intressant att dels höja bak och fram för att få lite av båda.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Korrekt, den är högre fram. Med andra ord så har jag väl nu börjat närma mig originalvinklar, fast med en totalt sett högre tyngdpunkt.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Korrekt, den är högre fram. Med andra ord så har jag väl nu börjat närma mig originalvinklar, fast med en totalt sett högre tyngdpunkt.

Klart intressant. Har hört andra tävlingsförare som gjort som du. Om jag förstått rätt så kan du behålla en del av kvickheten i styrningen och samtidigt få bättre egenskaper vid inbromsning om man gör som du gjort. Ska nog prova jag med...
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Om inte annat så är det kul att testa. Alltid lär man sig något på kuppen, även om det kanske inte går snabbare.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Klart intressant. Har hört andra tävlingsförare som gjort som du. Om jag förstått rätt så kan du behålla en del av kvickheten i styrningen och samtidigt få bättre egenskaper vid inbromsning om man gör som du gjort. Ska nog prova jag med...

Jag tänkte också vända på distansen bak samt putta upp framgaffel ett par mm men mest för att försöka förbättra markfrigången. Fotpinnarna verkar ta i tidigare med Bimmern än på andra hojjar jag haft som också haft justerbara PP-tuningpinnar.

Även båten på underkåpan, framför bakhjulet har blivit nedfilad i hörnena då den skrapade i första körningen. Visserligen då med Factory fjädringsinställningar.


OT:
Några som skall till Anderstorp 3-4 Sept. eller 16-18 sept.?
.
.
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag körde 70-80 km i drygt autobahntempo hem igår och när jag kom hem hade bakdäcket börjat "korva" sig mitt på slitbanan, typ som det ser ut på sidorna när man kört bana. Gillar inte K3:eek:rna högfartstouring eller är det normalt att däcken ser ut så efter att man kört lite snabbare en stund?

Har vi haft någon form av utbyte av info så vi från tråden kan känna igen varandra på Nürburgring i veckan? I vilket fall som helst är min limegrön, helt standard och jag heter Eric. Ni hittar mig förmodligen i de bakre regionerna av den långsamma gruppen men jag kommer vara j*vulskt snabb på rakorna! :)
 
Last edited:

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag har torskat på en S1000RR. Hon är thunder grey och står nu i mitt garage. Tog första svängen idag, Bulten - Sorunda och tillbaks. Vilken jävla maskin! Jag tror jag är kär.

Har några frågor. Depåstöd, vågar man lita på biltemas modell? Vilken gänga ska jag ha till bobinerna? Behöver också grepptejp till tanken, typ stomp grip. Vad ska jag välja och var kan man köpa det till bra pris.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Jag har torskat på en S1000RR. Hon är thunder grey och står nu i mitt garage. Tog första svängen idag, Bulten - Sorunda och tillbaks. Vilken jävla maskin! Jag tror jag är kär.

Har några frågor. Depåstöd, vågar man lita på biltemas modell? Vilken gänga ska jag ha till bobinerna? Behöver också grepptejp till tanken, typ stomp grip. Vad ska jag välja och var kan man köpa det till bra pris.

Grattis även om det är mot slutet av säsongen!

Vet folk som använder Biltemas och det verkar funka för dem, du behöver ett bakre depåstöd som är riktigt brett mellan klykorna annars kommer du inte lyckas kroka upp hojen! Personligen köpte jag upp mig på ett set från Bike-Lift.

Jag har ingen aning om storleken på bobbin-gängorna, jag har fått intrycket att det är samma lika på alla?

Du kan ju söka efter trådar angående greppgrejer till tanken här på Sporthoj - det har varit mer än en diskussion. Jag kör Stompgrip och det funkar bra men den sliter svårt på skinnstället tyvärr. Går att handla hos t.ex. Din MC i Sollentuna men jag gissar att t.ex. Ava och Stockholms MC-varuhus också har.

Jag planerar personligen att byta till Snakeskin (går att köpa på Ava).
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Blev inbjuden att provköra i maj hos Bilia Mölndal, mailade imorse och ville ha en provkörning imorgon, fick svar på eftermiddagen att dom inte kunde få fram en maskin förrän kl. 12 på måndag. Sånt gillar jag. Vette fan om jag skall provköra, den kan väl aldrig vara bättre än en Ninja:såjaponken
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Har införskaffat R&G kraschpuckar och tech spec snake skin. Funkar kalas. Satsade även på ett depåstöd från biltema som funkar alldeles utmärkt. MEN jag skulle nog inte sitta på hojen när den står på stödet. Bobinerna har vanlig M8 gänga.

Nu behövs bara en snyggare skylthållare. Lutar åt Yoshimura som har en snygg modell. Men det blir till vintern.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top