BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Ni som köpte D3 skylthållaren, hur lång tid tog det? Jag beställde den i lördags men inget bekräftelse/order mail eller liknande har kommit. Dock har pengarna dragits från paypalkontot
 

captain slow

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
tobo
Hoj
2010 bmw 1000rr
är ca 2 veckor sedan jag bestälde min och har fått en avi i dag men vet inte om det är det men det visar sig i morgon :)
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Vad gav ni för er 100mil service? Verkar variera rätt mycket bland priserna...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Justering av ride high

Jag tänkte montera bakdämparen i sitt högsta läge, dvs vända på justeringsbrickan i övre fästet så att jag får upp den bak.
Det är lätt att göra men hur hade fabriken tänkt, ett läge för gata och ett för race?
Någon som vet?
Det finns ju vissa givna vinklar för svingen som du skall hålla dig emellan för att det skall fungera...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tänkte montera bakdämparen i sitt högsta läge, dvs vända på justeringsbrickan i övre fästet så att jag får upp den bak.
Det är lätt att göra men hur hade fabriken tänkt, ett läge för gata och ett för race?
Någon som vet?
Det finns ju vissa givna vinklar för svingen som du skall hålla dig emellan för att det skall fungera...

Ändras svingens vinkel när du justerar ride-height? Jag trodde den bara höjde baken, typ på samma sätt som om du hade justerat bakramen.
 

Hatten

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
2011, BMW, S1000RR
Jag tänkte montera bakdämparen i sitt högsta läge, dvs vända på justeringsbrickan i övre fästet så att jag får upp den bak.
Det är lätt att göra men hur hade fabriken tänkt, ett läge för gata och ett för race?
Någon som vet?
Det finns ju vissa givna vinklar för svingen som du skall hålla dig emellan för att det skall fungera...

Hej Jag testade Syster Tysks hoj, han har satt bakdämparen i det högre läget, samt drevat ner hojen ett kugg. Den hojen svängde mycket lättare än orginalutförande. Om jag har möjlighet så kommer jag oxå göra samma operation ;)
//Hatten
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej Jag testade Syster Tysks hoj, han har satt bakdämparen i det högre läget, samt drevat ner hojen ett kugg. Den hojen svängde mycket lättare än orginalutförande. Om jag har möjlighet så kommer jag oxå göra samma operation ;)
//Hatten

Jag håller med. Som jag skrev tidigare i tråden har jag också vänt på den och hojen känns mycket bättre efteråt, mer snabbsvängd utan att bli för nervös över ojämnheter, i alla fall i mitt måttliga tempo.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ändras svingens vinkel när du justerar ride-height? Jag trodde den bara höjde baken, typ på samma sätt som om du hade justerat bakramen.

Det är lite överkurs men kompisen har justerat ride high och jobbat med just vinkeln på svingen. Kommer inte ihåg exakt hur han gjorde men grundidén är att det finns ett givet spann mellan två värden där hojen börjar släppa bak i kurvorna om man kör den för brant. Detta gäller lite snabbare körning på bana men kompisen upplevde just detta fenomen att det började släppa bak.

Naturligtvis är jag ute efter det ni beskriver, att den blir ännu mer lättstyrd, men samtidigt är jag lite nyfiken på hur fabriken tänkt.
De har garanterat räknat ordentligt på värdena innan de borrade hålen i distansen :), och syftet med de olika inställningarna är nog mycket klart också.
Funderar på om det är så enkelt som att det är en "gatinställning" och en "tävlingsinställning".
Vill liksom inte ändra på ride highen och sedan få höra "inna du gör det där så skall du först...."

P
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Fick mina nya EBC-pads idag. Mycket stål ser det ut att vara :) Nästa banseans är på Rudskogen den 15:e augusti, jag undrar om jag ska lägga på K2:eek:r då?

Och håller med pp - det blir bara dyrare och dyrare...

Hur var beläggen? Det börjar bli dags för mig att byta även om jag nog klarar mig säsongen ut så jag är intresserade av lite mer feedback i ämnet, både om EBC och andra :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är lite överkurs men kompisen har justerat ride high och jobbat med just vinkeln på svingen. Kommer inte ihåg exakt hur han gjorde men grundidén är att det finns ett givet spann mellan två värden där hojen börjar släppa bak i kurvorna om man kör den för brant. Detta gäller lite snabbare körning på bana men kompisen upplevde just detta fenomen att det började släppa bak.

Naturligtvis är jag ute efter det ni beskriver, att den blir ännu mer lättstyrd, men samtidigt är jag lite nyfiken på hur fabriken tänkt.
De har garanterat räknat ordentligt på värdena innan de borrade hålen i distansen :), och syftet med de olika inställningarna är nog mycket klart också.
Funderar på om det är så enkelt som att det är en "gatinställning" och en "tävlingsinställning".
Vill liksom inte ändra på ride highen och sedan få höra "inna du gör det där så skall du först...."

P

På en s1000? Det finns ju hojar med justerbar svinginfästning (eller vad det nu heter), t.ex. Rsv4 factory, och jag tror att om du sänker svinginfästningen i ramen så höjer du hojen bak och ändrar på vinkeln mellan svingen och ramen (eller vad man nu mäter på) och på sätt kan man ändra greppet för bakhjulet också. Var inte det ett av områdena som BMW har problem med i wsbk?

Men det är som sagt om man justerar höjden med svinginfästningen och inte genom den där muttern på stötdämparen som vi har.

Hittade en bild på en rsv4 factory så man ser hur svinginfästningen ser ut och hur den justeras; http://m.sportrider.com/features/146_0904_aprilia_rsv4_factory/photo_18.html
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
På en s1000? Det finns ju hojar med justerbar svinginfästning (eller vad det nu heter), t.ex. Rsv4 factory, och jag tror att om du sänker svinginfästningen i ramen så höjer du hojen bak och ändrar på vinkeln mellan svingen och ramen (eller vad man nu mäter på) och på sätt kan man ändra greppet för bakhjulet också. Var inte det ett av områdena som BMW har problem med i wsbk?

Men det är som sagt om man justerar höjden med svinginfästningen och inte genom den där muttern på stötdämparen som vi har.

Hittade en bild på en rsv4 factory så man ser hur svinginfästningen ser ut och hur den justeras; http://m.sportrider.com/features/146_0904_aprilia_rsv4_factory/photo_18.html

Tänk dig en rät linje mellan centrumet på "svingbulten" och hjulaxeln bak. Dra sedan en linje från svingbulten bakåt som är vågrät ut i förlängningen.
Vinkeln mellan "axellinjen" och den vågärta linjen är den jag pratar om.
Detta är som sagt överkurs men den finns givna värden som man "måste" rätta sig efter om det skall fungera när man justerar.

Tillbaka till BMWs distans som gör att man kan höja eller sänka ride highen i övre stötdämparfästet. Jag är nyfiken på vilka vinklar o hur BMW tänkte att de skulle användas. Jag kanske gör det krångligt men jag skall ta kontakt med BMW o se om de har ett svar.

PP
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Eftersom S1000 är en fabriksbyggd hoj och inte ett hembygge, den säljs ju dessutom i USA - land of the hängsle and livrem, så kan vi lugnt utgå ifrån att båda lägena är säkra att köra i för "vem som helst".

Jag satt och räknade på en annan hoj häromdagen och där så innebar (mellan tummen och pekfingret) varje centimeters höjning bak ett minskat försprång på 2 millimeter. Det är egentligen ingen linjär förändring men så länge vi håller oss inom rimliga vinklar/förändringar så stämmer det ganska bra. Den hjulbasen är något längre än S1000:s men det handlar bara om 18 millimeters skillnad så det borde inte spela någon större roll.

I fallet med S1000, som inte är speciellt snabbstyrd, skulle ett minskat försprång bara vara välkommet (tycke och smak). Särskilt om man som jag kör med annan styrdämpare eftersom den lär blir lite oroligare fram.

Det borde också bli lite mer wheelie-benägen (fast det finns det ju teknik som tar hand om):tummenupp

Förändringen är som sagt ganska liten och med tanke på hur många som inte ens ställt in ride height och/eller bytt till rätt fjädrar för sin vikt (påverkar ju också vinklarna i allra högsta grad) utan att det för den skull går långsamt eller osäkert så kan vi nog anta att spannet för vad som är "helt ok" är ganska brett.

Jag har faktiskt inte testat detta själv. Tror jag ska flippa runt den idag och se vad som händer.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Hur var beläggen? Det börjar bli dags för mig att byta även om jag nog klarar mig säsongen ut så jag är intresserade av lite mer feedback i ämnet, både om EBC och andra :tummenupp

Jag var till Rudskogen i måndags, mest för att testa banan men också mina nya belägg. Tyvärr så präglades hela dagen av syndafloden i repris så...

Men lite gata har det blivit iaf. Bromsarna biter sådär när de är kalla, original är dock betydligt bättre, men man får ta i lite extra. Är det ett problem? Upp till var och en, är man medveten om det så är det helt klart hanterbart men knappast optimalt för en hoj som enbart går på gatan.

De får upp temp skapligt fort och övergången mellan kall- och varmbett sker ganska mjukt utan obehagliga överraskningar. När de väl är varma så biter de klart bättre än original. Jag ber att få återkomma i frågan angående fade, livslängd etc.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Jag var till Rudskogen i måndags, mest för att testa banan men också mina nya belägg. Tyvärr så präglades hela dagen av syndafloden i repris så...

Men lite gata har det blivit iaf. Bromsarna biter sådär när de är kalla, original är dock betydligt bättre, men man får ta i lite extra. Är det ett problem? Upp till var och en, är man medveten om det så är det helt klart hanterbart men knappast optimalt för en hoj som enbart går på gatan.

De får upp temp skapligt fort och övergången mellan kall- och varmbett sker ganska mjukt utan obehagliga överraskningar. När de väl är varma så biter de klart bättre än original. Jag ber att få återkomma i frågan angående fade, livslängd etc.

Lysande! :tummenupp

Är det några andra som kört med andra belägg eller som köpt nya "original" men kanske hittat något billigare ställe (Tyskland/England)?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kompisen körde med Carbon Lorrain C59 (C52?), ja deras racebelägg i alla fall, på sin S1KR idag.
Han är en riktigt bromskung och sa efteråt att han stod på näsan klart mer idag, mao bettade de bättre är orginal.
Han så också att känslan var annorlunda så det krävs lite inlärning för att bromsa optimalt, men det är väl bara logiskt...
Dock grymt dyra, över 2000:- i butik i Stockholm, vet inte om de går att beställa billigare på nätet.

Edit: hårdkörning på bana, så hur de fungerar vid finåkning på gata vet jag inget om.
 
Last edited:

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Ingen här som är sugen på en D3 skylthållare med mini led? Lyckades köpa en annan idag men har inte ens fått den än från D3=)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top