BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Passar orginal avgassystemet med i båten?

Trodde inte det fanns crashkåpor med hel båt som passade med orginal ljuddämparen?

återkoppla hur det går med monteringen, känns som en given julklapp om allt går bra för er:tummenupp

Jodå, det finns det. Workskåporna som jag har nu har också plats för orginal ljudburk o system, men det ligger väldigt tajt och luktade duktigt bränt första vändorna.

Polidomkåporna är mer välgjorda och jag tror att de är bland de billigare kvalitetskåporna med tanke på allt som följer med och är gjort för pengarna.

Vi försöker provmontera så fort som möjligt och lägger en rapport här sen :tummenupp

BTW;
köpte Castrol Race 1 olja för halva priset via en annons här på SH. Oljan finns i Västerås men kan levereras i Sthlm för den som är intresserad.
Vi köpte några fyralitersdunkar men de har fortfarande kvar. 500 kr för en 4 litersdunk är nästan halva priset och den olja som BMW reckommenderar.
Nån här på tråden som vill ha men inte kan ta sig till någon av platserna så kan jag hjälpa till om ni ber snällt.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Vår man på Isle of Man!?

Hörrudu Jesper, nu får du allt berätta mer! Såg i Mc-folket att du är på väg till Isle of Man!!!! :yoparty

OCH INTE VET VILKEN HOJ DU SKALL TA!? :dummer:7peta:va

Det kan vi här på tråden berätta för dig! :)Behöver jag säga att du har lite ansvar i denna tråd! :D

Så här vill vi att det skall se ut;

attachment.php
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hörrudu Jesper, nu får du allt berätta mer! Såg i Mc-folket att du är på väg till Isle of Man!!!! :yoparty

OCH INTE VET VILKEN HOJ DU SKALL TA!? :dummer:7peta:va

Jag körde en ironbutt under sommeren (på Touringhojen), dvs 1.000 miles på under 24 timmar - och lyckas för en gångs skyll att ha dokumentation, dvs benzin kvitto´s med tid och ställe, samt en ruttbeskrivning.

Sen på SMCs Kemora kurs, vart instruktörsupplägget är att man kör "dubbla pas" slog det mig att vi sku fixa en ironbutt på bana. Jag så det som en utmaning att dra dom 1.000 miles (1.609 km) på max. 24 timmar, på bana! Tyvärr fiock vi inte till detta med Kemora - buller strul som vanligt. Och på svenska banor är det bara att glömma!

Sen var det några friska grabbar i ironbutt Irland, som kom att köra på Isle of Man banan. Och dom har fått Ok på detta från alla olika håll.
Dom gick ut med max. 12 platser och summan blev att dom godkända 19 - och jag blev en av dom. Vi blir 3 från Sverige!

Uppgiften är att dra 27 varv på "banan" eller race rutten, som ju är landsväg. Max. 30 timmar får det ta. Dom som har räknad kommer fram på att köra sträckan, inkl. några rödljus i städerna, och lagom fri hastighet ute på landsväg, ger typ 26,4 timmars körning. Dvs att det är 3,6 timmar över till tankning, äta, vila, serva.. Vilket i ärlighetens namn inte är mycket!

"Reckless riding or racing" är förbjudet och då åkerman ut av tävlingen. Men, jag tror nu nog att man får gassa friskt på utan för städerna - vart jag har förstått att det är fri fart! Sedan ska det svänga friskt på i princip det mesta av rutten!

Det är flera utmaningar när man ska åka så långt! Jag vett av erfarenhet att t. ex. skarvan på kalsonerna, kan kännas väldigt mycket efter ty 15 timmar på hojen - och då är hälften kvar. Tröttheten är en utmaning, och den kommer! Kylan på nattkröken är en utmaning den oxå - och touringhojen värmehantag och mera komfortable sittställning är lockande.

Min grundtanke var ju att utmana mig själv på sporthojen. Och jag tror att jobbar man med att få körställningen avslappnad ska det nog inte bli ett problem. Att slamma på runt 700 mil på mäteren på 10 dagar, med transport fram och tillbaka, kostar en del värdeminskning på en nyare sporthoj! Sen är det frågan om jag får med grejor på hojen till ett sånt event; Soppa dunkar lär behövas eftersom inga benzin mackor har öppet på kväll/natten. Men, det går kanske att lösa.

Skittskoj ska det bli - för mig en utmaning, på historisk mark..
6 och 7 maj är datums..


Lägger med bilden från MC Folket - tagen på Sviesta i S´et
 

Bifogat

  • JC liten.jpg
    JC liten.jpg
    123.1 KB · Visningar: 194
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag körde en ironbutt under sommeren (på Touringhojen), dvs 1.000 miles på under 24 timmar........

........Sen var det några friska grabbar i ironbutt Irland, som kom att köra på Isle of Man banan. Och dom har fått Ok på detta från alla olika håll. Dom gick ut med max. 12 platser och summan blev att dom godkända 19 - och jag blev en av dom. Vi blir 3 från Sverige!.....

........Skittskoj ska det bli - för mig en utmaning, på historisk mark..
6 och 7 maj är datums..

Underbart att höra! Låter otroligt roligt!
Jag förstår dina tankar när det gäller bekvämlighet, värme i handtag mm - för att orka hela vägen. Samtidigt vore det vansinnigt kul att höra din rapport om hur det är att köra en S1000RR 160 mil på raken på denna kultförklarade väg!

En fråga; du nämner att du äntligen lyckades bevisa att du kört 1000 miles genom att spara kvitton från tankningar mm, var det ett sätt att kvalificera sig eller är "Iron butt-klubben" något officiellt vem som helst kan kvala in till?

Peter
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...En fråga; du nämner att du äntligen lyckades bevisa att du kört 1000 miles genom att spara kvitton från tankningar mm, var det ett sätt att kvalificera sig eller är "Iron butt-klubben" något officiellt vem som helst kan kvala in till?

Peter

Alla kan bli med i Ironbutt - kolla regler på www.ironbutt.com
Koster ca. 500 kr., och man ska ha vittnen när man starter och när man är "framma", samt benzin kvitto´n, soh sagt.
Sedan kollas att man inte kör för fort, eftersom det inte är en hastighets tävling - Man noterade på min körning att jag hade haft lite friskt tempo i Tyskland - men, det var på kvälls och natt kröken vart det är OK :)

IOM TT1000, erbjöds dock endast för befintliga medlem - och det var kanon drag på alla för att få delta. Platserna gick åt på enstaka timmar! Det är vad jag har förstått första gång man gör detta. Ganska olika hojer, från en klassisk rajs Traja till en 250 Suzuki, men mestendels touring BMW´s.

Jag har en dialog med finnerna, som har haft en "Trackbutt på Kemora för några år sedan. Och det jobbas på en körning där runt midsommar 2012, vad jag har förstått. Sku vara kul om vi ku få till en landskamp då. Jag la lite ut på SMCs forum om en SMC körning under sensommeren och det var ca. 20 svenska som blev tända!
ironbutter´na är ganska enkelt splitter galna... (passer mig bra!)

Hursomhälst ska det bli skittskoj - största funderingen är hur mycket man får slå på på ute på landsvägen (free speed!!)

Lite klipp från banan; http://www.youtube.com/watch?v=POm5lcfxLu4
 

Bifogat

  • ttride small.pdf
    175.7 KB · Visningar: 229

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Alla kan bli med i Ironbutt - kolla regler på www.ironbutt.com .......

......Hursomhälst ska det bli skittskoj - största funderingen är hur mycket man får slå på på ute på landsvägen (free speed!!)

Lite klipp från banan; http://www.youtube.com/watch?v=POm5lcfxLu4

Ok - jag gick in o kikade lite grann på hemsidan, verkar vara väletablerat!
Däremot känner jag att köra just på Isle of Man, det du ska göra, är något extra i jämförelse med övriga långkörningar. I alla fall om man är mer av en raceputte :D

Men...kanske läge att kvalificera sig så man kan va i startgroparna vid nästa tillfälle! :)

Vore kul att bara åka dit och åka runt den klassiska slingan, Iron Butt eller ej! :tungan

Skön filmsnutt du länkade till, man blev på riktigt bra humör!

P
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ack sköna sommar på Gotland...

4 hojåkare, själva med Gotland ring en hel dag... Nåt att längta tillbaka till :)
 

Bifogat

  • gotland 2010 bredbild.jpg
    gotland 2010 bredbild.jpg
    135.7 KB · Visningar: 263

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Street Triple -09
Galenskap.

Hej inbitna 1000rr åkare.

Jag har haft kort i 2 år och kört en 3cyl 675cc. Är inte riktigt nöjd och hade tänkt att byta upp mig till våren.
Är det vansinne att gå och köpa en sådan värstingmaskin? Så är det ju, den är ju värst!
Så ni som kört ett tag, tror ni att jag kommer kunna ha glädje av denna hojjen utan att garantera att köra ihjäl mig?

En sak till, lite komiskt kanske, vet ni om IF ersätter vagnskada som skett på en SMC BKK?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hej inbitna 1000rr åkare.

Jag har haft kort i 2 år och kört en 3cyl 675cc. Är inte riktigt nöjd och hade tänkt att byta upp mig till våren.
Är det vansinne att gå och köpa en sådan värstingmaskin? Så är det ju, den är ju värst!
Så ni som kört ett tag, tror ni att jag kommer kunna ha glädje av denna hojjen utan att garantera att köra ihjäl mig?

En sak till, lite komiskt kanske, vet ni om IF ersätter vagnskada som skett på en SMC BKK?

Hej på dig,

Nej, jag tycker inte det är vansinne att köpa en S1000RR om du kommer från en sån hoj. BMW:n är mycket lättkörd och har dessutom alla hjälpmedel för att du ska köra säkert i högre farter, även om det naturligtvis är upp till dig i huvudsak. Du kan göra dig lika illa på hojen du har idag om du inte har kontroll och omdömme.

Däremot så är S1000RR mer anpassad för bankörning och har extrema krafter när du varvar ur den. Med tanke på att du bara kört hoj i 2 år och för att du skall få ut max glädje, skall du absolut gå utbildning, typ SMC broms och kurvkurs.
Du frågar om If:s försäkring gäller på SMC körningar och det gjorde den förra året i alla fall. Kolla för säkerhets skull med SMC eller IF direkt om det är så även i år. Förändringar kan ske.

Har du åkt bana förut? Sannslöst roligt och du blir drastiskt bättre på att hantera din hoj + medvetenhet om vad den och du kan göra. Sen är du fast i banträsket :D

Berätta hur du gör och du är alltid välkommen hit för råd och dåd.

Peter
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Försäkringen gäller på alla SMC' s kurser förutom steg 5 & 6 som är licenskurser och där man tränar inför tävling.
Förutsättningen är att din mc är påställd, registrerad, och besiktigad.
Ha så skoj! /J
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Rapport Polidomkåpor på BMW S1000RR

Nu är kåporna inpassade och sitter bra på plats. Generellt kan vi säga att kåporna är mycket bra.
Välgjorda, kraftiga och ändå mjuka så de verkar inte vara av typen som spricker lätt.
Hålen som är förborrade sitter perfekt utom en enda liten justering på ett hål , typ 5 mm på "fästkåpan" under bakkutsen.

Kåporna är slimmade och ser bra ut.

För dig som skall köra race med annat helsystem är det inte mycket att göra, du behöver ta ut lite mer i topkåpan för orginal handbromshandtag om du använder det + ett par småsaker.

För dig som kör helt orginal är det lite mer att göra. Inget av det är dock svårt. Framför allt tog vi bort material bak där avgassystemet går ut och på vänster sida i höjd med framdrevet för att kåporna skall komma in tillräckligt. Detta är inte ett problem för raceföraren som kör utan kåpa över framdrevet o med annat helsystem.
Sen gjordes ett antal små justeringar bara för att vi var petiga, tex ett par ställen där kåpan låg lite emot ramen för att det inte skulle skava...:rolleyes:

Materialet är lätt att jobba i utan att det vill spricka.

Hojen på bilden var inte helt klar när fotot togs, men kompisen fortsatte sedan och tog upp hål för stöd och extra luftning nere fram på båten där det är förmarkerat trekanter.
Kompisen hade aldrig justerat ett par racekåpor förut och det var inga problem tyckte han.

Vi har tagit bilder och antecknat exakta åtgärder som gjorts och kopplat det till bilderna. Ni som köper kåporna kan få detta mailat till er om ni vill. Men som sagt, det var inget svårt om ni har tummen sittande hyfsat rätt.

Det som saknas nu är lack och provkörning för att se att de inte smälter :D Men isolering finns med till de ställen som ligger tajt så vi är optimistiska! :tummenupp
 

Bifogat

  • Polidom BMW S1000RR.jpg
    Polidom BMW S1000RR.jpg
    237.8 KB · Visningar: 181
Last edited:

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Tjena ! jag skulle behöva lite hjälp! jag ska köpa ett helsystem men vet ej vad jag ska köpa:va vilket system är bäst ? och vad behöver man göra ?måste man bänka köpa pc o.s.v. och vad gör det i hk jag vet att det är löjligt att prata hk för det finns extremt mycket! snabbare än allt annat jag har testat :D jag är ute efter ett riktigt grymt ljud snälla hjälp:Bugar jag vet jag är som en 15 åring var enda gång man sätter sig på hojen haha vill ha mycket hk:D
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tjena ! jag skulle behöva lite hjälp! jag ska köpa ett helsystem men vet ej vad jag ska köpa:va vilket system är bäst ? och vad behöver man göra ?måste man bänka köpa pc o.s.v. och vad gör det i hk jag vet att det är löjligt att prata hk för det finns extremt mycket! snabbare än allt annat jag har testat :D jag är ute efter ett riktigt grymt ljud snälla hjälp:Bugar jag vet jag är som en 15 åring var enda gång man sätter sig på hojen haha vill ha mycket hk:D

Be aldrig om ursäkt för att mycket vill ha mer! :D Du är bland vänner!

När det gäller grymt ljud så får du nog bättre ljud med alla system, framför allt om du tar bort db-killern. Sen vilken som låter allra bäst är nog en smaksak och jag har inte hört så många.

Jag har pratat med ett par olika här på tråden som monterat och det finns både de som kör helsystem med och utan mappning. De som struntat i mappningen är hittills racekillar som är ute efter att lätta hojen o få effekt på toppen.
Nu har du ju massor effekt vad du än gör, men vill du vara lite seriös tycker jag du skall mappa den, inte minst för att den skall må så bra som möjligt. Skillnaden får du framför allt i mellanregistret vad jag hört, och lite på toppen :rolleyes:

Sen är det prislappen. Har du mycket pengar köper du via BMW ett Akra helsystem med deras färdigmappade ECU så är allt klart.
Annars finns det ju en hel del olika, Arrow, Yoshi mm på marknaden och nu börjar det dyka upp begade även om det är ovanligt.

Berätta hur det går!
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack !!peter pan jag fick veta idag att bmw har ett som heter hp race titan som jag ska beställa:) men frågan om man ska bänka bmw också för jag har aldrig kört bana så det är mellan registret man är ute efter för det finns sällan ställen man kan varva ut helt:huvet sen får man tänka på kortet och alla andra:tummenuppmen gör helsystemet att det bara blir bättre på topp? om bänkning bättre på mellen och bara lite på topp? har jag fattat rätt? och var brukan det ge i effekt:gnissla jag vet ännu en dum fråga haha:)

Min personliga åsikt är att du skall bänka den och mappa in den perfekt om du ändå köper ett så fint system. Nu vet jag inte om det följer med en race-ecu anpassad till systemet, i så fall är det ju inget måste att mappa den. Men generellt brukar även race-ecuer behöva mappas in korrekt och din hoj kommer både gå bättre och må bättre.

Jag har själv inte gjort det än men de som säger sig veta pekar på jämnare och kraftigare mellanregister, dvs där du åker som mest när du kör på gatan, och dessutom 5-10 hästar till på topp vilket är grymt i denna hoj.

Lycka till, och som sagt återkom gärna på den här tråden och berätta hur det går.

Mvh Peter
 

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej inbitna 1000rr åkare.

Jag har haft kort i 2 år och kört en 3cyl 675cc. Är inte riktigt nöjd och hade tänkt att byta upp mig till våren.
Är det vansinne att gå och köpa en sådan värstingmaskin? Så är det ju, den är ju värst!
Så ni som kört ett tag, tror ni att jag kommer kunna ha glädje av denna hojjen utan att garantera att köra ihjäl mig?

En sak till, lite komiskt kanske, vet ni om IF ersätter vagnskada som skett på en SMC BKK?

Självklart inte vansinnigt.
Det sitter som vanligt i handleden och huvudet.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
En skön bild från vår testbana ute på Värmdö sent i höstas... :tungan

Ordning och reda på Värmdö :tummenupp
Lite mera huller om buller på BMW dagen på Knutstorp och en sämre photograph - Men, nästan 16 stycks på en bild - fast jag menar vi var typ 25+ S1000RR

Snälla jultomten - jag önsker det snart är sommer igen!!
 

Bifogat

  • S1000RR Knutstorp 2010.jpg
    S1000RR Knutstorp 2010.jpg
    128.7 KB · Visningar: 324

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Ort
där det luktar
Hoj
no focking bike
Workskåporna som jag har nu har också plats för orginal ljudburk o system, men det ligger väldigt tajt och luktade duktigt bränt första vändorna.

Jag var "tvungen" att såga ur lite längst bak på båten (den uppstickande delen för annars låg mina workskåpor emot burken.
Behövde bara ta bort en del så båtens funktion var fortfarande ok.
Det var inte så snyggt kanske men det funkade.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag var "tvungen" att såga ur lite längst bak på båten (den uppstickande delen för annars låg mina workskåpor emot burken.
Behövde bara ta bort en del så båtens funktion var fortfarande ok.
Det var inte så snyggt kanske men det funkade.

Tror jag vet vad du menar - det är en svetssöm som går längst bak på ljudämparburken som ligger emot o spänner ut båten. Det luktade lite bränt i början men blev aldrig så varmt så det smälte och nu funkar det ok....
Ska se hur det går med Polidomkåporna som kompisen köpte. Det är väldigt tajt men i gengäld så följde det med värmeisolerande materiel.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Ordning och reda på Värmdö :tummenupp
Lite mera huller om buller på BMW dagen på Knutstorp och en sämre photograph - Men, nästan 16 stycks på en bild - fast jag menar vi var typ 25+ S1000RR

Snälla jultomten - jag önsker det snart är sommer igen!!

Skön bild! :tummenupp Verkar som den M-färgade modellen dominerar i Svedala eller? Och silver och grön är rätt ovanlig?

Lägger upp din bild på första sidan, den passar bra där! :D
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top