BMW S1000RR - tråden

Kommer du köra på bana med din BMW S1000RR ?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Tja, J.W, +35! Är du säker på att försäkringen inte gällde en rullator :)
För mig drygt 24K, kostnaden är hög men så är jag barnsligt ung :) Det kostar att köra världens bästa sporthoj!
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Håller med Peter! Ifall skivorna har slagit sig av banåkning, så borde lite munnläder kunna åberopa garanti åtgärd. Tycker du borde göra ett försök.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Om man kan påvisa fabrikationsfel, vilket det ju (nästan) är, så är "garantin" TRE år enligt konsumentköplagen. Det har jag sett och hört på "Plus" i SVT.

Klaga och rapportera sedan här.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-Om man kan påvisa fabrikationsfel, vilket det ju (nästan) är, så är "garantin" TRE år enligt konsumentköplagen. Det har jag sett och hört på "Plus" i SVT.

Klaga och rapportera sedan här.

Tyvärr har inte Sverker haft samma genomslag här i Tyskland :) "In Schwäden ve häv dis män kallad Sverker änd he wold trow jår kräpp bråmsskivor in the soptunna änd täll jå to giv me näv ones"

Jag tror att min har passerat två år redan men kanske är värt att kolla om jag kan få nya på goodwill.

Jag har för mig att det var på s1000rrforum.com jag läste att många haft problem med skivor som slagit sig vid bankörning med hårda inbromsningar. Både Mugello men framförallt Hockenheim var rätt hårda på bromsarna.
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
-Skicka skivorna till någon s1000rr-åkare i Sverige å be om å få byta med honom (inte jag), så kan han montera dem
å köra in till BMW å försöka få bytt.:tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-Skicka skivorna till någon s1000rr-åkare i Sverige å be om å få byta med honom (inte jag), så kan han montera dem
å köra in till BMW å försöka få bytt.:tummenupp

Vafan, negga inte så mycket. jag vill köpa nya skivor och hoppas att placeboeffekten ska göra mig minst en sekund snabbare per varv! :banana
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Såklart du ska nya feta skivor, och nya belägg:tummenupp vi vill bara spara dig en slant:). Har ej provat, men hört/läst en hel del gott om SBS bl.a AMA åkare som var väldigt nöjda (minns inte vilken typ) med hur de presterade.
Om inte annat så bor du ju nära hojens födelseplats:fakta, greppa ett plakat med för ändamålet lämplig text och gör din röst hörd:D

Btw Ang dina skeva skivor. Du är säkert mycket snabbare/duktigare än mig. Men försök att rannsaka dig ifall, det kan vara så att du ligger och "tjuvbromsar". Typ att du har lite onödigt stor bromsförberedelse som gör att beläggen ligger an.
Alt kan ju bromshandtaget vara fel justerat/monterat. Men då borde väl bromsen ta mer och mer tills den nyper?
Tänker högt:rolleyes:
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Såklart du ska nya feta skivor, och nya belägg:tummenupp vi vill bara spara dig en slant:). Har ej provat, men hört/läst en hel del gott om SBS bl.a AMA åkare som var väldigt nöjda (minns inte vilken typ) med hur de presterade.
Om inte annat så bor du ju nära hojens födelseplats:fakta, greppa ett plakat med för ändamålet lämplig text och gör din röst hörd:D

Btw Ang dina skeva skivor. Du är säkert mycket snabbare/duktigare än mig. Men försök att rannsaka dig ifall, det kan vara så att du ligger och "tjuvbromsar". Typ att du har lite onödigt stor bromsförberedelse som gör att beläggen ligger an.
Alt kan ju bromshandtaget vara fel justerat/monterat. Men då borde väl bromsen ta mer och mer tills den nyper?
Tänker högt:rolleyes:

Jag har alltid varit lite nervig för racebelägg eftersom jag fått för mig att de slite mycket på skivorna. Fast det är klart, med nya skivor så... :tungan

Framhjulet snurrar hur bra som helst så jag tror inte att bromsarna ligger på, det borde märkas när man hissat upp hojen och snurrar framhjulet. Tjuvbromsar vet jag inte heller men det är ju svårt att veta om man gör något utan att tänka på det.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hmm, slagit sig.... Har du provat att ta ut nya på garanti? Vore kul att se vad BMW säger. De bygger en racermaskin utan motstycke och skivorna slår sig vid bankörning? Prova. :)

Har inte du bytt skivor förresten? Eller är det för att du har två set hjul?
 

asg888

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
BMW S1000RR 2010
Någon som har erfarenhet av montering av works kåpor på en 2010. Måste bli klart innan helgen.

Har lyckats skruva på ett komplett öhlins kitt (fram, bak och styrdämpare) och snabbgas så jag ser fram emot två dagar på gelleråsen och två på Mantorp.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Det där vill jag gärna veta mer om eftersom jag också anmält mig till en körning på Sachsenring i september. Vore kul att veta hur banan är.

Ja kan skriva några ord hur det var efteråt. Ska bli bra för min körning att få köra 3 bandagar på banor som går i vänstervarv, jag kan nämligen inte svänga åt vänster. I Sverige går ju allt i högervarv så då fick det bli Tyskland. Sen gör det ju inget att banorna är (inter)nationella storbanor varav en Moto GP-bana.

EDIT:
Sachsen kräven original-ljuddämpare som jag inte har.
Blir till å jaga på ebay.....
 
Last edited:

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Någon som har erfarenhet av montering av works kåpor på en 2010. Måste bli klart innan helgen.

Har lyckats skruva på ett komplett öhlins kitt (fram, bak och styrdämpare) och snabbgas så jag ser fram emot två dagar på gelleråsen och två på Mantorp.

Works är väll kända för att passa bra och vara lätta men att var sköra/spröda så de borde du klara hänga dit innan helgen om du inte ska ha en show-lack. De kommer väll t o m med snabbspännen monterat och sadel?
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...Jag blev skitsur för jag tycker att som P.R.O medlem så borde jue premien bli lägre och speciellt när hojen är ett HELT år äldre med :) Drygt 24 000:- jojo här saknas det inte flis ha ha... :tummenupp

Kan man få lite bilder nu på ditt konstverk ? // M

Tja, J.W, +35! Är du säker på att försäkringen inte gällde en rullator :)
För mig drygt 24K, kostnaden är hög men så är jag barnsligt ung :) Det kostar att köra världens bästa sporthoj!
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
...Ringde just till folksam och dom skulle ha 54 000:- först men sen gick det ner till 21 000:- efter att jag muttrat om att en som bor i waxholm fick 11 700:- /helår.... Ska ringa en gång till och se vad jag får eftersom det alltid är lite "lotto" med premierna.... Verkar som jag blir kvar i IF i alla fall trots deras dryga 10 % höjning inför i år..


Då var det dags att förnya försäkringen. Övergav IFs märkesförsäkring detta året till förmån för Folksam. +35 och zon 2 landade på 11700/helår för en året runt försäkring. Halverade dessutom självriskerna på stöld/vagnskada jämfört med IF.
Vart lite putt när jag fick hem brev från IF att de skulle höja sina premier.
Någon som kommit undan billigare?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Har inte du bytt skivor förresten? Eller är det för att du har två set hjul?

Bara två set!? Nä... jag skall räkna här....1, 2, 3, 4, 5....5 hjul har jag! :banana och det blir 2 set o ett extra bakhjul! :)


Fick med skivor från Backman som jag köpte fälgarna av. Sitter ett par Alpha racing skivor på extra fälgarna, men originalskivorna har skött sig bra so far...

Fattar inte vad ni gör med försäkringspremierna. Jag betalar någonstans mellan 10-11 tkr, typ 900 någonting i månaden för helförsäkring och jag kan ta ned den till halvförsäkring o betalar typ 500 kr i månaden under vinterhalvåret. (Ej avställningsbar) och det är IF.
Gick in på IFs hemsida o körde en sån där automatisk uträkning av försäkring o kom till samma. Stod dessutom att premien gäller from februari 2012.

E iof 46 bast o bor på Värmdö. Men det är fler här som e gubbe och bor i kranskommun till Stockholm...
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Någon som har erfarenhet av montering av works kåpor på en 2010. Måste bli klart innan helgen.

Har lyckats skruva på ett komplett öhlins kitt (fram, bak och styrdämpare) och snabbgas så jag ser fram emot två dagar på gelleråsen och två på Mantorp.

Har workskåpor men de var inpassade när jag köpte dem. Behöver du bilder eller något som hjälper så säg till.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Värmdö !! *Word* ..... det är inte många tjyvar som orkar åka så långt.... sen tror jag det är en brytpunkt vid 45...:tungan


Fattar inte vad ni gör med försäkringspremierna. Jag betalar någonstans mellan 10-11 tkr, typ 900 någonting i månaden för helförsäkring och jag kan ta ned den till halvförsäkring o betalar typ 500 kr i månaden under vinterhalvåret. (Ej avställningsbar) och det är IF.
Gick in på IFs hemsida o körde en sån där automatisk uträkning av försäkring o kom till samma. Stod dessutom att premien gäller from februari 2012.

E iof 46 bast o bor på Värmdö. Men det är fler här som e gubbe och bor i kranskommun till Stockholm...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top