BMW S1000RR, bakbroms usel funktion.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har märkt att fotbromsen tar väldigt långt ner och inte ens vid fullt nedtryckt bromspedal får jag full effekt.
Använder i princip aldrig fotbroms vid körning utan bara när jag står still i uppför eller nedförsbacke.

Jag har kollat bromsklotsarna och de har mycket kvar.
När jag luftade blev det bara en aning bättre men inte alls bra.

Någon annan med samma hoj som upplevt något liknande?

Min funkar perfekt, inga problem att bromsa så att ABS:n går in.

Är du säker på att du fått ur all luft vid luftningen?
Bytt bromsvätska? Hur gjorde du i så fall.
Jag brukar fylla på från oket istället för att fylla på i koppen.
Mindre luft i systemet.
Känns den stum eller svampig?
Svampig = fortfarande luft i systemet.

Lufta ordentligt.

Eftersom du ställer frågan så rekommenderar jag att du lämnar in det arbetet till en verkstad som kan det.

Tack för snabba svar.

Den funkade bra förra året och ABS aktiverades som den skulle men eftersom jag så sällan använder den vid körning (har för mig att på S1000RR så aktiveras bakbroms automatiskt när du aktiverar frambromsen) så märkte jag inte att det blivit så dåligt som det är nu.
Efter luftningen i år så tog bromsen fortfarande långt ner men tillräckligt för att ABS skulle aktiveras.

Jag ska prova och byta oljan helt och se om det blir någon skillnad.
Jag har avluftningsslang med backventil så det kommer inte komma in mer luft i alla fall.

Hjälp mig tänka rätt nu men spelet på bromspedalen som man kan justera är väl bara till för att bromsen garanterat inte ska ligga på när pedalen är opåverkad och eventuellt spel som tillkommer av att bromsbeläggen slits justeras automatiskt i oket?

Tack för snabba svar.

Den funkade bra förra året och ABS aktiverades som den skulle men eftersom jag så sällan använder den vid körning (har för mig att på S1000RR så aktiveras bakbroms automatiskt när du aktiverar frambromsen) så märkte jag inte att det blivit så dåligt som det är nu.
Efter luftningen i år så tog bromsen fortfarande långt ner men tillräckligt för att ABS skulle aktiveras.

Jag ska prova och byta oljan helt och se om det blir någon skillnad.
Jag har avluftningsslang med backventil så det kommer inte komma in mer luft i alla fall.

Hjälp mig tänka rätt nu men spelet på bromspedalen som man kan justera är väl bara till för att bromsen garanterat inte ska ligga på när pedalen är opåverkad och eventuellt spel som tillkommer av att bromsbeläggen slits justeras automatiskt i oket?

Jag har också luftat system med avluftningsslag med backventil.
Kommer aldrig använda det igen. Fick in så mycket luft i system.
Kör en hederlig luftning. Lägg ann broms, öppna nippel, stäng nippel, släpp broms. Kör så tills det ej kommer någon luft.
Se till att köra nippel som sitter högst sist.

Min första åtgärd är att rengöra bromsskiva och belägg med aceton.
Men det hjälper ju inte mot att den tar långt ner.
Eller ?

Jag har också luftat system med avluftningsslag med backventil.
Kommer aldrig använda det igen. Fick in så mycket luft i system.
Kör en hederlig luftning. Lägg ann broms, öppna nippel, stäng nippel, släpp broms. Kör så tills det ej kommer någon luft.
Se till att köra nippel som sitter högst sist.
Körde hederlig luftning o det blev en jävla skillnad. Bromsen tog precis där den ska.
Tyvärr räckte det med en enda körning så var jag tillbaka till ruta ett.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Körde hederlig luftning o det blev en jävla skillnad. Bromsen tog precis där den ska.

Hur längesedan är det sedan bromsvätskan byttes?

Det ska ha bytts på servicen förra året dvs 1 år gammal, men det gjordes på Mc-firma så säker kan jag inte vara.
Det är ju så lite olja så om jag luftar lite mer så kommer jag ha bytt ut den så det blir nästa steg.

Men jag undrar hur den automatiska bromsningen alternativt ABS egentligen fungerar.
Kan det vara så att jag får in luft den vägen?

Kan du lägga upp en bild på behållaren?
Vore intressant att se färgen på bromsvätskan.
Är den ljusgul är den ok.
Är den mer mot bruna hållet så är den inte bytt, eller rättare sagt du ska byta bromsvätskai så fall.
Om du ska byta så testa att köpa en gammal oljekanna som du kan pumpa in bromsvätska med.
Köp sedan en slang som passa på pipen och på nippeln nere vid oket.
Töm systemet på bromsvätska och sedan kopplar du på kannan på nippeln nere vid oket och pumpar in bromsvätska den vägen.
När vätskan kommer upp i behållaren och ligger på lagom nivå så stänger du nippeln.
Nu kör du en vanlig luftning så kommer den där fotbromsen att ta som den ska.

Låter som sagt som pumpen behöver en ny packningssats = billigt och enkelt bytt. Gammal bromsvätska funkar lika bra som ny olja så länge den inte blir tokhet. Som ex så bytte jag i vinter bromsvätska på min skoter för första gången sedan 1998!! Bromsen tog skitbra och tidigt både före och efter byte enda skillnad blev att den klarade fler hårda inbromsningar innan den blev svampig.

Den är ljusgul precis som i frambromsens behållare.
Ska lufta idag också innan jag åker ut ikväll så får vi se om jag får samma fenomen igen.

Då låter det som om något suger tjuvluft, som någon packningsbricka i en banjokoppling eller dylikt.

Då låter det som om något suger tjuvluft, som någon packningsbricka i en banjokoppling eller dylikt.

Det talas mycket om tjuvluft via bromspumpen. Då borde det ju också kunna sugas in tjuvluft via bromsokens tätningar i cylindrarna mot bromskolvarna.
Gissar jag,
som klarat mig undan tjyvluft hitintils.......

Det talas mycket om tjuvluft via bromspumpen. Då borde det ju också kunna sugas in tjuvluft via bromsokens tätningar i cylindrarna mot bromskolvarna.
Gissar jag,
som klarat mig undan tjyvluft hitintils.......

De är extremt ovanligt att bromsokets tätningar läcker så luft kommer in jag har inte ens hört talas om det. Däremot vid bromspumpens packningar är de väldigt vanligt att luft kommer in utan att man ser oljeläkage.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back