BMW S1000RR: 185 bakhjulshästar original!

Kanske gav min kommentar en allt för stor återspegling över hur förvånad jag är över att så många ser så konservativt på att en europeisk leverantör ligger i fronten för utvecklingen av liter 4:or. Sorry!
Där håller jag helt med dig (det var väl därför jag blev lite butter av att uppfatta det som att jag klumpades ihop med den konservatismen). Jag tycker det är skitkul att BMW verkar ha gjort en grym banhoj. :tummenupp

Ha ett trevligt 2010, med många fina bandagar!
Detsamma!

I övrigt är det väl lite märkesfanatism, men det är alltid roligt att reta japsplasträserägarna lite. ;)

He he, jo... Nu är det ju så att RoffeS inte kör en japsplasträser! Han kör en Trayumph som är ett Hollänskt märke.
Det är för övrigt den hållbaraste radfyran på marknaden, så BMW har stora skor att fylla.

Eftersom jag känner RoffeS personligen, eller ja... Vi har kört ihop.. Men inte kört ihop så man krockat eller så, utan kört tillsammans så där manligt... Ja alltså utan att vi var tillsammans på det sättet som vissa gör utan... ...sen känner jag inte Roffe allt för väl, men jag har förstått att han inte på någotvis är märkesfanatisk! Och om han är det så är han väldigt diskret.

Något som kännetecknar RoffeS är annars att han är en tyst och blygsam person, trots att han kommer från Spånga.

Jag är inte heller märkesfanatisk! Och för att bevisa det så skall jag hädanefter bara säga bra saker om andra märken än just BMW!

...

Jävlar vad svårt det var att komma på nåt bra att säga om andra märken!
...

Tänka sig. När man trodde man upplevt allt. Så finns det 13 sidor på sporthoj.com om tysk ingenjörskonst :D

En liten reflektion bara... Är det inte BMW-fantomer som säger "jaså nu passar det?" så är det hojägare med något äldre hojar som i ren avund gnäller på de som köpt eller kommer att köpa en ny jättedyr hoj med för mycket effekt. Jag förstår att mycket är ironi och gnäll med glimten i ögat, men i de allra flesta fall lyser det dock igenom äkta känslor.

Det kommer att finnas lika många skäl till varför man vill ha denna hoj som det finns användare på forumet. En del vill helt enkelt ha en hojen med mest effekt, en del kommer att köra fortare, andra långsammare, några kommer bara att köra touring och några kommer bara att köra bana osv.

Kan man inte bara acceptera att BMW nu har släppt en riktig sporthoj med massor av teknik och häftiga komponenter från välkända och exklusiva leverantörer. Hojen har mycket effekt, är "skit-cool" och kommer antagligen locka till sig en hel del nya köpare.

Själv har aldrig varit något fan av BMW men tycker att S1000RR är skit-cool och hade gärna köpt en om jag haft finanserna för det. Hur jag skulle köra den på bana och om jag skulle utvecklas som förare finns det ju bara ett sätt att ta reda på, eller hur?

Kanske gav min kommentar en allt för stor återspegling över hur förvånad jag är över att så många ser så konservativt på att en europeisk leverantör ligger i fronten för utvecklingen av liter 4:or. Sorry!

Att så verkar bli fallet är ju skit kul! Första gången på en jäkla massa år som en Europeisk tillverkare kan ställa upp och ge japanerna en match på deras egna villkor :)

MV Agusta har gett ”japanerna en match på deras egna villkor” sedan 1998.

:fakta

MV har haft olika motorstorlekar under några år. De senaste åren har man haft 1078cc. Alltså ingen liter 4:a. Vad jag känner till så har man 1000 cc först till 2010. Men jag kan ha fel.

MV har säkert bra prestanda (ej provat själv) men har inte matchat de japanska tillverkarna prismässigt.

Min kommentar refererade ursprungligen till liter 4:or där MV varken varit representerade eller haft ett pris i nivå med japanska tillverkare.

Men till 2010 ser det bättre ut även för MV - Jätte Kul att det kommer att finnas 2 europeiska alternativ bland liter 4:orna nästa säsong!

mvh/Thomas

MV har haft olika motorstorlekar under några år. De senaste åren har man haft 1078cc. Alltså ingen liter 4:a. Vad jag känner till så har man 1000 cc först till 2010. Men jag kan ha fel.

F4:an har väl alltid varit 998 cc och de har kört (kör?)med den i SuperStock 1000 (supportklass till WSBK).

De har också hastighetsrekordet för 1000 cc-produktionshojar (http://www.mvagustausa.com/web-mvagusta/news/0906_bonneville.html).

Så nog har de haft 1000 cc men prismässigt har de haft svårt att matcha Japan. Det är väl därför de inte kör i WSBK heller, det kostar för mycket.

F4:an har väl alltid varit 998 cc och de har kört (kör?)med den i SuperStock 1000 (supportklass till WSBK).

De har också hastighetsrekordet för 1000 cc-produktionshojar (http://www.mvagustausa.com/web-mvagusta/news/0906_bonneville.html).

Så nog har de haft 1000 cc men prismässigt har de haft svårt att matcha Japan. Det är väl därför de inte kör i WSBK heller, det kostar för mycket.

Jag refererade till senaste "Bike Katalogen 2010 års modeller". Där står följande för MV Agusta F4 "Motorns slagvolym har minskas från 1078 cc till 998 cc för att passa in i tävlingsklasserna". Vad det nu betyder. Kanske finns det andra "varianter" på F4:an som har haft 1000 cc tidigare fast att jag inte uppfattat det. Som sagt, jag kan inte detta i detalj. Finns det någon som säkert vet svaret? (jag blev nyfiken!)

mvh/Thomas

Hastighetsrekordet för orginal hojar slogs i år av en tjej i Usa på en Honda Fireblade. Om motorn orkar så går det att dreva den för 370km/tim (ur katalogen).

Last edited:
Hastighetsrekordet för orginal hojar slogs i år av en tjej i Usa på en Honda Fireblade. Om motorn orkar så går det att dreva den för 370km/tim (ur katalogen).

Har du ngt namn på tjejen samt hastighet, eller referens.
Har inte hitta ngt om detta i 1000cc stock production på landspeed-sidorna :va

Finns bara hastigheterna på 1000cc Augustan.

Det japanska konceptet för modern sporthoj har de senaste 25 åren varit baserat på en radfyra på 600-1100 kubik.

För 12 år sedan lanserade MV Agusta sin F4-750 bestyckad med en radfyra på 750 kubik och två år sedare 1000 kubik.

BMW´s nya hoj är alltså inte den första europeiska modell som slår japanerna på fingrarna med japanska medel.

För övrigt tillverkade ju MV Agusta radfyror redan på 70-talet som slog japanerna med hästlängder.

Bifogat

• tss_engine.jpg
    tss_engine.jpg
    19 KB · Visningar: 611
  • MV_Agusta_990R_engine.jpg
    MV_Agusta_990R_engine.jpg
    82.8 KB · Visningar: 65
  • 1977-mv-agusta-750s-america-3.jpg
    1977-mv-agusta-750s-america-3.jpg
    58.4 KB · Visningar: 56
Last edited:

Dreva för hastighet går väl att göra med alla hojar - om motorn orkar?

Det var ingen original-Honda som var snabbare än MV:n på SpeedWeek i år, bara en turboladdad CBR600. Har de slagit rekordet nån annanstans?

Har du ngt namn på tjejen samt hastighet, eller referens.
Har inte hitta ngt om detta i 1000cc stock production på landspeed-sidorna :va

Finns bara hastigheterna på 1000cc Augustan.
MV Agustan är på 1078kubik, vilket inte är jämnförbart.

Leslie Porterfield heter hon, jag har inte tid att leta genom så mycket material för att hitta var jag läste uppgifterna.
Jag undrar vad en topphalva till en BMW kostar och HD och kanske någon japs så man kan jämnföra att det stämmer det du säger. (jobbigt med sådana frågor på allt du skriver)

Last edited:
MV Agusta har gett ”japanerna en match på deras egna villkor” sedan 1998.

Om man var miljardär ja. MVagustan kostade som två liknande japs hojar när den introducerades. Så någon konkurrent var den inte.

Om man säger att Mv:n konkurrerar gör ju duccarna det med.

Nu därimot ligger ju en BMW i samma pris som en japanare, eller tom billigare.

Dessutom har väl MV:n aldrig (vad jag vet) hävdat sig i tävlingssammanhang?

Leslie Porterfield heter hon, jag har inte tid att leta genom så mycket material för att hitta var jag läste uppgifterna.

Bli inte sur nu igen :D Man måste ju vara beredd att kunna backa upp vad man säger på ett forum. I synnerhet om man bara uppger ngt utan en referens.

Jag har kollat ang Leslie, det står ingen om att hon har ett land speed rekord på Stock Production 1000cc Motorcycle :va

Det jag undra över är ju bara om det finns ngn referen där det framgår att Leslie har kört fortare på en original1000cc Fireblade än Augustas rekord? Det står ju inte ens på hennes hemsida vad jag har kunnat se :va

Jag undrar vad en topphalva till en BMW kostar och HD och kanske någon japs så man kan jämnföra att det stämmer det du säger. (jobbigt med sådana frågor på allt du skriver)

Jag antar att du menar det här inlägget? http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4562755&postcount=238
Det inlägget skrev jag ju i lite galghumoristiskts skämtsam ton. Det jag menade var att iom att trådrubrikens BMW hållar japansporthojspris och -prestande så kan det bli gynnsamt för reservdeltillgången. Det jag menade med det inläggat var just att det finns ymning med billiga delar till japansporthojar hojar tack vare att dessa (pga av främst annorlunda köpargrupp) blir kraschade och inlösta i så hög grad i förhållande till BMW och HD.

Här är tex en typisk prisuppgift på en komplett topp inklusive kammar till en
GSXR750 -07 som har gått under 700 mil. Pris $150 :näsblod

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SUZU...9464597QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Till en -07 Twincam harley fanns två beggade toppar för $250, med vippor och ventilkåpor till dessa blir det ytterligare 250-500 dollar om man ska hitta beggagnat skulle jag uppskatta.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harl...6789851QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Det fanns på Ebay bara en enda topp att köpa av den typ som sitter på min motor (Superstock-toppar), den kostar $500.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/S-S-...4568240QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Men man måste ha även en bakre topp, det blir $500 ytterligare. Toppen i annonsen saknar dessutom vipparmsmekanism samt ventilkåpor det kan nog hittas begagnat för $500. Så jag skulle gissa på 15 000:- för att få ihop ett par fina beggade toppar om man letar.
Nya går på 19 000.- utan vippor och rocker boxes.

Det lönar sig alltså knappast att renovera toppen på en oportad GSXR750, bara att hiva toppen och köpa en beggad topp i fint skick.
Så har det inte nödvändigtvis varit på BMW:s sporthojar eller HD.
På hela Ebay finns samtidigt inte en enda topp till en BMW 1000, 1200 eller 1300-radfyra att köpa vad jag kunde finna.

Last edited:
Bli inte sur nu igen :D Man måste ju vara beredd att kunna backa upp vad man säger på ett forum. I synnerhet om man bara uppger ngt utan en referens.

Jag har kollat ang Leslie, det står ingen om att hon har ett land speed rekord på Stock Production 1000cc Motorcycle :va

Det jag undra över är ju bara om det finns ngn referen där det framgår att Leslie har kört fortare på en original1000cc Fireblade än Augustas rekord? Det står ju inte ens på hennes hemsida vad jag har kunnat se :va

eller: På hennes 192mph Honda CBR1000RR

This year I also rode a CBR1000 in the production class. I år åkte jag också en CBR1000 i produktionen klassen. It had few modifications because of the limitations for the class. Det hade några ändringar på grund av begränsningar för klassen. We re-geared it and put a Bazzaz tuner on it, and I was able to get the world record at 192mph! Vi re-inriktad det och sätta Bazzaz tuner på det, och jag kunde få världsrekordet på 192mph! We had very little time to prepare it. Vi hade väldigt lite tid att förbereda den. I was drilling bolts for safety wire at Bonneville during Speedweek. Jag var borrning bultar för säkerhet tråd på Bonneville under Speedweek. I had some stiff competition against Rosey Lackey on the MV Agusta, but I ended up with the record. Jag hade lite hård konkurrens mot Rosey Lackey på MV Agusta, men jag slutade med posten.

OBS! Vi talar 1000cc, inte 1078, vilket Augstan påpekar på sin engelska hemsida ,dvs att var observant på att det är 1078rr modellen som gjorde knappt 312, tror det står 193mph, ,något,hon körde 192mph. Jämnför rätt hoj!!

Du kan säkert mer om mig än det här, men rekord-Augustan uppges ju ha varit på 998, annars är det ju en 1100:a :va Förvirrande.
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Agusta_F4_series

Men det kan ju mycket väl stå fel på Wiki, att Augusta istället använde en 1078-motor, men isf kan man ju inte köra i ngn 1000cc-klass. Inte enligt Land Speed-reglemente iaf. Isg måste man ha menat ngt mer luddigt.

Här hittade jag dock en sida där man också kan tolka texten som att Augusta har blivit av med rekordet! http://www.motorcycle-usa.com/499/4...t-and-Pirelli-Sets-Records-at-BUB-Trials.aspx

Sökte även på Hondas hemsida men där hittade jag inget.

Det gäller ju att båda hojarna är original i samma omfång. Ty i klassen PP "production chassie" och "Production Engine" tror jag att man får mixtra en hel del. "Bassani-tuner" tex.
Kanske är det ngt här som är oklart eftersom Augustas rekord tycks står kvar överallt :va

Men hursom, tack vare att du hjälpte mig (och kanske även andra) med lite fler upplysningar så vart det ju en lärorik dialog. Det verkar iaf för mig inte helt solklart att Augusta har rekordet för 1000 cc originalhoj längre efter att ha läst lite på nätet efter dina tips.

Men konstigt är det att inte Wiki mm är uppdaterat gällande rekordet, tex Leslies resp Augustas wikisidor. Kanske bara är trögt.

Om ngt år kanske det är en bMW som har 1000cc-rekordet för originalhojar :D
Effektmässigt borde den ju kunna räcka till iaf.

Imponerade att de nu har kommit upp i samma hastigheter som Burt Munro gjorde på sin gamla Indian, inte illa! :D

eller: På hennes 192mph Honda CBR1000RR

This year I also rode a CBR1000 in the production class. I år åkte jag också en CBR1000 i produktionen klassen. It had few modifications because of the limitations for the class. Det hade några ändringar på grund av begränsningar för klassen. We re-geared it and put a Bazzaz tuner on it, and I was able to get the world record at 192mph! Vi re-inriktad det och sätta Bazzaz tuner på det, och jag kunde få världsrekordet på 192mph! We had very little time to prepare it. Vi hade väldigt lite tid att förbereda den. I was drilling bolts for safety wire at Bonneville during Speedweek. Jag var borrning bultar för säkerhet tråd på Bonneville under Speedweek. I had some stiff competition against Rosey Lackey on the MV Agusta, but I ended up with the record. Jag hade lite hård konkurrens mot Rosey Lackey på MV Agusta, men jag slutade med posten.

OBS! Vi talar 1000cc, inte 1078, vilket Augstan påpekar på sin engelska hemsida ,dvs att var observant på att det är 1078rr modellen som gjorde knappt 312, tror det står 193mph, ,något,hon körde 192mph. Jämnför rätt hoj!!

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...