BMW s1000rr överskattad?

Status
Ej öppen för fler svar.
"BMW s1000rr överskattad?" Inte i mina ögon, mätresultaten har redan triggat KAWONDAHAHAHAZUKI till att svälja sushin, sluta tänka på gårdagen om lägga pannan i djupa veck. Den är redan en given klassiker. Är den perfekt? nej. Jag tycker den är lite tråkig. Det är något med hur den går in och ut ur kurvor utan entusiasm. Dessutom måste den varvas ut för att bli spännande, motorn saknar karaktät i mellanregistert. Har även provkört 1198S och RSV4 och hade jag kört dem parallellt innan köpet skulle valet antagligen blivit Aprilian. Men
vaa, faan... Detta är ingen stor grej för mig, vem vet kanske väljer jag att äga alla 3.
 
Last edited:
Kan man köpa race-kitet utan licens?
försvinner garantin?

Med eller utan race-kit, så tänker jag bygga om hojen i vinter och försöka få in själ i den, lättare fälgar ev nya stötdämpare, riktig styrdämpare, PC V + allt annat smågodis i reglage osv.. Samt det jag inte hann få på till i år, en tjej i finland håller på och ritar en stor bild/motiv, som jag antingen motivlackar in eller gör som dekal, den skall sitta på båda sidor och är anpassad för kåporna.

Garantin åker
 
Pallra dig in på BMW S1000RR - tråden och dela med dig! :tummenupp

Peter

"BMW s1000rr överskattad?" Inte i mina ögon, mätresultaten har redan triggat KAWONDAHAHAHAZUKI till att svälja sushin, sluta tänka på gårdagen om lägga pannan i djupa veck. Den är redan en given klassiker. Är den perfekt? nej. Jag tycker den är lite tråkig. Det är något med hur den går in och ut ur kurvor utan entusiasm. Dessutom måste den varvas ut för att bli spännande, motorn saknar karaktät i mellanregistert. Har även provkört 1198S och RSV4 och hade jag kört dem parallellt innan köpet skulle valet antagligen blivit Aprilian. Men
vaa, faan... Detta är ingen stor grej för mig, vem vet kanske väljer jag att äga alla 3.
 


Så tidningarna har alltså inte alltid rätt :rolleyes:

Nej frågan är vad man testar.

Hur mkt av potentialen kan man egentligen utnyttja.

Som en känd förare sa
Som gathojar i landsvägstempo duger nog alla hojar av 2010 års modell. I dessa farter finns inga chassie, broms, väghållningsproblem. Det är först när man tänjer på gränserna som egenskaper börjar framträda
 
BMW'n överskattad?
Kanske beror lite på vad man trodde att man köpte för hoj!?

Tror man att man köpte en färdig "out of the box" racehoj tror jag man blir besviken om man kört en riktig racehoj!

Köper man den och endast kört gathojar, och drömmer om att äga en racehoj för gata så är nog de flesta nöjda!

Första gången jag körde den så blev jag både besviken och positivt överaskad!

Besviken på hur mjuk fjädringen kändes och hur den, jämfört med min förra BMW HP2 sport kändes som en touringhoj att köra.

Överraskningen kom i motorns kraft och det stabila chassit.

Men out of the box är den lite beige!
Jag har höjt min bak en centimeter genom att vända på excentern som håller bakdämparen samt fifflat lite med dämpar inställningarna.

För att få den som jag vill måste jag nog byta till öhlinare eller möjligen de Bitubo som Alpha Racing säljer.

För mig så skulle jag nog vilja ha en HP2sport, fast med S1000rr prestanda!

När det gäller s1000rr så finns kanske inte själen där i början, men hjärtat slår hårt, så med modifieringar så kanske Frankenstein kan få en själ!? ;)
 
Om vi kan hitta ett sätt att klara försäkring eller liknande, så får du gärna hämta hojen och köra den på anderstorp, vet dock inte om den klarar Db. Det är ju bara om du lägger hojen som man vill ha någon garanti, annars får du gärna pröva den.

Åk en SMC-kus ihop.
 
Hondan är ju en smula modifierad vad det ser ut som, har du haft den under alla modifikationer så har du fått uppleva förbättringar vartefter = nytt är kul. BMW´n gick utav bara helsike från början, en ny skorsten och sen har det stått still i utvecklingen även om den är välutvecklad från början.

Leksaker är bara kul en tid sen vill man ha förändring eller något annat, så enkelt är det.

Osant, jag har kört SuperDuke i 4 säsonger nu.

I år har jag på allvar varit på jakt efter nytt objekt och provkört både S1000RR, 675Daytona, KTM690SMR, SpeedTriple, CBR600 och KTM RC8R.

SpeedTriple var en gathoj = bort

CBR600 var kul, men lite tunn i motorn för mig och kändes lite livlös

690 SMR var fan det roligaste jag kört (racehoj med slicks ska tilläggas)

RC8R var cool och skön, men lite tung i sättet vilket inte gav mig den där "känslan"

675an gav ståhår direkt, det bara "klickade" på alla plan. Skön motor, perfekt chassie och ergonomi för mig och smidigt snabbsväng

BMWn kändes som flera påpekat bara raktframsnabb. I kurvorna kom jag inte alls överens med den och på det hela så gav den en väldigt könslös känsla. Skulle aldrig byta bort min gamla SuperDuke mot en sån om det inte vore för den ekonomiska vinningens skull.

Den var helt enkelt tråkig och känslan när jag kom in i depån med den var besvikelse.
 
Vi har kontakt via pm

Haha.. Lästa precis vad som står under din profilbild.

Varför har man laptimer på en hoj som man inte vågar köra på bana?

Ungefär som att ha 3 uppsättningar kompletta hjul med slicks, regndäck och gatdäck, men bara åka till kiosken när det är sol och 20 grader varmt!
 
Dags att ordna till fjädringen på S1000RR - hjälp till tack!

Tråkig kan jag inte hålla med om, men jag förstår ditt resonemang, jag har problem att få till fjädringen och kommer lägga en del jobb på det i vinter.
Jag har pratat med ett par S1000RR-piloter och de har alla åsikter om fjädringen, så därför tänkte jag att vi kunde samla lite åsikter, idéer och åtgärdsförslag på "BMW S1000RR-tråden".

Själv har jag justerat upp kompressionen både bak och fram, och även fjäderförspänningen fram då jag har problem med att den dyker för mycket.
Nu har jag bara börjat men det känns lite som om jag kommer få problem med orginalfjädrarna fram. Har en matchvikt på ca 87 kg + utrustning och gaffeln bottnar i stort sett helt inför Ejes på Gelleråsen även nu när jag tajtat till den.
Återkommer när jag testat lite mer...

P


Osant, jag har kört SuperDuke i 4 säsonger nu................

.........BMWn kändes som flera påpekat bara raktframsnabb. I kurvorna kom jag inte alls överens med den och på det hela så gav den en väldigt könslös känsla. Skulle aldrig byta bort min gamla SuperDuke mot en sån om det inte vore för den ekonomiska vinningens skull.

Den var helt enkelt tråkig och känslan när jag kom in i depån med den var besvikelse.
 
Last edited:
Haha.. Lästa precis vad som står under din profilbild.

Varför har man laptimer på en hoj som man inte vågar köra på bana?

Ungefär som att ha 3 uppsättningar kompletta hjul med slicks, regndäck och gatdäck, men bara åka till kiosken när det är sol och 20 grader varmt!

Att överhuvudtaget ha en S1000RR är oftast i 99% av fallen overkill... men det är kul ändå. Häng inte upp dig på laptimern :) Får det honom att må bra så är det väl en bra grej... folk köper vad de vill ha :)
 
Att överhuvudtaget ha en S1000RR är oftast i 99% av fallen overkill... men det är kul ändå. Häng inte upp dig på laptimern :) Får det honom att må bra så är det väl en bra grej... folk köper vad de vill ha :)

Så är det absolut :tummenupp

Köpte själv bl.a. Quickshift & Öhlins TTX till min Daytona. Quickshiftern var som en dröm och hjälpte definitivt till på bana, men Öhlinarn var totalt onödigt med tanke på min egen kapacitet. Däremot kändes det bra... bling bling brukar göra det :D
 

Bifogat

  • bling bling.jpg
    bling bling.jpg
    44.6 KB · Visningar: 65
BMW har ju inbyggd laptimer där du kan uppgradera den från standard till full funktion. På Hondan ville jag ha racedisplay, men samtidigt att den var gatanpassad med tankmätare växelindikator osv.. då ingick givetvis laptimer som jag använt många ggr på mina favoritsträckor på landsbygden, där man kan köra för fullt och det är bara plan åker på båda sidor i 3km, kurvor som är tvära blandat med svepande kurvor och raksträckor, där tränar jag på att bromsa så sent som möjligt och har missat ett antal ggr men åker bara rakt fram och inget händer.
Men tiden förbättrar jag hela tiden, lätt att se tack vare laptimer.
Hondan är en grym muskelmaskin som bla tack vare kolfiberfälgar är extremt lätt styrd och har betydligt bättre bottendrag än BMWn.

Jag kommer använda vintern till att försöka skapa själ i BMWn, det blir väl ny stryrdämpare och fjädrar(bak i första hand), samt gräva fram mer hkr och lägga dom i mellanregistret.

Sen det omogna snacket om korvkiosken, mr. Hund kom ner med din 675 så kan då åka med på en tur med Hondan, men ta med dig karta för du kommer försvinna i backspegeln fortare än du anar.:tummenupp

Det blir jobbigt för jag måste stå med min bil vid korvkiosken också:D

Bana har jag kört tidigare i mitt liv, tappat lusten med att hålla på och trassla med ljudet, höj Db och jag kör direkt. Stiggy drog mig runt A-torp då jag satt på standard Blade -00 (hondas bandag) bästa tid 1,47(tryckfelssnisse)taget från videokamera.
 
Last edited:
BMW har ju inbyggd laptimer där du kan uppgradera den från standard till full funktion. På Hondan ville jag ha racedisplay, men samtidigt att den var gatanpassad med tankmätare växelindikator osv.. då ingick givetvis laptimer som jag använt många ggr på mina favoritsträckor på landsbygden, där man kan köra för fullt och det är bara plan åker på båda sidor i 3km, kurvor som är tvära blandat med svepande kurvor och raksträckor, där tränar jag på att bromsa så sent som möjligt och har missat ett antal ggr men åker bara rakt fram och inget händer.
Men tiden förbättrar jag hela tiden, lätt att se tack vare laptimer.
Hondan är en grym muskelmaskin som bla tack vare kolfiberfälgar är extremt lätt styrd och har betydligt bättre bottendrag än BMWn.

Jag kommer använda vintern till att försöka skapa själ i BMWn, det blir väl ny stryrdämpare och fjädrar(bak i första hand), samt gräva fram mer hkr och lägga dom i mellanregistret.

Sen det omogna snacket om korvkiosken, mr. Hund kom ner med din 675 så kan då åka med på en tur med Hondan, men ta med dig karta för du kommer försvinna i backspegeln fortare än du anar.:tummenupp

Det blir jobbigt för jag måste stå med min bil vid korvkiosken också:D

Bana har jag kört tidigare i mitt liv, tappat lusten med att hålla på och trassla med ljudet, höj Db och jag kör direkt. Stiggy drog mig runt A-torp då jag satt på standard Blade -00 (hondas bandag) bästa tid 1,41 taget från videokamera.

Hur många facebookvänner var det du hade?
 
Hur många facebookvänner var det du hade?

Är vi på Jantelags nivå igen, då kan ni leka för er själva för annars stängs tråden igen.
Vi kör som vanligt , ni som vill något PM:a mig så har vi kontakt vid sidan om de andra xxxxxx
 
Last edited:
Är vi på Jantelags nivå igen, då kan ni leka för er själva för annars stängs tråden igen.
Vi kör som vanligt , ni som vill något PM:a mig så har vi kontakt vid sidan om de andra xxxxxx

Återkom när du nyktrat till, så kanske du kan förklara ovanstående svar och komma med ett svar på ursprungsfrågan.
 
istället för allt käbbel och jag är en snyltare och vill ha din hoj eller byt mot min,den har det du söker och jag vill gärna ha en hoj som inte har det ....

tror det ligger mycket i det du säger,har provat många hojar som inte förmedlat mig någonting.
som när 125 blev 250 fyrtakt i crossen,de var snabbare men fan vad tråkiga att köra.
det som är bäst på papperet är inte alltid det bästa i verkligenheten,jag menar hur kul är det att åka en bandag och komma hem och inte ha en enda grej man vill minnas,nä då kör jag hellre 125 racer om det skapar minnen.
gillar hetsen man får ha med 600 exempelvis,missa en växel och du kan skita i det varvet,missar spåret och man bara knäar in skiten igen istället för som på en tusing där man ändrar spåret och vrider på gasen och så är allt förlåtet nästan.
tror att aprilian passar våra banor upperligt och har den som tusing favorit om man skulle byta upp.
 
Sen det omogna snacket om korvkiosken, mr. Hund kom ner med din 675 så kan då åka med på en tur med Hondan, men ta med dig karta för du kommer försvinna i backspegeln fortare än du anar.:tummenupp

Ha. :rolleyes:

Kom ner till en bankörning någon gång, så kan vi ju se om du kör ifrån Hund. Fem tämligen säkra kronor på att det inte kommer att vara han som försvinner i någon backspegel.
 
Last edited:
Själv har jag justerat upp kompressionen både bak och fram, och även fjäderförspänningen fram då jag har problem med att den dyker för mycket.
Nu har jag bara börjat men det känns lite som om jag kommer få problem med orginalfjädrarna fram. Har en matchvikt på ca 87 kg + utrustning och gaffeln bottnar i stort sett helt inför Ejes på Gelleråsen även nu när jag tajtat till den.
Återkommer när jag testat lite mer...

P

Förspänna fjädern ger inte hårdare gaffel, bara okänsligare för initial påverkan. Vill du ha hårdare gaffel byt fjäder till hårdare, bottnar den vid hård inbromsning så ändra oljenivån.

Som vanligt, ändra en sak i taget och för noggranna anteckningar på dina inställningar.

/J
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top