BMW s1000rr överskattad?

Status
Ej öppen för fler svar.
Okej...

Jag ska hjälpa dig!
du har tydligen en Honda som funkar bra och är missnöjd över BMW.
Inge problem! ja kan hämta skrotet från dig går och frakta bort den gratis om du vill.
Och duger inte det kan du ta min 625 emellan. (du kan ha den som pynt i trädgårn)
 
Låter lite som andra recentioner man hört, den är liksom lite japansk..
Högt effektuttag hamnar gärna högt upp i varvregistret o vägen dit blir väl gärna lite odramatisk i en radfyra!?
Är sen chassit bra och underhållande så kan man väl överleva detta, men elektroniken är väl frågan om så många utnyttjar då man ju måste åka fruktansvärt fort om denna skall gå in.
Hur många ligger och skjuter BMVn på antisladden på landsväg, eller ens på bana procentuellt?
Kommentarer om ABSens förträfflighet emottages gärna från folk som bromsat 10m för sent på skogsväg eller vid rullgrus, tror man får köra med samma marginaler ändå.

Handlade en RSV4 till i år då detta verkade vara chassit of the year, o snygg, o V4, o italiensk (känsla för feeling).
Som jag upplever det är det precis så, ser rätt cool ut, V4an har typisk italiensk karaktär- stångas lite grand o vibrerar en del speciellt mellan 4 o 5k då balansaxlarna inte funkar där, men burrar gott i pipan.
Dåligt ljus, kraftig knävinkel, svårhittad neutral (typisk italiensk).
Chassit upplevs vid (normal) körning som snabbstyrt ,något instabilt o ganska hårt avfjädrat..
Kompisens Honda CBR -07 känns mycket komfortablare och lägger mycket mer förtroendeingivande spår, men:
Råkar man helt plötsligt bli rent aggressiv o inspirerad så börjar RSV4an kännas helt rätt, allting funkar o den bara jagar på en.
Byter man nu över så känns oppositionen bara lurvig, lång o dum.

Det jag skulle komma till är att de flesta sporthojarna idag är nog ganska bra så man behöver nog ett par mil i sadeln på alla för att plocka ut sin favorit.
Då RSV4an enligt utsago lagt lakritskorvar ut ur böjarna på Anderstorp utan att jag reflekterat över det känns det som att elektroniknivån kanske inte är avgörande, man kan ju alltid pruta av lite på gasen om det börjar gå lite sladdrigt.
 
Last edited:
ehum, knalla in på toymans blogg så har du tocar i egen hög person med BMWn brevid sig, dock med oskrapade knäpuckar ;)

Tocar ser ju ut som en riktig HD-kille!!:banana
Saken är klar! Bara att handla en HD, en hoj med själ!

Nästa fråga.
 
Last edited:
Sporthoj,

Hej Tocar, det var ett tag sedan vi brände runt! vår långrunda, du med BMW och jag med RC45an. Minns att högsommarvärmen gjorde att vi körde mest hela tiden:tummenupp.

Din ultimata sporthoj, Repsolhondan som jag lånat till utställningar. Det lilla jag körde den när den skulle hem till dig, fick mig att tänka. Det kan inte bli mer racekänsla och ändå vara gatlegal. Så i denna ditt Honda-bygge har du byggt in en god sjä:Bugarl.

Hur det är med BMW vet jag inte, men den sällar väl sig till den skara hojar som är bara perfekta kanske? Men det är ju inte alltid upphetsande. Du valde nog fel färg till att börja med, svart. BMW racefärger skulle du valt. Känner du dig uppåt så kan du nog få fason på den hojen så att känslan kommer fram.

Tvätta nu bort skiten och var snäll mot "bummsen"

MVH Toyman samlar på SuperBikeSjälen 1998 ------2002
 
Har haft både Tocar och hans hoj inne på jobbet. Så att han äger en S1000RR finns det inga som helst tvivel om :tummenupp



För att tillföra något till tråden får jag säga att jag älskar S1000RR, visst, lite opersonlig, men vilken ny sporthoj är inte det? Men då tillägger jag att jag skruvar och kör BWMs hojar dagligen i yrket. Men ändå :):tummenupp



(Denna tråden är perfekt fredagsunderhållning):rolleyes:

Kan man köpa race-kitet utan licens?
försvinner garantin?

Med eller utan race-kit, så tänker jag bygga om hojen i vinter och försöka få in själ i den, lättare fälgar ev nya stötdämpare, riktig styrdämpare, PC V + allt annat smågodis i reglage osv.. Samt det jag inte hann få på till i år, en tjej i finland håller på och ritar en stor bild/motiv, som jag antingen motivlackar in eller gör som dekal, den skall sitta på båda sidor och är anpassad för kåporna.
 
På frågan om en hoj kan ha själ så trodde jag inte det förut innan jag köpte min Agusta. Nu vet jag bättre:).
 
På frågan om en hoj kan ha själ så trodde jag inte det förut innan jag köpte min Agusta. Nu vet jag bättre:).

Samma här köpte min Aprilia den 11 juni i år, snacka om nytändning i hojåkat. Kunde inte blivit mer rätt.....
Fattar inte varför man inte bytt tidigare.....
Ja ja ... barn o hus har kommit emellan men jag har ju alltid varit åkandes, men denna säsong har varit på en annan nivå.....

För första gången på många år, upplever jag en sorg när hösten kommer smygandes......
Det här blir en svår vinter..... men får roa mig med WR450:in med dubbdäck så åkandes på 2 hjul lär man vara hela året.....

Älskarinnan kommer att parkeras i vardagsrummet....
Hon kan inte stå o frysa ute i kallgaraget.....
Vi får ha fina stunder i vintermörkret... med poler trasan o verktygen ...

Hojar med själ, det är mumma....
När våren kommer ska hon ha fått en PC o lite annat smått o gott....
 
ABS:ens förträfflighet finns där, men den räddar kanske inte den som bromsar 10 meter för sent på grusväg.
Däremot hävdar jag bestämt att all elektronik ger föraren mer säkerhetsmarginaler på gatan och ger dig större möjligheter att utforska gränslandet och bli en bättre förare på bana! Det finns gott om exempel från förarna på S1000RR-tråden.

Ställde mig på grusväg, la i ettan, släppte kopplingen och gav fullt med raceläget i. Hojen spann en halv meter och accade sen som en crosshoj vidare - helt grymt. Sen va det dags att stanna... fullt på frambromsen, ABS:en klev in och gjorde ett bra jobb. Den kortade garanterat bromssträckan mot vad jag kunnat göra med icke ABS, men framför allt så bromsade jag inte omkull! Vilket de flesta hojåkare gör i sådan situation.
ABS e de väl fler hojar som har, så de e väl inget märkvärdigt. Ja, men de får stryk av BMW på andra områden som alla tester visar.

Sen är jag inte sen att hålla med flera här om att det är mer känsla i hojar som är mindre perfekta, Ducati, aprilia eller en gammal TLS, men det är ju just för att de är stökiga och inte lika perfekta.

Avslutar med en talande bild :D, smaken e som baken, men S1000RR är nog bäst tekniskt och prestandamässigt just nu. Hare bra - nu ska jag ut o åka! :yoparty

26526_353869877821_158003487821_3566962_3741056_n.jpg


............Kommentarer om ABSens förträfflighet emottages gärna från folk som bromsat 10m för sent på skogsväg eller vid rullgrus, tror man får köra med samma marginaler ändå..............
 
"På frågan om en hoj kan ha själ så trodde jag inte det förut innan jag köpte min Agusta. Nu vet jag bättre :)"


Håller definitivt med ! :)
 
Måste bara säga att jag är smått överraskad att just DU har skapat denna tråden! Menar absolut inget illa så jag vill inte att du misstolkar mig, men många här vet hur du lyfte BMW:n till skyarna tidigare när den kom och du blev en lycklig ägare till just en sådan släde.

Samtidigt tycker jag att det är starkt av dig att kunna kontra och beskriva dina "känslor" eller situation. :tummenupp
 
Måste bara säga att jag är smått överraskad att just DU har skapat denna tråden! Menar absolut inget illa så jag vill inte att du misstolkar mig, men många här vet hur du lyfte BMW:n till skyarna tidigare när den kom och du blev en lycklig ägare till just en sådan släde.

Samtidigt tycker jag att det är starkt av dig att kunna kontra och beskriva dina "känslor" eller situation. :tummenupp

Helt rätt. cred ska han ha som vågar stå upp för att han numer vågar säga att han inte är så nöjd med det han tidigare berömde...
många sväljer ju bara o är tysta...
 
Detta är bara för info, för att nästan alla höjer den till skyarna, och den är säkert jättebra inget ont om den, men TC som sitter på kan man slänga direkt:rolleyes: efter att en jämnsnabb person på regnet på just BMWn, inte hade en chans ut på Mantorps raka mot en R1 08.
Och den accelrerade inte bättre på smårakorna, på långrakan vet jag inte för då såg jag den aldrig.

Kändes väl inte som jag ville skriva detta men som sagt bara för info!!!
För dom som tror att TC är färdigutvecklat!
 
Detta är bara för info, för att nästan alla höjer den till skyarna, och den är säkert jättebra inget ont om den, men TC som sitter på kan man slänga direkt:rolleyes: efter att en jämnsnabb person på regnet på just BMWn, inte hade en chans ut på Mantorps raka mot en R1 08.
Och den accelrerade inte bättre på smårakorna, på långrakan vet jag inte för då såg jag den aldrig.

Kändes väl inte som jag ville skriva detta men som sagt bara för info!!!
För dom som tror att TC är färdigutvecklat!



Du tror inte att andra omständigheter kan spela in här då? Typ som den där piloten som sitter ovanpå hojen, är han alltid samma eller kan det sitta olika sorters piloter på olika hojar vid olika tillfällen? :va
 
Va??

Jag blir lite förbryllad av TS frågeställning: "Kan en MC ha själ?"
Klart som faan att den kan!:D ...borde väl du veta med ditt kunnande?
Med det menar jag att hojen kan ge sin ägare/förare en körupplevelse som inga datablad i världen kan förutse och kvantifiera.

Skulle tro att majoriteten av oss kör mc för njutningens skull - det
är helt enkelt skoj. Vad som gör det så skoj varierar högst betänkligt.
Grus, skog, lera, asfalt, allmän väg, bana, clipon, cross-styre,
bakålutat, twin, trippel, fyra, två-takt...listan kan göras hur lång helst.

Men att generellt mäta, kvantifiera, hur rolig en hoj är, är som tur är inte möjligt. Databladen kan visa vad faan som helst men är det tråkigt
bakom styret så hjälper inga siffror i världen...det blir Alice Baah liksom.

Kör själv en liten italiensk flodhäst, med på tok för lite motor, hyffsat
chassi och helt utan moderna elektroniska pryttlar...men faan va
det är kul!:banana
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Avslutar med en talande bild :D, smaken e som baken, men S1000RR är nog bäst tekniskt och prestandamässigt just nu. Hare bra - nu ska jag ut o åka! :yoparty

26526_353869877821_158003487821_3566962_3741056_n.jpg

Jag sitter med en nästan 1m hög med tidningar som testat BMWn på gata och bana, under alla tänkbara förhållanden och BMW har ju vunnit helt överlägset nästan till 100%.

I senaste Engelska bike jämför de MV F41000, Aprilia RSV4R och det var ju spel mot ett mål. BMWn är den snabbaste standard hoj de någonsin testat, med bla en toppfart på 306km/tim (Hayabusa 299,6), men framför allt så är den så överlägsen när du är uppe i fart axet mellan olika växlar i fart, då pratar man flera sekunder i skillnad.

MEN:När de låter Kevin Schwantz testa dessa hojar tillsammans med Bikes bästa pilot, så för det första körde han skiten ur bikes pilot, på något varv (snetterton) skilde hela rakan.

Men Kevin började med BMWn och är lyrisk över kraften uppträdandet och att på varje växel säger han att han vinner ett par hoj längder mot aprilian, sen fortsätter berömmet och jag tänker jaha ytterligare en BMW hyllning.

Så sätter han sig på Aprilian och då ändras tonläget: Så här ska en racing hoj kännas okey den är inte lika snabb som BMW men sättet du är ett med hojen sättet den styr in i kurvor , även när du missar spåret, du känner allt vad som sker under dig och så fortsätter det nästan en sida. Hans önskan var att få sparka av Biaggi från hans Aprilia och testa den.
Hans slutkläm är att fast BMWn är snabbare än hans gamla GP500 och något av det snabbaste han suttit på, så är Aprilian hans val utan någon tvekan, Aprilian är en racinghoj personifierad och här pratar han om känsla/själ där förare och hoj blir till en enhet och tycker den har den bästa motorn trots avsaknad av grymma kraften i BMWn.

Så motorcyklar har kanske själ!
ps. Jag tycker om min Honda, men man får inte glömma att den också är snabbare än BMWn, både i ax och dragkraft+alla moddar.:tungan
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top