BMW S1000R (inte RR) - tråden!

Är det någon utav er som har testat konvertera framlyktorna till xenon eller led? Det är en utav sakerna jag skulle kunna tänka mig.

Är lite osäker på vad reflektorn tål att belastas med i värmeväg.
 
En dum fråga kanske men ibland i samband med att jag drar in kopplingen, eller släpper ut så känns det som att den tar i någonstans. Jag känner av ett "klonk", eller ett "klick"? Enligt han som utförde 100-milsbesiktningen är detta någonting som är modellspecifikt för cykeln och naturligt?

Hur som, det är påtagligt och känns både när jag drar in kopplingen samt släpper ut, oavsett växel eller varvtal.
 
En dum fråga kanske men ibland i samband med att jag drar in kopplingen, eller släpper ut så känns det som att den tar i någonstans. Jag känner av ett "klonk", eller ett "klick"? Enligt han som utförde 100-milsbesiktningen är detta någonting som är modellspecifikt för cykeln och naturligt?

Hur som, det är påtagligt och känns både när jag drar in kopplingen samt släpper ut, oavsett växel eller varvtal.

Klicket är mikrobrytare för att quickshiftern/Cruise control ska funka som känner av ifall du använder kopplingen eller ej. Precis som man har på bromsen för bromsljusen etc.

Ibland kan det hugga till eller släppa av som att nåt lossnar och det är vad jag förstått det, slirkopplingen. Ingen aning om varför det blir så men det händer då och då.
 
Klicket är mikrobrytare för att quickshiftern/Cruise control ska funka som känner av ifall du använder kopplingen eller ej. Precis som man har på bromsen för bromsljusen etc.

Ibland kan det hugga till eller släppa av som att nåt lossnar och det är vad jag förstått det, slirkopplingen. Ingen aning om varför det blir så men det händer då och då.

Tack för svar!

Således är detta fullt normalt? Det är verkligen påtagligt skall sägas, och inte direkt försumbart för egen del. Går det att mildra detta eller får man bara vänja sig? Dessa klick/klonk som jag känner i kopplingshandtaget är rätt rejäla och frekventa tyvärr.
 
Last edited:
Tack för svar!

Således är detta fullt normalt? Det är verkligen påtagligt skall sägas, och inte direkt försumbart för egen del. Går det att mildra detta eller får man bara vänja sig? Dessa klick/klonk som jag känner i kopplingshandtaget är rätt rejäla och frekventa tyvärr.

Jag kan inte minnas något sådant på min. Om du kommer förbi Skogis i morgon får du jämföra.
 
Har börjat kika på att eventuellt införskaffa mig en s1000r, läst lite i tråden att det har varit vissa barnsjukdomar.. hur är 15 års modell?
 
Har du aldrig känt att det tar emot lite och sen så släpper det plötsligt? Händer ibland på nerväxlingar i låg fart.


Hm, verkar vanligt förekommande - tack för återkopplingen.

Min gissning är att det är någon form av sensor/brytare till farthållaren som sitter i kopplingen? Det kan inte vara quick shiften tänker jag då sensorn/brytaren till den sitter i pedalen, antar jag?

EDIT

Förefaller som att samma ting sker på S1000RR
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/1957-clutch-noise.html

EDIT 2

Det är definitivt slirkoppling, därav det mekaniska "klonket". Lösningen var ju rätt enkel tillika :)
 
Last edited:
Hm, verkar vanligt förekommande - tack för återkopplingen.

Min gissning är att det är någon form av sensor/brytare till farthållaren som sitter i kopplingen? Det kan inte vara quick shiften tänker jag då sensorn/brytaren till den sitter i pedalen, antar jag?

EDIT

Förefaller som att samma ting sker på S1000RR
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s1000rr-general-discussion/1957-clutch-noise.html

EDIT 2

Det är definitivt slirkoppling, därav det mekaniska "klonket". Lösningen var ju rätt enkel tillika :)

Det är samma brytare för qs som för Cruise. Om kopplingen används så ska inte qs användas och den deaktiveras om du trycker in kopplingen.
 
Är det möjligtvis någon som fått liknande resultat efter tvätt, och framförallt vad kan/bör göras?

IMG_4099.jpg

IMG_4100.jpg

IMG_4101.jpg
 
Jag använder inte ens avfettning på plasten på min hoj, just för att jag är rädd för såna fläckar.. Vinylglans eller "bumpershine" fixar nog det!
 
Hur långt kom ni på första bakdäcket? Jag bytte efter ca 600 mil, då var det ordentligt slut. nu har jag kört ca 860 mil och framdäcket är fortfarande ok!
 
Hur långt kom ni på första bakdäcket? Jag bytte efter ca 600 mil, då var det ordentligt slut. nu har jag kört ca 860 mil och framdäcket är fortfarande ok!

Ett bakdäck per säsong. Snittar 400-500mil per år och ett framdäck brukar räcka 2 år innan det blivit för spetsigt. Bakdäcket brukar bli platt och framdäcket spetsigt.
 
Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top