BMW r850r -96 avslutad tråd

Peder_h

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2022
Hoj
BMW r850r
Söker kunnig person som kan ta på sig att felsöka en hoj kring Skellefteå. Eller om någon här kan hjälpa så tas hjälp tacksamt emot.
Köpte en R850R som behövde fixas lite innan besiktning så jag kunde få köra lite hoj i sommar. Efter ett kort tag började även kopplingen slira vid motstånd så nu har jag bytt koppling och äntligen fått ihop allt.
Men nu vägrar den att starta?! Det händer ingenting då jag trycker på startknappen. Tycker inte jag hör att bensinpumpen går igång då jag vrider på nyckeln men minns inte om den gjorde det innan heller.
Har lossat kablar och ruckat, bytt startmotor och startrelä men ingen skillnad.
Den visar att neutralläget är i och sidostödet är urkopplat av tidigare ägare, hittar inte var den kontakten ska sitta i kabelstammen men den har varit lös innan också så det borde inte vara problemet. Har även testat med ett nytt batteri.
Sjukt irriterande så hjälp sökes.
 
Det är inte så enkelt att kopplingen måste hållas in vid start?
 
Ja jag har haft loss tanken vid bytet. Hojen måste typ delas på två för att komma åt.
kopplingshantaget har jag såklart hållit in och det kan vara fel på dödar knappen men har inte rört den i övrigt.
 
Bränslepumpen sitt väl i tanken?
Har du haft av tanken vid kopplingsbytet?
För att byta koppling på en boxermotor måste växellåda och allt bort så man lyfter upp bakre delen av ramen. Då måste tanken, luftburken och batteriet bort.
 
Hade en BMW F650 Dakar -02. Gick inte att starta på centralstödet.
 
Ingen tippsensor på denna modell. Tror det är ngn kabel som gått av eller ngn jordkabel som släppt, har letat fel utan framgång. Sjukt irriterande att det säkert bara ngt enkelt fel men hittar det inte.
 
Klämd kabel?? Kabeln från sidostödet måste gå till någon anslutning i tändsystemet (eftersom den släcker motorn om du använder stödet med motorn igång) - nu vet jag inte om den kretsen skall vara sluten eller bruten för att kunna starta. Kan du hitta den punkten - koppla loss eller bygla (beroende på sluten/bruten) och testa att starta?
 
Elschema på 1200S - inte samma hoj, men troligen???? samma lösning. Det är inte en enkel brytare - det är en vippa. Kretsen mellan två positioner (46 o 17 på S:en) skall vara sluten. Kretsen mellan 46 o 23 är sluten när stället fälls ner - kan du ha ändrat något där? För att hojen alltid skall starta så måste vippans funktion finnas kvar men kopplas bort mekaniskt från stället - dvs inte bara "ta bort" vippan 1659904297987.jpeg
 
Elschema på 1200S - inte samma hoj, men troligen???? samma lösning. Det är inte en enkel brytare - det är en vippa. Kretsen mellan två positioner (46 o 17 på S:en) skall vara sluten. Kretsen mellan 46 o 23 är sluten när stället fälls ner - kan du ha ändrat något där? För att hojen alltid skall starta så måste vippans funktion finnas kvar men kopplas bort mekaniskt från stället - dvs inte bara "ta bort" vippan View attachment 474821
Tyvärr var detta bortkopplat redan då jag köpte hojen men söker nu om jag kan hitta var byglingen är gjord så jag kan kontrollera det. Tror dock inte det är problemet för jag har inte rört ngt i det.
 
Söker kunnig person som kan ta på sig att felsöka en hoj kring Skellefteå. Eller om någon här kan hjälpa så tas hjälp tacksamt emot.
Köpte en R850R som behövde fixas lite innan besiktning så jag kunde få köra lite hoj i sommar. Efter ett kort tag började även kopplingen slira vid motstånd så nu har jag bytt koppling och äntligen fått ihop allt.
Men nu vägrar den att starta?! Det händer ingenting då jag trycker på startknappen. Tycker inte jag hör att bensinpumpen går igång då jag vrider på nyckeln men minns inte om den gjorde det innan heller.
Har lossat kablar och ruckat, bytt startmotor och startrelä men ingen skillnad.
Den visar att neutralläget är i och sidostödet är urkopplat av tidigare ägare, hittar inte var den kontakten ska sitta i kabelstammen men den har varit lös innan också så det borde inte vara problemet. Har även testat med ett nytt batteri.
Sjukt irriterande så hjälp sökes.
Lyser kontrollamporna vid tändning på?

Kolla:

Dödarswitchen! Fel här stoppar allt - men inget syns utåt
Startrelä samt anslutningar
Anslutningar till startmotorn
Batteriets anslutningar inkl jordfläta och tjocka kabeln till startmotorn
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top