BMW R75/6 CaféR

Hagmans 1k är väl en av dom få som bruka funka med 2k men de kan bli problem, jag lacka en hel bil som fläckvis hade Hagmans 1k.
 
Har inte hunnit så mycket på bygget senaste veckorna på grund av lathet, montage av luftvärmepump samt att Moas SV 650 ska byggas om igen innan sommarn. Det som skall göras är ny ljuddämpare, flytta batteriet, ny lykta, nytt styre, lacka om bakdelen, klä om sadeln osv.

Men jag håller fortfarande på med bakdelen. Ett problem jag märkte var att den vart för bred vid benen vilket var grymt oskönt när man står still på den. Lösningen blir att smala av den något.
IMG_3122.jpg

IMG_3124.jpg

IMG_3126.jpg
 
Vilket bygge!!! :Bugar Jag har själv drömt om en café-bumse. Nu blev det ej så denna gång, men min fru är ännu mera frälst i BMW så det reder sig nog ändå. Problemet verkar vara att hitta ett objekt. Alla gubbar som säljer tror att deras packväskor dubblar värdet på cykeln. Och råkar man nämna att man tänker såga lite i den så börjar de vifta med käppen.
 
Vad kostar batteriet? Kör själv med Shorai men det där är mindre.Vad väger det? Dom sa 13 oz i filmen..men vad är det?..ler
 
Haha! Tackar! klart du ska bygga på en BMW! Hittade min hoj av en riktigt ungdom på endast 75år, hade haft hojen sen 1984. Måste få bort alla slitna originalhojar med packväskor!
 
Vad kostar batteriet? Kör själv med Shorai men det där är mindre.Vad väger det? Dom sa 13 oz i filmen..men vad är det?..ler

Tyvärr åkte jag på tull så det hamnade på 1800kr, sved något men det går nog över! :)
Det i filmen är ett 4 cells batteri, jag köpte ett 8 cells.

Data enligt hemsidan:

Features

•Ultra-Lightweight and High Power Lithium Nano-Phosphate Motorsport Battery
•Most Compact of Lithium Motorsprots Batteries. ADHESIVE BACKED FOAM INCLUDED IN BOX FOR EASY INSTALLATION.
•Can hold a charge up to a year provided there are no "Parasitic Drains" (accessories that draw power when the bike is off...such as alarms, ECUs, ipods, GPS , heated grips etc...)
•Built in the USA to high quality standards with unbreakable terminal design.
•3-Year Warranty----check manufactures website for details (antigravitybatteries.com)
•Waterproof

Technical Details
•240 Cranking Amps- (Cranking Amps are the power the battery has)
•9Ah (PB Eq) - Amp Hours are the Capacity of a Battery

•METRIC SIZE (LxWxH) 110mm x 57mm x 95mm (Height is measured to the top of the terminal bolt heads)
•METRIC WEIGHT 0.7 Kg
 
Mitt Shorai till min SV väger samma som kubiken..Just 696 gr.
Till mitt RS 500 med kick väger deras minsta ca 500 gr och har tappat en tiondelsvolt på 2 år!!
 
Uppdate!

Bygget fortsätter, går dock lite trögt

Detta tog jag vet inte hur många timmar att karva fram från en 8mm stålplåt och ett antal kapskivor. Tror det blir laserskärare nästa gång
IMG_3129.jpg

Nu är i alla fall rearsetsen monterade.
IMG_3139.jpg

Punksvetsat med MIG, kanske inte så vackert, men men. Nästa bygge önskar jag mig en TIG-svets.
IMG_3141.jpg
 
Snyggt! Den blir fin den här du! Och med lite färg och nån filler på ramen duger dom där svetsarna jättebra :)
 
Ännu ett delprojekt att få till en täckplåt för undersidan av kutsen

Rita mall, köra sticksåg, slipa, slipa, slipa innan den passar
IMG_3143.jpg

Valde att pressa in blindnitmuttar i aluminiumförstärkningen jag plastade fast tidigare
IMG_3151.jpg

IMG_3149.jpg

Plåt monterad! Vart helt okey, dock saknas urtag för bakramens rör.
IMG_3153.jpg

Arbetet med bakdelen fortsätter, vet inte hur många gånger jag spacklat och hur många timmar jag slipat på den nu, men inte mycket jobb kvar hoppas jag!
IMG_3142.jpg
 
Var nånstans här i ö-vik håller du till och bygger? skulle vara trevligt att få komma förbi någon dag och kika lite :)
Håller själv till i sund och pular på för tillfället :)

I övrigt, riktigt grymt bygge! två tummar upp :tummenupp :tummenupp
 
Hej Ludde!

Jag håller till i Hörnett, inte långt altså! :tummenupp

Exakt adress kan vi ta på PM, vill inte ha några objunda gäster när jag inte är hemma! :D

kommer vara borta hela veckan, men ett besök nästa vecka bör inte vara omöjligt!
 
Arbetet med Café räsern fortsätter

Moa har hjälpt till att bocka till bakramen så att rören går fritt från bakdelen.
IMG_3156.jpg

IMG_3157.jpg

Bakdelen och plåtarna under har hittills tagit löjligt lång tid att få till, men det blir riktigt bra faktist. Eller vad tycker ni?
IMG_3167.jpg

IMG_3168.jpg

IMG_3169.jpg

Nu är det väldigt nära att kunna lägga slipgrund på bakdelen, det känns mycket skönt!
 
Last edited:
BMW´n är dock inte den enda hojen som det jobbas med, även Moas SV skall ju bli klar innan sommarn är slut!

I veckan fick vi hem en ny ljuddämpare, Riktigt nöjd faktist!
Passade även på att ta bort avgasbandaget och borsta lite på grenröret med sandpapper.
IMG_3171.jpg

Riktigt fin finish dessutom!
IMG_3177.jpg

IMG_3178.jpg

Det är mycket skit som vi flyttat in under bakdelen, blir stilrent och fint!
IMG_3181.jpg

IMG_3183.jpg
 
Tackar! Slipgrund är nu lagt på SV´s bakdel samt framlykta. BMW´s bakdel får kanske slipgrund ikväll, ska bara bygga utsug i källaren först! :brinnerup
 
Det ser riktigt trevligt ut med häftigt stuk och gott hantverk! Värmer hjärtat!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top