BMW R75/6 CaféR

Det var ett snyggt bygge.:tummenupp Och det fina detaljarbetet höjer den ytterligare. Har faktiskt åkt en sån till Italien för en 30 år sedan.
 
Trevligt bygge! Hur går det?

Ett par BMW-byggen jag har sett och fastnat extra mycket för har haft ett rör monterat över cylindern, något som inspirerar kanske? :)
 

Bifogat

  • radical_bmw_r90-interceptor.jpg
    radical_bmw_r90-interceptor.jpg
    264.3 KB · Visningar: 404
  • BMW R80 -88 6.jpg
    BMW R80 -88 6.jpg
    179 KB · Visningar: 353
Tackar,

BMW bygger har stått still ca 3 veckor, har under tiden färdigställt Moas SV 650.

Jag passade på att lacka bakdelen på BMW´n med när jag ändå lackade Moas delar.
Allt såg kalas ut efter lack. MEN butiken hade glömt blanda in härdare i den färdigblandade 2k sprayfärgen jag köpt så det blir backjobb på det.

Ni får njuta av några bilder på Moas hoj så länge!

bild 1.jpgbild 2.jpgbild 3.jpgbild 4.jpgbild 5.jpg
 
Nå… vad har hänt senaste månaden? Jo i slutspurten att bli klar med Moas SV så passade jag på att lacka samma färg på min bakdel som hennes när vi ändå gjorde ordning ett lackbås i källarn.

Färdig spacklad och slipad
IMG_3207.jpg

Slipgrund som senare våtslipades
IMG_3224.jpg

Färdiga resulatet
IMG_3238.jpg

IMG_3235.jpg

IMG_3495.jpg

Tyvärr vart något fel där firman jag köpte den färdigblandade 2k färgen ej härdade, varken på min eller Moas hoj så det blir tyvärr omtag på allt som lackades. men men….
 
Skulle en oval bula uppåt (ngt som sitter ovanför däcket) på täckplåten vara ngt att fundera på? Mest för att ge lite struktur/slippa helt slät plåt.
Kul att se att bygget går frammåt!
 
Nästa projekt blev att bygga länkage till växelföraren

Gamla fotpinnen plockades lös
bild 1.jpg

Borrade urtag i ett plattjärn och lite kapa och slipa
bild 3.jpg

Bara att svetsa
bild 2.jpg

Det följde med ett länkage till Triumph 1050, men axeln var för kort, så jag kapade den på mitten, svarvade ner den till 8mm
IMG_3770.jpg

Gängade den M8
IMG_3767.jpg

IMG_3771.jpg

Färdig!
IMG_3774.jpg

IMG_3773.jpg
 
I helgen har jag byggt fästen till framlyktan, hoppar direkt till slutresultatet. Dom är i alla fall av egen design och kapade med sticksåg i aluplåt sen bankade i skruvstycke och tillslut bockade runt framgaffeln. Jag är skitnöjd! :tummenupp

IMG_3766.jpg
 
Last edited:
Skulle en oval bula uppåt (ngt som sitter ovanför däcket) på täckplåten vara ngt att fundera på? Mest för att ge lite struktur/slippa helt slät plåt.
Kul att se att bygget går frammåt!

Jo visst, men jag är ingen plåtslagare så jag tror resultatet skulle fördärva mer än att förädla. Undersidan av bakdelen syns ju endast om man går ner på huk och kikar under. Innanför skall stora delar av elsystemet inkl batteri få plats så jag föredrar att plåten är plan för att skapa utrymme.
 
Trevligt bygge! Hur går det?

Ett par BMW-byggen jag har sett och fastnat extra mycket för har haft ett rör monterat över cylindern, något som inspirerar kanske? :)

Hej, Ja ramen på dessa är inte direkt vridstyv, troligen kommer det märkas mer när man har styvare fjädring som jag har. Motorn är dessutom inte en bärande del i ramen. Jag kommer göra liknande rörförstärkning på min ram i förebyggande syfte med rör 25x2mm exakt utforming ligger på ritbordet för tillfället!
 
Hej, Ja ramen på dessa är inte direkt vridstyv, troligen kommer det märkas mer när man har styvare fjädring som jag har. Motorn är dessutom inte en bärande del i ramen. Jag kommer göra liknande rörförstärkning på min ram i förebyggande syfte med rör 25x2mm exakt utforming ligger på ritbordet för tillfället!

Spännande!

Har du hunnit använda ditt batteri än? Jag funderar på att skaffa ett sådant till min Honda, men jag vet inte om jag ska ha 8 eller 12 celler. Och andra sidan så ska det räcka med att man kör startmotorn en gång när man vill starta..
 
hej! Länge sen! :D

Tempot nu när solen skiner och man kan sno gummans hoj är betydligt lägre nu, men ett par timmar har jag hunnit med sen senast. Bland annat har jag börjar på avgassystemet. Tyckte pipan jag satt på Moas hoj var så läcker så jag köpte 2st till för att ha på min, provade massa placeringar, men att ha dom likt hennes hoj funkade bara inte. Det slutade med lågmonterat

Provmontera
IMG_3781.jpg

Klia sig i huvet hur jag ska använda adapter rören som inte alls är till en BMW :brynad
IMG_3786.jpg

Efter lite tänkande, kapande och provat svetsa rostfritt med MIG svetsen fick jag faktist ihop ett par adapterrör som fungerar.
IMG_4053.jpg

Upphängningen är inte klar än.
IMG_4052.jpg

Ska kanske förlänga grenrören något så att jag får upp vinkeln på dom något
IMG_4054.jpg
 
Har även passar på att måla om garaget, Black is the new black :rofl
IMG_4088.jpg

Nästa delprojekt var att få till ett bra fäste att få fast batteri och M-uniten. Jag valde en 2mm stålplåt som jag kapade ut med vinkelslipen, lite viktlättningshål
IMG_4143.jpg

Svetsade fast den i bakramen med MIG svetsen, fan vad jag drömmer om en TIG svets! :Bugar
bild 1-1.jpg

Provmonterat! :tummenupp
bild 3-1.jpg

Med underplåten och kutsen på plats!
bild-2.jpg

Fälgarna har fått lite kärlek med, har bland annat sodablästrat dom, mattborstat ekrarna och sambon var snäll nog att maskera ekrarna, nästa vecka får som kanske lack.
bild 2-1.jpg
 
Har någon koll på voltregulatorer?

Det sitter en mekanisk voltregulator på den nu om jag inte missuppfattat det hela. Men jag behöver troligare en bättre regulator nu när jag kör med lithiumbatteri, vill inte sabba det på grund av strömpikar!

Vad passar och hur mycket behöver anpassas?


b-reg.jpg
 
Tjena!

RR45 skall du ha. http://www.motorworks.co.uk/vlive/TheShed/PDF/ELA00045.pdf

Kostar 88£ här: http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=15&M=20&Ct=IA&SbCt=BA_15_20_IA_05

Ersätter BÅDE laddregulatorn OCH den kassa diodbryggan. Får plats på laddregulatorns fäste och ger optimal laddning på i princip alla varvtal över tomgång. Tar ca en kvart att montera. Löp och köp.

Jag monterade på min och gick från halvkass laddning till perfekt laddning. Bästa jag gjort (efter att ha skaffat hojen förstås).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top