BMW K1300S-tråden

Hade en 2011:a ett par år, märkte aldrig av några vibrationer, tänkte öht inte på detta alls.
Det går ju ganska fort över 7000 varv på denna hoj så jag kanske mer tänkte på livhanken ;-)

Provkör!
 
Hej
Har läst att K1300S "besväras" av vibrationer i styre/handtag fr 7.000 varv och uppåt. Ett bekymmer ändra från K1200S men som blivit bättre på K1300S. Någon som vet om man lyckats eliminera/minska detta från någon särskild årsmodell?

Även jag hade en 2011:a ett par år och hann avverka nästan 3000 mil innan jag bytte bort den.
Den var lite pirrig i styret över 7000 varv/min men med tanke på att man med stor marginal passerat in i körkortslöshet eller åker Autobahn i sådana hastigheter, så till vardags spelar det inte ngn som helst roll.

Det underlättar att sitta ordentligt, gummi på tanken och så, att avlasta händerna gör under för hur mycket vibrationer man uppfattar.
 
Wunderlich alla gånger...

Då kan man sälla sig till den här skaran :banana En svart och fin K1300S -14 inhandlades i fredags :)

Jag är på jakt efter ett depåstöd, är Biltemas något att ha: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-bak-2000031107/ Max belastning 160kg, det är inte massor med marginaler till något som väger 250 :va Och finns det adaptrar som passar till BMWn, vad är det för dimension på hålet?

Beställ från Wunderlich. Det gjorde iaf jag till den 1300s jag hade tidigare.

Se här t.ex olika stöd.
Kvalisortgrejor helt enkelt med utmärkt passform.

Snabb leverans och billig (då iaf) frakt.
 
Finish! Och passform.
Men visst det funkar med biltema också...trodde jag.
Tills jag köpte ett biltemastöd till 748:an...
Adaptern till centrumaxeln roterade på fel ställe och fick låsas med lagerlåsning och det är minst lika tungt att lyfta den mycket lättare Ducatin än vad det var att lyfta upp BMW:n på stödet från Wunderlich.

Det är inte så att jag tror att det kommer att gå illa...inte alls.

Om det sedan är "värt" mellanskillnaden...det vet bara din plånbok och ditt samvete.
 
Garantin har ju gått ut, så jag klurar på att göra servicen själv, 3000 papp och 35 mil ToR för att byta olja känns sådär :va Men, det vore ju trevligt att kolla felkoder och flytta fram servicedatumet i hojen. Hur långt kommer man med en ELM327-dongle och en BMW-OBDII-adapter, tillsammans med tex Torque?

Eller är det en GS-911 som gäller?
 
GS-911 är guld värd (nästan). Flera jag känner har med sig den på hojen när de reser...
 
Nu har jag googlat mig blå :gnissla Men jag hittar varken kopplingsschema eller verkstadshandbok på nätet. Är det möjligen någon som råkar ha framförallt ett kopplingsschema? :)

Har du fått tag på någon verkstadshandbok än, Hoztic?
 
Back again !

det blev en Multistrada 1200S 2015, from juni-15 till i förra veckan. NU blev det äntligen en K1300S hp motorsport 2015, så ruskigt nice o bra kompromiss. Så härlig att köra, valde melllan en BMW S1000R och K1300s, svårt men det blev K1300S när maksin med rätt utrustning, motorsportfärgena dök upp, men inget lätt val - frun sitter dock bättre p K1300S så det avgjorde.

Köpte hos en handlare en bit västerut från sthlm set, känn jätte bra folk, bra diskutera och fixade utan nått bråk en liten grej med bakbromser - bra service gör att man handlar där igen även om det är en bit att åka. Men man får väl inte nämna namn här (reklam?)

Den Full utrustad mit alles, igår satte jag också på en givi box..gör ont i själen att se den där, fult. MEN skall frun med så var det ett must o till vardags pendlingen erkänns att den är smidigare är sido väskor i trängseln på essingeleden. Men kan ju ta av den mha snabbkopplingen, funderar på att dra upp broms o gärna blinkers funktion också -tips?

Härligt med quickshifter, o fin kolfiber men de justerbara fotpinnarna är det som jag redan justerat lite på, kanon bra.
Förra ägaren har väl redan tagit bort alla gula glas o satt på led blinkers m vitt glas, snyggt. Får se hur länge det går innan man gör nått, kanske är den lite för snäll i ljudet trots Akra (det var mer ljud i Duccen). Jag tycker att jag får lite tryckont i ena handens handflata och funderar på att dra på Beemer Buddies eller Grip Buddies i relativt tunn neopren, finns ju också skumplastöverdrag (grip puppies, men de verkar väldig svampiga), provat nån? (det är tryck o inte vibrationer jag talar om, det är ju noll vibrationer på denna jämfört med Duccen!

Trycket minskar när man ligger på landsväg får köra på lite, då är det inge problem, men sthlms trafiken är ju sällan sån blir mycket långsamt o start/stop o hänga.

Såg att det letades serviceböcker och kopplingsschema tidigare i tråden - var det nån som hittade och i så fall var?


Nu blev det kul att bara gå ut o köra igen, bara för att! Dags att uppdatera min profil inser jag också. Super glad!:kär:kär
 
Ja, Då kan jag också börja skriva i denna forumsdel. Jag har bytt in min K1200S -08 mot en K1300S HP -12 med 1600 mil på mätaren. Vilket lyft. Jag känner igen mycket av uppförandet från den gamla fast det märks att den är vidareutvecklad. Växellådan är betydligt mindre "klonkig".IMG_20190330_133108.jpg
 
Last edited:
Borde ju vara rätt forum att fråga i.
Är det några skillnader på K1300S beroende på årsmodeller eller har den sett likadan ut hela tiden?

I så fall vilka skillnader/årsmodeller är det då?
 
Ja, Då kan jag också börja skriva i denna forumsdel. Jag har bytt in min K1200S -08 mot en K1300S HP -12 med 1600 mil på mätaren. Vilket lyft. Jag känner igen mycket av uppförandet från den gamla fast det märks att den är vidareutvecklad. Växellådan är betydligt mindre "klonkig".View attachment 448625

Kul och grattis. Hur är HP varianten med Akra system? Är den "mappad" med akra systemet från fabrik? Är det akra helsystem eller slip on?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top