BMW 328, "hugger"

Lägger mina 100 spänn på LMM eller Lamdasond.
Garanterat avgasrelaterat iaf.

Det är mina gissningar också. Men jag får väl ta och koppla upp den nånstans och få ett svar, för jag vill inte hålla på och byta en massa grejjer det inte är.

Oj, vad många alternativ jag fick nu.

För att svara på era frågor: Den hugger under "mild" acceleration, alltså inte när jag trampar på. Eller egentligen vet jag inte det, för den växlar ner när jag trampar på, och då undviker jag ju de huggande varvtalen. Men vilken växel den än väljer hugger den på samma varvtal.

Det är mellan ca 1600 och 2000 rpm den hugger.

Sätter en 10:a på vevaxelgivaren ja, on den även känns liite tröttare än vanligt och lite mer svårstartad.

Läs av felkoderna och här finns det en om det visar sig vara den http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-E38-E...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eae549605

Rätt lätt att byta själv om man inte har feta armar.

Sätter en 10:a på vevaxelgivaren ja, on den även känns liite tröttare än vanligt och lite mer svårstartad.

Läs av felkoderna och här finns det en om det visar sig vara den http://cgi.ebay.co.uk/BMW-E36-E38-E...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2eae549605

Rätt lätt att byta själv om man inte har feta armar.

Jag tycker inte den känns tröttare. Den dricker inte mer heller, och är inte svårstartad. Det är bara precis det att den hugger mellan 1600 och 2000 rpm.

Swish har bara feta vader :tungan

Varför inte åka förbi en verkstad och kolla felkoder och gå igenom allt med datan? Tar ju inte mer än 5min...

Varför inte åka förbi en verkstad och kolla felkoder och gå igenom allt med datan? Tar ju inte mer än 5min...

Om du läser första inlägget igen, så är frågan just om man KAN ta reda på vad det är, utan att koppla upp den på en dator......

Om du läser första inlägget igen, så är frågan just om man KAN ta reda på vad det är, utan att koppla upp den på en dator......

Ja det har jag sett... Själv kalrt kan du göra det.. MEN det skulle underlätta att koppla datan och kolla.. Annars går det ju att mäta upp givarna och rycka en åt gången och se om det blir skillnad.. Men rycker du tex kamaxelgivaren så kommer du ju få en felkod på den som måste släckas med datan sen om du inte vill ha kvar den skramlandes i minnet...
Att koppla datan kostar ju inte många spänn om du inte åker till en märkes verkstad, dom tar ju sjuka priser.. Så varför inte...?

Ja det har jag sett... Själv kalrt kan du göra det.. MEN det skulle underlätta att koppla datan och kolla.. Annars går det ju att mäta upp givarna och rycka en åt gången och se om det blir skillnad.. Men rycker du tex kamaxelgivaren så kommer du ju få en felkod på den som måste släckas med datan sen om du inte vill ha kvar den skramlandes i minnet...
Att koppla datan kostar ju inte många spänn om du inte åker till en märkes verkstad, dom tar ju sjuka priser.. Så varför inte...?

Det får ju bli en uppkoppling, men jag ville ha lite hum själv innan, bara. =)

Har BMW någon speciell OBD, eller funkar en universal?

Det börjar ju finnas folk som har såna hemma i garagen.

Vettetusan hur en universal ser ut. BMW's diagnostik-uttag är iaf en typ 5cm stor rund kontakt med en hög pinnar i (hane).

Edit: Se pa fasen, en bild!
bmw1.jpg

Dock är den jeffligt gammal, dom lite nyare ('90-tal redan) har fler pinnar, annars ser dom ut sådär.

Last edited:

BMW har ett runt uttag under huven, (oftast vänster fram) Alltså inte dom vanliga "platta varianten" som sitter inne i kupen som det flesta andra bilar har..
Men det finns väl en liten "dosa" man kopplar in till de flesta bilar finns säkert till BMW också...
Men den går nog bara kolla och radera felkoder med.. Kan ju vara bra om man kan gå in och göra annat också..

Som sagt, eftersom det sker på i stort sett samma varvtal skulle ju jag satt min tia på antingen spole(ar) alternativt stift.

ryck/hugg på låga varv brukar tyda på taskig lamda.... bara kolla hur många sladdar du har på lamdan (2-3 st) o sticka till biltema o köpa en...

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Tandingssystem-och-Motorstyrning/Lambdasonder/

hade 325 E36 som jag hade samma problem me , åkte på o byta lambda på den men sen gick den som en klocka...

BMW bilar me M50/52 motorn som gått långt 25-30k mil + brukar dra olja då både "oljeringarna" o ventiltätningarna börjat bli slitna vilket gör att olja kommer in i förbränningen o förstör lambdan.... även om inte förvärmningen till lambdan fungerar så kan den paja.....

trasig LMM brukar bara göra bilen svårstartad o slö då ECU går på nödprogram...

mvh.T

Uppdatering!

Bilen är felsökt, där var inga felkoder att tala om.
Däremot har jag upptäckt att den bara pysslar med detta huggande i femmans växel, i automatläget. Har sån steptroniclåda, med "tv-spelsväxling". Lägger man den i det "manuella" läget gör den inte så.

Så, nu är min fråga, är detta något mekaniskt eller är det något datorstyrt, som gör att den fuckar ur?

Då är det inget problem Manuella läget är ju det som gäller :yoparty

Uppdatering!

Däremot har jag upptäckt att den bara pysslar med detta huggande i femmans växel, i automatläget. Har sån steptroniclåda, med "tv-spelsväxling". Lägger man den i det "manuella" läget gör den inte så.

Så, nu är min fråga, är detta något mekaniskt eller är det något datorstyrt, som gör att den fuckar ur?

Uppdatering!

Så de fick inte fram det på felkodssökningarna?
Skumt.

Uppdatering!

Har du testat att boota om bilen? Tex ryckt batterikablarna å låtit bilen stå helt strömlös några timmar.

Back