BMW 328, "hugger"

Så de fick inte fram det på felkodssökningarna?
Skumt.

Nej, där var bara 2 felkoder, och det var:

- Givare kylvätsketemperatur, utlopp kylare
- Bränslejustering, bank 2, gränsvärde överskriden.

Dessa raderades, men det gjorde varken av eller till...

Nej, att ta bort felkoderna spelar ingen roll, det är orsaken till dom man vill ha bort ;)

Om bränslejusteringen bottnar så är ju det något som kan få bilen att gå illa. Då är ju frågan vad som ger bränslejusteringen dom signalerna?

finns en del plastkulor, eller vad det heter i automatlådorna också.
Kolla dem, kolla allt du kan.
Om du har tur hittar du en bra snubbe som kan skiten.
Kolla Harry Pull på Holländargatan.
Han är fan grym.

När är olja och filter bytat i lådan?
Prog.varan i lådan uppdaterad?

Då är det väl troligen så att du har trasiga temperaturgivare.
Det kan ge ryckig gång. Mer än du kan ana.

Jag fick problem med en tidigare Audi som jag hade. Den ryckte våldsamt när jag körde med måttligt gaspådrag. Försökte jag köra i jämn fart 70km/h så varierade den mellan fulgas och ingen gas alls kändes det som. Det smällde ganska bra i transmissionen då.

Det visade sig när dom läste felkoder att den larmade för glappkontakt till en av tempgivarna. Lödde ihop glappet och sen gick den som en klocka.

Så om jag vore du skulle jag kolla upp så att inte temperaturgivarna glappar eller är defekta. Felaktig temperaturgivare kan resultera i att motorstyrningen ställer om bränsle/luftblandningen med misstänkdningar som följd.

Annars kan det såklart vara lambdan också. Den kan ta slut och ge felaktiga värden utan att det syns i form av felkoder. Felkoderna dyker ofta upp först när det börjar bli totalt orimliga värden typ kortslutning eller helt bruten krets.
Kass lambda medför att den ändrar blandningen och då kan du också få felkoder i form av den andra av dom koder du fick.

Eftersom ingen givare byttes så gör det ingen skillnad att nolla felkoderna. Kollar du igen nu så är antagligen felkoderna tillbaka då orsaken till felkoderna inte är åtgärdad.

Då är det väl troligen så att du har trasiga temperaturgivare.
Det kan ge ryckig gång. Mer än du kan ana.

Jag fick problem med en tidigare Audi som jag hade. Den ryckte våldsamt när jag körde med måttligt gaspådrag. Försökte jag köra i jämn fart 70km/h så varierade den mellan fulgas och ingen gas alls kändes det som. Det smällde ganska bra i transmissionen då.

Det visade sig när dom läste felkoder att den larmade för glappkontakt till en av tempgivarna. Lödde ihop glappet och sen gick den som en klocka.

Så om jag vore du skulle jag kolla upp så att inte temperaturgivarna glappar eller är defekta. Felaktig temperaturgivare kan resultera i att motorstyrningen ställer om bränsle/luftblandningen med misstänkdningar som följd.

Annars kan det såklart vara lambdan också. Den kan ta slut och ge felaktiga värden utan att det syns i form av felkoder. Felkoderna dyker ofta upp först när det börjar bli totalt orimliga värden typ kortslutning eller helt bruten krets.
Kass lambda medför att den ändrar blandningen och då kan du också få felkoder i form av den andra av dom koder du fick.

Eftersom ingen givare byttes så gör det ingen skillnad att nolla felkoderna. Kollar du igen nu så är antagligen felkoderna tillbaka då orsaken till felkoderna inte är åtgärdad.

Det med tempmätarna var intressant, och ska kollas upp. Lamborna är bytta.

Du bor söderut va?

Hör med Jarls Bilservice i Helsingborg. De är väl några av södra Sveriges duktigaste BMW-mekar, utan att för den skull vara BMW-ÅF.

finns en del plastkulor, eller vad det heter i automatlådorna också.
Kolla dem, kolla allt du kan.
Om du har tur hittar du en bra snubbe som kan skiten.
Kolla Harry Pull på Holländargatan.
Han är fan grym.

vet att BMW 540 IA -93-94 hade problem me plastkulorna som visst ska sköta ventilpaketet i lådan vilket gör att lådan går ryckigt o i vissa fall vägrar att växla lådan... hade en sådan som krånglade när lådan vart varm.... (sålde den till en "JALLAS" från GBG när det var -25 grader ute o lådan gick hur fint som helst då:D

det skulle ju dock kunna vara detta som gör att felet uppkommer då "ryckningarna" intr uppkommer när TS kör me "Tip/steptronic" läget i o växlar själv...

fråga till TS: hur långt har din BMW 328 IA gått????

BMW rekommenderar väl att både manuell o automat växellåda + bakaxel ska ha årligt oljebyte då jag har för mig att BMW kör "ATF" olja i både automat/manuel låda o bakaxel....

mvh.T

Back