Bluffkille på blocket som kränger r1:or?

Att en bedragares identitet är känd är tyvärr ingen garanti för att någon får några pengar tillbaks i sådana här fall.
Jag har egna erfarenheter från en liknande historia med en annan bedragare, fast det handlade bara om en dryg tusing. Dock en dryg tusing från 30-40 anmälare, plus ett fett mörkertal. Även den killens identitet var klarlagd från början, han skyltade med egna personkontot, korrekta personuppgifter och alltihop. Åklagaren gick så småningom till åtal med ett mindre antal anmälare varav jag var en. Fällande dom, både för bedrägeri och för övergrepp i rättssak (lång historia), flera fall av misshandel och en del annat. Naturligtvis fick ingen ett öre tillbaks, killen hade inte taxerat inkomst sedan '91 och var, milt sagt, mycket välkänd på åklagarmyndigheten. Anledningen till att jag och några andra anmälde och vittnade (trots att vi mycket väl visste att vi inte skulle få några pengar) var glädjen över vetskapen om att killen tillbringade hela förrförra sommaren i häkte och därefter satt inlåst över både jul och nyår. Man får glädjas åt det lilla.

Hade killen bott närmare mig i landet, eller om det gällt mer pengar, hade jag engagerat mig djupare personligen i ärendet.
Möjligheten finns ju dessutom alltid att överlåta skulder till engagerade factoringbolag.

Last edited:
Jag mailade blocket redan i går men det händer ingenting. Dom verkar prioritera att man har skrivit ORGINAL i annonserna som läggs in...

Jag har mailat blocket jag med men där händer inget
Eftersom du tydligen inte gjorde det när du ändå var på Blocket, så har jag nu gjort det! :)

Jag mailade Blocket och gjorde dem uppmärksamma på annonserna i fråga. Jag skrev att det är flera som har lagt handpenning på hojarna utan att komma längre än så. Nämnde även att hojarna i fråga ej stämmer med beskrivningen. (Den röda är ingen -07:a utan en -06:a och -06 SP:n finns med samma bilder & pris på mobil.de)

Lämnade även länk till denna tråden. </brorduktig mode off>:)

Nog fan är det naivt att betala in pengar på en persons konto när man inte träffat människan eller sett vara.

Jag säger det samma :va man får inte vara djävla sugen så man går på en sån mina.

Det finns ju hjälp på blocket att skydda sina pengar eller prata för bövelen med sin bank hur man bäst gör affärer med privatpersoner,,, jag säger bara kontant betalning när man har varan i handen, OCH posta ägarebytes pappren tillsammans, Och kolla så att det är finansiering knuten till objektet.

Alltså använd både hängslen och svångrem.

Last edited:
Haha vilken grabb alltså, men jävlas han med er så jävlas tillbaka! Vågar ni inte ta saken i egna händer så finns det fina inkasso "företag" som gör detta för en spottstyver, tänk inte på det - gör det bara, och stoppa han från att lura fler människor :tummenupp Min åsikt iaf...

( Svenska polisen kommer iaf inte att göra något åt situationen, finns mycket högre prioriteringar just nu som tex fartöverträdelser och dylikt!)

Last edited:
Haha vilken grabb alltså, men jävlas han med er så jävlas tillbaka! Vågar ni inte ta saken i egna händer så finns det fina inkasso "företag" som gör detta för en spottstyver, tänk inte på det - gör det bara, och stoppa han från att lura fler människor :tummenupp Min åsikt iaf...

( Svenska polisen kommer iaf inte att göra något åt situationen, finns mycket högre prioriteringar just nu som tex fartöverträdelser och dylikt!)

Vi kan bilda en klubb,,, Baseboll ligan.

Varför sjunka lika lågt som bedragaren och vara feg och kalla på dina sk inkasso företag?? Kan man inte reda ut sin affärer själv kan de ju va...

Varför sjunka lika lågt som bedragaren och vara feg och kalla på dina sk inkasso företag?? Kan man inte reda ut sin affärer själv kan de ju va...

:va
Olika personer har olika förutsättningar. En del kanske behöver lite hjälp med att rätta till små uppkomna problem...andra inte. Men det rättfärdigar ju inte att nån mupp lurar andra (godtrogna) på pengar, eller hur.

Jag tycker det är gott att se att iallafall nån tror på mänskligheten fortfarande, och när det blir såhär så skall det stävjas kraftfullt.:gnissla

Svensk polis i ett nötskal om det inte händer något...

Vi kan dra till med att 20 pers har blivit av med 5 papp var. Sammanlagt har killen då svindlat till sig 100 000. Detta rör inte farbror lisen det minsta.

Men skulle man åka till tyskland och handla upp ett mindre bolag för att sälja i sverige och lura farbror reinfeldt (staten) på 50 000 i skatt då JÄVLAR!

En jobbarkompis och 2 st av hans vänner hade ett litet bolag. Allt var frid och fröjd tills de blev påkommna... Det slutade med 8 månader på anstalt samt skatteskuld.

Jämför då detta med folk som hotar folk till livet med diverse vapen.
Var en som gjorde detta i skövde, hotade en kvinnlig busschaffis till livet med kniv mot strupen. När de kom in till resecentrum tog vakterna hand om honom och satte honom i den blåvita fyllsnapparn. Kvällen därpå var han fri och gjorde samma sak. Vakterna tog honom igen och misstänkte att nu borde han väl åka in... På söndagen kom han gåendes inne på resecentrum igen. Åklagarn ansåg att killen inte skulle bättra sig ändå så det fanns ingen anledning att sätta dit honom...

Svenska poliser är lite för lata...
Det talas väldigt mycket om att alkoholen är inblandad i så många trafikolyckor. Vad gör de då för att gå mot nollvisionen? Sätter upp kameror och tar bort poliserna från vägarna så att varken beteende eller rattfylla upptäcks... Hej och hå!

Vadå "sjunka lika lågt"...? För att man tar tillbaka sina egna pengar:va ? Sedan vilka metoder som lämpar en bäst har väl inget med saken att göra. Det är väl ändå syftet av det hela som har en betydelse. Sverige är ett fegt folkslag, hade detta hänt i ett annat land, tex våra östländer där en man lurar folk helt öppet så skulle han inte leva många dagar enligt min uppfattning.

Folk kanske missförstår mig men jag tycker bara att det är rent sagt ut förjävligt att en person kan göra så här helt öppet och folk står bara med öppna munnar och idioten kan le och fortsätta vidare.

Vadå "sjunka lika lågt"...? För att man tar tillbaka sina egna pengar:va ? Sedan vilka metoder som lämpar en bäst har väl inget med saken att göra. Det är väl ändå syftet av det hela som har en betydelse. Sverige är ett fegt folkslag, hade detta hänt i ett annat land, tex våra östländer där en man lurar folk helt öppet så skulle han inte leva många dagar enligt min uppfattning.

Folk kanske missförstår mig men jag tycker bara att det är rent sagt ut förjävligt att en person kan göra så här helt öppet och folk står bara med öppna munnar och idioten kan le och fortsätta vidare.

Och du verkar va så jävla dum att du tycker att vi ska ta efter östländerna!! Kom till verkligheten, din vilda western fantasi funkar inte i verkligheten. Det ena rättfärdigar inte det andra, tänk innan ni gör affärer istället.

Svensk polis i ett nötskal om det inte händer något...

Vi kan dra till med att 20 pers har blivit av med 5 papp var. Sammanlagt har killen då svindlat till sig 100 000. Detta rör inte farbror lisen det minsta.

Men skulle man åka till tyskland och handla upp ett mindre bolag för att sälja i sverige och lura farbror reinfeldt (staten) på 50 000 i skatt då JÄVLAR!

En jobbarkompis och 2 st av hans vänner hade ett litet bolag. Allt var frid och fröjd tills de blev påkommna... Det slutade med 8 månader på anstalt samt skatteskuld.

Jämför då detta med folk som hotar folk till livet med diverse vapen.
Var en som gjorde detta i skövde, hotade en kvinnlig busschaffis till livet med kniv mot strupen. När de kom in till resecentrum tog vakterna hand om honom och satte honom i den blåvita fyllsnapparn. Kvällen därpå var han fri och gjorde samma sak. Vakterna tog honom igen och misstänkte att nu borde han väl åka in... På söndagen kom han gåendes inne på resecentrum igen. Åklagarn ansåg att killen inte skulle bättra sig ändå så det fanns ingen anledning att sätta dit honom...

Svenska poliser är lite för lata...
Det talas väldigt mycket om att alkoholen är inblandad i så många trafikolyckor. Vad gör de då för att gå mot nollvisionen? Sätter upp kameror och tar bort poliserna från vägarna så att varken beteende eller rattfylla upptäcks... Hej och hå!

Tycker inte Svenska poliser är lata. Dom jobbar nog på så gott dom kan efter de förutsättningar dom får av dom folkvalda.

Att en bedragares identitet är känd är tyvärr ingen garanti för att någon får några pengar tillbaks i sådana här fall....

Har också råkat ut för en liknande historia för en massa år sedan, då det troligtvis inte var lika vanligt med bedrägerier på nätet. Antagligen så var killen som utförde bedrägeriet ganska korkad eftersom polisen kom på honom ganska snabbt. Där blev det rättegång och hela faderullan men jag fick tillbaka pengarna iaf, tror att alla fick det med.

R1 killen har nog inte tänkt till...

Vadå "sjunka lika lågt"...? För att man tar tillbaka sina egna pengar:va ? Sedan vilka metoder som lämpar en bäst har väl inget med saken att göra. QUOTE]

Kan hålla med!

Om man ska göra som "R1 killen" och svindla människor så kanske man skulle tänka till och svindla människor som inte KAN ha kopplingar till indrivningsgäng.
Inte heller de som grupp är människor som gillar fart och spänning. Nu kanske inte alla av oss här på forumet faller i den kategorin, men nog måste ni hålla med om att svindla killar med MC eller kvinnor runt 50 som söker en ny symaskin innebär två olika risker.

Å andra sidan kanske kvinnor är mer försiktiga än män med att lägga handpenning, vad vet jag. :confused:

Vad jag vet är att de flesta av oss är ytterst goa fina killar med hjärtan av guld som inte vill någon illa :pannkyss , om nu någon inte svindlar oss på en ny cykel eller stålar, då brukar ju hornen växa ut! :mad:

Vad mig beträffar så skulle jag leta rätt på "r1 killen" och ställa honom mot väggen. Vad som sen händer skulle ju vara upp till honom! :yoparty
/j

Vadå "sjunka lika lågt"...? För att man tar tillbaka sina egna pengar:va ? Sedan vilka metoder som lämpar en bäst har väl inget med saken att göra. QUOTE]

Kan hålla med!

Om man ska göra som "R1 killen" och svindla människor så kanske man skulle tänka till och svindla människor som inte KAN ha kopplingar till indrivningsgäng.
Inte heller de som grupp är människor som gillar fart och spänning. Nu kanske inte alla av oss här på forumet faller i den kategorin, men nog måste ni hålla med om att svindla killar med MC eller kvinnor runt 50 som söker en ny symaskin innebär två olika risker.

Å andra sidan kanske kvinnor är mer försiktiga än män med att lägga handpenning, vad vet jag. :confused:

Vad jag vet är att de flesta av oss är ytterst goa fina killar med hjärtan av guld som inte vill någon illa :pannkyss , om nu någon inte svindlar oss på en ny cykel eller stålar, då brukar ju hornen växa ut! :mad:

Vad mig beträffar så skulle jag leta rätt på "r1 killen" och ställa honom mot väggen. Vad som sen händer skulle ju vara upp till honom! :yoparty
/j

du verkar ju väldigt nyanserad.....det är mycket snack bakom tangentbordet beträffande spöa folk med baseballträ....

Varförinte göra en tråd med namn adress och personnummer på alla bedragare som vi på sporthoj råkar ut för. inte för att hänga ut folk givetvis utan för att skydda andra från att bli lurade av samma människor. :tummenupp

Jag ska kolla med min polare i morgon hur det har gått med affären!
Jag tror tyvärr inte han är inne här på forumet och läser detta faktiskt!
I hans fall så sa killen som säljer R1orna att hojen skulle besiktigas på måndag nästa vecka, eftersom det strulat till sig denna vecka så dom skulle höras då först!
Vad det gäller vedergällning så har jag fått kontakt med lite folk runt Mölndal och Göteborg som mer än gärna åker till denna person och driver in pengarna!
Varför inte polaren som blivit lurade gör detta själv beror nog mest på att vi har över 70 mil ner dit till Mölndal! Och killarna där nere har några kilometer till skojaren!:mad:

Per

Back