Bluffkille på blocket som kränger r1:or?

ang moms osv på beganad hoj-bil måste ha 600 mil på mätaren + ha varit regad i minst 6 md i annat euland

Precis!

Vilket betyder att om du köper ett fordon som inte har gått 600 mil och inte varit påställt i minst ett halvår, från någon person som vill att du skall bli förste ägare så åker du på att betala momsen på hela beloppet:gnissla vilket på 70 kakor blir rätt mycket pengar!:näsblod
Med detta så får du alltså betala både momsen i utlandet först sen momsen i sverige!
Köper man ett nytt fordon i utlandet så drar man ju av momsen i det landet för att sedan betala den svenska momsen istället!:tummenupp

Last edited:
För att vända det till lite positivt, 5000kr är ju ändå ganska billigt för att få lära sig vad sunt förnuft är.

Tråkigt för dom som råkar ut för detta men......

För att vända det till lite positivt, 5000kr är ju ändå ganska billigt för att få lära sig vad sunt förnuft är.

Tråkigt för dom som råkar ut för detta men......

:arsele :arsele :arsele
Vicken jä-la attityd!
De där "skyll dig själv"-tänkandet e så förb tröttsamt.

Visst, de är kanske godtroget och till och med lite dumt men det
för inte med sig någon skuld i det här fallet...

Vicken jä-la attityd!

Skulle vilja säga att det är ett bra snäpp utanför gränsen för att vara godtrogen. Enligt mina referenser är det ren idioti att pröjsa 5000 kr i blindo till en kille som säljer en bajk för nästan halva priset. Bedrägeri på denna nivån funkar så länge det finns folk (läs dårar) som går på det. Lycka till!

Vicken jä-la attityd!

När fan ska svenska folket lära sig att stå för det dom gör och inte hela jävla tiden leta efter "någon" som ska står upp för det som dom själva gjort.
Är det något som är tröttsamt så är det den mentaliteten som bygger på att man alltid ska hänga någon som ska ta på sig ansvaret för något som en person gjort på eget bevåg.

Gör man något korkat får man fan stå för det själv!

...Bedrägeri på denna nivån funkar så länge det finns folk (läs dårar) som går på det. Lycka till!
Alla bedrägerier funkar så länge någon går på dom...de e liksom själva idén.
Men så vitt jag vet är det fortfarande brottsligt att ägna sig åt.
Det är inte brottsligt att vara lättlurad...men dyrt ibland.

Det gör det i allra högsta grad.

Det är ju till och med straffbart numera att köpa något " för billigt"

Så jag skulle nog vilja vända ditt påstående.
Med "skuld" menar jag att man är skyldig till något (brottsligt).
Och det är man inte som "köpare" i det här fallet...så billigt är det inte.
Men att bryta ett ingånget avtal (med kvitto) på detta sätt är brottsligt.

Alla bedrägerier funkar så länge någon går på dom...de e liksom själva idén.
Men så vitt jag vet är det fortfarande brottsligt att ägna sig åt.
Det är inte brottsligt att vara lättlurad...men dyrt ibland.

Ska man hårddra det så är det brottsligt att vara lättlurad.

Köper du en vara för halva priset och den visar sig vara stulen så kan du bli åtalad för detta, förstår du nu?

När fan ska svenska folket lära sig att stå för det dom gör och inte hela jävla tiden leta efter "någon" som ska står upp för det som dom själva gjort.
Är det något som är tröttsamt så är det den mentaliteten som bygger på att man alltid ska hänga någon som ska ta på sig ansvaret för något som en person gjort på eget bevåg.

Gör man något korkat får man fan stå för det själv!
Men faan, finns hur många nötter som helst här??
Här ventileras en människosyn som luktar brunskjorta lång väg.

Jag aldrig påstått att "någon annan ska stå upp".
Den som gjort något brottsligt, är den som tagit 5 lapp i hp utan att prestera
det som avtalats...Det är det också personen som ska göra rätt för sig - ingen annan.

Det är ju helt barockt att påstå att det är helt ok att lura "dumma"
människor - är man godtrogen blir man automatiskt rättslös, eller?

Om så är fallet - var går gränsen för "skyll dig själv"?. När blir det brottligt att luras då?
Om dörrknackare lurar en godtrogen (dum) gammal tant på ett par tusen för
en
värdelös matta. Får hon skylla sig själv oxå?
Jag ger mig faan på att om det skulle gälla någon i din närhet (mormor?)
så skulle det nog låta annorlunda.

Ska man hårddra det så är det brottsligt att vara lättlurad.

Köper du en vara för halva priset och den visar sig vara stulen så kan du bli åtalad för detta, förstår du nu?
Jag vet mycket väl att begreppet "i god tro" har förändrats.
Men i det här fallet spekulerar du lite väl långt.

Man kan göra sig skyldig till något brottsligt genom att vara så lättlurad
att man köper en hoj till ett uppenbart för lågt pris och dessutom inte ser
till att man får den verderbörliga dokumentation som skall ingå i köpet.

Men det är det ju inte frågan om här eller hur?

Någon hoj har han inte sett, inga papper heller.

Last edited:
Men faan, finns hur många nötter som helst här??
Här ventileras en människosyn som luktar brunskjorta lång väg.

Jag aldrig påstått att "någon annan ska stå upp".
Den som gjort något brottsligt, är den som tagit 5 lapp i hp utan att prestera
det som avtalats...Det är det också personen som ska göra rätt för sig - ingen annan.

Det är ju helt barockt att påstå att det är helt ok att lura "dumma"
människor - är man godtrogen blir man automatiskt rättslös, eller?

Om så är fallet - var går gränsen för "skyll dig själv"?. När blir det brottligt att luras då?
Om dörrknackare lurar en godtrogen (dum) gammal tant på ett par tusen för
en
värdelös matta. Får hon skylla sig själv oxå?
Jag ger mig faan på att om det skulle gälla någon i din närhet (mormor?)
så skulle det nog låta annorlunda.

Har aldrig sagt att det är ok att lura människor.

Att sälja en matta till någon äldre tant för ett par tusen anser jag inte brottsligt då dom får något för pengarna oavsett om det är min gammla mormor eller farmor. Skulle inte börja gnälla och skälla om det att någon gjort något brottsligt då.

Är man dum nog att betala handpenning på en hoj som man inte sett till en kille som man inte har en aning om vem det är så får man nog fan skylla sig själv.
Självklart ska man polisanmäla händelsen och hoppas på att man får tillbaka pengarna.
Men man får hoppas att personen lärt sig något av det.
Finns alldeles för många godtrogna människor samtidigt som det finns allt för många "nötter" här. :)

Fel! Däremot riskerar du nu mera att bli av med varan och kan inte längre hävda att den är köpt i "god tro".

..Att sälja en matta till någon äldre tant för ett par tusen anser jag inte brottsligt då dom får något för pengarna oavsett om det är min gammla mormor eller farmor. Skulle inte börja gnälla och skälla om det att någon gjort något brottsligt då.
Kanske borde uttryckt mig tydligare.
Om man säljer något (en matta) och hävdar att den är av en typ (äkta, orientalisk, handknuten = värd tusentals kronor)
när den i själva verket är något annat (fabrikstillverkad, värdelös = värd en hundring eller två).
Så gör man sig skyldig till bedrägligt beteende som är brottsligt.
Jag har personligen förbaskat svårt att tycka att en gammal tant får skylla
sig själv om hon går på den finten (mormor eller inte), men där tycker vi tydligen olika.

Är man dum nog att betala handpenning på en hoj som man inte sett till en kille som man inte har en aning om vem det är så får man nog fan skylla sig själv.
Självklart ska man polisanmäla händelsen och hoppas på att man får tillbaka pengarna....
Man får skylla sig själv...men man ska polisanmäla och hoppas dom (rättsväsendet) "står upp" för en, så att man kanske får tillbaka pengarna.

Det där går ju inte riktigt ihop, eller? :va
Du tyckte ju att det skulle va slut med att "andra skall stå upp" för lättlurade personer...

Hur kan man få skylla sig själv och samtidigt åberopa att man blivit utsatt för brott hos polisen (möjligen få rätt)?

Kanske borde uttryckt mig tydligare.

Lugn och fin! Tror inte att nån här anser att det är rätt att blåsa folk på pengar. Det är begrägeri och ska polisanmälas.
MEN, fortfarande är man en IDIOT som betalar en okänd människa 5000 kr utan säkerhet för en bajk som är misstänkt lågt pris på.
Och JA, i dessa fall får man fanemej skylla sig själv.

Lugn och fin! Tror inte att nån här anser att det är rätt att blåsa folk på pengar. Det är begrägeri och ska polisanmälas.
MEN, fortfarande är man en IDIOT som betalar en okänd människa 5000 kr utan säkerhet för en bajk som är misstänkt lågt pris på.
Och JA, i dessa fall får man fanemej skylla sig själv.

Det finns människor som fortfarande litar på andra människor. Dom är godtrogna måhända men att kalla någon idiot är att ta i.

Hoppas du nån gång går på en riktig nit och blir av stålar. Tror knappast du kommer ha samma attityd

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon