Blueray? Va i helvete!

jacke25

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 660 SMC & Gixxer 1000 K4
Jag kom hem nu ikväll, och hade köpt mej en ny dvd film som skulle vara riktigt bra.
När vi ätit och så var jag skitsugen på o se den här rullen, så ja slängde i den i dvd och vänta, sen börja dvd-spelaren o knacka lite mystiskt:va

"Kan inte läsa skivan" Nähä!? :huvet
Sen kollar ja lite på fodralet och kommer på att den faktiskt inte finns någon DVD logga på:va Mycket skumt tycker ja.
Istället för DVD står det "Blue ray disc" Va i helvete är de!? Efter lite googlande ser ja ju att det är ett nytt format för HD kvalité och för att få plats med mer matrial.

Sedan surfar ja vidare in på Elgigantens hemsida och kollar på dom nya DVD spelarna, men tamej fan, man måste köpa en ny såkallad "blueray spelare"
Dom har EN modell att erbjuda, 8500 kr!(!!)

Jag är ganska teknisk av mej, men hade inte en aning om att den här typen av skiva existera:confused:

Är det någon mer som varit med om samma sak som jag:huvet ? Någon som testat detta? Mycket bättre än vanliga DVDn?

3174828 välkommen till nutiden

:D
:hihi

Ja, blueray..

Har ingen själv, då det kostar som ett rent helevte..
Men som så många gånger förr, så får man vad man betalar för..

Vad jag har sett, är det GRYMM bild..men det kan säkert vara som när dem försökte sälja allt HD..
Dem körde specialskivor som inte rymde en hel film, pga av kvaliten..
Så sen när man testade med en vanlig DVD med HDkvalite, så var det inte alls lika bra..

Det heter Blu-ray! :mad:

Sen förstår jag inte vad du menar med "Vanlig DVD med HD-kvalité"?

Det närmaste man kommer HD på en vanlig DVD är Superbit, och det är rätt bra men HD är bättre.

3174854 Det heter Blu-ray! :mad:

Sen förstår jag inte vad du menar med "Vanlig DVD med HD-kvalité"?
snackar du med mig nu igen:mad:

;)
Jajaja..jag vet:hihi Men det heter även Negerbulle:hihi

Lite slarvigt skrivet jag vet..menade en dvdfilm, som "ska" vara i "HD kvalite". dvs. alla nya filmer..

3174865 8500 för en jeffla spelare? DÅ måste skärm som stödjer HD medfölja :va
:hihi

tyvärr inte:(

Last edited:
Välkommen till 2007! HD is the Shit som de säger borta i Amerika! Du ska se Blu-Ray (1080p) på en bra projektor, som sammet för ögonen! :tummenupp

det är som med allt nytt, nån som kommer ihåg priset för en dvd-brännare för x antal år sedan när det var nytt? var lite mer än 8500...

men har man råd med det så har man, annars så får man väl "nöja" sig med vanlig dvd...

3174941 Okej..

Men de nya hddvd är mycket bättre än blueray, dom rymmer 1 hel gb mer :tungan
Du menar HD-DVD's tripple layer på 51gb...

Annars så är det ju 15/30gb (singel/dual layer) för HD-DVD och 25/50gb för Blu-ray...

Hurvida Blu-ray kommer med tripple layer har jag inte sett något om, men isåfall så kan man väl diskutera om det blir 75gb isåfall :)

Ett stort plus för HD-DVD är iaf att dom är regionsfria :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti