Blueray? Va i helvete!

Kriget mellan HD-DVD och Blu-Ray står väl mycket de stora företagen bakom? :va

Sony,pioneer, m.fl står väl bakom Blu-ray medans Microsoft står bakom HD-DVD? Nån som har uppgifter om detta?

3175913 Kriget mellan HD-DVD och Blu-Ray står väl mycket de stora företagen bakom? :va

Sony,pioneer, m.fl står väl bakom Blu-ray medans Microsoft står bakom HD-DVD? Nån som har uppgifter om detta?
"Formatet har skapats av Blu-ray Disc Association (BDA), en grupp av elektronik-, dator- och mediatillverkare (som består av Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TDK och Thomson)."

"Formatet har till stor del skapats av NEC, Toshiba och Sanyo, men formatet har även stöd från bland andra Intel. Microsoft har släppt en extern HD DVD-spelare till sin Xbox 360 som gör det möjligt att titta på HD DVD med konsolen. Cirka 200 filmtitlar beräknas vara tillgängliga innan år 2006 är slut."

"Formatet har skapats av Blu-ray Disc Association (BDA), en grupp av elektronik-, dator- och mediatillverkare (som består av Apple, Dell, Hitachi, HP, JVC, LG, Mitsubishi, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, TDK och Thomson)."

"Formatet har till stor del skapats av NEC, Toshiba och Sanyo, men formatet har även stöd från bland andra Intel. Microsoft har släppt en extern HD DVD-spelare till sin Xbox 360 som gör det möjligt att titta på HD DVD med konsolen. Cirka 200 filmtitlar beräknas vara tillgängliga innan år 2006 är slut."

Tackar! Då var jag inte helt ute och cyklade då! :gnissla

Tror Blu-Ray kommer vara störst om ett år i vilket fall!
Väntar dock med att köpa spelare!

Behöver man inte oxå en Full-HD TV för att utnyttja dessa format? :va

När vhs kom så var det ju andra format på tapeten som var betydligt bättre men eftersom vhs hade stöd från porrindustrin så vann vhs. Det är ju inte samma sak idag och jag tror blue-ray kommer vinna, men jag tror porrindustrin tagit hd-dvds sida.

Det där låter verkligen som en skröna.

3176041 Det där låter verkligen som en skröna.
Det har i dokumentärer som visats på svensk tv ang porrindustrin att deras val av VHS var en av dom bidragande anledningarna till att VHS vann. Titta på porrindustrins omsättning på den tiden. Sen hurvida deras bakgrundsfakta stämmer säger jag inget om, säger bara vad jag sett och läst :)

Last edited:
Du måste inte ha HD-tv för att kolla på BR eller HDDVD men har du inte det är det slöseri med hårdvara, du kommer inte se någon större skillnad mot vanlig DVD.
Sen undrar jag om man ser någon skillnad på 1080i o 1080p?!

Och ja, var har du varit senaste 3 åren? ;)

Du måste inte ha HD-tv för att kolla på BR eller HDDVD men har du inte det är det slöseri med hårdvara, du kommer inte se någon större skillnad mot vanlig DVD.
Sen undrar jag om man ser någon skillnad på 1080i o 1080p?!

Och ja, var har du varit senaste 3 åren? ;)

Nja, frågan är ju om inte det extra utrymmet är värt pengarna. Jag själv känner att det är förjävligt att man bara får in 1 enda film (dvd kvalitet) och måste byta skiva hela tiden, mycket skönare med en 50b skiva.

Vad fasen är 1080i :va

3176481 Nja, frågan är ju om inte det extra utrymmet är värt pengarna. Jag själv känner att det är förjävligt att man bara får in 1 enda film (dvd kvalitet) och måste byta skiva hela tiden, mycket skönare med en 50b skiva.

Vad fasen är 1080i :va
1080i är upplösningen, i = interlaced (sammanflätad).

Finns även 1080p och 720p som används i HDTV, p = progressive scan

Det har i dokumentärer som visats på svensk tv ang porrindustrin att deras val av VHS var en av dom bidragande anledningarna till att VHS vann. Titta på porrindustrins omsättning på den tiden. Sen hurvida deras bakgrundsfakta stämmer säger jag inget om, säger bara vad jag sett och läst :)

Japp, jag har hört det samma!
<Skrytmode> För övrigt så är det ju tur att man har uppdaterat sig inför vintern med rykande ny 50"-tv & DVD spelare.:D </skrytmode>

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...