Bluddrande R1

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Har ett problem på min R1 som håller på att ge mig gråa hår..
I fjol gick den riktigt illa, gick inte på alla cylindrar. Tömde tanken, rengjorde soppakran, bytte tändstift och luft- och bränslefilter, kollade alla slangar och anslutningar som gick att hitta, körde med tanklocket öppet ifall det skulle vara nån avluftning i kläm, rengjorde alla förgasare inkl. munstycken. Men trots det gick den som en påse skit. När jag skulle tömma tanken ifjol för andra gången såg jag nånting märkligt nere i tanken, det visade sig vara en stor bit av sånt där tankfoam. Jag tänkte att kanske det där har legat och täppt igen soppakranen så jag plockade bort den och vips gick den som den skulle igen. Körde inte så mycket mer efter det så jag trodde att allting skulle vara frid och fröjd den här sommaren också. Idag var jag ut för tredje gången i år. Innan idag hade jag kört 6-7 mil och den har gått helt perfekt. Idag for jag iväg på en längre tur och efter ungefär 7-8 mil börjar den att bluddra igen. Körde sista 2 milen hem i sakta mak och när jag parkerar den hemma luktar det mycket soppa av den, samtidigt som den blir svår att få igång igen. Det låter som att den inte går på alla cylindrar nu heller, och nu står man helt utan ideer.. Är det någon som har varit med om någonting liknande?
 
Tror det är 14:e gången jag skriver detta på sporthoj, men har du provat att skruva av tändhattarna och klippa bort ett par millimeter tändkabel så du blir av med all gröna ärgen längst ut?
 
Tror det är 14:e gången jag skriver detta på sporthoj, men har du provat att skruva av tändhattarna och klippa bort ett par millimeter tändkabel så du blir av med all gröna ärgen längst ut?

Jag skruvade av dom i fjol och en såg inte fräsch ut då. Klippte bort en bit och skruvade ihop allt igen, utan att det gjorde någon skillnad. Kanske skulle ha klippt bort på dom som såg okej ut också?
 
Var nyss ut och plockade lös tändkablarna och klippte av en bit av änden på alla 4, men det gjorde ingen skillnad. Den går fortfarande väldigt ojämnt och orent. Luktar mycket bensin också när den är igång. Innan jag satte allting på plats igen märkte jag hur bränslepumpen stötvis tryckte fram bränslet. Både pump och bränslefilter gungade till varje gång med ett par sekunders mellanrum. Det såg likadant ut oberoende om jag lät den stå på tomgång eller om man varvade den.
 
Har du en Haynes att kolla i?

Flottörnålen sitter i ett säte som skruvas fast i förgasarhuset. Sätet har en o-ring som tätar mot förgasarhuset. Byt dessa.

Nr16 i bild 8.1 sidan 4.7

Vågar nästan sätta pengar på att det är dessa som inte tätar.
 
Last edited:
Har du en Haynes att kolla i?

Flottörnålen sitter i ett säte som skruvas fast i förgasarhuset. Sätet har en o-ring som tätar mot förgasarhuset. Byt dessa.

Nr16 i bild 8.1 sidan 4.7

Vågar nästan sätta pengar på att det är dessa som inte tätar.

Har ingen Haynes, men letade fram en sprängskiss på förgasarna. Är det o-ringen som sitter snett upp till vänster om 16 på den här bilden du menar?
 

Bifogat

  • förgasare.jpg
    förgasare.jpg
    1.2 MB · Visningar: 246
Exakt den o-ringen. Motorn beter sig som om fuggarna flödar över. Har du hunnit notera om den drar mycket bränsle?
 
Exakt den o-ringen. Motorn beter sig som om fuggarna flödar över. Har du hunnit notera om den drar mycket bränsle?

Nej av den korta körningen som har blivit så är det ingenting jag har reagerat över, när jag tankade nu sist så hade den dragit en bit under litern vet jag. Men det känns ju som att det kan var värt att prova byta. Har du någon aning om det går att köpa o-ringen löst eller åker man på att köpa komplett flottörnål för xxxx:-?
 
Det är ju iofs snart 3000 mil dessa kollades. Kan felaktigt ventilspel ge såna här symptom?

Jag har haft ett liknande problem pga för tajta ventilspel på min hoj, ja. Spelen krymper när motorn blir varm och då tätar inte insugsventilerna 100%, vilket blåser bränsleblandning tillbaks i föggarna, dels går den som skit pga taskigt komp, dels spelar detta fan med vakumspjällen vilket ballar ur bränsleblandningen.

På min var det så illa att det syntes att den blåste dimma ur trattarna när man startade utan luftburk, inte kall, men efter en minut på tomgång eller så. Inte säkert att detta är ditt problem, men efter 3000mil är det knappast illa att kontrollera.
 
Nej av den korta körningen som har blivit så är det ingenting jag har reagerat över, när jag tankade nu sist så hade den dragit en bit under litern vet jag. Men det känns ju som att det kan var värt att prova byta. Har du någon aning om det går att köpa o-ringen löst eller åker man på att köpa komplett flottörnål för xxxx:-?

Jag hade ett sortiment sedan tidigare. Tror det köptes in från Gud förbjude Biltema. ;-)
 
Tack för tipsen! Ska börja med att riva förgasarna och byta o-ringarna så man vet att dom är okej. Funkar det inte ändå får jag göra som SJP säger och köpa på mig en massa lådor öl och hoppas att man hittar en duktig skruvare som är ölsugen :)
 
Tack för tipsen! Ska börja med att riva förgasarna och byta o-ringarna så man vet att dom är okej. Funkar det inte ändå får jag göra som SJP säger och köpa på mig en massa lådor öl och hoppas att man hittar en duktig skruvare som är ölsugen :)

Att kontrollera ventilspel är ingen stor sak. Tar nån timma men knappast raketvetenskap. Hade gärna hjälpt till för en låda bira om det varit lite närmare...
 
Igår var jag ut och provade en sak..
Startade upp den, gick lika illa som sist, sedan vred jag av bränslekranen. Jag tänkte att om den nu skulle flöda över någon förgasare så borde den ju gå bättre just innan den tömt det som finns kvar. Och precis så blev det. Efter en stund så gick den riktigt på alla 4 ända tills den stannade p. g. a. att det var tomt på bränsle. I min värld så kände jag mig då säker på att det måste ha något med förgasarna att göra.

Så ikväll var jag ut och plockade lös förgasarbryggan. Hann öppna upp 2 flottörhus innan man fick ge upp. Jag hade hoppats på att man skulle hitta en o-ring som man direkt kunde se var trasig. Visst, de var båda torra men de såg faktiskt rätt fräscha ut. Får hoppas att någon av de resterande 2 ser värre ut. Kommer byta alla 4 ändå bara för säkerhets skull, men hur pass "okej" kan en o-ring se ut trots att den inte gör sitt jobb?
 
Jag tror du är på rätt väg. Mina O-ringar såg också "fräscha" ut men när jag hade luftburken borta och provstartade syntes det tydligt i vilka förgasare det läckte.
 
Bytt alla O-ringarna på RDn, såg ok ut men höll inte tätt.
Fetade och misstände och luktade soppa före, gick som han skulle efter.
 
Jag tror att en av nålventilerna (nr 15 på sprängskissen) är otät.
 
Nu har jag inte meckat R1 men om den har choke kolla den.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top