Blodpudding - Mmm eller Blää?

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Vilket är det?

• Antal röstningar
    0
Är blodpudding verkligen så nyttigt? Visst, det innehåller järn och lite annat, men.....? Hur är det med socker tex?

Är blodpudding verkligen så nyttigt? Visst, det innehåller järn och lite annat, men.....? Hur är det med socker tex?

Det ser iaf inte så gott ut:

Vatten, rågmjöl, vetemjöl, nöttalg, blodpulver av nöt och gris, socker, fett, fläsk, koksalt, kryddor, svålprotein, potatisfiber och konserveringsmedel E250.

Last edited:
Hur är det med socker tex?

Det är en del socker i.. Om inte annat kan man få en vink om mängden när man läser innehållsförteckningen. Ordningen på ingredienserna styrs av mängden. Det är alltså mer socker än fett men mer blodpulver än socker i blodpudding.

Blodpudding Mmm, käkades en del som student en gång.

Men Palt, typ samma sak, eller?

Dåligt insatt i norrländska rätterna

Med rårörda lingon, knaperstekta bacon (i mikron) och apelsinjuice :tummenupp
Gott, nyttigt (kanske inte baconet) och rikt på järn!

Men Palt, typ samma sak, eller?
Dåligt insatt i norrländska rätterna

Palt finns i vå varianter, dels med fläsk och dels med blod och de påminner om kroppkakor.
Äter man fler än 1 är det ingen riktig palt.:D

Last edited:
Jag tycker att blodpudding m bacon och lingon är gott, men jag kan inte äta det för att jag får ont i magen... Blä med andra ord.

När vi ändå är inne i kroppen och rotar: vad anser ni om inälvsmat? Levergryta? Sauterad njure? Skivat och stekt hjärta? Ungsstekt tunga?

Lever = ont i magen.
Leverpastej och pate = nam nam
Njure = har inte provat, men grillad nötnjure sägs vara jättegott. Nyfiken.
Tunga = gott
Testikel = Har inte provat, är inte jättenyfiken, om tillfälle bjuds kommer jag att prova.
Hjärna = nej tack.
Bräss = Har inte provat, är inte jättenyfiken, om tillfälle bjuds kommer jag att prova.
Hjärta = Gjorde gryta på hjärta för ett tag sedan. Gott men lite hårdsmält. Rökt älghjärta är kalasgott!
Friterad grissvål = danskt snack, gott men lite läskigt ändå.

Mums vad gott det är:tummenupp

Har älskat blodpudding sen jag var liten pallt...
Tjatade om blodpudding iställeet för leksaker och godis när man var å handlade i btikerna med mor å far...
Det var tider det:rolleyes:

Mums vad gott det är:tummenupp

Har älskat blodpudding sen jag var liten pallt...
Tjatade om blodpudding istället för leksaker och godis när man var å handlade i butikerna med mor å far...
Det var tider det:rolleyes:

Last edited:
Jag har haft äran att prova på Estnisk blodkorv....faktiskt gott, dom äter det med lingonsylt.
Som en blandning mellan isterband + blodpudding.

Jag röstade blä!

Billigt är det, nyttigt är det, gott är det väl inte, men jag äter det.

:hihi Kluven i frågan?

Jag åt det med hallonsylt och lingon som ett experiment igår. Hallon funkade faktiskt över förväntan, även om lingonsylten kändes mer "passande".

Antar att jag var påverkad av SH.

även om lingonsylten kändes mer "passande".

Blodpudding + bacon + lingonsylt är en given vinnare.
Raggmunk + fläsk och lingonsylt är gott det med..

Jag testade att hotta till lingonsylten till raggmunkarna för nån vecka edan och det blev gott som f*n.

Traditionella raggmunkar och fläsk serverade jag med ett par matskedar lingonsylt som hottats upp med en tesked Sambal oelek. :tummenupp

Jag minns inte när jag åt blodpudding UTAN bacon senaste.. Bacon är ett måste.

Bacon, lingonsylt och morot och nån knäckebrödmacka med ost är en bra budgetmiddag mitt i veckan.

Ska testa detta nästa gång jag äter blodpudding. Får ändå lite "tårta på tårta" känsla. Men som sagt, har aldrig testat denna combo.

Jag trodde blodpudding var sånt folk åt tillsammans med pulvermjölk i ett skyddsrum under krigstider. Fruktansvärt dåligt är det iaf.

Ahaha! :D

Det är jävligt bra träningsmat! Alltid något.

Dom på jobbet kollar konstigt på mej när jag skivar upp en halv längd och mikrar den. Sen kollar dom ännu mer konstigt på mej när jag käkar det utan nånting till förutom vatten att dricka. Men varför ska man tillaga på ett ohälsosamt sätt och varför ska man äta med en massa sockerkladd när det smakar så bra ensamt?

Respekt.

Last edited:
Jag röstat Mmm, det är ju jättemumsigt!

När vi ändå är inne i kroppen och rotar: vad anser ni om inälvsmat? Levergryta? Sauterad njure? Skivat och stekt hjärta? Ungsstekt tunga?

Personligen så undviker jag det. Kanske lite leverpastej, men inga andra inre organ i någon annan form.

Levergryta är mums, rökt hjärta = Übermüms! Tunga har jag aldrig testat, ser inte sådär aptitiligt ut men det är säkert gott det med. Haggis skulle jag vilja testa dock...
Sedan, pölsa innehåller ju det mesta och det är ju hur gott som helst! :tummenupp

Hjärna = nej tack.
Bräss = Har inte provat, är inte jättenyfiken, om tillfälle bjuds kommer jag att prova.

Ursäkta en, inom gastronomins sfär okunnig, nybliven ungkarl.
Vad är skillnaden mellan hjärna och bräss?

Jag råkade kika i en gammal Hemmets Kokbok från 1959 där rätten kalvbräss var med.
Jag hade för mig att det var detsamma som kalvhjärna, men jag hade alltså fel?

-Man lär sig något nytt på SH varje dag! :tummenupp

... Sjömännen pissar säkert på den också och skrattar hela vägen tillbaka till Sverige.

roflmao! :rofl

Kolla innehållsförteckningen. Väldigt mycket protein och kolhydrater i förhållande till andra matprodukter. Det slår högt i min värld iaf. Sen fett och socker, det finns ju ändå i allt annat.

Last edited:

Vad är skillnaden mellan hjärna och bräss?

Hjärnan är ett organ som är placerat i skallen på de flesta djur. Går förhoppningsvis att återfinna på samma plats genom djurets hela liv.

Bräss är en körtel som finns i brösthålan hos unga ryggradsdjur men tillbakabilldas när de blir vuxna.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti