Blodpudding - Mmm eller Blää?

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Vilket är det?

• Antal röstningar
    0
Blodpudding är fint men den riktiga delikatessen är blodplättar:yoparty Sen är det gott att skiva ner lite banan i lingonsylten:tummenupp

Blodplättar
5 dl nötblod
5 dl vatten
2 tsk salt
½ krm vitpeppar
3 ägg
½ dl sirap
4½ dl vetemjöl

Vispa ihop alla ingredienser till en klimpfi smet
Grädda i stekpanna till tunna plättar
Äts med lingonsylt, eventuellt blandad med riven vitkål

Blodpudding är fint men den riktiga delikatessen är blodplättar:yoparty Sen är det gott att skiva ner lite banan i lingonsylten:tummenupp

Blodplättar
5 dl nötblod
5 dl vatten
2 tsk salt
½ krm vitpeppar
3 ägg
½ dl sirap
4½ dl vetemjöl

Vispa ihop alla ingredienser till en klimpfi smet
Grädda i stekpanna till tunna plättar
Äts med lingonsylt, eventuellt blandad med riven vitkål

Ganska fränt att göra sin EGEN pudding/plättar. Hehe, men man får nog kolla med middagsgästerna först kanske.

Jag är imponerad!
Jag trodde absolut att de flesta skulle vara Blää-sägare och framhålla saker som att det är äckligt med blod, krigsmat, inte äta kött osv osv. Inte nog med att en signifikant majoritet är Mmm-sägare, folk verkar nästan lite lyriska när man pratar blodpudding. Kul.
:)

Ganska fränt att göra sin EGEN pudding/plättar. Hehe, men man får nog kolla med middagsgästerna först kanske.

Jag är imponerad!
Jag trodde absolut att de flesta skulle vara Blää-sägare och framhålla saker som att det är äckligt med blod, krigsmat, inte äta kött osv osv. Inte nog med att en signifikant majoritet är Mmm-sägare, folk verkar nästan lite lyriska när man pratar blodpudding. Kul.
:)

Jag har en magkänsla av att det är fler killar än tjejer som tycker om blodpuddning.

Samma sak när det gäller vegetarianer, veganer mm. Jag vet många fler damer än herrar som inte äter kött mm.

Är cheyer mer noga eller bara petiga?

Eftersom jag har sommarjobbat på GEAs har jag sett produktionen och det ingår en hel del ister i blodpuddingen för att göra den saftig.
Man blev inte så sugen på blodpudding första gången man såg en vagn med dallrande fett komma rullande...
Fast å andra sidan så är nog rent fett inte värre än slaktavfallet som ingår i vanlig kôrv.

Blodpudding med lingon (mammas egna),äpplemos (mammas egna såklart), bacon, knäckebröd med mycket smör och stort glas mjölk får 10 av 10 möjliga poäng!! Det bästa som finns, äter det minst 1gång i veckan.

Bästa nuharhojenrasatochjagharknapptrådåandasmaten, pasta och havregrynsgröt inräknat.

Skitgott tycker jag, väger man sedan in vad det kostar och arbetsinsats för att laga till det så är det ju helt outstanding med blodpudding!:tummenupp

De e skitgott om man INTE steker den. Kall och icke-stekt/värmd ska de vara. Med asmycke lingonsylt till.

De e skitgott om man INTE steker den. Kall och icke-stekt/värmd ska de vara. Med asmycke lingonsylt till.

Verkar vara många som gillar B.P rå..
Det finns inga hakar med det? Typ man får en massa sånt där triktin.. trektiner.. trikiner.. skit samma, såna där man kan få av olagad mat! Jag vill veta att det är schysst det jag stoppar i mig.

Skippar man tillagningen har man ju ändå tagit bort ett moment som tar tid. Jag är ingen tidshetsare utan detta är mer för jag blev nyfiken. Dessutom är det ju inte så att jag lever på B.P.
:rolleyes:

1. Den är inte rå. Eftersom man kokar blodet med mjöl ( typ )
2. Trikiner lever inte i blodet. Trikiner finns endast i fläskött och det har nog inte hittats trikiner i svensk griskött sen 80-talet.

Jag har en magkänsla av att det är fler killar än tjejer som tycker om blodpuddning.

Samma sak när det gäller vegetarianer, veganer mm. Jag vet många fler damer än herrar som inte äter kött mm.

Är cheyer mer noga eller bara petiga?

Vi är både petiga och noga. Inte en chans att jag sätter tänderna i en skiva blodpudding eller i en blodig stek :zpy

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti