Blivit såld en demohoj med elfel

  • Thread starter Thread starter Pat
  • Start date Start date

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Min polare köpte precis en buell 1125R som stått som demohoj från en mc-handlare i norrland precis (kanske avslöjar vilka de är senare, han har inte bråkat klart med dem) och reagerade tyvärr inte när de läste upp det som gjorts på hojen under tiden som demohoj. Det han borde ha reagerat på var att de bytt batteri på den, en hoj som gått ca 90 mil. Men det gjorde han inte och tyckte 95 lax var ett klipp på en hoj som kostar 134 lax ny.

knappt en vecka efter att ha fått den levererad laddar hojen ur sig under natten pga el-läckage någonstans och hojen e tokdöd. Det är då han minns att de sagt att de bytt batteriet - det är något fel i elsystemet och det är något de känt till när de sålt hojen till honom.

när han väl ringer dem får han inte tala med säljaren som sålde hojen till honom utan någon annan kille som bara hänvisar till hojens fabriksgaranti och att närmaste HD-center får ta hand om det. så han ringer HD-centret i Sthlm/Sätra som säger att detta är rätt vanligt, att mc-handlare säljer iväg demohojar som har diverse fel som de antingen inte vill eller har tid att ta itu med och hellre väljer att bli av med snabbt och billigt. HD-center säger även att detta är förjävligt för dem själva för att när det ska fixas saker på fabriksgarantin så har buell (och kanske HD?) bestämda summor på vad en viss lagning eller ett visst arbete får kosta, något som oftast inte alls stämmer med vad det kostar att fixa detta hos en auktoriserad HD-verkstad i Sverige vilket självklart leder till att de förlorar pengar på det och inte jättegärna tar emot hojarna.

men nu har HD-centret iaf gått med på att hjälpa polaren men vet inte när de kommer ha tid till att ta itu med hojen. problemet ligger i att vi drar på en månads mc-resa nästa vecka och på måndag ska hojarna skickas till sydvästra tyskland med lastbil, det är j*vligt snart så han riskerar bli utan hoj nu när vi ska åka! :mad:

ett el-problem mc-handlaren i norrland känt till men hållit tyst om för att bara snabbt bli av med hojen. något som nu skapat ett enorm dilemma och problem för han och oss inför resan. inte helt jävla ok! :kulspruta

så jag undrar lite om det finns något man kan göra? även eventuellt i juridisk väg. polarn e rasande och har t.o.m. tänkt tanken om det går att stämma dem eller iaf hota dem med detta? eller om det finns några andra vägar att gå? för vi båda tycker att de borde ta ansvar för detta då de uppenbarligen känt till problemet då de sålt honom hojen och se till att någon verkstad i Sthlmstrakten löser problemet omgående.
 
För jävligt. Lägga nästan 100t kronor på en hoj som inte funkar. Stämm dom jävlarna stenhårt.
 
Eller installera en pol brytare att ha under semestern så det iaf går att åka på den, och laga den sen.

erhm ok det säger mig ingenting men låter som en idé. var och hur gör man det? polarn e iofs jävligt el-kunning, kanske fattar.
 
Tre bokstäver: ARN. Allmänna reklamationsnämnden.

Sedan finns även en konsumentombudsman/rådgivare på i princip varje kommunhus i Sverige. Prova rådfråga dom.

Vet inte vad som står i köpekontraktet men någon form av garanti ska finnas ifrån återförsäljaren, oavsett om den är ny eller en demohoj.

Brukar gå jävligt fort när myndigheter kommer in i bilden, är det ett seriöst företag vill dom ha så lite tvister som möjligt. Är det däremot ett oseriöst företag så kan du nästan räkna med att dom kommer förhala det.

Vem är återförsäljaren?
 
För jävligt. Lägga nästan 100t kronor på en hoj som inte funkar. Stämm dom jävlarna stenhårt.

helt jävla otroligt är det. vi tänkte ju t.o.m. "ja köp den, den har knappt gått något, kan ju inte vara mycket fel på den" + att det är från en handlare, de servade den innan han fick den med. :huvet

Tre bokstäver: ARN. Allmänna reklamationsnämnden.

Sedan finns även en konsumentombudsman/rådgivare på i princip varje kommunhus i Sverige. Prova rådfråga dom.

Vet inte vad som står i köpekontraktet men någon form av garanti ska finnas ifrån återförsäljaren, oavsett om den är ny eller en demohoj.

Brukar gå jävligt fort när myndigheter kommer in i bilden, är det ett seriöst företag vill dom ha så lite tvister som möjligt. Är det däremot ett oseriöst företag så kan du nästan räkna med att dom kommer förhala det.

Vem är återförsäljaren?

tack för infon!

ja det brukar väl vara typ 3-6 mån garanti från handlaren själv väl?

som sagt, vet inte om jag ska slänga ur mig vem återförsäljaren är än (ifall det pajar något) men det är iaf en rätt känd mc-handlare från västernorrland.
 
Last edited:
Tre bokstäver: ARN. Allmänna reklamationsnämnden.

Sedan finns även en konsumentombudsman/rådgivare på i princip varje kommunhus i Sverige. Prova rådfråga dom.

Vet inte vad som står i köpekontraktet men någon form av garanti ska finnas ifrån återförsäljaren, oavsett om den är ny eller en demohoj.

Brukar gå jävligt fort när myndigheter kommer in i bilden, är det ett seriöst företag vill dom ha så lite tvister som möjligt. Är det däremot ett oseriöst företag så kan du nästan räkna med att dom kommer förhala det.

Vem är återförsäljaren?

Varför dra in ARN nu? Problemet är ju inte att dom vägrar lösa felet. Problemet ligger ju i att den närmsta verkstaden inte tar in den nu på en gång.
ARN kommer inte att göra ett skit så länge säljaren lovar att fixa felet inom rimlig tid. Vilket kan innebära lite väntetid. Rimlig tid är dock jävligt luddigt.
Att sen försöka stämma dom kommer du antagligen ingenstans med heller.
 
erhm ok det säger mig ingenting men låter som en idé. var och hur gör man det? polarn e iofs jävligt el-kunning, kanske fattar.

bokstavligen sätt en on/off knapp på plus kablen till batteriet. vrid av när de är slut åkt för stunden.
 
  • Gilla
Reaktioner: Pat
Om han förväntar sig att hojjen ska fungera skulle han nog inte köpt en HD eller Buell :D

Skämt åt sido.
Ett friskt batteri och en polbrytare borde göra susen under semestern.
Det kan vara bra med en Batteriladdare också. Men sen e det nog bara tuta och köra.

Förmodligen kan det även räcka med just batteribytet.
Batterier går sönder om dom står utan laddning under längre tid 1 -3 år.
Och när man sen laddar dom så behåller dom inte laddningen.
Dessutom kräver stora tvinnar extra kraftiga startströmmar så det gäller att ha rätt och friskt batteri i Buellen.
 
Via sökning på nätet hittar man ganska mycket info om 1125 och döda batterier.
Framför allt 2008 årsmodell.
Verkar som det är problem med laddningen av batteriet vilket inte hjälper om man har en brytare.
Efter ett tag är batteriet slut ändå...
 
Via sökning på nätet hittar man ganska mycket info om 1125 och döda batterier.
Framför allt 2008 årsmodell.
Verkar som det är problem med laddningen av batteriet vilket inte hjälper om man har en brytare.
Efter ett tag är batteriet slut ändå...

känns väll ändå inte som att de är laddnings problem om batteriet laddar ur under natten?
 
Tja. Eftersom handlaren inte vill göra något för att rätta till felet utan hänvisar till en HD-verkstad så anser jag att dom är ovilliga att göra rätt för sig.

Polaren ska kräva ersättning eller sänkning av köpeskillingen då dom sålt en hoj utan att uppge kända brister och fel.
Det är en firma och dom har därigenom skyldighet att varudeklarera och upplysa om kända fel. Har dom bytt batteri så är dom inte ovetandes.
Hårt mot hårt säger jag. Handlare som blåser folk ska ha spöstraff.
 
känns väll ändå inte som att de är laddnings problem om batteriet laddar ur under natten?

För mig är det ingen skillnad om det finns nåt som drar tjuvström eller om den laddar dåligt.
Effekten torde bli samma i slutändan.

Om problemet skulle uppstått under natten borde inte affären varit medvetna om problemet.
Ett batteri kommer ju till en gräns när det inte längre orkar den belastning som den utsätts för.

Om man tycker sig vara säker på att det är tjuvström som är problemet är det bara att sätta på en brytare och åka iväg på semester...

Borde vara ganska enkelt att utesluta laddproblematik som första led...
 
Last edited:
Via sökning på nätet hittar man ganska mycket info om 1125 och döda batterier.
Framför allt 2008 årsmodell.
Verkar som det är problem med laddningen av batteriet vilket inte hjälper om man har en brytare.
Efter ett tag är batteriet slut ändå...

Då är det egentligen lite dåligt av HD/buell att inte göra som suzuki t.ex. när det var fel på ramarna. Bara jag som tycker det kanske..

Allmän återkallelse hette det kanske? ingen aning :huvet
 
Citat TS:

"HD-center säger även att detta är förjävligt för dem själva för att när det ska fixas saker på fabriksgarantin så har buell (och kanske HD?) bestämda summor på vad en viss lagning eller ett visst arbete får kosta, något som oftast inte alls stämmer med vad det kostar att fixa detta hos en auktoriserad HD-verkstad i Sverige vilket självklart leder till att de förlorar pengar på det och inte jättegärna tar emot hojarna."


Ok, jag fattar. Garantireparationer kostar återförsäljaren. Sälj inte skiten då... Hur kan man ens komma och lipa om att det är dyrt att laga när man själv kränger eländet. Tröttmössor...


En garanti är en garanti oavsett om det är demo eller nytt. Punkt jäklar anamma!
 
Det verkar gå troll i er resa med småproblem innan start

Testa att söka vad som drar ur batteriet.
En Ah mätare mellan + kabel och pol.
Då ser ni hur mycket som kryper ur batteriet.
Plocka en säkring i taget och se när det inte sipprar ur mer.
Då vet ni vilken härad problemet ligger.

Mät också laddspänning när hojen går som bör vara runt 14 volt.

Annars åk norrut! :D
 
För mig är det ingen skillnad om det finns nåt som drar tjuvström eller om den laddar dåligt.
Effekten torde bli samma i slutändan.

Med skillnaden att om det bara är laddproblem så kommer du ju kunna köra rätt länge utan att få nåt problem,, hojen lär väl inte dra så mkt batteri när motorn är igång... sen när det tar slut så laddar du det bara med laddare eller kör startkablar..

om den drar tjuvström så kommer den ju dra ström hela tiden, och då blir det lite mer drygt..
 
Testa att söka vad som drar ur batteriet.
En Ah mätare mellan + kabel och pol.
Då ser ni hur mycket som kryper ur batteriet.
Plocka en säkring i taget och se när det inte sipprar ur mer.
Då vet ni vilken härad problemet ligger.

Mät också laddspänning när hojen går som bör vara runt 14 volt.

Annars åk norrut! :D

Det där borde de som säljer hojarna kunna fixa snabbt, lite märkligt att de sålt hojen fast det var fel på den samtidigt som det går på garantin, så fel det kan bli med många omkostnader för alla inblandade.

Tydligen inte bara Yamaha som strular med garantin......
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top